MIVEC یا همان سیستم خلاقانه میتسوبیشی برای کنترل الکترونیکی زمانبندی سوپاپ، نام تجاری یک تکنولوژی برای زمانبندی متغیر سوپاپهای موتور خودرو است که توسط میتسوبیشی موتورز توسعه یافته است. در واقع MIVEC همان سیستم VVT است که توسط این کمپانی استفاده میگردد.
MIVEC زمان مصرف و خروج میل بادامکها را متغیر میکند، که باعث افزایش قدرت و گشتاور خروجی طیف وسیعی از سرعتهای موتور میشود. این سیستم زمان بالا و پایین رفتن سوپاپها را کنترل میکند. یک پیستون برای بالا و پایین رفتن و تولید نیرو احتیاج دارد که ترکیبی از سوخت و هوا در سیلندر وارد شده و در زمان مناسب جرقه زده شده و احتراق ایجاد شود. این تکنولوژی پیشرفته در سرعتهای بالا، زمان بیشتری سوپاپ را باز نگه دارد تا هوای کافی برای احتراق وارد سیلندر شود و همچنین در سرعتهای پایین نیز سعی میکند در زمان مناسب سوپاپ را ببندد تا هوای بیش از اندازه وارد سیلندر نشود.
این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ معرفی شد و اولین ماشینهایی که از این سیستم استفاده کردند میراژ و لنسر بودند.
مدلهای اوتلندر, لنسر, میراژ و ASX هماکنون در ایران توسط آرین موتور پویا به فروش میرسند که از این تکنولوژی بهره میبرند.
ACR VIPER
۵ مرداد ۱۳۹۶نتیجه اینه که موتوراش باس قدرت بیشتری با توجه به مطالب بالا ارایه کنه
پس چرا همین موتور اوت لندر
یا ۱.۸لنسر
نسبت به رقبا ۱۰اسب ضعیف ترن
امير
۶ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز نتیجه اینه که مصرف سوخت کمتری داره لنسر تو جاده 5.5 اوتلندر 6.5 میسوزونه که رقباش نزدیک این عدد نیستن
نیما
۶ مرداد ۱۳۹۶تو مصرف سوخت احتمالا جبران شده
محمد احمدی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط عدد اسب بخار تعیین کننده نیست گراف گشتاور و اسب بخاره ک اهمیت داره ممکنه رقبای این موتور قدرت لحظه ای رو تو یه دور موتور خاصی تولید کنند ولی این موتور این قدرت رو توی دور های بیشتری و ثابت تر میتونه تولید کنه
عیسی
۱۲ آبان ۱۳۹۶این سیستم تو لنسر ۱.۸هست