میتسوبیشی

یادی از میتسوبیشی پاجرو پینین، شاسی‌بلند آفرود کوچک و رقیب سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی این روزها شاسی‌بلند پرفروشی است و رقیب مستقیمی ندارد ولی شاید جالب باشد بدانید که تا همین چند سال پیش، میتسوبیشی خودرویی در همین کلاس تولید می‌کرد که نام افسانه‌ای پاجرو را یدک می‌کشید.

پیشینه

در سال ۱۹۹۸ درحالی‌که حدود ۱۷ سال از عرضهٔ پاجرو به بازار می‌گذشت، میتسوبیشی شاسی‌بلند کوچکی در کلاس جیمنی را با توانایی‌های آفرود واقعی و کابین نیمه لوکس با استفاده از نام افسانه‌ای پاجرو و پسوند پینین معرفی کرد. این خودرو که در نسخه‌های سه‌در و پنج‌در راهی بازار شد، تا سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه می‌شد. از پاجرو پینین حدود ۱۸۰ هزار دستگاه در ژاپن تولید شد ولی این شاسی‌بلند کوچک در ایتالیا، برزیل و چین هم تولید و عرضه شد. این ماشین بسته به بازار با نام‌های مختلفی شامل مونترو iO، پاجرو iO، پاجرو پینین، شوگان پینین، پاجرو TR4 (در برزیل) و چانگ‌فنگ لیبائو (در چین) عرضه می‌شد. هرچند تولید پاجرو پینین در سال ۲۰۰۷ در ژاپن خاتمه پیدا کرد ولی این خودرو آر طریق جوینت ونچر GAC با میتسوبیشی، تا سال ۲۰۱۴ همچنان در چین تولید می‌شد.

مشخصات فنی

پاجرو پینین با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شد ولی متداول‌ترین موتور آن یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت بود. هرچند این موتور قدرت بالایی نداشت ولی در کنار وزن تنها ۱۲۵۰ کیلوگرمی خودرو، پرفورمنس مناسبی را فراهم می‌کرد و در کنار آن، مصرف سوخت مناسبی هم داشت. این در حالی است که سوزوکی جیمنی امروزی تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ پاجرو پینین، سامانهٔ چهارچرخ محرک SS4-i آن است که از پاجروی اصلی گرفته شده بود. این یک سامانهٔ چهارچرخ محرک پارت تایم است که در حالت پیش‌فرض یا 2H، نیرو را فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

در حالت 4H قدرت با نسبت ۷۰ به ۳۰ بین چرخ‌های عقب و جلو تقسیم می‌شود و اگر لغزش یا هرزگردی تشخیص داده شود، سیستم می‌تواند در صورت لزوم قدرت را با نسبت ۵۰ به ۵۰ بین محورهای جلو و عقب توزیع کند. این سیستم همچنین از حالت سنگین هم برای زمانی که حرکت کند و سخت می‌شود بهره می‌برد. علاوه بر این، پاجرو پینین در برخی بازارها به‌صورت استاندارد با دیفرانسیل لغزش محدود عرضه می‌شد که در ترکیب کشش بالای ناشی از سیستم SS4-i، توانایی‌های آفرود فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کرد.

مقایسه با سوزوکی جیمنی

همان‌طور که اشاره کردیم، پاجرو پینین یکی از رقبای مستقیم سوزوکی جیمنی بود ولی این خودرو با ۳,۶۷۵ میلی‌متر در نسخهٔ سه‌در، حتی از جیمنی کنونی با طول ۳,۴۰۱ میلی‌متر هم بزرگ‌تر است که این به معنای کابین جادارتر از جیمنی خواهد بود. این طول اضافی بیشتر در قسمت صندوق بار دیده می‌شود یعنی جایی که پاجرو پینین واقعاً فضای بار مناسبی را ارائه می‌کند اما در جیمنی سه‌در هنگام باز بودن صندلی‌های عقب تقریباً فضای باری وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از برتری‌های پینین، کابین نسبتاً شیک آن بود. البته این پاجروی کوچک در داخل هرگز لوکس نیست ولی کیفیت بالاتری نسبت به جیمنی دارد که خصوصاً در نمونه‌های مونتاژ هند در داخل از لحاظ کیفیت تعریفی ندارد.

در بخش سیستم تعلیق، جیمنی در جلو و عقب از اکسل‌های صلب سه اتصالی با فنرهای پیچشی استفاده می‌کند. اکسل‌های صلب سنتی در مسیرهای ناهموار و آفرودی عملکرد بسیار خوبی دارند و انعطاف‌پذیری بالایی را برای باقی ماندن چرخ‌ها روی سطح مسیر فراهم می‌کنند ولی از سوی دیگر، اکسل صلب به رفتار و پایداری خودرو روی جاده لطمه میزند و خودرو مستعد چپ کردن خواهد بود. این یعنی هنگام رانندگی با جیمنی در پیچ‌ها باید سرعت را کاهش داد ولی پاجرو پینین در جلو از تعلیق مک‌فرسون و در عقب چند اتصالی استفاده می‌کرد که دینامیک رانندگی بالا و هندلینگی عالی را روی جاده فراهم می‌کند. البته این نوع تعلیق در آفرود انعطاف‌پذیری کمتری دارد و در مسیرهای ناهموار ممکن است چرخ‌ها خیلی زود از مسیر جدا شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (708 ديدگاه)

    میتسوبیشی یه پاجرو مون نشه

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. Kiarash

      ۲۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (708 ديدگاه)

      البته رقبای قدرتمندی همیشه میتسوبیشی داشته ولی بازم میتونه
      همین اوتلندر نسل جدید ماشین خوبی از آب در اومده و نسبت به نسل قبل تغییرات خوبی داشته

      موافقم 22
      مخالفم 4
  2. net

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3545 ديدگاه)

    قبلا پاجرو ماشین پلیس ایران بود

    موافقم 19
    مخالفم 4
  3. hosen

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (951 ديدگاه)

    عاشق استایلشم

    موافقم 12
    مخالفم 3
  4. JaMsHiD-B

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3119 ديدگاه)

    شاید برگردوندن لنسر سودی برای میتسو نداشته باشه و میتسو نخواد لنسر رو دوباره تولید کنه
    ولی مطمئنا پاجرو رو مجبوره هرجوری شده توی این اوضاع بازار که همه خواهان شاسی بلند هستن برگردونه

    موافقم 17
    مخالفم 3
  5. 🇰🇷

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    یه نکته جالب و خنده دار راجع به میتسوبیشی نام گذاری خودروهاشه که بعضا با بی سلیقگی تمام انجام میشه . مثلا یه ماشین داشت بنام MUM 500 SWJU . اسمش که افتضاحه اما اون قسمت آخر یعنی SWJU مخفف اینه : Shall We Join Us که کاملا از لحاظ گرامری هم غلطه ! خود ماشین هم بسیار زشت و بدترکیب بود

    مورد بعدی همین پاجروئه . میدونید که در یه سری بازارها با نام مونترو ارائه میشه چون Pajero در زبان اسپانیولی معنی بدی داره . ژاپنیا کلا بعضی اسماشون انگار رفتن هرچی فحشه جمع کردن رو ماشین گذاشتن مثلا مزدا la puta که اینم در اسپانیولی خیلی معنی زشتی داره . یعن whore در زبان انگلیسی

    نمونه بعدی از هنرنمایی میتسو ، خودرویی بنام MAUS ئه . در نگاه اول اوکی میاد اما اینم مخففه : Mini Active Urban Sandal . واقعا چرا اسم صندل و دمپایی باید رو ماشین باشه رو باید از خود میتسو پرسید

    نمونه بعدی از هنرنمایی میتسو Minica Lettuce ‌ئه که اومده ته اسم ماشین lettuce یعنی کاهو اضافه کرده . این ماشین در سوپرمارکت ها هم فروخته میشد اتفاقا و مثل ولوستر ترکیب درهاش ۱+۲ بود

    موافقم 9
    مخالفم 12
    1. گاس فرینگ

      ۲۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (515 ديدگاه)

      شورلت نوا توی آمریکای جنوبی شکست خودر چون معنی اسمش به اسپانیایی (که به دلیل استعمار اسپانیا کاربرد زیادی در اون مناطق داره)/ می شد راه نمی رود no va کلا زبان اسپانیایی داستان داره

      موافقم 6
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا