احمد جمشیدی: بازار موتورسیکلتهای ایران در انحصار بوده و همیشه با معضل کمبود تنوع مواجه است.
حال به نظر میرسد دوستان شرق آسیاییمان با تولید و عرضه محصولاتشان به ایران موجب تلطیف این معضل شدهاند. (البته قطعاً مصیبت کیفیت و برند را تشدید کردهاند!)
بعد از ورود محصولات بنلی، حالا شاهد موتورسیکلت ۲۵۰ سیسی جدیدی با نام “دینو” در بازار ایران هستیم که اطلاعات دقیقی از آن موجود نیست و فوقالعاده گمنام است.
این موتورسیکلت با نام دینو ۲۵۰ توسط شرکت دینو موتور قم به بازار عرضه شده.
اینجانب بهشخصه برای دقایق کوتاهی این موتورسیکلت را بررسی کردم و تحلیل جامعی در مورد آن نمیتوانم ارائه دهم. از این رو به بررسی مختصر و جزئی میپردازیم.
شرکت دینو موتور قم در گذشته واردکننده لوازم یدکی موتورسیکلت بوده و ادعا دارد موتورسیکلتهای دینو که چند سالی است تولید میشوند، ساخت و یا مونتاژ داخل هستند.
در حقیقت مشخص نیست این موتور در داخل کشور طراحی شده یا از چین وارد و در ایران مونتاژ شده. (هرچند سبک طراحی آن به سبک موتورهای چینی نزدیک است.)
اما از لحاظ کیفی، باید عرض کنم با محصول ویژهای مواجه نیستیم.
آنچه قبل از هر چیز توجه ما را جلب میکند، سبک رنگآمیزی و طراحی استیکر دینو است که به طرز مشهود و عجیبی از روی ترکیب رنگ استیکر موتورسیکلت هوندا سی بی آر تقلب کرده و حتی جزئیات نیز مشابه طراحی استیکرهای سی بی آر است.
در مدل دیگر ارائه شده، استیکر و طراحی رنگ کپی واضحی از مدل هوندا رپسول است و همه چیز از طرح رپسول کپیبرداری شده (البته فونت نوشته موتو جی پی جای فونت رپسول قرار داده شده که جای بسی شگفتی است!)
طبق بررسی اینجانب، فلاپ های این موتورسیکلت کیفیت ضعیفی دارند و جنس آنها احتمالاً از فایبرگلاس درجه چندم و نامرغوب است.
سیستم ترمزها چندان جالب به نظر نمیرسد و گویا از پمپ و دیسکهای آنبرند (گمنام) استفاده شده.
زین موتورسیکلت از لحاظ کیفی به موتورسیکلتهای آپاچی و پولسار شباهت دارد. (کیفیت روکش مصنوعی و اسفنج)
طراحی فلاپ ضعیف است و دارای خارهای جوشکاری شده مجزا از شاسی است و گویی این فلاپ برای این شاسی نیست و یا شاسی متعلق به یک موتورسیکلت کلاس استریت است که به آن فلاپ اضافه شده!
طراحی لوله و انحنای اگزوز نیز چندان حرفهای نیست و در مجموع طراحی آن ناموزون است.
نکته دیگر اینکه، در موردی که اینجانب مشاهده کردم کیفیت رنگآمیزی رینگها بسیار بد بود و گویا رینگها بهصورت مجزا رنگآمیزی شده بودند و احتمالاً بهمرور زمان دچار رنگپریدگی میشوند.
از معایب که بگذریم، مزیت مهم اینکه این موتورسیکلت با صفحه کیلومتر فول دیجیتال تولید شده که ویژگی جالبی است.
ترکیب دی لایت های روزانه نیز زیبا است و طراحی مورب آن در تاریکی خودنمایی میکند.
کمکفنرهای وارونه جلو نیز طراحی نسبتاً مناسبی دارند.
اما خب در مورد کیفیت انجین و سواری آن نمیتوان نظری داد و در این خصوص فقط به مشخصات ارائه شده توسط کمپانی اکتفا میکنم.
وزن موتورسیکلت ۱۵۶ کیلوگرم عنوان شده که در مقایسه با سایر موتورسیکلتهای ریس سبکتر است. ظرفیت حجم باک ۱۹ لیتر نیز راضیکننده خواهد بود.
مهمترین مزیت دینو ۲۵۰ مجهز بودن آن به استاندارد آلایندگی یورو ۴ است که قابل تقدیر میباشد.
مجهز بودن به رادیات آب نیز مزیت دیگر دینو ۲۵۰ است.
انجین دینو ۲۵۰ تک سیلندر بوده و با اینکه حجم آن ۲۵۰ سیسی میباشد ولی ادعای گشتاوری ۲۰.۲۷ نیوتون بر متری و قدرت ۱۹ اسب بخاری آن چندان قابل باور نیست زیرا حداکثر سرعت اسمی این موتورسیکلت ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت عنوان شده. (سرعتی پایینتر از موتورسیکلتهای ۱۸۰ و ۲۰۰ سیسی هندی!)
هرچند همین میزان قدرت ادعا شده هم از سایر رقبای ریس موجود در ایران پایینتر است.
به نظر میرسد انجین ۲۵۰ سیسی آن حاصل افزایش قطر سیلندر و تغییراتی بر روی گیربکس یک انجین سبکتر باشد. یا اینکه شاید به خاطر قدیمی بودن تکنولوژی انجین حداکثر قدرت خروجی آن اینقدر پایین است.
با توجه به قدرت کم انجین، قطعاً نباید سرعت و شتاب ویژهای از آن انتظار داشته باشیم.
در مجموع چون امکان بررسی بیشتر این موتورسیکلت نبود از نظر استهلاک یا کیفیت نمیتوان نظری داد و باید منتظر باشیم این موتورسیکلت به قول معروف در بازار جا بیافتد تا بتوان اصالت و کیفیت سواری آن را بررسی کرد.
در حال حاضر قیمت موتورسیکلت دینو ۲۵۰ در بازار ایران حدود ۲۱ میلیون تومان میباشد که در شرایط فعلی که قیمت انواع موتورسیکلتها نجومی است، قیمت بهمراتب ارزانتری نسبت به سایرین دارد.
جالب اینکه دینو مدل دیگری در کلاس استریت (نیکد) با نام دینو Z III (Z3) نیز به بازار عرضه کرده که حدود ۱۸ میلیون تومان قیمت داشته و به نظر شاسی و جزئیات فنی مشابه مدل ریسش دارد و از این جهت تفاوت اساسی ندارند.
نویسنده: احمد جمشیدی
مزدا
۱۱ آبان ۱۳۹۷آقا اونقد درگیر خودرو و خودروسازان داخلی شدیم که بازار موتور خبری نیست!!ورود موتورها هم ممنوع شده؟؟
علیx76
۱۱ آبان ۱۳۹۷ترجیح میدم یه هیوسانگ اکسیو دست دوم بگیرم
عطا
۱۱ آبان ۱۳۹۷داداش وضع موتور به مراتب خراب تر از خودرو هست باز خودرویی که سوار میشیم میدونیم چیه ولی این موتورا گمنام هستند !!! قیمت ها هم فضایی. هوندا 250 ار زده 55 تومن
کاوازاکی 300 70 قیمت میدن ( البته کی میخره اصلا 100 تومن بفروشه!)
خلاصه اندکی صبر فرج نزدیک است.
كورش
۲۹ شهریور ۱۳۹۸تا وقتى بنللى سیصد مدل نودوشیش هست هیوسانک????
Mohamad
۹ آذر ۱۳۹۸فرقی بین بنلی ۹۶ و ۹۷ نیست همش شایعه فروششه.
ahmad
۱۱ آبان ۱۳۹۷تا اونجایی که اطلاع دارم بخشی از محصولات بله
واردات هیوسانگ متوقف شده و دیگه کمپانی سفارش فروش نمیگیره
کاواساکی هم فعلا گویا واردات نداره و هرچی هست از تحریم ها در ایران موجوده
قطعات فابریکی موتورسیکلت های بنلی هم گویا در حال کمیاب شدنه
حمیدرضا
۱۱ آبان ۱۳۹۷به نظر من دینو سابقه خیلی خوبی در طراحی موتورهای شهری نداره البته تجربه شخصی خودمه که یکی از دوستان مدل کاب این شرکت رو داره و هرسه ما داره چرخ عقبو عوض می کنه چون توان حمل دو نفر رو نداره
من به شخصه این قیمت ها رو خیلی بالا میدونم ولی انصافا بنلی رو به این موتور ترجیح میدم درسته مدل ریسش خیلی گرون تره ولی مدل استریت نه بنلی بهتره
در کل با این قیمت ها همون 125 هم ازدسترس خیلی از مردم خارج شده
Koorosh
۲۹ شهریور ۱۳۹۸بنللیو دارى با دینو قیاس میکنی???!!!اونم بنللی سیصد?!
fire man
۱۸ شهریور ۱۳۹۹باسلام از دوستانی که دینو 250 مدل لئوپارت رو سوار نشدن خواهش میکنم آنقدر بنلی و باباج و پالس رو بهم رخ نکشن این موتور تازه وارد بازار شده بزرگترین خصوصیت بارز این موتور سرعت آن هست که باز میباشد ودر کلیپی که در قم گرفته شده 180 km ثبت شده که فکر نمیکنم هیچ موتوری این رکورد رو در مارک های ثبت کرده باشه در ضمن از لحاظ اپشن هم بسیار بالا بوده واز نوع طراحی بدنه و کمک های استفاده شده و مصرف سوخت حرف دوم رو میزنه
Bahram
۱۱ آبان ۱۳۹۷اگه قرار به ۲۱ ت باشه میری بنلی ۲۵۰ میخری که خیلی بهتر ،سرعت بیشتر،گتاور بالاتری داره ،کیفییت خیلی بالاتره،
ممنون از دوستان
محمدی
۱۲ آبان ۱۳۹۷دوستان کسی خبر از موتور سیکلت های برقی داره؟
حمزه
۱۷ خرداد ۱۳۹۸دینو 250 مدل ریسش هزار بار قربونه هیوسانگ بره با این قیمت و با این کیفیت پایین اصلا نمی ارزه.
سید وحید
۲۹ تیر ۱۳۹۸سلام و خداقوت به همه پدالیایه گل
لطفا اگه امکانش هست تست یکی از موتور هایه باحال وطنی رو بزارین که اتفاقا خیلی شبیه به همین دینو هستش ولی توسط نیرو محرکه ارائه شده که بد نام نیست تو بازار موتور و من از نزدیک دیدمش موتور باحالی بود.
مشخصاتش تو سایت خود نیرو محرکه اینه
22hpقدرت
18nmگشتاور
و تو سرعت اسمیش هم نیرو محرکه گفته 130کیلومتر ولی صد در صد 160تا رو راحت پر میکنه چون برندشو میشناسم
اسمش نامی z3 250cc هستش و تازه هم اومده
ممنون از تلاشایه خیلی خوبتون
cm1
۱۰ مهر ۱۳۹۸این روزا اگه پول نداشته باشی بالا بنلی دوسیلندر بدی
حتی اگه یه اپاچی 200 که دوساله تو بازار جا افتاده از دینو rz3و دینو ریس بخری بهتره
ولی دینو z2موتور بدی نیست
و خواهش مندم هیییییچ کدوم از موتورای(هیوسانگ .کی تی ام.nsوrs دینو و یا برند جدیدzontesو اپاچی 200 )رو با بنلی 300 مقایسه نکنید اصلا این موتورا در سطح بنلی نیستند
و من حاظرم بین بنلی و کاوازاکی نینجا 250 بنلی رو بخرم چون به جای 110 ملیون با 55 ملیون تومن صاحب موتوری میشم که هم قطعاتش موجوده هم سرعتش سر سام اوره و صدای زیبایی هم داره
تابستان سال 97 با یه بنلی دوسیلندر مودل 96 درگ گذاشتم با زانتیا و تو 400 متر برنده شدم شتاب 0 تا100 حدود 8 ثانیه
با تشکر
Reza
۱۷ مهر ۱۳۹۸منم از اسم بنلی خوشم میاد چینی با وقار….
arya
۱۷ بهمن ۱۳۹۸مال ایتالیاس بنلی
محمد
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹بنلی برای ایتالیا بود، اینهایی که تو ایرانن بنلی کیو جی هستن نه بنلی…شرکت کیو جی نام بنلی رو خرید، چون بنلی برشکست شده بود.
فربد
۷ آبان ۱۳۹۹بنلی یه موتور چینی کم کیفیته من یکی از دوستام بنلی ۱۸۰ خرید بعد دوماه با بدبختی فروختش رفت یه ان اس ۲۰۰ خرید میگه خدارو شکر بنلی رو فروختم خیلی آشغال بود
حمید رضا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹بنلی دست کمی از این موتور سیکلت نداره، هر دوشون فیک هستن، فقط بنلی صدا و اسم بنلی ایتالیا رو یدک میکشه،در کل موتوری هستش که ارزش خرید نداره، اما قیمتش خوب بسیار پایین تر هستش. موتور فقط برند هایی کهckd و یا تولید کمپانی مادر هستن.
مهران . از شیراز
۸ اسفند ۱۳۹۹سلام دوستان لئوپارد ۲۵۰ دارم قدرتش و شتابش عالیه.تازه وارد شده هنوز سر زبونا نیوفتاده . ولی بزودی بیشتر این برند معروف میشه .من که خیلی راضیم
مجتبی
۱۳ دی ۱۴۰۱قابل توجه اون دوستانی که اصلا سوار دینو ۲۵۰ نشدن و طعم سواری این موتور رو نچشیدن و همونجوری از سر تعصب به یه سری از موتور ها مانند بنلی دارن زیاد نمیشه
اطمینان کرد ،
هیچ کس نمیگه ماست من ترشه
باشه بنلی بهتره …….