معمولاً در پدال با مطالبی نظیر تحلیل اتومبیلهای کارکرده و دست دوم و بررسی شرایط فنی آنها پس از طی مسافتهای چند ده هزار کیلومتری مواجه بودهایم.
اما تابهحال به بررسی شرایط موتورسیکلتها بعد از دوره مشخصی از کارکرد پرداخته نشده و به همین علت مقاله فوق در نوع خود جالبتوجه است.
در این روزهای گرم تابستانی فرصتی دست داد تا به بررسی وضعیت یکی از مدلهای کارکرده موتورسیکلت محبوب کاوازاکی یعنی نینجا ۲۵۰ سیسی بپردازیم.
موتورسیکلت موردنظر ما، نینجا سیستم انژکتور مدل ۲۰۱۲ میباشد که در طی حدود چهار سال اخیر گسترهای بالغ بر ۴۱ هزار کیلومتر را پیموده و حسابی سرد و گرم جادههای هموار و ناهموار را چشیده است!
یک توضیح در این بین لازم به ذکر به نظر میرسد و آن اینکه موتورسیکلت موردنظر ما یک نسل تغییرات داشته و بهعبارتدیگر در زمان حاضر این مدل تیپ قبلی و نسخه اصطلاحاً اولد فیس نینجا محسوب میشود. (نسل جدید نینجا ۲۰۱۶ در سالهای اخیر عرضه شده و با تغییراتی در ظاهر مواجه شده است.)
و اما با گذر از این توضیحات به سراغ بررسی موتورسیکلت میرویم،
این موتورسیکلت ۲۵۰ سیسی دو سیلندر موازی، محصولی از صنایع کاوازاکی ژاپن بوده که در سال ۲۰۱۲ تولید و ماکزیمم قدرتی انجین معادل ۳۲ اسب بخار دارد و از سیستم انژکتوری مدرن بهره برده که از استاندارد آلایندگی یورو ۳ برخوردار است.
در نگاه اول، موتورسیکلت کاملاً تمیز و بدون خط و خش به نظر میرسد و احساس میکنید با یک موتورسیکلت کم کارد نمایشگاهی مواجه هستید!
آثاری از رنگ خوردگی، مات شدگی، خراش یا ارتعاش شدید و یا حتی کدر شدن کاسه چراغها دیده نمیشود.
این موضوع نشاندهنده نگهداری صحیح و مراقبت اصولی مالک موتورسیکلت و همچنین کیفیت بالای ساختار قطعات و رنگ آن است.
کیفیت رنگ فلاپها و بدنه مثل روز اول عالی و درخشان است و در این مدت بهخوبی ثبات خود را حفظ کرده.
حتی کمکفنرها و قطعات زیرین فلاپ که در تماس با سطح سوزان و پرتلاطم جاده هستند نیز کاملاً تمیز و با رنگ مناسب به نظر میرسند.
کیفیت رنگی که برای آن استفاده شده و همچنین کیفیت قطعات فایبرگلاس بکار رفته در پیکره آن بسیار خوب است و بدون اغراق میتوان گفت بهمانند روز اول درخشان بوده و در مقابل دیدگان خودنمایی میکند.
لاستیکهای فابریک کاوازاکی علیرغم از بین رفتن مقداری از عاجهای لایه سطحی در گذر زمان (که طبیعت لاستیک است)، بدون خوردگی، پوسیدگی و یا هرگونه موج یا تاب گرفتی، با خط و شیارهای مخصوص به خود همراه با پوشش رینگها همچنان سالم و بدون کوچکترین خراش یا ارتعاشی باقی مانده.
گویی نه اینکه چرخهای این موتورسیکلت ۴۱ هزار کیلومتر را پشت سر گذاشته برای مسافتهای طولانی بر سطح جاده غلتیده است!
از طرفی کیفیت چسبندگی لاستیکها به سطح جاده نیز تقریباً عالی و راضیکننده است و اثری از ناپایداری یا احتمالاً سر خوردن و عدم تعادل در حین سواری با آن احساس نمیشود.
کمکفنرهای تلسکوپی جلو و سوئیم آرم عقب مثل روز اول بدون نقص، منظم و با بالانس دقیق عمل کرده و اثری از عدم توازن یا تنبلی و ضعف بروز نمیدهند.
کیفیت سواری آن بسیار نرم و لذتبخش بوده و حتی روی دستاندازها و یا جادههای شوسه نیز کاملاً سواری پایدار و بدون استرسی را به راکب منتقل میکند که همین موضوع نشان از کیفیت بسیار خوب کمکها و سیستم تعلیق آن دارد.
نکته جالب برای درک مهندسی تحسینبرانگیز کاوازاکی، مسئله هندلینگ و دیسک ترمز میباشد.
نکته اول اینکه این موتورسیکلت برای لاستیک جلو فقط از یک دیسک و یک پمپ ترمز در سمت راست رینگ بهره میبرد ولی این موضوع هرگز موجب مشکل در تعادل محور جلو موتور نشده زیرا با مهندسی مخصوصی این دیسک و پمپ بهگونهای تعبیه شده که باوجود تک بودنش تعادل وزن و فشار وارده را بر روی محور جلو برقرار کرده و متعادل بودن آن را تضمین میکند.
مورد دیگر اینکه این موتورسیکلت باوجود ریس (race) بودنش فرمانپذیری بالایی دارد و فرمان آن بهراحتی قابل چرخاندن به جهان مختلف است، اما باوجود این مزیت این فرمان بهگونهای طراحی شده که هیچ شوکی به محور موتور وارد نمیکند و مثلاً اگر با سرعت بالا و ناگهانی فرمان را بچرخانید بازهم موتور تعادل بالایی از خود نشان میدهد و کنترل آن بهسادگی از دستانتان خارج نمیشود.
یک جور ثبات برای ماندن به حالت قائم حس میشود به صوتی که فرمان را به هر سمتی که خم میکنید بازهم فلاپ و بدنه موتور حالت و زاویه قائم خود را غالباً حفظ میکند! (این موضوع در سایر موتورهای ریس استایل معمول کمتر دیده میشود و هندلینگ آنها بهمراتب ضعیفتر است)
چراغها و راهنماها نیز فابریک بوده و اصلاً آثار کهنگی در آنها دیده نمیشود. مثل روز اول و بدون کدر شدن قاب میدرخشند.
حال از نمای ظاهری و بحث کیفیت سواری گذشته و به مسائل فنیتر موتور نگاهی میاندازیم.
نکته جالب اینکه این موتور مشکل جدی برق نداشته و اسکلت کلی سیمکشی داخلی فابریک باقی مانده است. (بهاستثنای سیمکشیهای جزئی و بازسازیهای اتصالات جانبی)
سیستم ای سی یو (ACU) بدون نقص و بهمانند روز اول کاملاً هوشیار عمل میکند و مجموعه سیستم احتراق موتور کاملاً منظم و دقیق است و اثری از خامسوزی بنزین دیده نمیشود.
در دادن کات آف نیز ای سی یو بسیار هوشیار عمل کرده و بهصورت منظم و بهخوبی روز اول، دور موتور را در شرایط رد لاین کنترل مینماید.
مصرف سوخت موتورسیکلت نیز در این مدت تغییری نداشته و متحمل استهلاک ناشی از گذر زمان نشده و بهمانند روز اول و طبق استاندارد تعریف شده کمپانی حدود ۳ الی ۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف میکند. (این میزان مصرف برای موتورسیکلت دو سیلندر قابل قبول است)
کلیت انژکتور موتور نیز نقص اساسی فنی ندارد اما یک مشکل در این بین دیده میشود.
به علت کیفیت پایین بنزینهای داخل کشور، معمولاً انژکتور آن حساسیت نشان داده و دچار رسوب میشود و همین معضل موجب میشود تا موتور در فواصل کوتاه نیاز به شستشو و سرویس انژکتور پیدا کند.
این معضل به علت عدم تطابق سیستم انژکتور آن با بنزینهای داخلی است.
از طرفی همین کیفیت پایین سوخت موجب ایجاد رسوب بیش از حد در پمپبنزین موتورسیکلت شده و به همین علت یکبار پمپبنزین دچار نیمسوزی شده و توسط مالک آن تعویض شده است.
این شاید بزرگترین مشکل مالکان موتورسیکلت نینجا در داخل کشور باشد که هزینههای تعمیر بالایی به دنبال دارد.
انجین موتورسیکلت پلمپ است و در این مدت باز نشده و مشکلی اساسی به لحاظ فنی نداشته. پیستونها و سوپاپها بهخوبی و بدون نقص عمل میکنند.
هیچگونه اثر یا سابقه روغنریزی یا روغنسوزی نیز در کارنامه آن به چشم نمیخورد!
بااینکه طبیعتاً صفحه کلاچ آن به علت پایان عمر دورهای ضعیف شده و طبق برنامه تعویض میشود، ولی بااینحال شتاب گیری موتورسیکلت قابل قبول به نظر میرسد.
شتاب و قدرت انجین آن همچنان بهخوبی روزهای اول است و در یک تست شتاب که تجربه کردیم، سرعتگیری صفر تا صد را در مدت زمان ۶.۴ ثانیه به ثبت رساند.
در تمامی دندهها موتورسیکلت قدرت خود را به رخ کشیده و حتی در دندههای سبک نیز با افت شتاب یا واماندگی مواجه نمیشود.
شیبهای با زاویه بالا را نیز بدون مشکل طی کرده و از بین بابت نیز قدرت انجین آن خودنمایی میکند و مدافع اعتبار برند کاوازاکی است!
در بررسی ترمزها متوجه شدیم دیسک ترمز عقب خراب و تعویض شده است. این موضوع در موتورهای ریس استایل به علت شتاب ذاتی بالای آنها طبیعی است و به نظر با توجه به طی مسافتی طولانی نیاز به تعویض دیسکها احساس میشود؛ بنابراین این تعویض دیسک در حالت کلی قابل قبول است.
اما پمپهای دیسک کاملاً سالم و فابریک هستند و با قدرت و دقت روز اول عمل میکنند و حتی اثری از ارتعاش روی پمپهای ترمز دیده نمیشود که نشان از کیفیت ساختی بسیار خوب دارد.
کیفیت ترمزها راضیکننده بوده و در شرایط ناگهانی و ترمز گیری شدید بهخوبی تحت کنترل قرار گرفته و در مسافت کوتاه توقف میکند.
اوضاع فنی موتورسیکلت با ذکر شرایط تا حد قابلتوجهی سرحال و قبراق به نظر رسیده و احتراق انجین آن در دادن بکفایر نیز نتیجه راضیکنندهای از خود نشان داد.
درمجموع ما اینجا میتوانیم بگوییم آنچه در مورد کیفیت محصولات ژاپنی میگویند بیراه نیست!
این موتورسیکلت ژاپنی نشان داده که نسبت به سایر رقیبانش، کم استهلاک است.
پس از طی این مسافت طولانی باوجود تحمل کردن فشارهای زیاد و تجربه جادههای متنوع، همچنان مثل روز اول میدرخشد و نقص اساسی در عملکرد یا ظاهر آن به چشم نمیخورد.
این مسائل نشان از عمر مفید و کیفیت بالای موتورسیکلت نینجا دارد.
در خصوص مخارج نگهداری موتورسیکلت نیز میتوان گفت اوضاع نه خیلی ایدهآل و نه خیلی بغرنج است!
نسبت مخارج آن با در نظر گرفتن مدل و ارزش، متعادل و معمول به نظر میرسد و میتوان آن را راضیکننده دانست.
بهصورت میانگین مخارج نگهداری این موتورسیکلت بهصورت ماهیانه حدود چهارصد الی پانصد هزار تومان میباشد. (تخمین کلی)
قیمت قطعات و سرویس آن بیشتر از سایرین است ولی دوره استهلاک آن نیز کمتر و عمر قطعات مصرفی آن بیشتر است که این هزینه بالای سرویسها را توجیه میکند.
معمولاً کسانی که با این کلاس موتور سروکار دارند میدانند که این میزان هزینه، با توجه کلیت مقوله مخارج بالای نگهداری موتورهای ۲۵۰ سیسی ریس استایل، واقعاً خوب و راضیکننده است.
در پایان میتوان به مجموعه KAWASAKI بابت تولید چنین محصولی، نمره قبولی داد…
نویسنده: احمد جمشیدی
Amir
۲۰ مرداد ۱۳۹۶.
حیف این موتور که به خاطر بنزین مشکل پیدا کرده . … باید بهترین بنزین رو نوش جان کنه.
aston martin
۲۰ مرداد ۱۳۹۶واقعا عجب کیفیتی دارن محصولات خارجی خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم که بعد این همه مدت موتور با کیفیت روزهای اول کار میکنه
ولی ماهیانه نیم میلیون هزینه نگه داری؟
خیلیا با این پول دارن زندگی میکنن هرماه : )))
شاید چون اسپورته اینقدره ولی زیاده واقعا
سامان اذری
۲۰ مرداد ۱۳۹۶پول بنزین و بیمه و فدراسیون و قطعات =500 تومن
Hamid...Audi
۲۰ مرداد ۱۳۹۶فکر کنم موتور سیکلت های زیر 250 که پلاک میشن نیازی به مجوز فدراسیون نداشته باشن.
فدراسیون واسه موتور های سنگینه.
ahmad
۲۱ مرداد ۱۳۹۶بله درسته
فقط محدودیت هایی از طرف راهنمایی و رانندگی در خصوص این موتور های 250 سی سی وجود داره
مثل شرط حداقل سن 23 سال تمام
و گذشت حداقل سه سال از تاریخ صدور گواهینامه راننده موتورسیکلت…
Danial
۲۱ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز موتور این موتور در مدل روزش ک میشه 2017 قیمتی در حدود 30 تا 32 میلیون داره هم قیمت 206 تیپ دو یا پرشیا یا سمند به نظرت کسی ک این پولو داره براش مهمه 50 تومان ماهی براش کنار بزاره منطقاً زیاد براش نباید خرج سنگینی باشه..
حامد
۱۱ تیر ۱۴۰۳الان تو سال ۱۴۰۳ – پانصد هزار تومن منطقیه :)
شاهرخ
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ماهی 500 تومن؟چه خبره بابا . کاش بیشتر توضیح داده بودید
ahmad
۲۰ مرداد ۱۳۹۶البته در این رابطه یک اصل معروفی هم هست که هر چه سرعت و تعداد درگ ها بیشتر بشه، عمر لوازم مصرفی کمتر میشه و مخارج میره بالاتر…
ahmad
۲۰ مرداد ۱۳۹۶این هزینه شمال سرویس ها و لوازم مصرفی است
اموری مثل تعویض روغن، شستشو و سرویس انژکتور، دیاگ، تعویض لنت و … است
در این بین هزینه هایی برای تعویض برخی قطعات که عمر مشخصی دارند هم (نظیر دیسک و صفحه و باطری و سیم کلاچ و …) نیز هست که با در نظر گرفتن مجموع اینها می توان هزینه ماهیانه نگهداری رو در حدود 400 الی پانصد تخمین زد.
اینها میانگین و تقریب هست،
ممکنه موتور یک ماه نیاز به هیچ هزینه ای نداشته باشه ولی ماه بعد نیاز به تعویض قطعه و مخارج یک میلیون تومانی پیدا کنه (کارکرد و میزان بکار گیری نیز موثره)
برای درک بهتر موضوع عرض میکنم که قیمت پمپ بنزین اصل شرکتی برای این موتورسیکلت معادل یک میلیون و چهارصد هزار تومان است!
احسان
۲۰ مرداد ۱۳۹۶چه خبر ماهی پانصد هزار تومن هزینه نگهداری مگه چیا میخواد تو یک ماه
خوبه همه چیزیش فابریکه
رضا
۲۱ مرداد ۱۳۹۶هزینه نگهداریش اصلا معقول نیست.مگه قراره هر ماه دیسک و لنت عوض کنیم یا هر ماه باید روغنشو عوض کنیم یا انواع فیلترهاشو؟یا حتی باطریشو؟فوقش 4بار باکشو پر کنیم که اونم 80هزار تومن میشه.اگه قرار باشه ماهانه 500 هزار تومن هزینه داشته باشه اون وقت باید توی تعمیرگاه خوابیده باشه
ahmad
۲۱ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز این موتور به علت شتاب بالا و تراکم پیستون هاش اجبارا باید طیق هر هزار کیلومتر روغنش با مارک معتبر تعویض بشه که قیمت ارزانی نداره به هیچ وجه…
بسته به میزان مصرف ماهیانه، میانگین حداقل یک بار و حداکثر 4 بار نیاز به این تعویض وجود داره…
لنت هاش هم به باز به علت اینکه تک دیسک دو پیستونی است و مدام شتاب میگیره و متوقف میشه خیلی زود نیاز به تعویض پیدا میکنه. (حداقل ماهی یک بار)
دیاگ و سرویس کلی انژکتور نیز مجددا باید حداقل ماهی یکبار انجام بشه
مابقی قطعات مصرفی نیز که خودتون اشاره کردید مثل باطری و صفحه و شارژر و … چند وقت یکبار عمر دوره ایشون تمام میشه و نیاز به تعویض پیدا میکنن
که با در نظر گرفتن مجموع این مخارج دقیقا چیزی در حدود همان پانصد هزار تومان تمام خواهد شد.
