با بودجهی ۳ تا ۴ میلیارد تومان، میتسوبیشی پاجرو ۶ سیلندر دو دیفرانسیل در بازار ایران وجود دارد. این خودرو گزینهای جالب در کلاس تویوتا پرادو محسوب میشود.
شاسیبلندهای لوکس در ایران، تنوع چندانی ندارند. این کلاس خودرویی برای مردم کشور ما، صرفا تویوتا لندکروزر را شامل میشود و اندک نمونههای وارد شده از لکسوس یا دیگر برندها، بسیار دور از دسترس هستند. از سویی دیگر، قیمت محصولات دست دوم تویوتا در بازار ایران، گران شده و حالا گزینههای دیگر، مثل میتسوبیشی پاجرو، جذابتر از قبل هستند.
بیشتر بخوانید:
حدود یک قرن پیش، شرکت میتسوبیشی موتورز، بینان نهاده شد. این گروه صنعتی، تا قبل از روی آوردن به خودروسازی، بهعنوان غول کشتیسازی ژاپن شناخته میشد، اما با معرفی اولین خودروی بنزینی با خط تولید تجاری در سال ۱۹۱۷، نخستین خودروساز صنعتی ژاپن، لقب گرفت. میتسوبیشی تا دههی ۷۰ میلادی به رشد خود ادامه داد و در جمع سودآورترین برندهای خودرویی دنیا قرار داشت، اما با شروع دههی ۹۰، با کاهش فروش و کمبود سرمایه مواجه شد. قدیمیترین خودروساز ژاپن، از اوایل قرن بیست و یکم در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در نهایت، مجبور به فروش تمامی خطوط تولید خود، در خارج از ژاپن شد.
اولین پاجرو سال ۱۹۸۲ به بازار جهانی رسید. این خودرو هم در ظاهر و هم نامگذاری، الهامگرفته از رنجرور بود؛ اما قیمت پایینتر و هزینه نگهداری بهتر داشت. نسل اول و دوم پاجرو تا سال ۲۰۰۰ در کشورهای مختلف دنیا مونتاژ شد و کیفیت بسیار خوب خود را ثابت کرد. نسلهای بعد، مشابه تویوتا لندکروزر به سبک لوکس نزدیک شدند و البته فروش جهانی پاجرو کاهش یافت.
آخرین نسل پاجرو از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ تولید شد و فقط یک خط تولید در ژاپن داشت. این محصول با بدنهی دو در و چهاردر، از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به بازار ایران رسید. این خودرو از نظر ابعاد، کمی بزرگتر از تویوتا پرادو است؛ ضمن اینکه در کابین، کمی لوکستر دیده میشود. تعداد پاجرو موجود در کشور ما نسبت به انواع لندکروزر و پرادو، کمتر است؛ اما قیمت محصول میتسوبیشی نیز جذابتر به نظر میرسد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی میتسوبیشی پاجرو
جلوپنجرهی کروم با نشان الماس میتسوبیشی، حس لوکس در پاجرو را نشان میدهند. چراغهای اصلی نیز فرم جذاب، هماهنگ با دیگر اجزا دارند. کشیدگی لبهی کاپوت تا جلوپنجره، دیگر نکتهی مثبت در طراحی پاجرو است.
در نمای جانبی، حالت مکعبی در شاسیبلندهای سنتی ساخت ژاپن، برای پاجرو استفاده شده و به لطف حجمدهی نیمهی پایین بدنه، عضلانی دیده میشود. زهوار داخل گلگیر و ادوات مربوط به رکاب در مدلهای مختلف، همرنگ بدنه هستند و حس قطعات پلاستیکی ارزانقیمت ندارند. اکثر مدلهای وارد شده به ایران، رینگ ۱۷ یا ۱۸ اینچ با تایرهای ۲۲۵ میلیمتر دارند اما چرخ ۲۰ اینچ با تایر ۲۶۵ میلیمتر هم برای پاجرو قابل استفاده است.
طرح چراغهای عقب پاجرو نسبت به پرادو ۲۰۱۰ سادهتر دیده میشود و سبک قدیمی را تداعی میکند. همچنین زاپاس، کاملا توی دید است و به همین دلیل، درب صندوق به سمت راست باز میشود. سپر عقب پاجرو، از پلاستیک باکیفیت ساخته شده اما در غالب مدلهای وارداتی، سیاه رنگ است و برخلاف سپر جلو، به رنگ بدنه ارایه نمیشود.
جدول ذیل، ابعاد متسوبیشی پاجرو دودر و چهاردر را نشان میدهد. برای مقایسه، ابعاد تویوتا لندکروزر پرادو مدل ۲۰۱۰ هم قابل مشاهده است.
طراحی داخلی و نمای کابین میتسوبیشی پاجرو
غالب پاجروهای موجود در ایران، نمایشگر لمسی و دوربین پارک دارند. البته این مانیتورهای ۵ اینچی، کوچک هستند؛ اما هنگام هدایت خودرو با دنده عقب، کاربرد دارند. مجموع این موارد، در کنار اهرم ترمز دستی و استارت کلید دار، حس یک خودروی قدیمی را برای راننده تداعی میکنند.
پدالهای آلومینیوم، صندلیهای چرم و زهوار چوب داخل داشبورد، نکات مثبت در کابین پاجرو هستند. هرچند که تمام داشبورد از پلاستیک سخت و خاکستری تیره ساخته شده، میتوان از راحتی بسیار خوب صندلیها لذت برد و حس یک خودروی لوکس کلاسیک را تجربه کرد. اهرم بسیار بزرگ برای تعویض دنده، طرح سیلندری پشت فرمان و چیدمان کلیدها، دیگر لوازم پاجرو هستند که تفاوت این خودرو با شاسیبلندهای مدرن را نشان میدهند.
بعضی مدلهای ۴در، نسخهی سه ردیف صندلی دارند. این خودرو برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای ایدهال فراهم میکند و کاملا مناسب سفرهای بلندمدت است. در نسخهی دودر، صندوق عقب مشابه یک کراساور معمولی محسوب میشود اما مدل ۴در با دو ردیف صندلی، حدود هزار لیتر فضای حمل بار از کف تا سقف فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی میتسوبیشی پاجرو
پاجرو با موتور ۳ لیتر و ۳/۵ لیتر به تعداد اندک در ایران وجود دارد؛ اما غالب مدلهای وارداتی از موتور ۶ سیلندر V6 تنفس طبیعی با حجم ۳۸۰۰ سیسی، همراه گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته استفاده میکنند. این مدل پاجرو،۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. نسخهی دودر با وزن ۲۱۷۵ کیلوگرم، در زمان ۱۱ تا ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد؛ اما مدل ۴در حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، نزدیک به ۱۴ ثانیه زمان میبرد.
مصرف سوخت، مهمترین نکتهی منفی پاجرو است که حتی در مدلهای ساخت ۲۰۲۰ ژاپن هم، باقی ماند. مدل ۴در هنگام رانندگی در شهر، به راحتی ۱۸ تا ۲۰ لیتر در صد کیلومتر، بنزین میسوزاند. میانگین مصرف سوخت پاجرو به صورت ترکیبی (شهر و جاده) تقریبا ۱۴ لیتر در صد کیلومتر است.
بهرهگیری از سیستم ۴ چرخ محرک با قفل دیفرانسیل مکانیکی، نکتهی قوت پاجرو است؛ اما باید توجه داشت که این خودروی ژاپنی، شاسی نردبانی یا شاسی مستقل از بدنه استفاده نمیکند. برخلاف تویوتا پرادو که شاسی نردبانی دارد و تویوتا لندکروزر که شاسی مستقل (body-on-frame) است.
پاجرو دندههای کمکی و سیستم مدیریت گشتاور بین چرخهای جلو و عقب، شامل حالتهای 2H و 4H و 4HL و 4LL دارد که هنگام رانندگی با سرعتها متفاوت، در مسیرهای لغزنده، بسیار مفید هستند. همچنین سیستمهای ترمز و پایداری شامل ABS – EBAC – ASC – ATC – EBD – MBOS – ASTC در پاجرو ارایه میشوند. کروز کنترل، سیستم حفظ خودرو در شیب، سانروف، گرمکن صندلیهای جلو و ۸ کیسهی هوا شامل ایربگهای پردهای در طرفین، امکانات موجود در پاجروهای وارداتی هستند.
