یادم میاد ۶ یا ۷ ساله که بودم، پدر بزرگم یک میتسوبیشی ۵ در داشت. خودرویی قدرتمند و قابل اعتماد که هیچ جا روی شما را زمین نمیانداخت. چه سفرها که با آن رفتیم، چه گردنهها و تنگه ها (از جمله تنگه ملاوین در استان لرستان) که پیمودیم و چه خاطرهها ساختیم. خلاصه اینکه میتسوبیشی ۵ در به عنوان خودروی خانواده و قابل اعتماد شناخته میشد. اما حالا، همگام با مسن تر شدن پدر بزرگ من، به نظر میآید بخت و اقبال این شرکت نیز رو به زوال گذاشته و آن فروغ گذشته را ندارد. با وعدهها و پیش نمایشهایی که میتسوبیشی به ما داد، انتظار بازگشتی خیره کننده و پر قدرت داشتیم، اما مثل این که دورهٔ و زمانه عوض شده و حالا حرف تنها باد هواست.
لباس نو.میتسوبیشی تنها تغییراتی جزئی در ظاهر مدل قبلی این خودرو یعنی «اَوت لندر ۲۰۱۰ جی تی» داده، آن را به روز رسانی کرده اما تغییرات اساسی در آن دیده نمیشود. از جملهٔ این تغییرات جزئی میتوان به اضافه شدن مصنوعات چوبی به دکور داخل خودرو بجای پوشش فیبری، از بین بردن زوایای تیز در و پنجرهها، تم سیاه و سفید کابین و اصلاحاتی در فرمان خودرو اشاره کرد. صندلیهای چرمین از کیفیت مناسب (نه عالی) برخوردار هستند و به لطف سیستم خودکار به راحتی قابل تنظیم اند. فضای صندلیهای عقب نیز به قدری است که راحتی شما را فراهم می آورد (که نسبت به مدل قبلی چند سانت بیشتر شده). همچنین یک نوآوری ساده اما جالب در خیاطی کمربندها اعمال شده که تنها با یک کناره دوزی زیبا، آنرا از حالت سادهاش خارج کرده و موجب کاربر پسندتر شدن آن گشته است (این نشان دهندهٔ این است که تنها با یک تغییر ساده و حتی شاید مسخره چه نوآوریهایی میتوان به وجود آورد و میتسوبیشی تنها باید از این توانایی خود به بهترین شکل بهره ببرد). حق انتخاب.
یک نقطهٔ قوت این خودرو آپشن های متعددی است که در اختیار خریدار قرار میدهد تا با شخصی سازی خودرو، بیشترین بهرهوری را از آن ببرد و آن را برای تمامی اقشار جامعه مناسب میسازد. مهمترین این آپشن ها عبارتند از: پنجرهٔ سقفی خودکار، سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) همراه با صفحهٔ لمسی ۷ اینچی، سیستم صوتی سفارشی همراه با USB، حسگر برخورد از جلو، درب عقب خودکار و…
در زیر کاپوت خودرو یک موتور شش سیلندر بسیار گشنه و پر افاده قرار گرفته که در صورت سرو بنزین سوپر همراه با دسر و مخلفات برای وی،۲۲۴ اسب بخار نیرو برای شما تولید خواهد کرد که با همراهی ۶ دندهٔ خودکار (و غیر خودکار، حق انتخاب با شماست) ۰ تا ۱۰۰ را در ۷.۸ ثانیه پر میکند، که برای یک خودروی ۵ در و موتور شش سیلندر راضی کننده به نظر میرسد، اما… اگر تورم و مخارج زیاد کمر شما را مثل ما خم کرده و توانایی زدن بنزین سوپر را نداشته باشید، در این راه باید ۵۸ اسب بخار–ناقابل- از نیروی محرکهٔ موتور را فدا کنید. جالب است بدانید که مصرف سوخت متوسط آن با بنزین سوپر استاندارد به طور متوسط ۱۰.۷ لیتر می باشد. پس بد نیست که یک بار دیگر دو دو تا چهار تا کنید …
با وجود تمام مواردی که ذکر شد، هنگامی که تعداد دور موتور به خط قرمز آن یعنی ۶۵۰۰ دور در دقیقه نزدیک میشود، صداهایی که از موتور بلند میشود آن را غیر قابل اعتماد (و حتی ترسناک) میسازد.