دقت بفرمایید که ما داریم راجع به موتورسیکلت ریس صحبت میکنیم (سی جی 125 که نیست!)
در وضعیت تعمیرات اساسی و تصادفی برای موتور های نینجا ، بنده به عینه دیدم که هزینه های سه الی پنج میلیونی هم فاکتور کردن… (چنین وسیله ای طبیعتاً قطعات گران قیمتی داره)
امید
۲۱ مرداد ۱۳۹۶این موتور از هیوسانگ خبلی سرتره؟چون تقریبا دو برابر قیمت داره
...
۲۰ مهر ۱۳۹۶سلام داداش داری هیوسانگ رو با کاوازاکی مقایسه میکنی ؟!!!درمقابل کاوازاکی خنده داره اسم هیوسانگ رو بیاری…
محمد
۲۱ مرداد ۱۳۹۶این مطلب کاملا” غیز تخصصی و بیشتر تبلیغ به نظر میاد…شرح تگهداری صحیح موتور سیکلت توسط مالک اون بود…توجه داشته باشید که این سبکلت تولید ژاپن نیست و از درجه کیفی پائینتری نسبت به محصول ژاپنی برخورداره…این محصول در سایتهای خارج از ژاپن و بیشتر در کشورهای جنوب شرق آسیا و اغلب با قطعات تولید همون کشور مونتاژ میشه…کشورهایی مثل تایلند…مالزی…سنگاپور…اندونزی…
کاوازاکی krr-150 kips هم به همین ترتیب هنوز در سنگاپور تولید میشه و ورژنهای جدیدشم موجوده..
در تهران هم با قیمت گزاف به اسم ژاپن فزوش میره…
ولی کسی توجه نمیکنه که دو زمانه شهری مدتهاست در ژاپن و کشورهایی که قوانین زیست محیطی سختگیرانه دارن…تولید نمیشه….
ahmad
۱۶ فروردین ۱۳۹۷بنده از نوشتن این مطلب نه سودی نصیبم میشه و نه با مالک این موتورسیکلت نسبت فامیلی یا عهد اخوتی دارم که بخوام واسش تبلیغ کنم
زمان نگارش این مقاله مالک محترم لطف کردن و بصورت دوستانه یکروز کامل وقت گذاشتن تا این موتور رو از همه جنبه ها بررسی کنیم.
مطمئن باشید من اگر ایرادی یا ضعفی درساخت ببینم بدون تعارف اون رو در مقاله بیان میکنم. همانطور که در مقالات مختلف به ضعف های محصولات مختلف اشاره کردم.
ولی این موتور واقعا بصورت کامل مورد بررسی قرار گرفت و از دریفت و درگ و تست شتاب و ترمز اون انجام شد و حتی زین و فلاپ موتور هم باز شد و سیم کشی و فیوز های اون رو چک کردیم.
بیشتر در این مقاله طبق مشاهدات شخصی خود بنده و شناخت اندکی که در بحث موتورسیکلت دارم، به کیفیت ساخت کمپانی و دانش و مهندسی خوب کاواساکی اشاره کردیم.
قیمت گزاف هم که برای همه موتورسیکلت ها در ایران صدق میکنه
نکته دیگر اینکه این محصول ژاپنی است و اینکه در یک کشور ثالث بخاطر نیروی کار بیشتر و ارزان تر مونتاژ شده باشه خللی در هویت ژاپنی اون ایجاد نمیکنه چون بازهم اون خطوط مونتاژ تحت مدیریت ژاپنی ها و ناظرین کاواساکی هستن و طبق استاندارد کمپانی محصولاتشون رو تولید و به اقصی نقاط دنیا صادر میکنن.
در پایان با یک سرچ در گوگل متوجه خواهید شد این موتورسیکلت به اندازه کافی معتبر هست و در قلب اروپا و آمریکا هم بازار فروش بزرگی رو برای خودش داره.
من واقعیاتی که وجود داره رو طبق مشاهداتم بیان میکنم…
ممد
۲۱ مرداد ۱۳۹۶اینکه کیفیت قطعاتش خوبه باشه حرفی نیست ولی تورو خدا نگین ژاپنیه تا کی ملت رو گول میزنن این شرکتهای دلال همین برند کی تی ام تا 390 سی سیش داره توی هند تولید میشه و به اسم اتریشی داره توسط کویر موتور وارد ایران میشه البته قطعاتش کیفیت عالی دارن اما اتریشی نیستن ولی به قیمت اتریشی فروخته میشن فرق معامله ان اس 200 با دوک 200 تو هند 2500000هزار تومنه ولی تو ایران اختلافش بالای 10میلیونه بهتره تشکر کنیم از مونتاژ گرای این برند که این موتور رو خوب ساختن . کاش ما بجای دزدی و دلالی یکم علم مونتاژ یاد میگرفتیم حالا که نمی تونیم برند با کیفیت تولید کنیم یادی کنیم از مونتاژ هیوسانگ 250 gtrکه جهانرو پدر موتور خونشو در آورد و کویر موتور پدر بدنشو بماند که بخاطر نذاشتن یک قطعه کوچک موتور جوش میاورد
ahmad
۲۱ مرداد ۱۳۹۶آقا ممد عزیز دقت بفرمایید :)
ما یک مقوله ای داریم به نام تولید تحت لیسانس
شرکت های بزرگ برای اینکه قیمت تمام شده بهتر در عین حال هزینه حمل نقل و هزینه کارگر کمتری داشته باشن رو میارن به ایجاد یک هاب صادراتی برای یک متطقه مشخص
مثلا به فرض مثال شرکت تویوتا میره توی آمریکا خط تولید میزنه و اونجا رو تبدیل به هاب صادراتی خودش میکنه برای عرضه خودرو به کشور های آمریکای مرکزی و شمالی و …
یا یک زمانی بنز میخواست ایران رو تبدیل به هاب صادراتی خاورمیانه خودش بکنه که البته طرف ایرانی قادر به رعایت استاندارد های مورد نظر بنز نبود و منتفی شد…
این موضوع کاملا متفاوت از فروش امتیاز تولید و تولید یک خودرو یا موتورسیکلت بی کیفیت تحت لوای شرکت مادره (مثل قضیه بنلی های چینی!)
بعضی وقت ها این مفاهیم با هم اشتباه گرفته میشه
تولید تحت لیسانسی که زیر نظارت مستقیم و مدیریت خود شرکت مادر باشه ایرادی نداره
الان همون موتور های کی تی امی که شما فرمودید تمام قطعات اصلیش ساخت همان شرکت مادر در اتریشه و فقط طی توافق و قرارداد جوینت ونچری که سال 2008 با باجاج هندوستان عقد کردن قرار بر این شده که این موتور ها در خطوط تولید شرکت باجاج مونتاژ بشه.(تحت نظارت مستقیم خود کی تی ام)
البته یکسری از قطعاتی جانبی و فرعیش هندیست که در ارزانسازی اون تاثیراتی داشته (ولی در اصل اصالت اتریشی اون خللی وارد نیست)
شرکت کاواساکی هم طبق همین بحثی که عرض کردم شعبه های تولید خودش رو در کشور های شرق آسیا پراکنده کرده تا ظرفیت تولید خودش رو افزایش بده
اینکه این موتور در اندونزی ساخته شده باشه یا ژاپن تفاوتی در اصل قضیه نمیکنه
در هر صورت موتور توسط خطوط تولید رسمی و طبق استاندارد های کیفی کمپانی تولید شده و تمام شعب متلق به خود کاواساکی است و تمام قطعات بکار رفته در اون ساخته شده در کمپانی مادر هستش…
حتی هوندا هم اخیرا وظیفه تولید مدل جدیدی سی بی آر 250 رو به شعبه اندونزی خودش سپرده…
ممد
۲۶ مرداد ۱۳۹۶داداش منم مشکلی با این قضیه ندارم بحثم این نبود چرا فلانی منتاژ کرده گفتم وقتی منتاژ کشور دیگست نگین ژاپنیه بگین بقول شما تحت لیسانسه من مشکلی با منتاژ اون ندارم که بحثم سر قیمتشه اونا خواستن موتور ارزون بیفته اومدن اونو مونتاژ کردن تو اون کشور ولی دلال های ایرانی که اسم خودشونو شرکت تولیدی گذاشتن میگن ژاپنی اصل یا اتریشی اصل و بقیمت اون کشور اصلی میفروشن نه کشور مونتاژ کننده چرا باید پول اضافه بابت دروغ بدیم آخه
ahmad
۱ شهریور ۱۳۹۶خب اینجا رو دقت نکردی دیگه!
این موتور قطعاتش توی ژاپن تولید میشه بنابراین یک موتور ژاپنی است
فقط بحث مونتاژش به خاطر نیروی کار در کشور ثالث اتفاق میوفته که باز هم تحت مدیریت ژاپنی خود کمپانی است.
کلیه موتور های کاواساکی مثلا در کشور اندونزی به صورت سی کی دی تولید میشن.
یعنی قطعات اصلی در ژاپن تولید میشه و میره اونجا برای مونتاژ…
به عنوان مثال شما به تویوتایی که الان داره توی شعبه آمریکا به صورت سی کی دی صادر و مونتاژ میشه که نمیتونی بگی ماشین آمریکایی. (همچنان بهش میگی ماشین ژاپنی )
اما اگر در مورد برند کی تی ام که با باجاج هند جوینت ونچر زده و بخشی از قطعات جانبیش رو در هند داخلی سازی کرده، میتونیم بگیم این موتور نصفش اتریشیه و نصفش هندی! :)
یعنی بازم یه رگش اتریشی محسوب میشه
البته بحث فقط فقط سر هویت و ملیت اون محصوله
وگرنه حرفتو در مورد قیمت تمام شده و قیمت گزاف و سودجویانه ای که در ایران داره به فروش میره کاملا قبول دارم و هیچ شکی درش نیست که یه عده انحصار گر اینجا دارن به مشتری ظلم میکنن…
حسین
۲۳ شهریور ۱۳۹۶سلام .موتور کاوازاکی نینجا اگر مدل بالا باشد و زیر ۳۰۰۰ کارکرد تا ۳سال هیچ خرجی ندارد البته بستگی ب طرز رانندگی هم دارد .اگر از لنت فابریک استفاده شود ریسکها
هرگز خراب نمیشود .یا اگر هر ۴۰۰۰ تا در باک موتور انژکتور شور بریزید پمپ خراب نمیشود مارک سوناکس .خلاصه موتور بی نظیری هست تو رده خودش مخصوصا اگر ۳۰۰سی سی باشه
افشين
۱۳ تیر ۱۳۹۷سلام مقاله خیلی جالبی بود ، موتورهای ژاپنی واقعا کیفیت عالی دارن . من خودم یه سوزوکی کراس مدل ۲۰۱۲ ، ۲۵۰ سی سی دارم ، که هر ۶ ساعت کارکرد باید روغن موتورش عوض بشه که من روغن موتول میریزم که لیتری ۶۷ هزار تومن هستش ، در مورد لنت هاش که ما رک نیسین ژاپن هست واقعا عالی هستش و هنوز لِنت هاش تموم نشده و فابریک کارخونه هست . البته موتور من ۴ سال خوابیده بوده ، فقط لاستیک. هاش گرونه که روی هم ۸۰۰ هزات ومنه ، من هفته ای یه بار اونم ۲ ساعت سوار میشم ، در ضمن فصل سرما سوار نمیشم ، سیستم انژکتور موتور من هم کی هین ژاپن هست که اونم هیچ مشکلی نداره در کل موتور فوق العاده ای هست ، چند بار هم زمین خوردم باهاش حتی یک خط هم روش نیافتاده ،
با تشکر
متین
۱ آذر ۱۳۹۷همین موتور الان دست منه خدایی ازش رازیم از أین روزم قشنگ تر شده گازخورش حرف نداره
محسن
۱۹ آبان ۱۳۹۸“سوییم آرم ” نه و “سویینگ آرم” swing arm ، بازوی چرخان یا بهتر است بنویسید دوشاخ عقب… این بهتر نیست؟