فروش میتسوبیشی در سال ۲۰۲۲ در چین ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده و به همین دلیل، این شرکت تصمیم به پایان تولید خودرو در این کشور پرجمعیت گرفته است.
بازار خودروی بزرگ چین بسیار رقابتی است و به همین دلیل، برخی از برندهای مشهور جهانی در این کشور با مشکل مواجه میشوند. یکی از این برندها میتسوبیشی است که ظاهراً تصمیم گرفته به تولید خودرو در چین پایان دهد. به گزارش Nikkei Asia، میتسوبیشی قصد دارد جوینت ونچر خود با گروه خودروسازی گوانگژو یا همان گک را منحل کند. جوینت ونچر گک میتسوبیشی در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و فروش آن در سال ۲۰۱۸ با ۱۴۰ هزار دستگاه به اوج رسید. سال گذشته اما فروش این جوینت ونچر به ۳۸,۵۵۰ دستگاه کاهش یافت که حدود ۶۰ درصد از سال ۲۰۲۱ کمتر بود.
تولید این شرکت در استان هامان چین در مارس امسال متوقف شده و ظاهراً میتسوبیشی قصد ازسرگیری تولید را ندارد. البته این کارخانه تعطیل نخواهد شد زیرا احتمالاً گک از آن برای تولید خودروهای الکتریکی استفاده خواهد کرد. این شرکت چینی ۵۰ درصد از سهام جوینت ونچر را در اختیار دارد درحالیکه سهم میتسوبیشی موتورز ۳۰ درصد است. ۲۰ درصد باقیماندهٔ سهام نیز متعلق به گروه میتسوبیشی کورپوریشن است. به گفتهٔ نیکی آسیا، گک میتسوبیشی بهعنوان یک نهاد تجاری به حیات خود ادامه خواهد داد اما میتسوبیشی سرمایهٔ خود را بیرون خواهد کشید.
گزارش شده این سرمایه به بخش جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیهٔ میتسوبیشی منتقل خواهد شد زیرا این مناطق حدود یکسوم فروش سالانهٔ شرکت را به خود اختصاص دادهاند. میتسوبیشی اما تنها برند ژاپنی نیست که در چین روند نزولی داشته زیرا سهم خودروسازان سرزمین آفتاب تابان از بازار چین در سال ۲۰۲۲ به ۱۸.۳ درصد رسیده که ۲.۸ درصد کمتر از سال قبل است. به همین دلیل، میتسوبیشی تمرکز خود را روی بازارهای دیگر گذاشته است. این شرکت بهتازگی نسل جدید پیکاپ ترایتون را معرفی کرد درحالیکه کراساوور کوچک Xforce را هم برای جنوب آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا تدارک دیده است. این شرکت همچنین نسخهٔ ریبج شدهٔ رنو کلیو را هم با نام کلت برای بازار اروپا معرفی کرده است.
datsun
۸ مهر ۱۴۰۲ببینید چه داستان تلخیه همین سه الماس چین و کره رو خودروساز کرد الان خودش سهمی از این بازار نداره
کیان
۸ مهر ۱۴۰۲۴ امین هلدینگ بزرگ دنیاست، از لحاظ مالی فکر کنم این یه طرف باشه کل ژاپن یه طرف دیگه
بنظر میاد علاقه ای برای فعالیت در خودروسازی خیلی توی این شرکت وجود نداره
پیام
۸ مهر ۱۴۰۲دور از انتظار نبود! قبلا در مورد وضعیت میتسوبیشی بارها کامنت گذاشتم
TRD
۸ مهر ۱۴۰۲چین یکی ازپرچالش ترین بازارای خودروئه
حتی ظاهرا نیسان هم به مشکل خورده بود با بازار چین و رییسش از چین به عنوان یه بازار بسیار رقابتی اسم برده بود .
همون موتور یک و نیم توربو با لایسنس میتسو کار رو براشون درمیاره :)
میثم
۸ مهر ۱۴۰۲ژاپنی ها کم کم دارن بیخیال چین میشن. اول تویوتا، الانم میتسوبیشی.
جنوب
۸ مهر ۱۴۰۲کاری به فروشش ندارم ولی واقعا ماشیناش زیبا هستن.خیلییییی
ali
۸ مهر ۱۴۰۲طراحیش خیلی عقب بود متاسفانه یکسال اخیر یکم تلاش کرد بهتر شد ولی دیر بود دیگه
TRD
۸ مهر ۱۴۰۲گروه میتسوبیشی با اون گستردگی که داره از صنایع هوایی و دفاعی ، مالی و سرمایه گذاری ، شیمیایی ، الکترونیک ، معدن ، نفت و … تا همین حمل و نقل ، اگه سرمایه بدن به میتسو موتور بنظرم میتونه یه تحول ایجاد کنه . البته مطمئنا نقشه های خودشونو دارن و شاید اصلا سود اصلی رو تو حوزه های دیگه دارن .
ارنست دوست نرگس
۸ مهر ۱۴۰۲نیمی از خودروهای جهان از موتور میتسوبیشی بهره می برند ………. با احتساب ۹۸ صنعت دیگه ای که تو اون فعاله …….. واقعا وقت نداره به ماشین برسه
Enzo Ferrari 2008
۸ مهر ۱۴۰۲چینی ها : خداحافظ ما خودمون چانگان لاپایی نیما داریم
H2
۸ مهر ۱۴۰۲یا مدیریتش ضعیفه (که تا حدودی همینطور هم هست)
یا با توجه به گستردگی گروه میتسوبیشی، بخش خودروسازیشون اولویت بالایی نداره و براشون نمیصرفه خیلی رو این بخش سرمایه گذاری کنن. در شرکتهای چند وجهی، برخی بخشها انقدر سودآوریش بالاست که بیخیال بخشهای پایین دستی میشن
samurai
۸ مهر ۱۴۰۲وقتی موتوراش مثل نقل ونبات تو ماشینای چینی به کار میره ارزش نداره وقت بذاره تو ساخت کامل ماشین 1 و نیم میلیارد ادم هر کی یه جا واسه خودش کارخونه ماشین ساخته بدون کیفیت ……
parhamiof
۸ مهر ۱۴۰۲دیگه یه کم مونده خود میتسوبیشیم بره تو موزه
همه ماشیناش شدن کراس اوور 1.5 یا 2 لیتری توربو cvt
خدایی کجاست اون میتسوبیشی که لنسر و پاژیرو میزد؟
JDM
۹ مهر ۱۴۰۲دوستان اگه کسی اطلاع داره میشه بگه اصلا میتسوبیشی سرمایهگذاری یا هدفی برای خودروسازیش داره؟ برام خیلی سوال شده و واقعا نمیخوام خودروسازیو بدون میتسو تصور کنم
کیارش
۱۲ مهر ۱۴۰۲چین با محصولات بسیار سطح پایین یواش یواش تنها خواهد ماند