نسل جدید و ششم میتسوبیشی میراژ در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه توکیو بهعنوان یک هاچبک شهری کوچک به نمایش درآمد. سپس در سال ۲۰۱۳ نسخهٔ سدان این خودرو بانام میراژ G4 معرفی شد. میراژ سدان علاوه بر طراحی متفاوت قسمت عقب، در جلو نیز طراحی نسبتاً متفاوتی با نسخهٔ هاچبک خود دارد. قیمت میراژ هاچبک در ایالاتمتحده از ۱۲,۹۹۵ دلار آغاز میشود که یکی از ارزانترین خودروهایی است که میتوان در ایالاتمتحده خریداری نمود درحالیکه مصرف سوخت آن نیز بسیار مناسب و برابر با ۵.۴۷ لیتر در هر صد کیلومتر در جاده است. این خودرو چند وقتی است توسط نمایندگی میتسوبیشی در ایران یعنی توسط آرین موتور در کشورمان هم عرضهشده و با قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
نسخهٔ سدان میراژ یا همان میراژ G4 فضای بار بیشتری را ارائه میکند اما برای آن باید هزار دلار بیشتر از نسخهٔ هاچبک پرداخت کنید آنهم برای صندوقی که با بیحوصلگی تمام طراحیشده است بهگونهای که میتوان تمامی سیمهای درون درِ صندوق بار را مشاهده کرد. تیپ پایهٔ میراژ G4 قیمتی برابر با ۱۳,۹۹۵ هزار دلار داشته و خودرویی ارزان و کارآمد است؛ اما اگر خواهان تیپ بالاتر EX این خودرو باشید، یعنی نمونهای که من امروز در اختیاردارم، باید مبلغ ۱۷,۸۳۰ دلار را برای خرید آن بپردازید که تقریباً هم قیمت یک هوندا فیت است؛ بنابراین من چنین افزایش قیمتی را برای تیپ EX میراژ درک نکرده و خرید آنرا یک اشتباه میدانم.
محاسن
من از خودروهایی که در بزرگراه مصرف سوختی بیش از ۶ لیتر در صد کیلومتر دارند متنفرم اما میراژ با موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر خود که تنها ۷۸ اسب بخار قدرت داشته و افزایش قدرت ۴ اسب بخاری را نسبت به سال گذشته نشان میدهد، در بزرگراه مصرف سوختی معادل ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد و رسیدن به این رقم کاملاً شدنی است که این امر برای بسیاری از خریداران اهمیت فراوانی دارد.
این خودرو با توجه به قیمت ارزان خود دارای تجهیزات مناسبی چون گرمکن صندلیها، یک صفحهنمایش لمسی سازگار با کار پلی اپل و اندروید اتو گوگل و استارت دکمهای است.
به نظر من اکثر سدانهای کوچک بهطور وحشیانهای زشت هستند؛ اما حداقل چهرهٔ میراژ G4 بهبود گستردهای نسبت به ماشینهای قبل از خود یافته است.
معایب
پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر میراژ شاید کارآمد باشد اما این موتور تنفس طبیعی خطی صدای ناهنجاری تولید کرده و عملکرد خشنی دارد بهطوریکه در هنگام کارکرد درجا خودرو لرزش بالایی دارد و همینطور در حال حرکت نیز کمتر خودرویی امروزه تا این حد میلرزد. بهعنوانمثال موتور ۱ لیتری سه سیلندر اکوبوست فورد نشان داده است که یک موتور سه سیلندر میتواند مدرن و مناسب باشد درحالیکه موتور میراژ یک یادآوری ناخوشایند از موتورهای سه سیلندر گذشته است.
تعلیق این خودرو هم بیشازحد نرم و هم بیشازحد خشک است و این کاملاً قابلتوجه است. رینگهای ۱۵ اینچی آن بهشدت ناهمواریهای جاده را منتقل میکنند درحالیکه بادی رول و ابهام فرمان نیز موجب صفر شدن اعتمادبهنفس راننده هنگام رانندگی با میراژ میگردد. بله هرچند میراژ سدان برای رانندگی در شهرها بسیار مناسب و پارک کردن آن فوقالعاده راحت است اما برای رانندگیهای طولانی هرگز خودروی خوشایندی نخواهد بود.
موارد منفی زیادی بهدفعات در داخل این خودرو مشاهده شد بهگونهای که کاربردی بودن خودرو را محدود کرده و استفاده از آنرا دشوار میکند. تا نشدن صندلیهای عقب، کابین تنگ، موقعیت عجیبوغریب صندلیها به جهت دستیابی به کمی فضای پای بیشتر و سیستم سرگرمی که تأخیر دارد ازجمله نکات منفی قابل ذکر میتسوبیشی میراژ سدان هستند.
مسئلهٔ اصلی من با میراژ G4 بحث قیمت است. البته این مسئله در تیپ پایه هرگز وجود ندارد چراکه با پرداخت فقط ۱۳ هزار دلار میتوان خودرویی با برند معتبر، فضای بار و سرنشین مناسب و مصرف سوخت پایین را خریداری نمود اما پرداخت نزدیک به ۱۸ هزار دلار جهت خرید تیپ SE میراژ چندان عاقلانه نیست چراکه با این مبلغ گزینههای بهتری برای خرید وجود دارد.
مشخصات فنی
Mitsubishi Mirage G4 2017 | |
پیشرانه | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر |
قدرت | ۷۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
مصرف سوخت | ۶.۳ لیتر (ترکیبی) |
محور محرک | جلو |
وزن | ۹۹۵ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۳۴۸ لیتر |
قیمت پایه | ۱۳,۹۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۱۷,۸۳۰ دلار |
رقبا
شورلت سونیک، فورد فییستا، هیوندای اکسنت، کیا ریو و نیسان ورسا
منبع: Motor1
(ali (CHEVY NOVA
۴ شهریور ۱۳۹۵نمیدونم چرا هیچ وقت نتونستم و نمیتونم با ماشین کوچیک و جمع و جور ارتباط برقرار کنم
فقط با ماشین گنده حال میکنم و هر بزرگتر بهتر دست خودمم نیست
ولی این ماشینهای کوچیک برا شهرهای مثل تهران خیلی خوبه حالا ساخت هر کجا هم باشه مهم نیست کار راه اندازه
سامان اذری
۴ شهریور ۱۳۹۵ایشالله که میتسو فروشش رونق بگیره و بتونه یه تکونی به خودش بده
محمدرضا
۴ شهریور ۱۳۹۵مصرفش نسبت به موتورش زیاد تویوتا یاریس با موتور چهار سیلندر یک و نیم لیتری مصرفش 5تا هست قیمتشم بنظرم زیاد اومد اپشنش خوبه ولی من کلا یاریس ترجیح میدم
ارمان
۴ شهریور ۱۳۹۵امید وارم این نقد کاملا فنی بتونه الهام بخش منتقدان ایرانی باشه که به نظر تو نقد نمیتونن منطق رو به احساس ارجعیت بدن
خیلی خوبه که تو بررسی و نقد تمام نکات مثبت و منفی کنار هم باشه و نهایتن نتیجه گیری رو به پای مخاطب بذارن
نه اینکه یهو یکی از در بیاد تو بگه این ماشین اصلا خوب نیست یا این ماشین عالیه !
سعید
۴ شهریور ۱۳۹۵به نظر میرسه تیبا یه کپی ناشیانه از میراژ باشه
Ghost
۴ شهریور ۱۳۹۵نه داداش برعکس گفتی :D
Armin
۵ شهریور ۱۳۹۵پشتش یه نمه شبیه بنز E 2016 نشده؟?
uss zumwalt DDG-1000
۴ شهریور ۱۳۹۵14000 دلار باشه خوبه که میشه 49000000 تومن
اخه قدرت موتور قوی نداره ولی مصرف سوختش خوبه
Elemento
۴ شهریور ۱۳۹۵اگر میخواست میراژ با قیمت حدود 40 تومن عرضه بشه یک نفر هم در این بازه ی قیمتی ماشین دیگه ای نمیخرید. آخه 70 میلیون تومن … ؟؟
Sina
۴ شهریور ۱۳۹۵همونطور که گفتین 13 هزار دلار ارزش داره بخری ولی 18هزار خیلی زیاده، چون گزینه های خیلی بهتری وجود داره، ولی در کل قشنگ نیست ولی زشت هم نیست،برای یه ماشین ارزون قیمت قابل قبوله
uss zumwalt DDG-1000
۴ شهریور ۱۳۹۵18000 دلار اصلا نمی ارزه
13 تا 14 هزار باشه اره خوبه
mk8mk
۴ شهریور ۱۳۹۵17600 دلار برای این ماشین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مزدا 6 جدید تو آمریکا قیمتش از کمتر از 22 هزار دلار شروع میشه
یعنی کمی بیش از 4000 دلار اختلاف قیمت
اونوقت کی میاد سراغ همچین موجود عجیب الخلقه ای؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمد
۴ شهریور ۱۳۹۵شبیه موش صحرایی شده تیبا از این زیبا تره
رضا پ
۴ شهریور ۱۳۹۵اینو باید با مدلهای قبلی میراژ مقایسه کرد
نسبت به مدل 2016 خیلی بهتر شده یه جورایی آدم دلش میاد 65 تا 70 میلیون به این مدلش که صندوقداره بده یا بعد از اومدنش به بازارکم کارکرد تمیزش حدود 50 تا 55 میلیون میرزه
اتومات بودنش مخصوصا برای ساکنین شهرهای شلوغ ،مصرف کمش و ژاپنی بودنش از موارد مثبتشه
از چینیهای فعلی بازار بنظرم بهتره
الان یه آریزو 5 میخاهی بخری باید 76 بدی
تو اکثر وب سایتهای خودرویی نقدای مثبتی در موردش شده
ارمان
۴ شهریور ۱۳۹۵نظر دوستان واسم جالبه
کاملا درست واسه این ماشین 70 تا زیاده
اما واسه جیلی بالای 100 تومن زیاد نیست؟ (الان یکی میاد مینویسه جیلی انگلیسیه ) =))
من اصلا اساس فکر و سلیقه این ملت رو نمیفهمم :دی
نوید جهرمی
۵ شهریور ۱۳۹۵منظورت ام جی بود یا همون جیلی؟
ارمان
۱۰ شهریور ۱۳۹۵نه همون جیلی الان دیگه همه چینیارو از نظر دوستان یا لاملن میزنه یا انگلیس ??
Developer
۵ شهریور ۱۳۹۵داداش تو کل فامیلا و آشناهای خود جیلی و تا فاصله پنج کیلومتریش هیچ انگلیسی وجود نداره ، خیالت تخت!
محمد جواد
۴ شهریور ۱۳۹۵به نظر میاد تو طراحی قویه ولی تو کیفیت نه
تقریبا از تمام محصولات میتسوبیشی هم از نظر کیفی و هم طراحی میشه ایراد گرفت
رافال M
۴ شهریور ۱۳۹۵هاچ بک 2016 تو ایران 75 میلیون قیمتش هست!
علیرضا
۵ شهریور ۱۳۹۵وای میتسو به چه روزی افتاده یه روزی گالانت و لنسر اوو وپاجرو تولید میکرد الان میراژ!!!!لنسر اوو و پاجرو تازه توقف تولید شدن و گالانت هم که خیلی وقته هنوزم که سوار گالانت های 94 میشه کیفیت سواری و هندلینگ و ترمز رو میفهمی یعنی چی خودروی سال1994سیستم تعلیق مستقل و مولتی لینک داره کاش نیسان یه روح توش بدمه شاید دوباره جون بگیره و چارش جز تغییر کادر مدیریتی میتسو نیست مخصوصا مدیر عامل بی عرضه و بی خاصیتش
Fakhr
۵ شهریور ۱۳۹۵علیرضا جان رئیس و مدیر عامل بی لیاقت میتسوبیشی ماه پیش استعفا دادن تو خبر ایسنا هست نیسان بزودی یک مدیر عامل لایق جاش میزاره
نادر
۵ شهریور ۱۳۹۵برای موتور 1200 سی سی و مصرف 5.6 لیتری اونم در بزرگ راه کجاش خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
۵ شهریور ۱۳۹۵مثل اینکه ماشین نروندی تاحالا.
من میراژهاچ بک دارم. بستگی به سرعت داره. کفی تا 3.5 هم دیدم ولی پرگاز 120 تا بری 4.5 هم بوده. مصرف واقعی ماشین ها رو ببین. مثلا 206 تیپ 2 که 1300 هست زیر 7 نمیاد تازه فرانسویش. ایرانیش 8 – 9 هستش.
Fakhr
۵ شهریور ۱۳۹۵کجاش خوب نیست؟