صنایع هواییمیتسوبیشی

جت مسافربری میتسوبیشی و امیدهای بزرگ برای صنعت هوافضای ژاپن

پس از ۵۰ سال، اولین هواپیمای تجاری خطوط هوایی منطقه ای ژاپن توسط میتسوبیشی ساخته و رونمایی شد. با وجودی که ساخت این هواپیما که توسط پرات اند ویتنی طراحی شده، چهار سال از زمان‌بندی خود عقب‌تر است اما با این وجود نشانه‌های امیدبخشی برای صنعت هوافضای ژاپن می‌باشد.

Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
میتسوبیشی می‌گوید که این هواپیما ۲۰ درصد بازده بیشتری نسبت به جت‌های حال حاضر این کلاس دارد و پیش‌بینی تقاضای ۵۰۰۰ فروند از آن با محدوده ۷۰ تا ۹۰ صندلی طی ۲۰ سال آینده می‌رود.
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet FusionIPS
Mitsubishi Regional Jet FusionIPS
سیستم‌های پرواز دیجیتال همراه با چهار نمایشگر ۱۵ اینچ LCD و سیستم‌های مدیریت پرواز و ناوبری پیشرفته گرافیکی از ویژگی‌های این جت مسافربری می‌باشند. موتورهای توربوفن پرات اند ویتنی PW1200 با ۱۷۶۰۰ پوند نیرو تا مسافت ۳۲۹۷ کیلومتر برد را پوشش می‌دهند. کابین با ارتفاع ۲.۰۳ متر و ۷۸.۷ سانتی‌متر فاصله صندلی تا کف باعث آسایش بیشتری می‌شوند.
آخرین هواپیمای مسافربری ژاپنی
آخرین هواپیمای مسافربری ژاپنی در سی سال پیش
میتسوبیشی برای این هواپیما ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و هفت فروند نسخه برای تست ساخته خواهد شد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۸۷ دیدگاه‌ها

  1. danial

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ژاپنی ها معنای کلمه پیشرفت رو به طور کامل صرف کردن

    1. DRAGONBORN

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      آفرین میتسو

    2. ME 84

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      واقعا خیلی قدرتمنده.

      1. رضا

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگر همین هواپیما را مردم فرانسه یا آلمان ببینند شاید پیش هواپیما های خودشان مسخره هم بکنند اما حالا ایرانی ها دیدند شاخ در اوردند

        1. مجید اسکندری

          ۳۰ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          جوری حرف میزنی انگار نمیدونی ژاپن دارای بالاترین سطح تکنولوژیه و پیشرفته ترین هواپیماهای جنگنده و مسافربری عمده سیستمها و تجهیزات کنترل و راداریشون رو ژاپن میسازه.

          موافقم 2
          مخالفم 2
  2. زیگما

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (3069 ديدگاه)

    مطلب p.g عزیز هست؟

    1. P.G

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (489 ديدگاه)

      خیر زیگما جان،ولى من هم مثل شما از این مطلب استفاده مى کنم!:)
      خیلى وقت بود که پدال مطالب هوایى خوب نذاشته بود!

      1. زیگما

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (3069 ديدگاه)

        پس ما منظریما
        تا بهمون اسید نپاشیدن مطلبتو بذار :D

        1. P.G

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          آقا اسید چرا؟اون موقع ماها دیگه از کامنتاى کى لذت ببریم؟!

        2. P.G

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          چشم زیگما جان،ایشالا با چندتا مطلب خوب خدمت بچه هاى پدال خواهم بود!؛)

    2. DRAGONBORN

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      حتما موتور لنسر رو روش گذاشتن

      1. پوری پوریا!

        ۳۰ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (322 ديدگاه)

        اخه موتور لنسر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        این حرف بود تو زدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :|

  3. علی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بیا یه کشوری که حق داشتن ارتشونداره داره انقدر پیش رفت میگنه و بعد این عربای با پول نفتشون هی میرند سلاح میخرن که قدرتمند شوند و اخرم با یه عامل از سوی امریکا مثل داعش از هم میپاشتشون.
    البته منظورم سوریه و عراق نبودا.

    1. میلاد

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (221 ديدگاه)

      همچین میگی که انگار ایران همه ی پول نفتا رو صرف رفاه مردمش کرده. :|

      1. پوری پوریا!

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (322 ديدگاه)

        عاقا سیاسیش نکن :D

      2. علی

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (255 ديدگاه)

        شما درست میگید میلاد جان ولی ایا میدانستید که عربستان در طی سه روز به اندازه سی روز کشور خودمون نفت میفروشه پس ببین ما مگه چقدر پول در میاریم.

  4. شلبى

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (705 ديدگاه)

    خوب ولى هنوز خیلى راه باید طى کنه تا بتونه با هم رده هاش رقابت کنه

  5. REZA . JUST HYUNDAI

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    ابر هواپیما

    1. P.G

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (489 ديدگاه)

      نه بابا،اون جوریم نیست دیگه!تازه اول راهه!رقیباشو ببینى چى میگى!:)

  6. REZA . JUST HYUNDAI

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    طراحیش عالیه

  7. پوری پوریا!

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    میتسوبیشی شرکتیه که همه چیز تولید میکنه! دوستم یه یخچال داشت مارکش میتسوبیشی بود! :| . الانم که هواپیما زده ! ولی خدایی هواپیماش خیلی خوبه!
    کاش از اینا بیاد ایران!

    1. شلبى

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (705 ديدگاه)

      اره پورى جان همه چى تولید میکنه جرثقیل،اسانسور،کولر گازى ،من خودم چرخ خیاطیشم دیدم
      میتسوبیشى اصن در ابتدا فک میکنم تولید کننده هواپیما و موتور هواپیما بوده

      1. پوری پوریا!

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (322 ديدگاه)

        اینا کارخونه مادر هستن.

      2. صفا

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (19 ديدگاه)

        بله میتسوبیشی سابقه دیرینه در تولید هواپیما دارد
        در جنگ جهانی هواپیما تولید میکرده

  8. امیر

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    هواپیمای ایران 140 ما شبیه هواپیمای 30 سال پیشه اوناست !

  9. شلبى

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (705 ديدگاه)

    میشه گفت که این هواپیما تقریبا امریکاییه

  10. مصطفی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    دم می تسوبیشی گرم!

    1. fluid mechanic

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (505 ديدگاه)

      دم میتسوبیشی گرم پیشفته ترین تانک ژاپن میسازه کولر گازی.ماشین. روبات .بیل مکانیکی.ماشین الات راه سازی …….کلی چیزایی که فکرشم نمیشه کرد حتی تانکش از ابراماز و لُوپارد و کلی از تانکای دنیا گرون تره حالا یه چیزه جالب ژاپن سر قرارداد تحویل اف۳۵ با امریکا به مشگل خورد حالا قراره میتسوبیشی دو مدل هواپیما جنگی بسازه از اف ۳۵ پیشرفته تر حتی تا جاهای خوبی هم پیشرفته منبع هم دو شماره اخر مجله جنگ افزار

  11. مصطفی ...

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    بابا این که چیزی نیست ماهم هواپیما ساختیم ولی خیلی میل به فرود اومدن داشت تا بلند شد با صورت وسط اتوبان فرود اومد :| دقیقا انگار هواپیما کاغذیا بود میساختیم بچگی تا پرتش میکردیم با مخ میومد زمین :|
    کلا ما فقط میسازیم کاری دیگه با کاراییش نداریم فقط باید بشه شکل اونی که میخوایم و تمام…
    خدایا گناه ما چیه آخه ؟؟؟؟

    1. DRAGONBORN

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      میتسو برند مورد علاقه منه

      ولی این روزا وضعش خوب نی

  12. P.G

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (489 ديدگاه)

    توى هوا و فضا آمریکا با فاصله اى معنادار از بقیه ى کشورها جلوتره،به همین دلیل هم شرکت ها و صنعت هوافضاى ژاپن سعى دارن تحت نظارت و با کمک و حمایت تکنولوژیکى و فنى شرکت هاى بزرگ آمریکایى پس از سال ها غیبت خودشون رو دوباره وارد این عرصه کنن.نمونه ى بارز این موضوع هم همین هواپیماست که میتسوبیشى با کمک و تحت نظر مستقیم بویینگ و پرات اند ویتنى توسعه اش داده و حتى قراره بعد از ورود به بازار پشتیبانى و سرویس دهى فنى این هواپیما در جهان به عهده بویینگ باشه!
    نکته ى جالب براى من در عکس هاى این هواپیما ردپا و امضاى زیرکانه ایه که بویینگ تو طراحى این هواپیما از خودش به جا گذاشته و اون معلوم بودن چرخ هاى اصلى هواپیما بعد از جمع شدن در بدنه ى هواپیماست،یعنى چرخ هاى اصلى بعد از جمع شدن کاملاً در بدنه ى هواپیما محصور نمیشن و در واقع landing gear doorوجود نداره و این باعث افزایش فضاى مفید درون هواپیما و اشغال کمتر فضاى داخلى به وسیله ى چرخ ها و همچنین کاهش هزینه هاى ساخت و تعمیر و نگهدارى هواپیما به دلیل حذف درهاى محفظه ى چرخ و مکانیزم هاى هیدرولیکى و الکترونیکى مربوط به این درها میشه که این طراحى رو تنها بویبنگ در مدل ۷۳۷ به کار برده و از اونجا به این هواپیما رسیده!اگر عکس هاى این دو هواپیما رو مقایسه کنید متوجه میشید!

    1. fluid mechanic

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (505 ديدگاه)

      دوست عزیز البته امریکا و روسیه که در تموم زمینه ها چیزی در صنعت هوایی کم نداره طبق خرین مقایسه که توسط معتبرترین مجله امریکایی انجام شده بین دو جنگنده اف ۳۵ و سوخو ۳۵ توی اکثر زمینه ها اف ۳۵ بازی به حریف روسی واگذار کرد بهت پیشنهاد میدم۲ شماره اخر جنگ افزار بخونی بخاطر همین هم مجله نو اور طبق مطلب معتبر اروپایی دیگه روی جلد همین ۲ ماه پیشش زده بود سوخو ۳۵ پیشرفته ترین و مخوفترین جنگنده تاریخ.تازه تو زمینه هواپیماهای م تجاری و مسافر بری هم فرانسه هم حرفاییواسه گفتن داره پس اینجورا هم نیست که فرمودی اینارو به عنوان یهم

      1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2280 ديدگاه)

        هم رشته ای عزیز SU35 نسخه مخصوص جنگ دریای SU27a محسوب میشه که اونم مانور پذیر ترین جنگنده تو دنیاست…روسیه خیلی پیشرفت داره هپولی همه دست کمش میگیرن
        یه جمله بین آمریکایی ها(نظامی هاشون) هست که میگه روس ها همیشه یه چیزی دارن که میتونه ما رو غافلگیر کنه
        .
        .
        .
        الان جاش نیست در موردش صحبت کنم وگرنه یه سایت مطلب در موردش میتونستم بنویسم!

        1. fluid mechanic

          ۳۰ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (505 ديدگاه)

          داداش ما نوکره همه بچهای سیالاتم هستیم ولی این بی ام و خیلی خفن اومدیا خوبه نگفتی اف ۳۵ بی ام و میسازه .صنعت فضایی روسیه وامریکا از شوخی گذشته مدیون المان نازین موقعی که برلین فتح شد دانشمندای پیشرو تو صنعت هوا فضا و….. بین خودشون تقسیم کردن

        2. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۳۰ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          جهت اطلاع خیلی ها ناسا اگه فون براون رو نداشت صد سال سیاه نمیتونست آدم بفرسته به ماه……………….

      2. P.G

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        دوست عزیز،کشورایى مثل روسیه و چین در زمینه ى دزدى تکنولوژى خیلى فعال هستن و در اکثر جنگنده هاى روسى مثل همون سوخو ۳۵ که گفتى روسها از تکنولوژى هایى که آمریکایى ها مدت ها قبل اونا رو عرضه کردن استفاده کردن و اون تکنولوژى ها رو ارتقا دادن که من میتونم راجب تک تک این تکنولوژى هایى که روسها از هواپیماهاى آمریکایى برداشتن باهات بحث کنم اما اگر خواستى تو همین پدال مراجعه کن به مطلب سوخو ۳۵ و به کامنت ها نگاه کن!اونجا با یه بنده خدایى راجب همین قضیه بحث کردم و بعضى از این تکنولوژى ها رو توضیح دادم که از کجا اومده!میتونى برى ببینى!
        البته باهات کاملاً موافقم که روس ها در زمینه ى ساخت جنگنده قوى هستند اما بحث ما اینجا راجب جنگنده نیست و راجب هواپیماى مسافربریه که باید بگم روس ها تو این زمینه هیج حرفى براى گفتن ندارن!بحث من از نظر نوآورى و ارائه ى تکنولوژى هاى نوین تو عرصه ى هوافضا بود که واقعاً آمریکا تو این عرصه یکه تازه!
        در رابطه با فرانسوى ها که گفتى،اگر منظورت ایرباسه که قبلاً هم ده بار گفتم،باز هم میگم و خودت میتونى برى تحقیق کنى!ایرباس فقط محصول فرانسه نیست،بلکه چهار کشور فرانسه،آلمان،انگلیس و اسپانیا با کلى مشکل در خط تولید و با یه شکل عجیب با هم حدود شصت درصد ایرباس رو میسازن و چهل درصد مابقى شامل بخش هاى کامپیوترى و بخش اعظم موتورهاى ایرباس توسط آمریکا تأمین میشه و در اصل بزرگترین سهامدار ایرباس آمریکاست!به علاوه من در مورد ایرباس هم اینو میگم که بیشتر از نوآورى هاى بویینگ استفاده کرده تا اینکه خودش نوآورى داشته باشه!
        ارادت:)

        1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          البته P.G جان موتور های ایرباسو رولزرویس(یا بهتر بگم بی ام و) تامین میکنه!

        2. P.G

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          خیر رضا جان!بخشى از موتوراى ایرباس رو رولزرویس تامین میکنه،ولى عمده موتور هاش رو شرکت هاى آمریکایى جنرال الکتریک،پرات اند ویتنى و سى اف ام تولید میکنن که سهم بسیار بیشترى از رولزرویس در تامین موتورهاى ایرباس دارن!

        3. زیگما

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (3069 ديدگاه)

          نخیر رضا خان !
          همه موتور های ایرباسو RR تامیین نمیکنه گلم!
          تک تک برات اسم میبرم
          A318-100 موتورش PW6000 p&w هست
          تمام مدل های آ330 یا p&w هست با جنرال الکتریک
          A320neo موتورش PW1100G p&w هست
          ممکنه موتورای دیگری هم داشته باشن ولی این انجین ها هم دارن
          فراموش نکنیم بخش زیادی از موتورای ایرباس از طرفی ساخت cfm هست که طراحیش در امریکا صورت میگیره و جی ای مالک عمدش هست!!

        4. fluid mechanic

          ۳۰ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (505 ديدگاه)

          دوست عزیز من مهندس سیالاتم دانشجوی ارشد هوا فضا پس تا دلت بخواد دوست دارم با هم از این بحثا کنیم عزیزم اگه چین بگی اره اونا استاد دزدی و تقلیدن که اونم یه هنری میخواد !!!!ولی روسها واسه خودشون صاحب سبکن کهتو دنیا تمام صنعت هوا فضا بر اساس این دو تنظیم شده مثلا با زبون ساده بگم مثلا میگن سیستم موشکی فلان کشور روسی یکی دیگه امریکایی .تنها کشورهایی هم که میتونن تو فضا همدیگر هدف قرار بدن این دو کشورن .تو مطلب اولت گفته بودی هوا فضا الان اگه میگی منظورت هواپیمای مسافر بریه اره امریکا جلوتره چون روسها بوجشون خیلی کمتر و محدود تر از امریکاییاست و مساُل استراتژیک ایجاب میکنه که توتموم هم قم اصلیشون رو زمینهی هواپیمای جنگی نظامی و به تور کل و جز صنعت فضایی بزارن حالا گور جفتشون اینم یادت باشه که خیلی از سایتا ی معتبر نظامی غربی و کارشناسا پروژه اف ۳۵ بزرگترین و گرانترین شکست نظامی تاریخ ذکر کردن .حالا اگه رشته مربوطه جامدات و سیالات. هوا فضایی چیزی خوندی بحث فنی مهندسیهم راجعبه ای قضیه بکنیم .اینم بازم بگم امریکا قدرت اول رسانیه ای دنیا رو داره وی اینجوری بازم گند اف ۳۵ در امده ببین داستان چی بوده چند مورد سقوط که خود کارشناساشون گفتن بهطرز عجیبی شتاب کیٰ رو لوییس به انتهای کابین واردمشه که هنوزم نتونستن دردشو بفهمن

        5. fluid mechanic

          ۳۰ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (505 ديدگاه)

          باور کن هرچقدرم استاد باشن به پای امریکا نمیر سن جدیدن اسنودن فاش کرد امریکا تموم تکنولوژیهای

        6. fluid mechanic

          ۳۰ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (505 ديدگاه)

          باور کن هرچقدرم استاد باشن به پای امریکا نمیر سن جدیدن اسنودن فاش کرد امریکا تموم تکنولوژیهای راهبردی اصلی دنیارو به صورت جاسوسی رصد میکنه زوم اصلیشم رو کشورهای المان.فرانسه.روسیه .ژاپن.چین.کشورهای دیگه اروپایی ….ایناست البته اینجوری که گفته انگلیس.کانادا.استرالیا هم کمکش میکنن یکی دیگه از این کشورهای انگولا ساکسونم بود سازمانه جاسوسی به اسم ۵ چشم دارن که بعد این خبر هیچکدوم از مقامات این کشور تکذیب نکردن .ژاپن هم که شریک تجاری و سیاسی امریکاست شاکی شد فرانسه المانم همینطور .البته اینا هم اکه میتونستن دزدی تکنولوژی بیشتر از امریکا میکردن منتها قدرت شو نفوذ امریکارو ندارن

        7. P.G

          ۳۰ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          دوست عزیز،اولاً من حرف شما رو تایید کردم که جنگنده هاى روسى هواپیماهاى قابلى هستن اما کاملاً میتونم به شما ثابت کنم که روس ها اکثر تکنولوژى هاى هواپیماهاى نظامى و حتى غیر نظامیشون رو به تقلید از هواپیماهاى غربى به خصوص هواپیماهاى آمریکایى برداشتن!
          شما چرا میگى روس ها دزدى تکنولوژى نمیکنن؟!روس ها نبودن که یک عدد جنگنده ى اف-۸۶ سابر رو دزدیدن و به مسکو بردن تا به اسرارش پى ببرن؟!روس ها نبودن که قبل از انقلاب یک فروند اف-۵ نیروى هوایى ایران رو که اشتباهاً وارد فضاشون شده بود ضبط کردن و اون جنگنده رو باز کردن تا به اسرارش پى ببرن؟!تا حالا چند بار جاسوس هاى روسى که از شرکت هاى آمریکایى جاسوسى تکنولوژى میکردن دستگیر شدن؟نمیدونم از این ها اطلاع دارید یا نه؟
          روسها تکنولوژى بال متغیر رو به تقلید از اف-۱۴ سالها بعد روى جنگنده ى سوخو-۲۴ نذاشتن؟!
          روس ها تکنولوژى forward swept wing رو که اولین بار در هواپیماى گرومنX-29 معرفى شده بود رو سیزده سال بعد تو سوخو-۴۷ استفاده نکردن؟دیگه از این واضح تر؟
          طراحى ظاهرى و آیرودینامیک هواپیماى سوخو پکفا(T-50) برگرفته و کپى از دیزاین اف-۲۲ و اف-۳۵ نیست؟!
          هواپیماى سوخو سوپرجت کپى آشکار ایرباس ۳۲۰ نیست؟!
          در مورد سوخو-۳۵ هم در مطلب مربوط به خودش توضیح دادم!
          تکنولوژى blended wing aircraft که بعدها در بمب افکن بى-۲ استفاده شد،نورثروپ در دهه ى ۴۰ میلادى در مدل YB-35 معرفى کرد!اون موقع روس ها چه حرفى براى گفتن داشتن؟!آشغال هم نمیساختن!
          پى بردن به این مسایل نیاز به تخصص خاصى نداره،با یه سرچ ساده میتونى متوجهش بشى!
          در مورد اینکه فرمودید روس ها چون بودجه ندارن هواپیماى مسافربرى در سطح هواپیماهاى غربى نمیسازن باید بگم روس ها حتى در سال هاى جنگ سرد هم که مسائل بودجه براشون اهمیت نداشت در این زمینه حرفى براى گفتن نداشتن چون از نظر منطق طراحى و ساخت و کیفیت مونتاژ و خط تولید و همچنین تفکر ایمنى خیلى عقبتر از آمریکاییها بودن!
          در مورد اف-۳۵ هم دوتا نکته به نظرم میاد! اول اینکه چون این هواپیما یه جهش تکنولوژیکى هستش و خیلى تکنولوژى هاى جدید زیادى رو معرفى کرد بروز اشکال تا حدى توش طبیعیه و این نوآورى قابل تقدیره اما من هم قبول دارم که از نظر مالى شکست بوده!نکته ى دوم هم اینکه به نظر من این هواپیما اوج تکنولوژى آمریکا نیست و این هواپیما رو ساختن تا از فروشش به کشورهاى دیگه درآمد کسب کنن،مگرنه آمریکا هیچ وقت جنگنده هاى استراتژیک و پیشرفته اش رو در دوره هاى مختلف به کشورهاى دیگه نفروخته،مثل اف-۱۴،اف-۲۲،بى-۲ اسپیریت یا خیلى جنگنده هاى دیگه!به نظر من اف-۳۵ پوششیه براى منحرف کردن افکار عمومى و بقیه کشورها از پروژه هاى سرى آمریکا در این زمینه!
          در ضمن دوست عزیز من ده دیقه با خودم کلنجار رفتم تا متوجه شم منظور شما از کى رو لوییس!!! همون coriollis هستش!
          ارادت!

        8. علیرضا

          ۱ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (165 ديدگاه)

          ببخشین. من کاملا بی طرفم، اما این دوستمون fluid mechanic کاملا جهت دار و بر ضد آمریکا همیشه کامنت میذارن. تو چندین و چند پست دیگه هم دیدم که این کار رو میکنن. حالا نمیدونم داستان ایشون چیه.
          در عوض از کامنتهای دوست عزیز P.G کاملا لذت میبرم. ایشون کاملا موشکافانه و مستدل و با ذکر دلایل جامع بحث میکنن.
          ممنون

    2. زیگما

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (3069 ديدگاه)

      مگه پرات اند ویتنى که این هواپیمارو طراحی کرده امریکاییه؟

      1. شلبى

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (705 ديدگاه)

        بله زیگما جان یه کمپانیه امریکاییه

      2. P.G

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        بله زیگما جان،پرات اند ویتنى آمریکاییه ولى عمده فعالیتش در کاناداست!

      3. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2280 ديدگاه)

        درود بر همه…
        خدمتتون عارضم که پرت اند ویتنی،جنرال موتورز و رولز رویس سه شرکت بزرگ ساخت موتور هواپیما هستن البته غیر اینا هم هست مثل میکویان یا کازوورس یا حتی سلطان خودمون!
        نمیدونم ولی شاید منظور نویسنده طراحی موتور بوده چون پرت اند ویتنی اصولا تو کار هواپیمای کامل نیست و بیشتر موتورو طراحی میکنه مثالش هم F14 معروف
        .
        .
        .
        در مورد رولز رویس هم باید بگم اصل تکنولوژی مال بی ام و هستش فقط به دلایل مدیریتی به RR انتقال داده شده و با اون برند تولید میشه

        1. P.G

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          البته رضا جان جنرال موتورز نیست اونى که میگى،جنرال الکتریکه یا همونGE!

        2. زیگما

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (3069 ديدگاه)

          جنرال موتورز؟ :)))))))))))
          ماری بارا این حرفتو نشنوه که حسابی ناراحت میشه :)
          اون جنرال الکتریک هست دوست من

        3. P.G

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          البته باز هم خدمتت بگم رضا جان که میکویان که همون میگ میشه کارش تولید هواپیماست نه موتور هواپیما و موتور هواپیماهاى روسى اکثراً ساخت دو شرکت کلیموف(klimov)و ساترن(saturn)هستن!
          دو شرکت خیلى مهم تولید موتور جت رو هم یادت رفت که یکیش engine alliance که از همکارى جنرال الکتریک و پرات اند ویتنى به وجود اومد و بخشى از موتورهاى ایرباس ۳۸۰ رو تولید کرد و دیگرى که خیلى مهم تره شرکت CFMهست که زیر مجموعه جنرال الکتریک هست و بیشتر موتورهاى دو هواپیماى پر فروش ایرباس ۳۲۰ و بویینگ ۷۳۷ رو این شرکت تولید میکنه و به عبارتى میشه گفت بیشترین موتور هواپیماهاى مسافربرى دنیا رو این شرکت تولید میکنه!
          ارادت!

        4. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          حالا یه اشتباه چاپی شد اینقدر گیر ندین دیگه!!!

        5. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          ممنون پی جی جان در مورد میکویان نمیدونستم فک میکردم خودش موتور تامین میکنه…
          این دو تا هم مخصوصا cfm خیلی معروفن ولی فک نمیکردم خیلی مهم باشه که بیارمشون
          آخه به هر حال تهشون به اون سه تا میخوره
          راستش اگه میخواستم اسم همه رو بیارم خیلی زیاد میشد مثل:
          Jetcat
          Wren
          RAM(موتور جت میسازه!!!)
          ArtesJet
          Simjet
          JetJoe
          PST
          AMT USA
          AMT Netherlands
          Merlin
          TJT
          FTE
          Home made
          Behotec
          BMT
          Generic KJ66
          Frank Turbinen
          Moores
          JDE
          Funsonic
          JPX(فک کنم ژاپنیه)
          Sophia
          Phoenix
          TurboMin
          Model Mechanics
          Trefz
          Hobbyjets Turbojet
          Trudo
          Kingtech
          Der Jet
          اینا رو قبلا تو یه انجمن عضو بودم یاد گرفتم…ته انجمن بود انصافا!!!
          راستی P.G جان رشته ات چیه؟!؟!؟!هوافضا؟!؟!؟!

        6. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          البته یادم رفت بگم که اغلب بالایی ها تو کار RC اند…من که خودم با RC بیشتر حال میکنم چن تا هم ساختم پروازم کردم خیلی باحاله…مخصوصا اگه کل بندازی!!!
          راستی پدال مطلب در مورد جت جنگنده رو تایید میکنه؟؟؟

        7. P.G

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          آهان،پس همون رضا جان!چون من اکثر این شرکتایى که گفتى رو نمیشناسم،چون تا حالا RCکار نکردم!بابا زودتر میگفتى،کلى به مخم فشار آوردم اما هیچ کدوم اینا رو نمیشناختم!:)
          البته بگم ها،شرکتاى دیگه اى هم هستن که موتور جت تولید میکنن اما بیشتر با شرکتاى کوچکتر تولید کننده جت هاى تجارى یا شرکت هاى نظامى یا تولید کننده هواپیماهاى بدون سرنشین کار میکنن و من حقیقتاً خیلى هاشون رو نمیشناسم!
          رضا جان اگه بحثى باهات میکنم یه وقت ناراحت نشى ها!میخایم همگى دور هم اطلاعاتمون رو بالا ببریم!؛)

        8. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          نه عزیزم ناراحت چرا شما این همه گفتی ما یاد گرفتیم حالا ما هم یه چیزی بگیم که بقیه یاد بگیرن!!!!
          :D :D
          :D :D
          البته همشون تو کار RC نیستن مثل همون JPX که گفتم فک کنم ژاپنیه اون اگه اشتباه نکنم تو کار جت ابعاد نرماله…

        9. P.G

          ۳۰ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          میگم رضا جان رسیدن تعداد کامنتات به عدد ۷۴۷ رو بهت تبریک میگم چون یه جورایى این عدد براى من عدد مقدسیه!میدونى که!!!:)

      4. fluid mechanic

        ۳۰ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (505 ديدگاه)

        خدای غلط املایی شدم ببخشید جاییم با گوشی کار میکنم لب تاب باهام نیست

      5. fluid mechanic

        ۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (505 ديدگاه)

        اقا مگه جنگ جهانی سوم اعلام بی طرفی میکنی شوخی کردم داداشی منم از مطالب این دوستمون لذت میبرمp g جون که انقدر کامل با حوصله کامنت میزارن غیر اون استفاده هم میکنم چون وقتی کسی میاد بالاخره وقتش می زاره که یه چیزی به مردوم یاد بده صد در صد از نظرم ادم با ارزشیه .حالا بگو ببینم مگه شعار مرگ بر امریکا یادت رفته از شوخی گذشتهن چند سال میام پدال کلی هم چیزاز این بچهای باحال یاد گرفتیم الانم لعد چند سال کل کامنتام به ۵۰ تا هم نمیرسه اونم این اخرا احساس کردم بالاخره ۴ تا چیزم هر چقدر به درد نخور به بقیه بگیم اونم به خواتر دین به پدال من خودم ۳ سال ماشین امریکایی بازم یه زمانی ماشین المانی نتونم سوار شم حتما اگه بتونم امریکایی سوار میشم الانم زده لسرم یه کم سرم خلوت شد دستمم پر بو یه ۶ ماه یه موستانگی یا کامارو اس اس چیزی بیارم حالش ببرم پس.اینجورا هم نیست که میگی پایان نامه کارشناسیمم راجعبه موتورهای حرارتی یکی از برندای غول امریکا بود الانم اگه اینجا بحثی میشه علمیه سر یه کشور و سیاست نیست علی جون من طرف جوونای ایرانم مخصوصن ماشین بازا مخصوصن برو بچ گل پدال

    3. DRAGONBORN

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      747 یه چیز دیگست این بچش میشه

      1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2280 ديدگاه)

        747 خدا رحمتش کنه حاجی دراگون……الان چه سالیه؟!؟!؟!؟!

        1. شلبى

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (705 ديدگاه)

          رضا جان نمیدونم منظورت از اینکه 747 رو خدا رحمتش کنه چیه؟؟؟!!!!
          747 همین الان تحت عنوان 747 سریه 8 در حال تولید هست و یکى از پیشرفته ترین هواپیماهاى موجود است
          شما 747 هایى که داخل ایران هست رو نگا نکن که

        2. P.G

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          بله!چى فرمودید؟۷۴۷ خدا رحمتش کنه؟!!!!!!!!!اون وقت چرا؟میشه بفرمایید شما تو چه قرنى زندگى میکنید که 747-800رو نمیشناسید آقا رضا؟!
          ۷۴۷ یه اسطوره است و دیگه مثلش ساخته نمیشه و براى اطلاعت میگم بویینگ تا سال ۲۰۵۰ براى موندن این هواپیما برنامه ریزى کرده!

        3. زیگما

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (3069 ديدگاه)

          747 نماد صنعت هواییه
          یکی از بی عیب ترین و بهترین هواپیماهای دنیاست
          ممکنه ظاهرش تغییری نکرده باشه ولی محتویات داخلش همش به روز شده :D
          هنوزم یکی از پرفروش ترین هواپیماهای پهن پیکره
          خیال کردی الکیه :D

        4. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          منظورم این نبود که دبگه به درد نمیخوره!!!
          یه چیزی بین من و حاجی دراگون…
          .
          .
          .
          نیما خدا نکشدت ثبت نام هم نمیکنی آدم یه پیام خصوصی واست بفرسته!

        5. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          این 747 های ایران هرچی دیگه جاشون بود تا حالا پوسیده بود…60 ساله ازشون کار میکشن 3 برابر عمر تعیین شده!