قیمت انواع میتسوبیشی پاجرو در ایران و مقایسه با پرادو
بودجهی لازم برای پاجرو ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ دودر یا ۴ در، حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان است. البته اندک نمونههای بسیار تمیز و کمکار تا ۴/۵ میلیارد هم قیمتگذاری میشوند. این عدد نسبت به تویوتا پرادو، حدود ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان کمتر است.
دلیل اینکه برای خرید پرادو باید ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از پاجرو هزینه کرد، صرفا محبوبیت برند تویوتا برای ایرانیها نیست. تامین لوازم یدکی برای محصولات تویوتا، سادهتر و ارزانتر از قطعات میتسوبیشی است. همچنین تعمیرکاران قابل اعتماد آشنا به تویوتا، در شهرهای بزرگ ایران پرتعداد هستند. نمایندگیهای واردکنندهی تویوتا، مثل ایرتویا نیز طی چند دهه حضور در بازار کشورمان، همچنان خدمات فنی ارایه میدهند و برتری محسوس نسبت به آرین موتور (نماینده متیسوبیشی در ایران) دارند.
هرچند کیفیت ساخت پاجرو بالا است؛ اما خرابی و استهلاک این خودرو طی سالها استفاده، بیشتر از پرادو است. برای لوازم بدنه و اقلام فنی هم، مالک پاجرو باید بیشتر از رانندهی تویوتا هزینه کند. به دلیل تیراژ تولید بسیار زیاد محصولات تویوتا، انواع چراغ و سپر و گلگیر پرادو با برندهای متفرقه ساخت شرکتهای غیرژاپنی، در دسترس هستند اما این لوازم برای پاجرو، هزینهی بیشتری دارند.
۱۴ دی ۱۴۰۳بنظرم طراحیش از پرادو قدیمی بهتره و ارزش خریدش فکرکنم بیشتره ماشین خوبی هست من این ماشینو دوست دارم به نسل بعدی پرادو نمیرسه ولی خیلی خوبه
JaMsHiD-B
۱۴ دی ۱۴۰۳خدابیامرزتت بزرگ مرد🖤
۱۴ دی ۱۴۰۳کی پاجیرو؟
۱۴ دی ۱۴۰۳کی مرده؟بگید دلشوره دارم😐
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ دی ۱۴۰۳پاجرو سالهاست دیگه تولید نمیشه
برای همین خدابیامرز شده
JaMsHiD-B
۱۴ دی ۱۴۰۳پاجرو خیلی وقته که دیگه تولید نمیشه
یه خدابیامرز نثار روحش کردم
۱۵ دی ۱۴۰۳خدا بیامرزدش پس
شادی روح مرحوم اجماعا صلوات
۱۴ دی ۱۴۰۳چی شده
.
۱۵ دی ۱۴۰۳البته فکر کنم تو همین پدال خبرش اومد که نیسان داره پلتفرم این پاترول تولیدیشو داره میده به میتسوبیشی.
سهیل گل آزاد
۱۴ دی ۱۴۰۳سال ۸۶ وارد ایران شد اون موقع ها تو خیابونا میدیدیش خیلی ژست داشت خیلی پرستیژش بالا بود اونموقع ها فکر کنم نسخه سه درش شصت و خورده ای میلیون بود ولی خب بهش بی توجه ای شد زیر سایه بازار پرادو اونطور که باید موفق عمل میکرد نکرد ولی در کل نسل در حال حاضر پاجرو این هیبت نسلهای گذشتش رو نداره شبیه به طراحی های خودروهای چینی به خودش گرفته
سالار فصل
۱۴ دی ۱۴۰۳صدهزار برابر ارزش خرید بالاتری از پرادو داره
همکار عزیزم سالها من رو با مدل چهار در میرسوند
بعد از ان سالیان سال تا درب رو باز میکنید بوی چرم غلیظی به مشامتون میخوره
کیفیت دستگیره ، دکمه ها صندلی و داشبرد بینظیره
اصلا با هیچ ماشین کره ای بروز تر حتی متریال داخلیش قابل مقایسه نیست
سالار فصل
۱۴ دی ۱۴۰۳برای ایشان مجهز به قطب نمای دیجیتال بالای داشبورد بود و هیچگونه پلاستیک سخت بیکیفیت روش کار نشده بود
.
۱۴ دی ۱۴۰۳الان میتسوبیشی رو آدم میبینه،،،،باورش نمیشه پاجرو و لنسر و گالانتم میتسوبیشی بودن!
سالار فصل
۱۴ دی ۱۴۰۳البته برای ایشان قطب نما هم بالای داشبورد داشت از نوع دیجیتالی که در تصویر دیده نمیشه
یوسف
۱۴ دی ۱۴۰۳یکی از نکات منفی این مدل پاجرو خصوصا مدل ۴ در مصرف بیش اندازه بنزین هست به طوری که روی موهاوی رو کم میکنه.
زیزیگولو
۱۴ دی ۱۴۰۳قیمت دست دومای پاجرو و لندکروز و …. تو ایران کاملاً غیر منطقی هستش
nima.jdm
۱۵ دی ۱۴۰۳میتسوبیشی لنسر اوولوشن . پاجرو . گالانت . ۳۰۰۰ جی تی . اکلیپس . رایدر . پرودیا و…
میتسوبیشی یه زمان افسانه بود
واقعا حقش این نبود
میتسوبیشی منو یاد کرایسلر میندازه این دو خودروساز در حقشون ظلم شد مخصوصا میتسو 💔
ما فامیلمون میتسوبیشی asx ۲۰۱۴ داره بعد ۱۲ سال و ۲۳۰ هزار کیلومتر کارکرد هنوز آخ نگفته اینقدر ماشین با دوام و خوبیه
.
۱۵ دی ۱۴۰۳خودرو ساز های ژاپنی هم مثل آمریکن کارز شدند جوری که الانه مثل دو تا پیرمرد تو خونه سالمندان در حال گذراندن باقی امرشان هستند.
خدا این دو بزرگوار هارو(صنعت خودروی ژاپن و آمریکا)حفظ کنه وگر نه چین معلوم نیست با دوز و کلکی که داره بکار می بره چه نقشه ای تو سرش داره از ماشین های پر آپشن اما در عملکرد که بگیم موتور ماشین و … خیلی چیز خرابیه.
Muty
۱۵ دی ۱۴۰۳حاجی ۴ روزه وارد سال ۲۰۲۵ شدیم
با این حال، چطوری حساب کردی شد ۱۲ سال ؟!!! 😂🤣
سالار فصل
۱۵ دی ۱۴۰۳https://m.youtube.com/watch?v=dRihTQnZnG8
یه رفیقی داشتیم علی نوا،
بنظرت این ماشین ارزشمندیه؟
boost10
۱۵ دی ۱۴۰۳اون معمولا زیر پست ماشینای آمریکایی کامنت میزاره
۱۵ دی ۱۴۰۳علی نوا نمیبینه این پستا رو
Muty
۱۵ دی ۱۴۰۳ارزشمند میخوای این :
https://www.facebook.com/share/XCWzy4qL1ZMU3UdV/
شهروند ایرانی
۱۵ دی ۱۴۰۳وقتی صدی ۱۸ تا ۲۰ میسوزنه دیگه ارزش خرید نداره دلیلی هم که از دور خارج شده همین هر چند واقعا رخ قشنگی داره و شبیه رنج روور ولی قیمتشم غیر منطقی یه ماشینی که با استاندارد جهانی الان باید اسقاط شده بود دارن چند میلیارد میفروشن به شخصه با همین پول میرم رکستون g4 میخرم قیمتش واقعا بصرفه تر از نظر مصرف هم همین
nima.jdm
۱۵ دی ۱۴۰۳رخ شبیه رنج رور؟؟😐😐
تروخدا بس کن اینقدر نخندون مارو
شما برو رکستون بگیر آفرین
فقط پیشنهاد میکنم با رکستون و پاجرو یه آفرود برو اون وقت میفهمی فرقشون چیه
با رکستون بری افرود بعدش مستقیم میری در تعمیرگاه (البته اگه بتونی باهاش افرود بری😂)
حسین
۱۵ دی ۱۴۰۳سلام پاجرو را فقط وفقط پاجرو سوار میشناسه ولا غیر بنظر من ماشین فقط پاجرو مابقی حرفه این ماشین بستگی به جرات رانندش داره اون آماده هر جایه رود خانه کوه دره باتلاق هرجای که رانندش جراتشا داشته باشه