یکی از پیشرفتهای خوب این مدل نسبت به مدل قبلی کاهش حدود ۸۷ کیلوگرم از وزن ماشین است که با توجه به قابلیتهای افزوده شده، تاثیر گذار است. دندهٔ خودرو نیز (چه در حالت خودکار و چه حالت دستی) بهبود پیدا کرده و عملکرد روانی دارد. فرمان الکتریکی خودرو به کوچکترین اشارهٔ شما با روی خوش پاسخ داده و به نرمی در تمام جهات مانور خواهد داد. این قابلیت مخصوصاً برای شهرهای شلوغ و پر ترافیک و یا هنگام پارک دوبل بسیار کمک کننده میباشد اما در هنگام رانندگی در جاده آنچنان عملکرد خوبی را به نمایش نمیگذارد، در سرعت بالا نیز در پیچهای آرام که نیاز به مانور زیاد ندارند عمل پیچش به خوبی انجام شد اما در پیچهای تند خودرو بیش از اندازه مستقیم رفته و کمی بد قلق میشود که باعث تأسف است. اما از طرف دیگر عملکرد ترمزها نیز قابل قبول میباشد.
با وجود تمام نقاط قوت و البته نقاط ضعفی که ذکر شد، هیچ کدام بر دیگری برتری کاملی ندارند. اما واضح است که از میتسوبیشی، که یکی از بزرگترین تأسیسات ساخت و تست خودرو و لوازم مکانیکی را در اختیار دارد انتظارات بیشتری میرفت. شاید بختی که از آنها روی برگردانده، روزی دوباره به آنها روی خوش نشان دهد.
- موتور جلو دو دیفرانسیل ۵ در ۷ صندلی.
- پیشرانه: V6 با بلوک و سر سیلندر آلومینیومی، حجم موتور 2988cc، تزریق سوخت PFI
- قدرت ۲۲۴ اسب بخار در دور ۶۲۵۰ در دقیقه.
- گشتاور: ۲۹۱ نیوتن متر در دور ۳۷۵۰ در دقیقه.
- انتقال نیرو: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت تعویض دستی.
- ابعاد: طول ۴.۶۶ متر، عرض ۱.۸ متر، ارتفاع ۱.۶۸ متر، فاصله بین دو محور جلو و عقب: ۲.۶۷ متر.
- وزن مجاز: ۱۶۶۰ کیلوگرم.
- قیمت پایه: ۲۸۶۲۰ دلار- قیمت نمونه تست شده ۳۴۷۲۰ دلار.
نتایج تست:
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۷.۸ ثانیه.
- زمان صفر تا ۱۶۱ کیلومتر: ۲۲.۷ ثانیه.
- زمان صفر تا ۱۹۳ کیلومتر: ۳۹.۶ ثانیه.
- زمان طی ۴۰۰ متر از سکون: ۱۶.۲ ثانیه.
- حداکثر سرعت: ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت.
- خط ترمز از ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت تا سکون: ۵۳.۳ متر.
مصرف سوخت (EPA):
- در بزرگراه: ۸.۴ لیتر در صد کیلومتر.
- در شهر: ۱۱.۷۶ لیتر در صد کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰.۶۹ لیتر در صد کیلومتر.
LAMBORGHINI DIAM
۲۱ آبان ۱۳۹۲با رنگ قرمز خیلی باحال تر می شه . از ماشین هایی که تو آندر گرند خیلی با اون حال می کردم میتسوبیشی بود!!!!!!!
Kurosh
۲۱ آبان ۱۳۹۲خیلی جامع و کامل بود…
دست نویسندش درد نکنه!
امین
۲۱ آبان ۱۳۹۲پدال دمت گرم. چند روزیه داری همش بررسی خودروها رو میذاری. بهترین سایتی.
لطفا مقایسه های بیشتری بذارید.
باتشکر از مدیریت و نویسندگان محترم.
tormoz dasti
۲۱ آبان ۱۳۹۲چرا اینقد یه جوریه؟!