        6. P.G

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          رضا جان،اتفاقاً میخام یه چیز جالب بهت بگم،اون هم اینکه بیشتر ۷۴۷هاى ایران با وجود اینکه عمر بالایى دارن تو این سال ها به دلیل نبود قطعه و نبود مسافر زیاد و کم شدن مسیرهاى دوربرد از ظرفیتشون به طور کامل استفاده نشد و اکثراً ساعت پرواز بالایى ندارن!مثلاً لوفت هانزا با وجود اینکه بعضى از ۷۴۷هاش حدود پانزده سال از ۷۴۷هاى ایران نوتر بودن و مدل ۴۰۰ هم بودن اما تا حالا باهاشون بیش از صد و ده هزار ساعت پرواز کرده و ساعت پروازیشون پر شده و لوفت هانزا براى این هواپیماها از بویینگ مجوز ادامه ى پرواز گرفته،اما ۷۴۷هاى ایران ایر یا ارتش نصف ساعت پروازیشون رو هم پر نکردن و اکثراً دور و بر پنجاه یا شصت هزار ساعت پرواز کردن و متاسفانه به دلیل نبود قطعات و توانایى استفاده از این هواپیماها،به تدریج دارن از رده خارج میشن و این اوج بدبختیه که هواپیمایى رو که با پول این مردم خریده شده به دلیل عدم استفاده ى مناسب و در حالى که نیمى از ساعت پروازش مونده کنار میذارن!
          همین زمستون گذشته بود که ایران ایر آخرین۷۴۷-۱۰۰مسافربرى فعال دنیا رو خوابوند در حالى که ۳۷ سال سن داشت اما تنها ۵۷۰۰۰ ساعت پرواز کرده بود،یعنى نصف پروازى که میتونست بکنه!

        7. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2280 ديدگاه)

          والا……..
          بد بختی مگه شاخ و دم داره؟؟؟؟!!!!
          .
          .
          .
          .
          .
          راستی عدد کامنتم خیلی باحاله الآن!!!
          جل الخالق…

  13. M Power///

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    هواپیمای خوشگل و بسیار خوبی است. ولی ماشین های میتسوبیشی یه چیز دیگه است‌.

  14. رضا

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما که اینقدر برای هر چیزی چند میلیارد دلار هزینه میکنیم . چند میلیارد هم تو صنعت هواپیمایی هزینه کنیم دستمون جلوی این و اون دراز نباشه

    1. P.G

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (489 ديدگاه)

      به همین راحتیا هم نیست دوست عزیز!صنعت هواپیماسازى به نظر من یکى از پیچیده ترین و شاید پیچیده ترین صنایع جهانه و فعالیت در اون کار هر کشورى نیست،چون فقط ساخت هواپیما مهم نیست،بلکه چیزى که میسازید با جون انسانها سر و کار داره و باید بتونه رقابت کنه تا هزینه ى سنگین ساختش رو جبران کنه!

  15. P.G

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (489 ديدگاه)

    شما میتونید از مقایسه ى سیاستى که کشورى مثل ژاپن براى ورود به عرصه ى هوافضا انتخاب کرد با سیاستى که مسئولان غیور ما براى ورود به این عرصه انتخاب کردن به اختلاف سطح فکرى مسئولان و مدیران دو کشور پى ببرید!
    ژاپنى ها براى ورود به عرصه ى هوافضا همکارى با شرکت هاى معتبر و بزرگى مثل بویینگ رو انتخاب کردن و حتى تا سال ها فعالیت خودشون رو به تولید قطعات و کارهاى تحقیقاتى محدود کردن(تا جایى که همکارى میتسوبیشى و بویینگ به سالها قبل از این هواپیما میرسه و میتسوبیشى در طراحى و ساخت بال هاى شاهکار و فوق پیشرفته ى بویینگ ۷۸۷ نقش عمده اى داره!)،بعد که تجربه شون رو افزایش دادن حالا دارن به تدریج و با کمک شرکت هاى بزرگ آمریکایى وارد ساخت هواپیما میشن تا علاوه بر استفاده از تکنولوژى و دانش این شرکت ها از اسم و حمایت اونها هم براى معرفى و فروش و جلب اعتماد شرکت هاى هواپیمایى استفاده کنن!
    بعد حالا در کشور ما اواخر دهه ى هفتاد شمسى(سالها قبل از ژاپن!!!!!)مسئولاى ما یه روز به این فکر افتادن که ما باید هواپیماى مسافربرى تولید کنیم تا خودکفا بشیم!بدون اینکه در نظر بگیرن آیا ایران توانایى فنى و مهندسى و مالى سنگین مورد نیاز براى همچین پروژه اى رو داره؟!آیا اصلاً ایران تجربه اى در زمینه ى ساخت هواپیماى سبک داره تا چه برسه به هواپیماى مسافربرى؟!گذشته از همه ى اینها حتى اگر این هواپیما ساخته بشه با توجه به شرایط سیاسى و عدم سابقه ى ایران در این عرصه آیا کسى این ریسک رو میکنه که این هواپیما رو بخره؟!
    البته مسئولاى ما هم مدل ژاپنى ها رو انتخاب کردن یعنى همکارى با یک شرکت هواپیماسازى باسابقه،اما این کار رو به بدترین شکل ممکن انجام دادن!درست همون زمان بود که شرکت بزرگ،خوشنام و با سابقه ى فوکر هلند که آمریکا به خاطر فروش هواپیما به ایران اونو به ورشکستگى رسونده بود حاضر بود در ازاى چهارصد میلیون دلار کل خط تولید و تکنولوژى و نام تجاریشو به ایران منتقل کنه و در ایران فعالیت کنه و حتى مقدمات این کار صورت گرفته بود،اما ناگهان مسئولاى غیور ما به دلایل ناشناخته!(مدیونید اگر فکر کنید این دلایل زد و بند و ارتباطات سیاسى و نفوذ روس ها بوده!)سر از اوکراین درآوردن و با یک ملیارد دلار حق مونتاژ فقط مدل آنتونف ۱۴۰ رو گرفتن که نتیجه اش شد این افتضاحى که میبینید و از سال ۱۹۹۹ تا حالا در ایران و اوکراین مجموعاً بیست و پنج فروند تولید شده که شش تاش تو ایران بوده و از این تعداد کم شش فروندش تا حالا سقوط کرده! و علاوه بر هدر رفتن میلیاردها تومان پول این مردم باعث کشته شدن تعداد زیادى از هموطنانمون شد!هواپیمایى که الان حتى یک فروند آماده پروازش در کشور وجود نداره و مشکلات طراحى عدیده اى داره!هواپیمایى که وقتى با افتخار ازش دفاع میکردن اسمش ایران ۱۴۰ بود اما وقتى سقوط کرد شد آنتونف۱۴۰……….!
    این است فرق ایران و ژاپن!
    معذرت بابت کامنت طولانیم!:)

