موتورسیکلت

موتورسیکلت دست‌ساز ایرانی

موتورهای کاستوم پروژه‌هایی سفارشی و دست‌ساز هستند که در سراسر دنیا مورد اقبال افرادی خاص قرار می‌گیرند و نشان از افکار هنرمندانه و توانمندی‌های فنی سازندگان آنها دارند. ما در پدال تاکنون موتورهای کاستوم زیادی را معرفی کرده‌ایم. اما این بار از زبان یک مبتکر جوان ایرانی، روند ساخت یک موتورسیکلت دست‌ساز را با کمترین امکانات می‌خوانیم. محمدرضا اباذری کارشناس مکانیک ماشین ابزار توانسته با کمترین امکانات ایده خود را محقق نماید.

موتورسیکلت دست ساز ایرانی
موتورسیکلت دست ساز ایرانی
محمدرضا اباذری و موتورسیکلت دست‌ساز او
محمدرضا اباذری و موتورسیکلت دست‌ساز او
تقریباً دو سال پیش بود که طبق معمول همیشه توی نت گشت می‌زدم که برای اولین بار با چند سایت خارجی آشنا شدم که کارشون تولید موتورهای کاستوم بود. یه جرقه نیاز داشتم که با دیدن مطالب اون سایت‌ها توی ذهنم زده شد. از اونجایی که از کودکی با مسائل فنی آشنایی کامل داشتم و رشته تحصیلیم هم مکانیک ساخت و تولید بود به‌راحتی پروسه ساخت این موتورها توی ذهنم ترسیم شد. هرچند میدونستم با امکانات خیلی محدودی که دارم و بودجه محدودتر کارم سخت خواهد بود اما علاقه شدیدم به موتورسیکلت و کلاً ساخت و تولید نگذاشت که بی‌خیال کار بشم.
موتورسیکلت دست ساز ایرانی
موتورسیکلت دست ساز ایرانی
موتورسیکلت دست ساز ایرانی
موتورسیکلت دست ساز ایرانی
کار کلی رو از اسکچ های کاغذی و ابعاد حدودی شروع کردم تا در نهایت به ابعاد و نقشه‌های اصلی کار رسیدم. از همون اول طرح نهایی رو توی ذهنم می‌دیدم برای همین راحت تر می تونستم کار طراحی رو انجام بدم. اول از شاسی اصلی شروع کردم که در حین کار چندبار جزئیاتش تغییر کرد. مهم‌ترین تغییرش کمک‌های عقب بود چون طرح اولیه اصلاً کمک نداشت! بعد نوبت به طراحی و ساخت باک بنزین، سیستم تعلیق جلو، جایگاه موتور، پدال‌های دنده و ترمز، ساخت فرمان و زین و گلگیر عقب و سخت‌ترین قسمت کار طراحی رینگ عقب به همراه توپی رسید. همونطور که توی عکس‌ها مشخصه برای اینکه جلوهٔ ظاهری این موتور و اصالت طرح توی اون حفظ بشه برای رینگ عقب مجبور بودم از رینگ و لاستیک خیلی پهن استفاده کنم و چون این‌جور رینگ و لاستیک‌ها توی بازار کمیاب هست، قیمت خیلی بالایی حتی تا چند میلیون تومان دارن. برای همین مجبور به استفاده از رینگ خودرو سایز ۱۳*۱۸۵ مربوط به خودرو سمند شدم که چالش مهم در استفاده از این رینگ طراحی توپی برای این رینگ بود. توپی این موتور ترکیبی از ۲ توپی خودروی پیکان به همراه دیسک و کالیپر ترمز اون و همچنین یک دنده زنجیر موتورهای تریل طرح رادیسون که با چند قطعه‌ی واسط به‌سختی روی‌هم سوار شدن. مشکل اصلی توی انجام این‌جور پروژه‌ها اینه که به خاطر اینکه معمولاً برای اولین بار انجام می شن خیلی از کارها با روش آزمون و خطا انجام می شه به همین دلیل هزینه‌ها و زمان تولید چند برابر می شه. تقریباً به‌جز انجین تمامی قطعات موتورسیکلت دست‌ساز هست.

