موتورهای کاستوم پروژههایی سفارشی و دستساز هستند که در سراسر دنیا مورد اقبال افرادی خاص قرار میگیرند و نشان از افکار هنرمندانه و توانمندیهای فنی سازندگان آنها دارند. ما در پدال تاکنون موتورهای کاستوم زیادی را معرفی کردهایم. اما این بار از زبان یک مبتکر جوان ایرانی، روند ساخت یک موتورسیکلت دستساز را با کمترین امکانات میخوانیم. محمدرضا اباذری کارشناس مکانیک ماشین ابزار توانسته با کمترین امکانات ایده خود را محقق نماید.
تقریباً دو سال پیش بود که طبق معمول همیشه توی نت گشت میزدم که برای اولین بار با چند سایت خارجی آشنا شدم که کارشون تولید موتورهای کاستوم بود. یه جرقه نیاز داشتم که با دیدن مطالب اون سایتها توی ذهنم زده شد. از اونجایی که از کودکی با مسائل فنی آشنایی کامل داشتم و رشته تحصیلیم هم مکانیک ساخت و تولید بود بهراحتی پروسه ساخت این موتورها توی ذهنم ترسیم شد. هرچند میدونستم با امکانات خیلی محدودی که دارم و بودجه محدودتر کارم سخت خواهد بود اما علاقه شدیدم به موتورسیکلت و کلاً ساخت و تولید نگذاشت که بیخیال کار بشم. کار کلی رو از اسکچ های کاغذی و ابعاد حدودی شروع کردم تا در نهایت به ابعاد و نقشههای اصلی کار رسیدم. از همون اول طرح نهایی رو توی ذهنم میدیدم برای همین راحت تر می تونستم کار طراحی رو انجام بدم.مشخصات کلی موتور
انجین با حجم ۱۵۰ سیسی و گیربکس ۴ سرعته مارک هوندا
رینگ لاستیک عقب دستساز (سایز ۱۳*۱۸۵)
ترمز عقب (دیسکی با کالیپر دو طرفه مربوط به خودروهای پیکان)
دوشاخ و تعلیق جلو دستساز ( سیستم الاکلنگی ۳ قسمتی با کمک بالا)
فرمان دستساز.
سیستم اگزوز دستساز با منبع صداگیر متوسط
گیربکس تبدیل عرض دستساز (کار این گیربکس به این صورت هست که چون عرض انجین از لاستیک کمتره زنجیر رو با عرض لاستیک همراستا می کنه یعنی اختلاف عرض رو جبران می کنه. البته این گیربکس با مقیاس ۱ به ۱ هست اما می شه اون رو برای دستیابی به قدرت یا سرعت بیشتر تغییر داد)
زین دستساز با فنرهای ضربهگیر
سیستم تعلیق عقب دستساز
گلگیر، فلاپ ها و باک هم بهصورت دستساز طراحی و ساخته شده
پدالهای دنده و ترمز عقب دستساز
سرعت نهایی: ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت (البته این سرعتی هست که به خاطر حفظ ایمنی در تستهای اولیه بیشتر از اون نرفتم)
سیمکشی و چراغها و … هم بهصورت یونیورسال هستن و از بازار تهیه شدن
رنگ هم همونطور که مشخصه ترکیبی از مشکی براق خودرویی و آبی جوهری متالیک هست که رنگ آمیزیش هم به عهده خودم بوده.
تصاویری از مراحل ساخت:
محمد
۱۴ مرداد ۱۳۹۴بسیار عالی …. جا داره به این عزیز خسته نباشید گفت … با این امکانات همچین چیزی ساختن ایشون … امیدواریم که هم از لحاظ امکانات و هم طراحی روز به روز قوی تر و کامل تر بشن …
Carbonado Aventador
۱۴ مرداد ۱۳۹۴آقا این محمدرضا اباذری اسمش خیلی آشنا هست…
من فکر کنم تا حالا تو پدال ازش مطلبی دیده باشم…!
اسمش خیلی آشناست!!!
ali
۱۴ مرداد ۱۳۹۴به چیش دیس دادین؟
تو رو خدا خوبین؟
hitler
۱۴ مرداد ۱۳۹۴توروخدا ببین با این همه کمبود چی ساخته،واقعا این موتوری که به وسیله آزمون و خطا توسط یه جوون ساخته شده،چی از اون کاستوم هایی که چند ده مهندس پشتشن و میلیون ها دلار خرجشونه،کم داره؟این جوون نمیتونه از اونا بسازه؟من اعتقاد دارم اگه یکم شرایط مهیا بشه میتونه.
مردم ایران لامبورگینی میسازن،موتور میسازن،فراری دست ساز،یکی بود جشنواره خوارزمی دستگاه دیالیز قابل حمل ساخته بود.ای خسروان ببینید این ها رو .بخدا شما هم که دنبال سودین خیلی خیلی راحت میتونید به سودی بیشتر از سود دله دزدی برسین.
کمپنای BYDچین 2003،تاسیس شد.گوگل کنید امروز را.
ایران ناسیونال در دهه هفتاد میلادی ساخته شد،ببینید ایران خودرو را.
یه چیزی میلنگه اینجا
امین
۱۶ مرداد ۱۳۹۴جهانی فکر کن منطقه ای عمل کن
اونا به این جمله عمل می کنند
سجاد
۱۵ مرداد ۱۳۹۴آفرین!
این شد ابتکار و خلاقیت . . .
نه کپی زدن لامبورگینی!
محمد
۱۴ مرداد ۱۳۹۴خیلی زیباس..
اگه دقت کرده باشید کسی که موتورو میرونه فاصله کمی با لاستیک عقب داره..
فک کنید تو سرعت چه حالی میده لاستیک با سرعت پشتت بچرخه
Hadi
۱۴ مرداد ۱۳۹۴نمیدونم بخاطر توان مالی یا ندونسته یا انتخابشه ولی من اگه جای این آقای با استعداد بودم از بزرگترین لاستیک موتور سنگین استفاده میکردم تا از لاستیک ماشین
اینم بگم من از موتور چیز زیادی سردرنمیارم ولی خب موتور سنگین هم دیدم موتور به این سبک هم دیدم تقریبا لاستیک عقبشون یه اندازه اس
حالا شایدم لاستیکش نمیخورده
ولی واقعا موتور قشنگی درست کرده
دمش گرم
و امیدوارم صداشم مثل ظاهرش باشه یا مثل موتور های آمریکایی
simorq
۱۴ مرداد ۱۳۹۴نوشته گرون بوده براش
Km
۱۴ مرداد ۱۳۹۴حیف که حمایت نمیشه
Angry Man
۱۴ مرداد ۱۳۹۴آفرین به آقای اباذری…
واقعا خسته نباشید…
saeed.shariati
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ایول داداش همه بهت افتخار میکنیم احتمالا الانم تو سایتی و هم مطلبتو میخونی هم نظرات رو پس از همینجا بهت خسته نباشید میگم
سجاد
۱۴ مرداد ۱۳۹۴عالی بود … خیلی ازین طرح های کاستوم خوشم میاد .. ای کاش این داداش مون یه اطلاعیه میداد که هر می خواد بیاد همکاری کنیم برای ساخت این پروژه !!!
ولی طراحی باکش به نظرم نیاز به کار بیشتری داره .. اما در کل واقعا افتخار آمیزه .. ای کاش میشد قطعات هارلی دیویدسون به کار می گرفت تا واقعا بشه بهش گفت یه موتور سیکلت کامل !! هرچند الان شرایطش برای ایران فراهم نیست متاسفانه …
مرسی
محسن
۱۴ مرداد ۱۳۹۴اول میان لامبورگینی میسازن حالا هم که این موتور رو میسازن.
واقعا چه استعداد های خوبی داریم ما ولی هیچ کسی بهشون توجهی نمیکنه.
adel
۱۴ مرداد ۱۳۹۴کشور ما از اینجور افراد کم نداره ولی کیه که قدر بدونه واقعا
از اون آقایی که تونست به نوعی لامبوی ایرانی بسازه تا این هموطن که تونسته یه متورسیکلت بسازه…
hamid...Audi
۱۴ مرداد ۱۳۹۴واقعا باید به این همه نبوغ و استعداد احترام گذاشت…ما که دیگه عادت کردیم به سود جویی سازنده ها و نادیده گرفتن این جور استعداد ها
بهنام
۱۴ مرداد ۱۳۹۴آقا کشور ما از لحاظ استعداد و علم هیچی کم نداره
فقط مدیریت بیداد میکنه
(عدم مدیریت)
نوید جهرمی
۱۴ مرداد ۱۳۹۴آفرین محمدرضا خان. تلاشتون قابل تحسینه.
نمونه خوبی از آب در اومده و ان شاء الله کارتون ادامه پیدا کنه.
BABAK5452
۱۴ مرداد ۱۳۹۴اگه کسی دوست داشت جز به جز روند کار ایشون رو ببینه و با سختی های راه اشنا بشه و مرحله به مرحله کار رو پیگیری کنه می تونه به این لینک مراجعه کنه
http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=140&t=88231
محمدرضا
۱۵ مرداد ۱۳۹۴اول به این ایرانی عزیز بگم دمت گرم و خسته نباشی و دوم بهترین افرادی که میتونن از ایشون استفاده کنند و این جوان ایرانی رو به صنعت کشور بشناسونن همین مجله پداله چون قابلیت و توان فکری بالای این جوان رو دیدن و اگر تو همه جا مخصوصا صنعت هایی مثل ماشین و موتور ایران که فقط در جا میزنند از این جوانها استفاده بشه و به اونها بها بدن مطمئنن که تو کمترین زمان رو دست قدرتمندان این حرفه ها میزنیم مانند موشکی و فضانوردی و سلولهای بنیادی و … و در پایان تشکر از پدال به خاطر نشان دادن این جوان
AHMADREZA
۱۵ مرداد ۱۳۹۴دمش گرم عجب چیزیه
حامد.س.61
۱۵ مرداد ۱۳۹۴آفرین
mory
۱۵ مرداد ۱۳۹۴من دلم نمیاد به این موضوع قشنگ نظر ندم
آفرین امیدوارم شروع کارای زیباش باشه
پژمان
۲۲ مرداد ۱۳۹۴واقعا دمش گرم , تو ایران این جور کار ها عزم و اراده آهنین میخواد , علاقه رو خیلی ها دارن ولی این جور کارها رو بدون پشتوانه جمع کردن واقعا لایق تشویقه
مجید
۲۹ دی ۱۳۹۴درود بر شما
بنده چطور میتونم با اقای اباذری ارتباط برقرار کنم ؟
علی
۲۶ بهمن ۱۳۹۴سلام اقا محمد رضا
واقعا دمت گرم خیلی با حالی.
تقریبا به چند تومان تونستی درستش کنی؟
واقعا لایک داری
مرتضی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵گذاشته برا فروش
https://divar.ir/v/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-Custom-Chopper-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2/klhhBbWUa/
محمدرضا
۲۹ فروردین ۱۳۹۵سلام خدمت دوستان .علت فروش تامین نیاز مالی برای شروع پروژه های جدید هست که تقریبا کار طراحیشون به پایان رسیده
اگر سوالی بود در خدمتم
محمد
۱۵ آذر ۱۳۹۵سلام
عزیز برای موتوری که درست کردین میخواستم ببینم پیگیرش شدین که ببینید میشه ثبتش کرد یا ن درواقع اجازه تردد گرفت براش ممنون میشم جواب بدید دوست عزیز
محمدرضا
۲۵ آذر ۱۳۹۵سلام دوست عزیز. از نظر قانونی هیچ راهی نداره مگر اینکه یک پلت فرم موجود با مدارک رو کاستوم کنید
سعید
۲۱ شهریور ۱۳۹۵یعنی واقعا دمش گرم عالی بود
ahmad
۲۱ بهمن ۱۳۹۵اقا من انقدر خوشحال شدم و لذت بردم که حد نداره من مکانیک حرفه ای نیستم ولی مکانیک موتور انجام دادم . واقعا زحمت زیادی کشیده . ذره ذره با عشق ساخته شده این موتور . می دونم کار سختیه ولی امید وارم به مرحله ی فروش برسه چون خودم اولین مشتری هستم . :ِ) ولی به اقا محمد رضا من انجین 250 می خوام با گیربکس 6 دنده ای ….. :))))
امیر
۲۷ شهریور ۱۳۹۹این شاسی میشکنه بدرد نمیخوره اگ دقت کرده باشی 125 هم چرخ عقبش از شاسی جداست واسه این که رفتی رو یه دس اندازی انعتاف داشته باشه
Boy
۱۹ شهریور ۱۴۰۰سلام اولاً که آفرین به تلاشت بعد ببخشید میخواستم بدونم این میله های بدنه جنسشون از چی از چه مکانی گرفتی بعد گلویی رو چه طور ساختی آخه منم خیلی عاشق این جور متور ها هستم و میخوام بسازم اما توی گلویی فرمون موندم اگه میشه یه راهنمایی کن و میخوام از لوازم متور های هندا استفاده کنم
مهردادکمال
۲۷ آبان ۱۴۰۱چقد کار تمیز و عالی