مورگان در توسعهٔ نسل جدید یکی از مشهورترین محصولات خود، از رویهٔ کنونی صنعت خودروی جهانی پیروی نکرده است زیرا درحالیکه خودروسازان بزرگ رفتهرفته پیشرانههای خود را کوچکتر یا الکتریکی میکنند، این شرکت کوچک بریتانیایی راه دیگری را در پیش گرفته است. نسل قبلی سهچرخهٔ مورگان از یک پیشرانهٔ دو سیلندر هوا خنک استفاده میکرد اما نسل جدید به پیشرانهٔ سه سیلندر پیشرفتهتر آب خنک مجهز شده است.
چالش اصلی اما در مورد مورگان سوپر ۳، طبقهبندی کردن آن است. این را نمیتوان یک خودرو دانست زیرا هنوز هم فاقد چرخ چهارم است که ویژگی ضروری یک وسیله نقلیه برای خودرو محسوب شدن بهحساب میآید. از سوی دیگر، این موتورسیکلت هم نیست چون نهتنها فرمان و پدالهایش به موتورسیکلتها شباهتی ندارند بلکه از یک چرخ اضافه هم برخوردار است. درنتیجه، این مورگان قانونگذاران جهان را دچار اختلاف کرده است و به همین دلیل، چراغهای سوپر ۳ در اروپا مثل یک خودرو در بیرون نصب میشوند اما در ایالاتمتحده، چراغها باید داخل جلوپنجره نصب شوند تا شبیه موتورسیکلت باشد! درهرحال، ما این مورگان را یک خودرو مینامیم.
هرچند سوپر ۳ خودروی کاملاً جدیدی است اما اصول اولیهٔ آن همچنان بسیار ابتدایی بوده و فاقد در، سقف و شیشهٔ جلو است (بهجز آن دو بادگیر پلکسی گلاس کوچک). بااینحال، سوپر ۳ اولین خودرو در کل تاریخ ۱۱۳ سالهٔ مورگان محسوب میشود که ساختاری یکپارچه دارد. برخلاف تمام مورگانهای قبلی، در اینجا دیگر زیر بدنه از آن فریم چوبی قدیمی خبری نیست و در سوپر ۳، قسمتهای آلومینیومی به یک ساختار یکپارچه جوش داده شدهاند.
پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل قبلی که از هارلی دیویدسون گرفته شده بود هرچند بسیار جذاب به نظر میرسید اما دیگر منسوخ شده بود. آن پیشرانهٔ هوا خنک نتوانست با استانداردهای آلایندگی مطابقت پیدا کند و به همین دلیل با کاهش قدرت تدریجی مواجه شد. زمانی که مورگان سهچرخه در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد، ۱۱۶ اسب بخار قدرت داشت اما در زمان بازنشستگی این رقم به تنها ۸۲ اسب بخار رسیده بود. در سوپر ۳ اما جای آن پیشرانه را یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر جدید ساخت فورد گرفته است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
سوپر ۳ تنها حدود ۶۶۰ کیلوگرم وزن دارد که این نسبت قدرت به وزن بسیار خوبی را فراهم میکند. نیروی موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متعلق به نسل قبلی مزدا میاتا و یک تسمه به چرخ عقب منتقل میشود. این یعنی سهچرخهٔ جدید مورگان تنها یک چرخ محرک دارد. سوپر ۳ در ظاهر هم مضحک و هم جذاب به نظر میرسد. این خودرو که حالا آن سر سیلندرهای کرومی قدیمی خود را از دست داده، نمای جلویی مدرنتری پیدا کرده است اما در عقب همچنان بسیار شبیه نسل قبلی به نظر میرسد هرچند که پانلهای کناری آن صیقلیتر شدهاند. زیر درب صندوقعقب نیز فضای کمی برای قرار دادن اشیاء کوچک وجود دارد.
ورود به داخل سوپر ۳ ساده است اما این کار برای کسانی که پاهای کوتاهتری دارند میتواند چالشبرانگیز باشد. صندلیها را نمیتوان حرکت داد زیرا این خودرو مثل یک هواپیمای کوچک نسبت به جابجایی وزن بسیار حساس است اما جعبه پدالها و غربیلک فرمان را میتوان جلو یا عقب داد. هنگام حرکت، بادگیرهای جلو بهخوبی باد را منحرف میکنند اما بااینحال بهتر است رانندگان عینک محافظ به چشم داشته باشند. در وسط داشبورد، دو صفحه دایرهای دیجیتالی تعبیه شده که یکی سرعت و دیگری دور موتور و میزان سوخت را نشان میدهد. خبر خوب اینکه داخل سوپر ۳ کاملاً ضدآب است و در هوای بارانی با مشکلی مواجه نخواهد شد.
بهمحض آغاز حرکت با سوپر ۳ مشخص میشود که این سهچرخه با استانداردهای بسیار بالاتری نسبت به نمونهٔ قبلی ساخته و مهندسی شده است. نسل قبلی این خودرو هرچند جذابیت بالایی داشت اما از سواری ناخوشایند و ناراحتی رنج میبرد و عملکرد سیستم تعلیق ابتدایی آن کاملاً غیرقابلپیشبینی بود؛ اما نسل جدید بسیار بهتر شده است. همچنین تغییر پیشرانه از هوا خنک به آب خنک نیز بهاندازهٔ انتقال پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ به ۹۹۶ اهمیت دارد.
پیشرانهٔ جدید بهخوبی با شخصیت سوپر ۳ هماهنگ شده است. مورگان سالها است که در ایجاد حس خاص در پیشرانههای معمولی موفق عمل کرده و در اینجا نیز ترکیبی از کالیبراسیون هوشمندانه پدال گاز با اگزوز اسپرت، حس و حال سرزنده و سرحالی به پیشرانه بخشیده است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۶.۹ ثانیهای سوپر ۳ ممکن است با استانداردهای خودروهای اسپرت مدرن نسبتاً کُند به نظر برسد اما همین شتاب به خاطر عدم وجود کابین و تلاشهای مکرر چرخ عقب برای دستیابی به کشش مناسب، بسیار هیجانانگیز خواهد بود.
لاستیکهای ۲۰ اینچی جلوی این خودرو با عرض ۱۳۰، بسیار باریک هستند اما آج آنها بهگونهای طراحی شده تا خصوصاً روی مسیرهای خیس چسبندگی خوبی داشته باشند، به لطف این ویژگی، چسبندگی جلوی خودرو نسبتاً مناسب است و فرمان که هیچ نیروی کمکی ندارد نیز بهخوبی با راننده ارتباط برقرار میکند. برای عقب هم یک لاستیک چهارفصل ۱۹۵ در نظر گرفته شده که چسبندگی کمتری دارد تا میزان چسبندگی جلو و عقب خودرو متعادل شود.
به لطف این تعادل میتوان چگونگی پیچیدن خودرو را بهراحتی از طریق پدال گاز تغییر داد. بهعنوانمثال، در سرعتهای بالا با فشردن شدیدتر پدال گاز میتوان کمفرمانی ملایمی را تجربه کرد درحالیکه در سرعتهای پایینتر میتوان کاری کرد تا انتهای خودرو سر بخورد. درواقع، محدودیتهای هندلینگ سوپر ۳ موجب کاهش لذت رانندگی نمیشود و خودرو حتی در سرعتهای زیر صد کیلومتر بر ساعت هم کاملاً هیجانانگیز است. البته به دلیل فقدان هرگونه سیستمهای کنترل کشش و کنترل پایداری و یا حتی ترمز ABS، باید با سوپر ۳ بااحتیاط بیشتری نسبت به دیگر خودروهای اسپرت جدید رانندگی کرد.
بهطورکلی، ممکن است مورگان سوپر ۳ با قیمت ۵۴ هزار دلاری را اسباببازی گرانقیمت و احمقانهای بدانید زیرا این ماشین فاقد سقف و شیشهٔ جلو است، پرسروصدا است، سواری چندان راحتی ندارد و رانندگی چندساعته با آن در بزرگراه عذابآور خواهد بود اما درحالیکه این روزها بسیاری از سازندگان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت ارقام شتاب و اسب بخار بیاستفادهای را در محصولات خود ارائه میکنند که کاملاً با رانندگی و لذت بردن از خودروها در دنیای واقعی مغایرت دارد، دیدن خودروی بسیار غیرمتعارفی که ریشه در تاریخ دارد اما درعینحال با زمانه همخوانی دارد و فقط برای ارائه لذت رانندگی ساخته شده است بسیار خوشایند خواهد بود.
مشخصات فنی
Morgan Super 3 2022 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I3 |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۳,۵۸۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۱۳۳ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۳۲ میلیمتر |
وزن | ۶۶۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۷.۱ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۵۴ هزار دلار |
امیرشایان فرازی
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ای جانم من چقدر عاشق این ماشینم
mahdi-es17
۲۹ خرداد ۱۴۰۱مشخصات موتور با مشخصات موتور ملی وتنم چ.ی.ن ef7 مقایسه کنید
mahdi-es17
۲۹ خرداد ۱۴۰۱1.7لیتر 110الاق بی بخار 1.5لیتر 120 اسب وحشی😎
دکار استاپپ
۲۹ خرداد ۱۴۰۱۱۱۰ اسب کجا بود ؟
الانtu5که میگن ۱۱۰ اسب روی داینو ۸۵ اسب هن بزور نمیده
M@M@DRZ911
۲۹ خرداد ۱۴۰۱چقدر این ماشین رو با اون موتور دو سیلندر هارلی دوس دارم .
اصلا ظاهر v شکل موتور هارلی یه نمای جذابی بهش میداد.
ولی بازم بدون اون قشنگه .
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۱چقدر چشمو گرفت !!!!
datsun
۲۹ خرداد ۱۴۰۱۵۴ هزارتا!!!
JDM lover
۲۹ خرداد ۱۴۰۱یکم قیمتش زیاد نیست؟
Dian
۳۰ خرداد ۱۴۰۱بنظرم واندرهال اسپید استر یا واندرهال ونیز گزینه های معقول تری هستن
Aliakbarkhoei
۳۰ خرداد ۱۴۰۱گرونه
Reza Waffen SS
۳۰ خرداد ۱۴۰۱۵۴ هزار دلار چه خبره
مهردادکمال
۳۰ خرداد ۱۴۰۱اشغال و زشت و گران و احمقانه ولی در مجموع بخاطر متفاوت بودن جذاب
سعید
۳۰ خرداد ۱۴۰۱این سه چرخ بودنش حس خوبی بهم نمیده ، قیمتشم وحشتناکه ، مشخصات فنیش هم اونقدری خیره کننده نیست