حسن
۲۱ آبان ۱۳۹۲فکر کنم شرکتهای خودروساز یادشون رفته الان ملت قبل خرید خودرو یه چرخی تو اینترنت میزنن و نظر کارشناسارو رو مد نظر قرار می دن.برای باقی موندن در بازار باید متفاوت بود. این تفاوت می تونه تو کیفیت، هزینه، ظاهر و طراحی یا سایر موارد بود. دوره بهینه سازی وتغییرات جزیی به سر اومده. خداحافظ میتسوبیشی.
جلال
۲۱ آبان ۱۳۹۲سلام
کلا قیافش متحول شده
به هر حال مطمئنا چیز خوبیه
ژاپنیه دیگه!
از قدیم گفتن دود از کنده بلند میشه………
مجید
۲۱ آبان ۱۳۹۲ماشینای میتسوبیشی لامصب 500 سال عمر میکنند همسایه ما تا همین چند سال پیش یه وانت شاسی بلند میسوبیشی داشت مال 40 سال پیش بود خیلی خوب و سر حال بود .
علي
۲۱ آبان ۱۳۹۲این ماشین خیلی عالیه ولی قدرت مقابله با هی یوندا را تو ایران نداره هیوندا واقعا رسم بازایابی را بلده
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۱ آبان ۱۳۹۲درود.
میتسو ماشین بسیار عالی ای هست.
شاید نتونه مثل پاترول و لندکروز قدر باشه ولی این مهمه که داره سعی میکنه به دوران اوجش برگرده.
ولی من هیچ وقت مدل های ماندگار لنسر و گالانت رو فراموش نمیکنم.
مدل هایی که یک زمانی یکه تازی میکردند.
((( شناخت وظیفه کار مشکلی نیست ولی ، انجام وظیفه مشکل است )))
توفیقی
۲۱ آبان ۱۳۹۲جالبناکه حداقل از اسپورتیج بهتره با اون صندلیهای مقواییش
کرمانشاه
۲۱ آبان ۱۳۹۲قیمتش رو ببینید دوستان و تاسف بخورید!!! به نظر شما وزیر محترم صنایع با چه ماشینی سرکار یا ماموریت میره؟احتمالا پراید!!!
محسن.د
۲۱ آبان ۱۳۹۲از میتسوبیشی انتظار بیشتری داشتم!
amir.t.
۲۱ آبان ۱۳۹۲طراحی بدنه خوبی داره.امممممااااااااااااااااااااااااا.در نمای داشبوردش اصلا طراحی خوبی نداره و با چند بار نشستن دیگه کسل کننده میشه …
اسی 2160
۲۱ آبان ۱۳۹۲طراحیش بدک نیست ماشین خوبیه موافقم ok
feri
۲۱ آبان ۱۳۹۲سلطان جاده ها
با تشکر از پدال بابت میتسو
parsa
۲۱ آبان ۱۳۹۲ازسایت خوبتون تشکر
جهانگير
۲۱ آبان ۱۳۹۲لرستان رو اى ول
hero
۲۱ آبان ۱۳۹۲عالیه
چون میتسوبیشیه
مهدی62
۲۳ آبان ۱۳۹۲شرکت معروف ومعتبری هست ولی باز جای کار داشت میتونست بهتر باشه
یعنی میتسوبیشی توانایشو داشت.
mohsen
۲۵ آبان ۱۳۹۲نگارنده عزیز تنگ ملاوی صحیح است نه ملاوین
mammad
۱۸ دی ۱۳۹۲ماشین توپپیه
خداکنه ارین خودرو بیارش
داریوش
۱۲ آذر ۱۳۹۳به نظر میرسه هدف دار نقد شده باشه این خودرو 5 ستاره ایمنی رو داره در حالی که سانتافه با اینهمه طرفدار البته در ایران هنوز در مدل 2015 روی هندلیگ کار میکنه شاید بخاطر علاقه ما ایرانی ها به زیبایی و آپشن باشه.
رامین
۸ اسفند ۱۳۹۳نمیدونم تو افرود در مقایسه با پرادو چطوره
زیبایی ماشن مخصوصا تو طراحی داشبورد و چراغها ضعیفه