    1. Ehsan

      ۲۹ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      ممنون P.G عزیز یکی از بهترین کامنت هایی بود که در این چند ماه اخیر خوندم
      هم این کامنت و هم کامنت های قبلی من که خیلی استفاده کردم

      1. P.G

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        لطف دارى احسان جان!من هم از کامنتاى اکثر دوستان تو این سایت از جمله شما استفاده میکنم!؛)

    2. fluid mechanic

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (505 ديدگاه)

      داداش کلمه ریشه فرانسوی داری معمولا کی رو لوییس تلفظ میشه فوکر شرکت المانی هلندی ب بود یادش بخیر افری به این همه هوش ریزبینی خط اخر خیلی خفن بود ایران ۱۴۰ بود سقوط کرد انتونوف ۱۴۰ شد لایک داری دمت گرم

      1. P.G

        ۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        آقا شما لطف دارید!من حرفى که به دوست خوبمون رضا زدم به شما هم میگم،یه وقت از بحث هایى که با هم کردیم ناراحت نشده باشید؟قصد جسارت نداشتم!
        این رو هم بگم که شما از نظر مهندسى حتماً اطلاعاتتون بیشتر از بنده ست چون همون طور که خودتون گفتید هوافضا خوندید!
        خوشحال میشم مقالات شما رو توى سایت ببینم و ازشون استفاده کنم،چون دوست دارم چیزایى که بلدم هرچند کم باشن رو به بقیه هم بگم و انتظار دارم بقیه هم چیزایى که بلدن رو باهام در میون بذارن تا تبادل اطلاعات کنیم!
        ارادت:)

  16. interceptor

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    به نظرم میتسو باید رو هواپیماهای آفرود سرمایه گذاری کنه اسمشم بذاره پاجرو!!

    چه فایده تو خودروسازی وضعیتش خوب نیست در حال احتضاره

  17. علیرضا

    ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (165 ديدگاه)

    احتمالا میتسوبیشی تو این هواپیما هم از سری موتورهای 4G استفاده کرده!! که از قدیم الایام داره به انواع شرکت های مالزیایی (پروتون) و چینی (جک) و… میفروشه و از اون بچگی یادمه همین موتور رو لنسر و پروتون و حالا هم جک هست :)

    1. DRAGONBORN

      ۳۰ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      ولی چنین انتظاری از میتسو نداشتم

      آفرین
      آفرین

  18. MjM

    ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (740 ديدگاه)

    وقتی اسم ژاپن میاد نا خود آگاه حس کیفیت و دوام هم باهاش میاد..از یه گجت گرفته تا هواپیما…Made in Japan

    1. DRAGONBORN

      ۳۰ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      تویوتا هم کشتی میسازه واقعه ژاپنی ها گل کاشتن

  19. یه پسر

    ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    ایرانی ها حرف های قشنگ می زنن

    ژاپنی ها کارهای قشنگ می کنن

  20. علی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    روسیه از تمام جهات علمی و نظامی حرفی برا گفتن نداره چندتا هم که صنعت نظامی و نفتی داشته برا کمکهای 5 میلیاردی نظامی امریکا و 5 میلیارد کمک صنایع نفت گازش بوده الانم که تحریمه مث چی تو گل موندن روسا و خیلی کشورهای دیگه فقط بادکنک وار تا بگن ما عقب نیستیم براد جان دنیا دست امریکاست تا ابد ببین کی گفتم دلایل اثبات بینهایت هست در این مورد

    1. fluid

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      فدات شم داداشی رو چه حسابی این حرف میزنی همین الانشم چین تو قدرت اقتصادی از امریکا جلوافتاده.حالا بعدش بماند خود امریکاییا تو جلسات استراتژیکشون نگرانن داران میگن چین تا 40 سال دیگه تو همه چیز از ما جلو تره.حالا شما از امریکاییا تعصبت رو امریکا بیشتره دروووود!! برژینسکی بزرگترین متفکر استراتژیک امریکا میگه دولت امریکا فروپاشی میکنه ولی اگه بدونه 4 تا ایرانی یه هم چی چیزی میگن به کشورش امیدوار میشه!!

  21. DRAGONBORN

    ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    جت جگوار یه چیز دیگست

  22. محمد

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    شرکت میتسبیشی قبل از جنگ جهانی دوم هواپیما تولید میکرده جیز جدیدی نیست کارهایی بزرگ این شرکت بیشتر در کشتی سازی ونیروگاهی اتمی هست واز میتسبشی که بگزریم کمپانی هیتاجی که از شیر مرغ تاجون ادمیزاد هرچی بخای تولید مکنه از خازن معمولی گرفته تابیل مکانیکی وقطارهای تندرو این دو شرکتی که نام بردم تو کارها شون بی نظیرند مخصوصا هیتاچی

  23. مسلمان

    ۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این ژاپنی ها هر چی.تو رؤیاشون ساختن به وجود اووردن.افرین .پیشرفت و تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا