اکثر ما با شنیدن نام خودروی سهچرخ یاد وانتهای مزدا که در دهه ۴۰ شمسی در کشورمان مونتاژ میشدند میافتیم و یا نهایتاً خودروی انگلیسی رلاینت رابین را بهعنوان خودروی سهچرخه میشناسیم. به دلیل اینکه بیشتر خودروهای سهچرخه خودروهایی ضعیف، کوچک و ناپایدار هستند شاید مفهوم خودروی اسپرت سهچرخ دور از ذهن به نظر برسد اما شرکت مورگان با معرفی مدل ۳ Wheeler بهعنوان خودرویی اسپرت در سال ۲۰۱۱ این رویکرد را عوض نمود. مورگان درگذشته خودروهای سهچرخ زیادی تولید میکرد و ۳ Wheeler جدید را نیز با ظاهری کلاسیک و شبیه به سهچرخههای قدیمی خود عرضه کرد. این خودرو به دلیل خاص و جالب بودن طرفداران زیادی پیداکرده و از فروش خوبی برخوردار شد. به همین دلیل شرکتهای دیگری هم به فکر ساختن خودروهای اسپرت سهچرخ افتادند که ازجمله آنها میتوان به پولاریس Slingshot اشاره کرد.
بهتازگی شرکت آمریکایی «واندرهال» نیز اسپرت سهچرخهای را بانام «لاگونا» برای رقابت با مورگان عرضه کرده است. در ادامه به معرفی و بررسی این سهچرخه جدید و مقایسه آن با مورگان ۳ Wheeler و پولاریس Slingshot میپردازیم.
درحالیکه مورگان با نگاه به گذشته و بهصورت کلاسیک طراحیشده است، لاگونا طراحی کاملاً مدرنی دارد. فریم این خودرو از جنس آلومینیوم و بدنه و سقف آن از فیبر کربن است که موجب کاهش وزن آن تا تنها ۷۰۰ کیلوگرم شده است.
واندرهال لاگونا ترکیبی از موتورسیکلت و خودرو محسوب میشود و میتوان آن را «اتوسیکلت» نامید ولی بهعنوان موتورسیکلت مجوز گرفته اما برای رانندگی با آن نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی موتورسیکلت نیست و با گواهینامه رانندگی خودرو هم میشود با آن رانندگی کرد چراکه این وسیله مجهز به شیشه جلو، کمربند ایمنی و میلههای ایمنی پشت صندلیهاست که ایمنی رانندگی با یک خودرو را برای آن فراهم میکند.
این سهچرخه اسپرت مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۴ سوپاپ توربو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۱ نیوتن متر گشتاور است (متعلق به اوپل) که شاید قدرت زیادی برای خودرویی اسپرت به نظر نرسد اما وقتی در کنار وزن کم آن قرار میگیرد باعث میشود که خودرو بسیار قوییتر ازآنچه هست احساس شود و ظرف فقط ۴.۵ ثانیه بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد. انتقال این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته پدل شیفت صورت میگیرد و حداکثر سرعت آن نیز بهصورت الکترونیکی بر روی ۲۳۵ کیلومتر در ساعت محدودشده است که سرعت فوقالعادهای برای یک سهچرخه محسوب میشود.
هرچند ممکن است با نگاه از بیرون، واندرهال لاگونا خودرویی کوچک و تنگ به نظر برسد اما وقتی وارد آن میشوید تا حد تعجببرانگیزی جادار است و حتی اشخاصی با قد بیش از ۱۸۰ سانتیمتر هم در آن احساس تنگی نمیکنند. این خودرو بهصورت استاندارد رودستر و بدون سقف است اما امکان سفارش نمونه سقف دار نیز وجود دارد که در کنار گرمکن صندلیها امکان رانندگی در آبوهوای بارانی و سرد را هم فراهم میکند. البته سقف بهصورت دستی قابل برداشتن یا نصب کردن است. در داخل نیز از قطعات محصولات جنرال موتورز مانند شورلت اسپارک و اوپل آسترا استفاده زیادی شده است.
سواری با این خودروی سهچرخ بسیار سرگرمکننده است بهطوریکه رانندگی در بزرگراهها بسیار لذتبخش است و حتی ماندن در ترافیک هم با آن قابلتحمل میشود. بعلاوه برخورداری از مرکز ثقل پایین و طراحی منحصربهفرد موجب شده که قدرت مانور بالایی داشته باشد. لاگونا ظاهر جالبی دارد که در خیابان جلبتوجه زیادی میکند و بسیاری آن را خودرویی جذاب میدانند.
اما این سهچرخه باقیمت ۷۷ هزار دلار در ایالاتمتحده، بههیچعنوان خودروی ارزانی نیست و در قبال این قیمت فقط امکاناتی چون تهویه مطبوع دستی، گرمکن صندلیها و سیستم صوتی ۶۰۰ واتی استریو باقابلیت اتصال به بلوتوث دریافت میکنید که آن را در برابر خودرویی چون کاترهام بهعنوان رقیب مستقیم قرار میدهد؛ اما چرا بجای خرید یک مزدا MX-5 باقیمتی بهمراتب کمتر باید سراغ لاگونا رفت؟ جواب فقط جلبتوجه است!
ابتدا از مورگان بهعنوان قدیمیترین شرکتکننده شروع میکنیم. این سهچرخه مجهز به پیشرانه ۲ سیلندر V شکل ۲ لیتری متعلق به هارلی دیویدسون است که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قدرت این پیشرانه که هواخنک بوده و در بیرون از خودرو نصبشده است توسط گیربکس ۵ سرعته دستی مزدا منتقل میشود. هرچند این خودرو با ۵۷۵ کیلوگرم وزن سبکترین خودروی این رقابت محسوب میشود اما کمترین قدرت را داشته و به همین دلیل در شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر با ۶.۰ ثانیه کندترین عضو گروه است. مورگان قیمت پایهای برابر با ۵۲ هزار دلار دارد که بهطور قابلتوجهی کمتر از لاگونا است.
پولاریس اما ظاهری تهاجمی دارد که آن را تا حدودی به موتورسیکلتها شبیه کرده است. هرچند که به KTM X-Bow هم شباهت دارد. این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲.۴ لیتری متعلق به پونتیاک سولستیس نیرو میگیرد که ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند وزن آن با ۷۹۴ کیلوگرم سنگینتر از لاگونا است اما در شتاب صفرتا ۹۶ تقریباً یکسان با آن عمل کرده و عدد ۴.۶ ثانیه را به ثبت میرساند. انتقال نیرو هم بر عهده گیربکس ۵ سرعته دستی است. پولاریس Slingshot در نمونه پایه ۲۰ هزار دلار قیمت دارد که این رقم در مدل فول به ۲۴ هزار دلار میرسد که بازهم بسیار کمتر از دو رقیب دیگر است.
اگرچه لاگونا ۱۳۰ کیلوگرم سنگینتر از مورگان است اما قدرت بیشترش این اضافهوزن را جبران میکند تا بتواند حتی شتاب بیشتری از آن داشته باشد. برخلاف مورگان که لاستیکهای جلوی بسیار باریکی دارد، لاگونا مجهز به لاستیکهای پهنشده است بهطوریکه در جلو رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیکهای ۲۳۵ بکار گرفته رفته است و برای تکچرخ عقب هم از رینگ ۲۰ اینچی به همراه لاستیک ۳۱۵ استفادهشده است که این امر پایداری آن را تضمین میکند. تفاوت عمده لاگونا با پولاریس و مورگان در این است که دو خودروی مذکور دیفرانسیل عقب بوده و قدرت موتور توسط تسمه به تکچرخ عقب منتقل میشود اما در لاگونا نیرو به چرخهای جلو انتقال میابد.
جدول مشخصات فنی
Morgan 3 Wheeler | Polaris Slingshot | Vanderhall Laguna | |
قیمت پایه | ۵۲ هزار دلار | ۲۰ هزار دلار | ۷۷ هزار دلار |
پیشرانه | ۲ سیلندر ۲ لیتری | ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری | ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری |
قدرت | ۱۱۶ اسب بخار | ۱۷۳ اسب بخار | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۰ نیوتن متر | ۲۲۵ نیوتن متر | ۲۷۱ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته اتوماتیک پدل شیفت |
محور محرک | عقب | عقب | جلو |
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر | ۴.۵ ثانیه | ۴.۶ ثانیه | ۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر در ساعت | ۲۱۰ کیلومتر در ساعت | ۲۳۵ کیلومتر در ساعت |
وزن خالص | ۵۷۵ کیلوگرم | ۷۹۴ کیلوگرم | ۷۰۰ کیلوگرم |
carbuzz
gizmag
gearheads
caranddriver
caranddriver
كاپيتاليسم
۲۳ اسفند ۱۳۹۴این کلاس خودرو- موتور برای افرادی که به قابلیت های موتور سیکلت علاقه دارند اما از ایمنی پایین اون هم هراس دارند بسیار مناسبه
از بین این سه هم قیمت لاگونا و مورگان یکم غیر منطقیه
پولاریس با حدود یک چهارم قیمت لاگونا و امکانات مناسب انتخاب ارزنده ای به نظر میرسه
ای کاش این خودرو ها هم با توجه به حجم موتور پایینشون و لذت رانندگی بالاشون با قیمت منطقی وارد بشند
یاسین
۲۳ اسفند ۱۳۹۴سلام.گفتید سه چرخه یاده مستر بین افتادم که همیشه با اون خودروی سه چرخه آبی رنگ مشکل داشت!بگذریم.اتوسیکلت واقعا خودرویِ جالبیه!فقط قیمتش بالاست و اون نسخه انگلیسی کلاسیکه نسخه آمریکایی خوبه ولی جلو پنجره سادس و کا تی ام هم خصومت تو چهرش داد میزنه اما فک نکنم مثه آمریکایی اینقد دم و تشکیلات داشته باشه!در کل چیزای جالبی ساختن!میشه گفت تا ۵یا۶ساله آینده اکثر شرکتهای دنیا شروع به ساخت این سه چرخه ها خواهد کرد.با تشکر از دستگردی.بابت ترجمه!
Barbar
۲۳ اسفند ۱۳۹۴طرف چقد باید پول اضافه داشته باشه بده بابت اینا کامارو ss با اون هیکلش 0-60 مایلو تو 4 ثانیه میره تازه قیمتم از دو تاشون ارزون تره
احمد باقری
۲۳ اسفند ۱۳۹۴دیگه طرف باید خیلی علاقه مند باشه و بخواد خودی نشون بده که بره اینا رو بگیره.
Nima
۲۴ اسفند ۱۳۹۴انجین هر ستاشون آمریکایی هست.
پونتیاک
هارلی دیویدسون
اوپل ( میدونین که زیر مجموعه GM هست)
moein
۲۴ اسفند ۱۳۹۴این دیگه چه مسخره بازیه