محمدجواد سرانجام: در حالی امسال شرکت دوکاتی نودمین سالگرد تأسیس خود را جشن میگرفت که از اهداف و آرمانهای اولیه خود بسیار فاصله گرفته است. این شرکت موتورسیکلتسازی شهیر ایتالیایی، کار خود را با تولید قطعات الکتریکی شروع کرد و بعد از جنگ دوم جهانی به ساخت موتورسیکلت روی آورد. با این حال در تولید موتورسیکلت هم بسیار موفق عمل کرد و خیلی زود توانست نام خود را در سرتاسر جهان فراگیر کند. پس از آن، شرکت دوکاتی به مدد مهندسان خلاق و مبدع خود توانست در ساخت سریعترین موتورسیکلتهای جهان رقابت کند و در بین بزرگترین سازندههای موتورسیکلت جهان و تولیدکنندههای سوپربایکها جایی برای خود دست و پا کند.
دوران شکوفایی شرکت دوکاتی بعد از تغییر در مالکیت و مدیریت این شرکت آغاز شد و این شرکت توانست در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی درخشش فراوانی در مسابقات جهانی موتورسواری داشته باشد؛ اما با این وجود، شرکت دوکاتی نیز مانند بسیاری از کارخانههای خودروسازی فعال درزمینهٔ تولید خودروهای سوپراسپرت، با مشکلات فراوانی روبهرو شد و چندین بار تغییر در مالکیت و مدیریت را تجربه کرد تا در آخر بهعنوان زیرمجموعهای از شرکت لامبورگینی به گروه فولکسواگن پیوست.
برگ برگ دفتر عمر یک اسطوره
آغاز فعالیت شرکت دوکاتی با تولید قطعات و تجهیزات رادیو بود. این شرکت در سال ۱۹۲۶ میلادی و بر اساس تولید و توسعه حق ثبت تجاری آدریانو دوکاتی در صنعت رو به رشد رادیو و به همت آنتونیو دوکاتی و سه پسرش، مارسلو، آدریانو و برونو و دیگر سرمایهگذاران شهر بولونیا ایتالیا راهاندازی شد. پس از مدتی، کسبوکار خانوادگی دوکاتی با استقبال فراوانی روبهرو شد و آنها حوزه فعالیت خود را گسترش دادند. در ابتدا برای دستیابی به این هدف، خانواده دوکاتی سنگ بنای یک کارخانه پیشرفته جدید به همراه یک مرکز تحقیق و توسعه را در سال ۱۹۳۵ بر زمین گذاشتند و خیلی زود دفاتری برای ارائه خدمات مستقیم به مشتریان جهانی خود در لندن، پاریس، نیویورک، سیدنی و کاراکاس راهاندازی کردند.
با این حال، جنگ جهانی دوم دامن شرکت دوکاتی را گرفت و کارخانه تازه تأسیس دوکاتی با خاک یکسان شد؛ بنابراین، برادران دوکاتی تمام مدت جنگ را به مطالعه و برنامهریزی برای معرفی محصولاتی جدید در دوران پس از جنگ پرداختند. یکی از اقدامات شرکت دوکاتی بعد از پایان یافتن جنگ، همکاری با شرکت خودروسازی سیاتا درزمینهٔ تولید و فروش موتور کوچکی بود که قابلیت نصب بر روی دوچرخه را داشت. این موتور که توسط آلدو فارینلی طراحی و ساخته شده بود به سرعت در بازار محبوب شد؛ به شکلی که میزان تولید آن از ۱۵ دستگاه در سال ۱۹۴۶ به ۲۵ هزار دستگاه در سالهای بعد افزایش پیدا کرد و تا جایی پیش رفت که دویست هزار دستگاه از آن تا سال ۱۹۵۲ فروخته شد.
موتور کوچک به خاطر صدایی که میداد کوچیولو به معنی تولهسگ نام گرفت و به سرعت شهرت جهانی پیدا کرد. این موتور در ابتدا بهصورت جداگانه فروخته میشد و پس از مدتی بر روی بدنهای که توسط یک مهندس صنایع هوایی و طراح هواپیما، جیانی کاپرونی، طراحی شده بود قرار گرفت و بهصورت یک مجموعه کامل به فروش رسید؛ بنابراین، بهواسطه موفقیت کوچیولو و اعتباری که برای دوکاتی به ارمغان آورد، شرکت دوکاتی در بخش صنایع مکانیکی صاحب اعتبار شد و مورد تائید جامعه قرار گرفت.