مشخصات کلی موتور
انجین با حجم ۱۵۰ سی‌سی و گیربکس ۴ سرعته مارک هوندا
رینگ لاستیک عقب دست‌ساز (سایز ۱۳*۱۸۵)
ترمز عقب (دیسکی با کالیپر دو طرفه مربوط به خودروهای پیکان)
دوشاخ و تعلیق جلو دست‌ساز ( سیستم الاکلنگی ۳ قسمتی با کمک بالا)
فرمان دست‌ساز.
سیستم اگزوز دست‌ساز با منبع صداگیر متوسط
گیربکس تبدیل عرض دست‌ساز (کار این گیربکس به این صورت هست که چون عرض انجین از لاستیک کمتره زنجیر رو با عرض لاستیک هم‌راستا می کنه یعنی اختلاف عرض رو جبران می کنه. البته این گیربکس با مقیاس ۱ به ۱ هست اما می شه اون رو برای دستیابی به قدرت یا سرعت بیشتر تغییر داد)
زین دست‌ساز با فنرهای ضربه‌گیر
سیستم تعلیق عقب دست‌ساز
گلگیر، فلاپ ها و باک هم به‌صورت دست‌ساز طراحی و ساخته شده
پدال‌های دنده و ترمز عقب دست‌ساز
سرعت نهایی: ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت (البته این سرعتی هست که به خاطر حفظ ایمنی در تست‌های اولیه بیشتر از اون نرفتم)
سیم‌کشی و چراغ‌ها و … هم به‌صورت یونیورسال هستن و از بازار تهیه شدن
رنگ هم همونطور که مشخصه ترکیبی از مشکی براق خودرویی و آبی جوهری متالیک هست که رنگ آمیزیش هم به عهده خودم بوده.

تصاویری از مراحل ساخت:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    بسیار عالی …. جا داره به این عزیز خسته نباشید گفت … با این امکانات همچین چیزی ساختن ایشون … امیدواریم که هم از لحاظ امکانات و هم طراحی روز به روز قوی تر و کامل تر بشن …

    1. Carbonado Aventador

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      آقا این محمدرضا اباذری اسمش خیلی آشنا هست…
      من فکر کنم تا حالا تو پدال ازش مطلبی دیده باشم…!
      اسمش خیلی آشناست!!!

      1. ali

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        به چیش دیس دادین؟
        تو رو خدا خوبین؟

    2. hitler

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      توروخدا ببین با این همه کمبود چی ساخته،واقعا این موتوری که به وسیله آزمون و خطا توسط یه جوون ساخته شده،چی از اون کاستوم هایی که چند ده مهندس پشتشن و میلیون ها دلار خرجشونه،کم داره؟این جوون نمیتونه از اونا بسازه؟من اعتقاد دارم اگه یکم شرایط مهیا بشه میتونه.
      مردم ایران لامبورگینی میسازن،موتور میسازن،فراری دست ساز،یکی بود جشنواره خوارزمی دستگاه دیالیز قابل حمل ساخته بود.ای خسروان ببینید این ها رو .بخدا شما هم که دنبال سودین خیلی خیلی راحت میتونید به سودی بیشتر از سود دله دزدی برسین.

      کمپنای BYDچین 2003،تاسیس شد.گوگل کنید امروز را.
      ایران ناسیونال در دهه هفتاد میلادی ساخته شد،ببینید ایران خودرو را.
      یه چیزی میلنگه اینجا

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. امین

        ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جهانی فکر کن منطقه ای عمل کن
        اونا به این جمله عمل می کنند

        موافقم 1
        مخالفم 1
    3. سجاد

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (72 ديدگاه)

      آفرین!
      این شد ابتکار و خلاقیت . . .
      نه کپی زدن لامبورگینی!

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. محمد

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    خیلی زیباس..
    اگه دقت کرده باشید کسی که موتورو میرونه فاصله کمی با لاستیک عقب داره..
    فک کنید تو سرعت چه حالی میده لاستیک با سرعت پشتت بچرخه

  3. Hadi

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    نمیدونم بخاطر توان مالی یا ندونسته یا انتخابشه ولی من اگه جای این آقای با استعداد بودم از بزرگترین لاستیک موتور سنگین استفاده میکردم تا از لاستیک ماشین
    اینم بگم من از موتور چیز زیادی سردرنمیارم ولی خب موتور سنگین هم دیدم موتور به این سبک هم دیدم تقریبا لاستیک عقبشون یه اندازه اس
    حالا شایدم لاستیکش نمیخورده
    ولی واقعا موتور قشنگی درست کرده
    دمش گرم
    و امیدوارم صداشم مثل ظاهرش باشه یا مثل موتور های آمریکایی

    1. simorq

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (47 ديدگاه)

      نوشته گرون بوده براش

  4. Km

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (544 ديدگاه)

    حیف که حمایت نمیشه

  5. Angry Man

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (450 ديدگاه)

    آفرین به آقای اباذری…
    واقعا خسته نباشید…

  6. saeed.shariati

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    ایول داداش همه بهت افتخار میکنیم احتمالا الانم تو سایتی و هم مطلبتو میخونی هم نظرات رو پس از همینجا بهت خسته نباشید میگم

  7. سجاد

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (203 ديدگاه)

    عالی بود … خیلی ازین طرح های کاستوم خوشم میاد .. ای کاش این داداش مون یه اطلاعیه میداد که هر می خواد بیاد همکاری کنیم برای ساخت این پروژه !!!
    ولی طراحی باکش به نظرم نیاز به کار بیشتری داره .. اما در کل واقعا افتخار آمیزه .. ای کاش میشد قطعات هارلی دیویدسون به کار می گرفت تا واقعا بشه بهش گفت یه موتور سیکلت کامل !! هرچند الان شرایطش برای ایران فراهم نیست متاسفانه …
    مرسی

  8. محسن

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اول میان لامبورگینی میسازن حالا هم که این موتور رو میسازن.
    واقعا چه استعداد های خوبی داریم ما ولی هیچ کسی بهشون توجهی نمیکنه.

  9. adel

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    کشور ما از اینجور افراد کم نداره ولی کیه که قدر بدونه واقعا
    از اون آقایی که تونست به نوعی لامبوی ایرانی بسازه تا این هموطن که تونسته یه متورسیکلت بسازه…

  10. hamid...Audi

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (713 ديدگاه)

    واقعا باید به این همه نبوغ و استعداد احترام گذاشت…ما که دیگه عادت کردیم به سود جویی سازنده ها و نادیده گرفتن این جور استعداد ها

  11. بهنام

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (79 ديدگاه)

    آقا کشور ما از لحاظ استعداد و علم هیچی کم نداره
    فقط مدیریت بیداد میکنه
    (عدم مدیریت)

  12. نوید جهرمی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    آفرین محمدرضا خان. تلاشتون قابل تحسینه.
    نمونه خوبی از آب در اومده و ان شاء الله کارتون ادامه پیدا کنه.

  13. BABAK5452

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگه کسی دوست داشت جز به جز روند کار ایشون رو ببینه و با سختی های راه اشنا بشه و مرحله به مرحله کار رو پیگیری کنه می تونه به این لینک مراجعه کنه
    http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=140&t=88231

  14. محمدرضا

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اول به این ایرانی عزیز بگم دمت گرم و خسته نباشی و دوم بهترین افرادی که میتونن از ایشون استفاده کنند و این جوان ایرانی رو به صنعت کشور بشناسونن همین مجله پداله چون قابلیت و توان فکری بالای این جوان رو دیدن و اگر تو همه جا مخصوصا صنعت هایی مثل ماشین و موتور ایران که فقط در جا میزنند از این جوانها استفاده بشه و به اونها بها بدن مطمئنن که تو کمترین زمان رو دست قدرتمندان این حرفه ها میزنیم مانند موشکی و فضانوردی و سلولهای بنیادی و … و در پایان تشکر از پدال به خاطر نشان دادن این جوان

  15. AHMADREZA

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    دمش گرم عجب چیزیه

  16. حامد.س.61

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    آفرین

  17. mory

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (418 ديدگاه)

    من دلم نمیاد به این موضوع قشنگ نظر ندم
    آفرین امیدوارم شروع کارای زیباش باشه

  18. پژمان

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    واقعا دمش گرم , تو ایران این جور کار ها عزم و اراده آهنین میخواد , علاقه رو خیلی ها دارن ولی این جور کارها رو بدون پشتوانه جمع کردن واقعا لایق تشویقه

  19. مجید

    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود بر شما
    بنده چطور میتونم با اقای اباذری ارتباط برقرار کنم ؟

  20. علی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اقا محمد رضا
    واقعا دمت گرم خیلی با حالی.
    تقریبا به چند تومان تونستی درستش کنی؟
    واقعا لایک داری

  21. محمدرضا

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان .علت فروش تامین نیاز مالی برای شروع پروژه های جدید هست که تقریبا کار طراحیشون به پایان رسیده
    اگر سوالی بود در خدمتم

    1. محمد

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      عزیز برای موتوری که درست کردین میخواستم ببینم پیگیرش شدین که ببینید میشه ثبتش کرد یا ن درواقع اجازه تردد گرفت براش ممنون میشم جواب بدید دوست عزیز

      1. محمدرضا

        ۲۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز. از نظر قانونی هیچ راهی نداره مگر اینکه یک پلت فرم موجود با مدارک رو کاستوم کنید

  22. سعید

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی واقعا دمش گرم عالی بود

  23. ahmad

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا من انقدر خوشحال شدم و لذت بردم که حد نداره من مکانیک حرفه ای نیستم ولی مکانیک موتور انجام دادم . واقعا زحمت زیادی کشیده . ذره ذره با عشق ساخته شده این موتور . می دونم کار سختیه ولی امید وارم به مرحله ی فروش برسه چون خودم اولین مشتری هستم . :ِ) ولی به اقا محمد رضا من انجین 250 می خوام با گیربکس 6 دنده ای ….. :))))

  24. امیر

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این شاسی میشکنه بدرد نمیخوره اگ دقت کرده باشی 125 هم چرخ عقبش از شاسی جداست واسه این که رفتی رو یه دس اندازی انعتاف داشته باشه

  25. Boy

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اولاً که آفرین به تلاشت بعد ببخشید میخواستم بدونم این میله های بدنه جنسشون از چی از چه مکانی گرفتی بعد گلویی رو چه طور ساختی آخه منم خیلی عاشق این جور متور ها هستم و میخوام بسازم اما توی گلویی فرمون موندم اگه میشه یه راهنمایی کن و میخوام از لوازم متور های هندا استفاده کنم

  26. مهردادکمال

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    چقد کار تمیز و عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا