تیم کمپانی مورگان برای گرامیداشت ۶۵ سالگی معرفی مورگان پلاس ۴، از متخصصان AR موتور اسپورت برای ساخت یک رودستر خاص و تولید محدود کمک گرفتهاند. این مدل که با عنوان مورگان AR پلاس ۴ یا ARP4 شناخته میشود، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ عملکرد، تمام فانتزیهای مربوط به یک رودستر بریتانیایی را تأمین میکند.
مورگان اولین بار از مدل پلاس ۴ در سال ۱۹۶۵، به عنوان یک نسخه با طول بیشتر و قدرتمندتر نسبت به مدل ۴/۴ رونمایی کرد. مطابقه رسم معمول مورگان، این مدل تا امروز تغییرات چندانی به خود ندیده است. نسخه مدرن پلاس ۴ از گلگیرها و تایرهای عریضتری نسبت به ۴/۴ بهره میبرد و همین طور موتور بزرگتر و قدرتمندتر ۲ لیتری را در خود دارد. در مورگان ARP4، آپگریدها از این هم فراتر رفتهاند و در زیر کاپوت کلاسیک این خودرو، یک موتور کوسورث ۲ لیتری با قدرت ۲۲۵ اسببخار خوابیده است که از نظر قدرت، ۴۵ درصد نسبت به موتور فورد ۲ لیتری با قدرت ۱۵۴ اسببخار در پلاس ۴ رشد داشته است. البته این افزایش قدرت، عدد چندان بزرگی نیست، ولی این را هم درنظر بگیرید که با خودرویی روبرو هستیم که تنها ۹۲۷ کیلوگرم وزن دارد و با توجه به این وزن کم، حتی یک اسببخار نیز اهمیت زیادی را ممکن است داشته باشد. همچنین برای مورگان ARP4 یک سیستم تعلیق کاملاً جدید به کار رفته است که شامل مواردی چون شوکهای تنظیمشونده میشود. یک سیستم ترمز جدید، یک نسبت محوری متفاوت و یک شاسی ارتقا یافته، از دیگر تغییرات این مدل ویژه هستند. در همین حال، مورگان ARP4 همچنان گیربکس ۵ سرعته مزدا را حفظ کرده است. در نمای بیرونی، مورگان تلاش کرده تا ظاهر یک خودروی اسپورت مدرن را برای ARP4 ایجاد کند. ولی در عین حال، هرگز تصویر کلاسیک خاص برند خود را تغییر نداده است؛ چیزی که در قرن گذشته، مشخصه این برند بوده است. طرح چوب خاکستری، آلومینیوم و چرم مطابق معمول در کابین مورد استفاده قرار گرفتهاند، ولی این بار پنلهای آلومینیومی به شکلی ساده رها شدهاند، کفپوشهای شطرنجی گوشهای از ذائقه انگلیسی را در خود دارد و دسته دنده چوبی تیره، به ما یادآوری میکند که هنوز هم «مالورن» از این قبیل لوازم چوبی دستی میسازد. مهمتر از همه، برخی المانهای مدرن مانند کالیپرهای ترمز با کنتراست رنگی، طراحی دوباره داشبورد و سیستم چراغهای LED هستند که نشان میدهند که مورگان چندان هم از دنیای مدرن فاصله نگرفته است. از دیگر بهینهسازی در این مدل میتوان به افزایش عایقکاری کابین در براربر صدا اشاره کرده که باعث شده مورگان ARP4 خودروی بهتری برای مسافرتهای طولانی باشد. برخی شاید بر این عقیده باشند که مورگان ARP4 از جهاتی جانشین مدل برنده مسابقات لمانز ۱۹۶۲ در کلاس GT، یعنی پلاس ۴ سوپر اسپورت باشد. در حالی که این مدل ۹۱ کیلوگرم سنگینتر است و قدرت به مراتب بیشتری دارد، اینکه مورگان بخواهد به این زودیها برای کسب رتبه در لمانز تلاش کند، بسیار بعید بهنظر میرسد.۹ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
ALiHidden
۴ مرداد ۱۳۹۴خیلی هم عالی
حتی ماشین های قدیمی هم هنوز جذابن…
فردین بهادری نژاد
۴ مرداد ۱۳۹۴مورگان نمونه بارز یک شرکت خاص و با اصالته
مشتری هاشم خاصن
هرکسی نمیاد این ماشینارو بخره
farzad
۴ مرداد ۱۳۹۴خیلی جالبه
موتور فیبر کربن شاسی چوب (البته اگه اشتباه نکم)
خیلیم عالی
AHMADREZA
۴ مرداد ۱۳۹۴این ماشین دکوریه نه واسه رانندگی با این حال من حاضر نیستم واسه این ماشین انقدر پول بدم
amirali
۴ مرداد ۱۳۹۴چندی پیش یک نمونه از این خودرو وارد ایران شده بود و عکسش را هم توی سایت های خبری گذاشته بودن.
پوری پوریا!
۴ مرداد ۱۳۹۴مورگان تلفیقی از کلاسیک و مدرن هست و فقط کسایی که مث سازنده فکر میکنن که تلفیق این دو تا عالی میشه مورگان رو میخرن …
شایان
۴ مرداد ۱۳۹۴مثل تمومه انگلیسی ها دکوری و بی خاصیت طراحی ایران خودرو از این بهتره همون عربا باید واسش پول مفت بدن بزان تویه انبارشون
ali
۵ مرداد ۱۳۹۴آقا شایان خودروهای آلمانیها هم دقیقا مثل انگلیسیها دکوری و بی خاصیت هستن . طراحیهای برخی ماشینهای ایرانی از خیلی از ماشینای آلمانی زیباتره .
رضا
۴ مرداد ۱۳۹۴معلومه که رانندگی باهاش یکی از لذت بخش ترین کارهای ممکنه