سال ۱۹۵۴ برای شرکت دوکاتی یک نقطه عطف بود، چراکه شخصی به این شرکت پیوست که برای حداقل ۴۰ سال بعد از آن الهامبخش و موتور محرک موفقیتهای شرکت دوکاتی در مسابقات جهانی و جادههای بینالمللی بود. فابیو تالیونی با ذهن هنرمند و خلاق خود توانست ایدههای نوآورانه را به عمل در آورده و یک سری از موتورهای مبتکرانه را برای شرکت دوکاتی خلق کند که حاصل آن معرفی دوکاتی به جهان بهعنوان نامی جذاب و شگفتانگیز درزمینهٔ موتورسیکلت بود.
با این حال، دهه ۱۹۶۰ میلادی برای صنعت موتورسیکلتسازی ایتالیا دوران سختی بود. بحرانهای اقتصادی در ابتدای این دهه بر صنعت موتورسیکلتسازی سایه افکند. فروش شرکتهای موتورسیکلتسازی متأثر از تولید خودروهای سواری کوچک مانند فیات ۵۰۰ کاهش یافت و این صنایع برای بقا دچار مشکل شدند؛ بنابراین، شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی به سمت بازارهای خارجی و بیشتر کشور آمریکا گرایش پیدا کرد و محصولات خود را تحت نام اسکرامبلر در بازارهای آمریکا معرفی کرد. اسکرامبلر ۲۵۰ اولین محصول شرکت دوکاتی بود که در سال ۱۹۶۲ و تحت این نام در آمریکا به فروش رسید. بعد از آن و در سال ۱۹۶۳، محصول بعدی شرکت دوکاتی به نام آپولو با اولین موتور دو سیلندر ۹۰ درجه این شرکت تولید شد.
در سال ۱۹۶۷، شرکت دوکاتی تصمیم به انقلابی در موتورهای خود گرفت و موتورهای دو سیلندر با فنآوری مخصوص خود را در دسترس عموم قرار داد. دوکاتی تا قبل از این فقط در محصولات مسابقهای خود از این موتورهای دو سیلندر استفاده کرده بود و اکنون داشت موتورسیکلتهای مارک ۳ خود را با دو موتور دو سیلندر ۳۵۰ سیسی و ۴۵۰ سیسی، روانه بازار میکرد که فروش آن تا پایان نیمه اول دهه بعد میلادی ادامه داشت.
دهه ۱۹۸۰ میلادی برای شرکت دوکاتی دهه تغییرات بزرگ بود. این شرکت موتورسیکلتسازی ایتالیایی در سال ۱۹۸۳ به دست دو برادر طرفدار موتورسیکلت و مسابقه به نامهای کلودیو و جیان فرانکو کاستیگیلیونی تصاحب شد و در زیرمجموعه شرکت نوپای موتورسیکلتسازی کاگیوا قرار گرفت. با تصاحب دوکاتی توسط این دو برادر، دوران پیروزیهای بزرگ دوکاتی در عصر سوپربایکها آغاز شد.
علاوه بر این، سهم شرکت دوکاتی تحت مدیریت برادران کاستیگیلیونی از بازار موتورسیکلتها بیشتر شد، مدلهای جدید معرفی شدند، عرضه موتورسیکلتهای با حجم زیاد افزایش یافت و تعهد شرکت به حضور در مسابقات موتورسواری تشدید شد. این دوران طلایی با افتخارآفرینی مارکو لوچینللی و موتور افسانهای دوکاتی ۸۵۱ اش در سال ۱۹۸۸ میلادی شروع شد و با افتخارآفرینی ریموند روشه با همین محصول دوکاتی ۸۵۱ در مسابقات قهرمانی جهان سوپربایک در سال ۱۹۹۰ ادامه یافت. بعد از آن، شرکت دوکاتی به صعود از پلههای موفقیت در مسابقات قهرمانی جهان سوپربایک ادامه داد و پیروزیهای خود را در سالهای بعد با موتورسیکلتهای ۸۵۱، ۸۸۸، ۹۱۶ و ۹۹۶ دوکاتی تکرار کرد.
ادغام شرکت دوکاتی با گروه فولکسواگن
با این حال، شرکت کاگیوا نتوانست دوکاتی را برای خود نگاه دارد و درنهایت ۵۱% از سهام این شرکت را در سال ۱۹۹۶ به شرکت سرمایهگذاری تگزاس پسیفیک گروپ به مبلغ ۳۲۵ میلیون دلار فروخت. دو سال بعد، شرکت تیپیجی کپیتال بیشتر ۴۹% سهام باقیمانده دوکاتی را نیز از آن خود کرد تا به تنها سهامدار این موتورسیکلتسازی ایتالیایی تبدیل شود؛ اما با این حال، تیپیجی کپیتال یک سال بعد و در سال ۱۹۹۹، سهام شرکت دوکاتی را عرضه عمومی کرد و ۶۵% از سهام این شرکت به فروش رفت تا بالاخره در سال ۲۰۰۵، دو برادر به نامهای کارلو و آندرئا بونومی از طریق صندوق سرمایهگذاریشان بیشتر سهام شرکت دوکاتی را از آن خود کردند تا این شرکت موتورسیکلتسازی دوباره صاحبانی ایتالیای داشته باشد.
در ماه آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی، گروه فولکسواگن آلمان، علاقهمندی خود را، برای خرید سهام شرکت دوکاتی، به ارزش تقریبی ۸۶۰ میلیون یورو معادل ۱.۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد. تا اینکه در ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۲، شرکت لامبورگینی از زیرمجموعههای شرکت آئودی ۱۰۰% سهام شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی را خریداری و شرکت دوکاتی را بهطور رسمی به زیرمجموعه گروه فولکسواگن اضافه کرد. فردیناند پیئش، نوه فردیناند پورشه بزرگ، مدیرعامل اسبق شرکت فولکسواگن و یکی از پرنفوذترین اعضای هیئتمدیره گروه فولکسواگن که از دیرباز علاقه بسیاری به محصولات سوپربایک این موتورسیکلتسازی ایتالیایی و میراث فابیو تالیونی داشت، عامل اصلی تصاحب شرکت دوکاتی به دست فولکسواگن بود. با این حال گروه فولکسواگن پس از تصاحب شرکت دوکاتی در بخش تحقیق و توسعه این شرکت ایتالیایی هزینههای بسیاری کرد تا بتواند جایگاه شایسته نام دوکاتی را دوباره برای این موتورسیکلتسازی فراهم کند.
جایگاه فعلی شرکت دوکاتی
شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی ۵۵۵۵۱ دستگاه انواع موتورسیکلت را در سال ۲۰۱۵ تولید کرده است. از این مقدار تولید، ۵۴۸۰۹ دستگاه موتورسیکلت به بازار مصرف دوکاتی تحویل داده شده است که این میزان نسبت به سال میلادی قبل از آن در حدود ۲۱.۵% رشد داشته است. این در حالی است که شرکت دوکاتی در سال ۲۰۱۳ بهعنوان اولین سال مالکیت این شرکت توسط گروه فولکسواگن فقط ۴۴۲۸۷ دستگاه موتورسیکلت را به فروش رسانده که همین مقدار نیز ۱.۹% تا سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است. به این ترتیب، شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی در سه سال مدیریت آلمانی گروه فولکسواگن رشد ۲۳.۴% را تجربه کرده است که خود گویای توانمندی شرکت فولکسواگن در اداره و مدیریت صنایع خودروسازی جهانی است.
کلام پایانی
حرفوحدیث نسبت به اقدام گروه فولکسواگن در خرید شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی بسیار است. عدهای علت این خرید را علاقه شخصی فردیناند پیئش بهعنوان یکی از مدیران و مالکان ارشد شرکت پورشه و گروه فولکسواگن میدانند، چراکه رقم پرداختی گروه فولکسواگن برای تصاحب این نام تجاری مشهور ایتالیایی بسیار بالا بود و زمزمههای موجود از تصمیم این غول آلمانی برای فروش دوکاتی به این حرفوحدیثها بیشتر دامن میزند؛ اما در هر صورت باید پذیرفت که شرکت دوکاتی یکی از معتبرترین و باسابقهترین شرکتهای فعال درزمینهٔ سوپربایکها است و تصاحب آن به دست گروه فولکسواگن بهصرف هزینههای بسیاری از طرف این شرکت آلمانی احتیاج داشت.
در هر صورت، گروه فولکسواگن با خرید شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی سبد محصولات خود را کامل کرد تا شاید دیگر بهسختی بتوان محصولی در حملونقل جادهای را متصور شد که فولکسواگن در خط تولید خود نداشته باشد. اکنون فولکسواگن از خودروهای سواری معمولی در انواع کلاسها گرفته تا خودرویهای لوکس و سوپراسپرت و از خودروی تجاری شهری و بینشهری گرفته تا موتورسیکلتهای سوپربایک تولید را میکند تا از این وجه نسبت به سایر صنایع خودروسازی جهانی همرده متمایز بوده و در بین آنها سرافراز باشد.
فرشاد سجادیان
۱۹ آذر ۱۳۹۵فولکسواگن خیلی از موفقیتاش رو مدیون زیر مجموعههاشه، شرکتای با اصل و نسبی که خالق هیچکدومشون نیست.
PARKER
۱۹ آذر ۱۳۹۵خب که چی ؟
PARKER
۱۹ آذر ۱۳۹۵کار فولکس واگن خـــــــیــــــــلــــــــــی باارزشه.
شرکت هایی که میلیون ها عاشق و طرفدار ، نگران ورشکست شدن و نابود شدنشون بودن رو به زندگی برگردوند و به اوج رسوند.
فرشاد سجادیان
۱۹ آذر ۱۳۹۵نظر شخصی میدونین چیه؟!
madjid
۱۹ آذر ۱۳۹۵منم نظر شخصیم رو گذاشتم دیگه
همه نظر شخصیشون رو میذارن
ما که نماینده ی ملت نیستیم. هستیم ؟
فرشاد سجادیان
۱۹ آذر ۱۳۹۵نظر شخصی شما، زیر سوال بردن نظر شخصی من بود با سوال تمسخر آمیزی که پرسیدی دوست عزیز. شما حرف خودت رو محترمانه بزن، بیان سوال “خب که چی ؟” نظر شخصی نیست.
نوید جهرمی
۱۹ آذر ۱۳۹۵مقایسه کن با فیات که هر روز از دستش حرص میخورم که چه بلایی داره سر کرایسلر و دوج و داچیا و بقیه میاره.
X SIX M
۲۰ آذر ۱۳۹۵فولکس واگن فقط مدیون یه نفرِ اونم خالقش هیتلر
mehdi
۱۹ آذر ۱۳۹۵دقیقا
فولکسواگن خیلی از موفقیتاش رو مدیون زیر مجموعههاشه، شرکتای با اصل و نسبی که خالق هیچکدومشون نیست
كوروش
۱۹ آذر ۱۳۹۵قبلا می خوندیم دوکاتی بهترین سازنده های موتوره و اسطوره است
می خوندیم پورشه بهترین های جهان رو می سازه
همین چند سال پیش بوگاتی اسطوره سرعت رو (f1) شکست داد و شد سریع ترین خودرو ی جهان
حالا می بینیم تمام اینها به اضافه برند های قدر دیگه ای زیر مجموعه ای این سوپر خودرو ساز هستند لقب شرکت معظم شایسته کسی هست که افتخاراتش قابل شمارش نیست نه تاکسی ساز پر فروش
رضا
۱۹ آذر ۱۳۹۵تاکسی سازه پر فروش رو خوب اومدی
كوروش
۱۹ آذر ۱۳۹۵داداش پدر من عمری تویوتا داشته الان هم کرولا ۲۰۱۴ داریم ولی همیشه پدرم میگه هیچ چی بنز نمی شه(اوایل انقلاب یه دوسالی بنز داشته) !!!! برادر من فولکس گل داره ( همون پولو برزیلی )- ماشین برای ۱۵ سال پیشه موتورش تکنولوژیش و… تا الان اخ نگفته لامصب قیمتش اندازه پرایده ولی هندلینگش واقعا حرف نداره اصلا پشتش که می شینی دلت می خواد گاز بدی می دونی دردسر داره ولی تاحالا یک بارم شکایت نکرده ماشین ندیده
دلیلش اینه که المانی جماعت سنگ تموم می گذارند برای ماشین هاشون واقعا مهندس به معنای واقعی کلمه هستند حالا یکی از بچه های سایت که استاد من بوده چند باری مارو برده ازادی سوار و یه ۳۰ ،۳۵ تایی ماشین درست حسابی تا الان سوار شدم اینکه می گم هیچ چیز بیمر نمی شه حسم می گه اصلا لامصب با هر سرعتی بری توی پیچ عین شیر رد می کنه راحتی لذت رانندگی زیبایی مصرف سوخت همه چیزش توی اوج مهندسی سازی هستش من به این خب چی بگم من شخصا چینی ها رو هم قبول دارم هر کسی که حتی یک ماشین خوب ساخته باشه ولی بی تعارف المانی ها و بین اونا bmw رو خیلی قبول دارم
بهزاد
۲۰ آذر ۱۳۹۵آقا ماشینهای فولکس تا حالا تاکسی نشدن؟ یا اشکودا و سئات؟ مثلا در آلمان و دانمارک و هلند و چک و اسپانیا و برزیل و چین و…
اگر شرکتی چند دهه افتخار آفرین بوده مثل همین دوکاتی و سه سال پیش سهامش فروخته میشه آیا افتخارات گذشتش دخلی به خریدار جدیدش داره؟
جدول افتخارات motogp را نگاه کن از سال 1975 تا به حال فقط یک سال اونهم در 2007 که کیسی استونر با دوکاتی قهرمان شد دیگه نامی به غیر از ژاپنی ها پیدا نمیشه ولی اونها اسطوره نیستن و افتخار ندارن و مهندسی شون ضعیفه و تو کار ساخت تاکسی هستند!
حدود 28 میلیون موتورسیکلت در یک سال ساختن و فروختن و کلی عنوان و افتخار و درصد بسیار ناچیزی که دهه هاست به سایرین میرسه!
datsun
۲۰ آذر ۱۳۹۵داداش اکثر خودروسازا ممکنه ماشین هاشون تاکسی بشه
بعد اگه واقعا پدر شما به بنز اینقدر علاقه داره میتونست به جایی اون کورلا یه بنز با کارکرد بالا میگرفت
بعدش گلف پانزده سال پیش مگه چه تکنولوژی داشته که ماشین های ژاپنی اون موقع نداشتن جوری داری از گلف تعریف میکنی که من یه لحظه فکر کردم با سوپر ماشین طرفم هر چند من منکر خوبی خودرو های آلمانی نیستم
از بوگاتی و f1 صحبت کردی من یه توصیه به شما میکنم یکم در مورد نیسانr390 که قبل از این دوتا رکورد دار بود مطالعه کنی
كوروش
۲۰ آذر ۱۳۹۵من چیزی که دیدم رو می گم ببخشید اما خوب می دونم ۳۹۰ چی هست و چی بوده ولی ۳۹۰ نصف f1 و بوگاتی هم نمی شه
تکنولوژی و ساختار بدنه بوگاتی رو با یک (((((ماشین صرفا قوی )))
مقایسه کن خودت ببین کدوم برتره
شما همون موقع با پورشه ۱۹۱۱ مقایسه اش کن :)
datsun
۲۰ آذر ۱۳۹۵داداش اکثر خودروسازا ممکنه ماشین هاشون تاکسی بشه
بعد اگه واقعا پدر شما به بنز اینقدر علاقه داره میتونست به جایی اون کورلا یه بنز با کارکرد بالا میگرفت
بعدش گل پانزده سال پیش مگه چه تکنولوژی داشته که ماشین های ژاپنی اون موقع نداشتن جوری داری از گل تعریف میکنی که من یه لحظه فکر کردم با سوپر ماشین طرفم هر چند من منکر خوبی خودرو های آلمانی نیستم
از بوگاتی و f1 صحبت کردی من یه توصیه به شما میکنم یکم در مورد نیسانr390 که قبل از این دوتا رکورد دار بود مطالعه کنی
احمد باقری
۱۹ آذر ۱۳۹۵یکی از بهترین شرکتهای موتورسیکلت سازیه، من مستندش رو دیدم برای مدلی از تولیدات این شرکت که در واقع، چهار موتورسیکلت در یک موتور سیکلت بود(البته منظورم، با 4 کارایی مختلف از قبیل پیست، جاده، داخل شهر و بیرون جاده است)
حمیدرضا
۱۹ آذر ۱۳۹۵فولکس موفق هست چون تو تیمش برگای برنده زیادی داره همین اونا رو از تویوتا و جنرال موتور متمایز میکنه چند روز پیش داشتم درصدای فروش خودرو در اروپا رو میدیدم یازده درصد از کل ماشینای اروپایی فولکس هستن بعد 7 درصد فورد و 7 رنو امار فولکس بدون زیر مجموعه هاش بود
X SIX M
۲۰ آذر ۱۳۹۵پس با این حساب دوکاتی مخترع موتور سیکلت
datsun
۲۰ آذر ۱۳۹۵ولی فکر کنم مخترع موتور سیکلت آلمانی ها بودن و خیلی قبل تر از دوکاتی اختراع شده بود
Mohamad
۲۰ آذر ۱۳۹۵تاکسی ساز پر فروش؟!
این گونه نطرات فوقِ احساسی و بچگانه ارزش خودتون رو که هیچ ، به بخش نظرات سایت خدشه وارد میکنه..
البته اینم بگم وقتی پای فلان برند تو همچین پستی که هیچ ربطی باهاش نداره کشیده میشه وسط نشون از بزرگیش داره حالا میخواد به حالت توهین و تمسخر باشه یا تعریف و تمجید!
كوروش
۲۰ آذر ۱۳۹۵نه بابا …..