چندین سال است که چینیها به بخشهای مختلف در زمینهٔ وسایل نقلیه رخنه کرده و از موتورسیکلت و خودروهای سواری گرفته تا کامیون و ماشینآلات ساختمانی را تولید میکنند. در بین وسایل نقلیهٔ ساخت چین، بعضاً نمونههای عجیبی هم دیده میشود؛ اما وسیلهای که در این مطلب به معرفی آن پرداختهایم شاید یکی از عجیبترین وسایل نقلیهٔ چینی باشد. این وسیله، یک موتورسیکلت سه محور بنزینی دامپ تراک یا همان کمپرسی است که ۹ چرخ دارد! زیرا چرخهای عقبی آن بهصورت دوبل هستند.
این باربرهای عجیب که موتورسیکلتهای سهچرخ کشاورزی نام دارند، عمدتاً در حومهٔ شهرهای چین به فروش میرسند و در شهرهای بزرگ دیده نمیشوند. این وسایل بهطور رسمی در دستهٔ سهچرخهها قرار میگیرند هرچند که چرخهای بیشتری دارند؛ اما درحالیکه اغلب سهچرخههای کوچک کشاورزی این روزها الکتریکی هستند، همهٔ این موتورسیکلتهای بزرگ کمپرسی از پیشرانههای بنزینی استفاده میکنند زیرا نسل فعلی سهچرخههای الکتریکی بهاندازهٔ کافی قوی نیستند که بتوانند به چنین وسیلههای بزرگی قدرت بدهند.
موتورسیکلت کمپرسی آبیرنگی که در تصاویر دیده میشود، ساخت شرکتی بنام Shenghuoshen بوده و SHS175ZH-2 نام دارد. این مدل به یک پیشرانهٔ ۱۷۵ سیسی تک سیلندر چهارزمانهٔ آب خنک مجهز است که بین ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. حداکثر سرعت این وسیله نیز ۶۰ کیلومتر در ساعت است و باک سوخت آن ۱۶ لیتر ظرفیت دارد. سازنده ادعا میکند که این موتورسیکلت کمپرسی میتواند با یک باک سوخت پُر مسافت ۵۰۰ کیلومتر را طی کند که کمی خوشبینانه به نظر میرسد. این وسیلهٔ نقلیهٔ باربر ۳.۴۹ متر طول، ۱.۳۶ متر عرض و ۱.۳۷ متر ارتفاع داشته و وزن خالص آن برابر با ۳۶۵ کیلوگرم است.
موتورسیکلت کمپرسی قرمزرنگی که در تصاویر دیده میشود اما ساخت شرکت Xinling بوده و XL175ZH-A نام دارد. مشخصات این مدل هم بسیار به نمونهٔ آبیرنگ شباهت داشته و از همان پیشرانهٔ ۱۷۵ سیسی استفاده میکند اما حداکثر سرعت آن ۵۰ کیلومتر در ساعت است که یعنی کمی کُندتر است. این وسایل باربر اما قیمت بسیار مناسبی دارند بهگونهای که قیمت مدل SHS175ZH-2 (نمونهٔ آبیرنگ) ۱۷ هزار یوآن معادل تنها ۲۵۰۰ دلار و قیمت مدل XL175ZH-A (نمونهٔ قرمزرنگ) ۱۳,۶۰۰ یوآن معادل فقط ۲۰۰۰ دلار است.
علاوه بر این، نوع دیگری از این موتورسیکلتهای کمپرسی هم وجود دارد که چرخهای عقب آن تکی است. این مدل ساخت شرکتی بنام Shuangshi بوده و طول قسمت بار آن بیشتر از آن دو مدل قبلی است. همچنین گفته شده که حداکثر سرعت این مدل به ۷۰ کیلومتر در ساعت میرسد درحالیکه بسیار ارزانتر بوده و تنها ۱۰ هزار یوآن معادل ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد.
مهدی دهقان
۱ مرداد ۱۳۹۷جل الخالق
سه چرخ های که تو ایران هستن رانندگیشون خیلی سخته ولی اندازه پراید وانت ظرفیت حمل بار دارن حالا رانندگی با اینا چطوره خدا میدونه و خود چینیا
F22RAPTOR
۱ مرداد ۱۳۹۷اصلا فرمون میتونه این جفت لاستیکو بچرخونه حول محور وسط یانه
F22RAPTOR
۱ مرداد ۱۳۹۷در نوع خودش جالبه ولی ۲۰ اسب کمه خب اونم کمتر ازش ۲۰۰ccفشار زیادی میاد رو موتورش
moshi
۱ مرداد ۱۳۹۷امریکا این کارای چینیا رو میبینه که نمیزاره جنساش وارد کشورش بشه
net
۱ مرداد ۱۳۹۷برای کارهای کشاورزی خوبه
حسین
۱ مرداد ۱۳۹۷اون مدل چرخ های عقبش رو جمع کرده؟
F22RAPTOR
۲ مرداد ۱۳۹۷اره جک داره و متحرک نیس
حمیدرضا
۱ مرداد ۱۳۹۷برای کارهای سبک خیلی مناسبه خصوصا که هزینه خرید و نگهداری این وسایل خیلی کمتر از خودروهای بزرگ باری هست
تو همین ایران تمام گلفروشا و گلکارا و حتی یه مدت تفکیک کننده زباله ها از این وسایل استفاده می کردن که به نظر من خیلی کار خوبی بود
ali a
۲ مرداد ۱۳۹۷موتور 175 سی سی برای وزن 365 کیلیو خیلی ضعیه نهایت یونجه و کاه به اندازه توانش بار بزنه… جدا از کیفیتشون که معلوم نیست چطوره… قیمتشون واقعا پایینه…بدرد داخل روستا و زمین کشاورزی میخوره..
هوشنگ
۵ مرداد ۱۳۹۷من یدونه شو میخوام کسی سراغ نداره؟
کامیاب
۲۰ مهر ۱۳۹۷اگر واقعا قصد خرید دارین و مشکلی از لحاظ تردد قانونی ندارین
هم میتونیم وارد کنیم براتون
هم بسازیم
به آیدی Kamiabfar تو تل پی ام بدین
سیدمصطفی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱من یه دونه ازین مدل میخوام جناب کامیاب. چطور میتونم سفارش بدم. و قیمتش چنده
آرش
۱۴ مرداد ۱۳۹۷مهمترین نکته توان حمل بار این موتورا بود که بهش اشاره ای نشده. البته با توجه به حجم موتور و اسب بخار نوشته شده، این موتورا خیلی هنر کنن وزن خودشون به اضافه راننده رو بکشن. همون یونجه و کاه هم که ali a گفت رو هم بعید میدونم.
Anarsh
۲۱ شهریور ۱۳۹۷فقط 2500 دلار ” معادل 35.000.000 میلیون تومان ” . توجه بفرمایید معادل 35 ماه حقوق یک کارگر.
Roham
۱۷ مهر ۱۳۹۷فردا سایپا چراغ پراید میذاره روش و با اسم سایپا ۱۷۱ وارد بازارش می کنه قیمت هم میزنه روش ۷۱۹۹۵۰۰۰۰ ریال
آپشن هم میزنه فرمان دارد ، ۹ عدد لاستیک دایره ای دارد ، چراغ جلو و چراغ عقب (آپشنال) دارد
* امکانات، مدل، نوع، قیمت و تاریخ تحویل خودرو به خریدار محترم اصلا مربوط نمی باشد و هرگونه پرسشی (حتی شفاهی) به منزله فساد فی الارض تلقی می شود و پیگرد قانونی دارد.
مرسی اه
بعد مردم ما همه اخ و تف می کنن اما موقع ثبت نام می بینیم که سه برابر جمعیت ایران خریدار صف می کشن جلو دفتر فروش!!!
Sjad
۲۴ مرداد ۱۳۹۸این نوع سه چرخه ها با این نوع موتور اون هم 175 سی سی اصلا مقاومت ندارن اون هم 8 چرخ مسخره بازیا چیه . ولی سه چرخ کلی امتیاز داره مثلا پلاک نمیخوره ن کارت موتور داره فقط و فقط سند داره با خیال راحت میتونی بارتو بزنی و خلاف بری اصلا لازم نیس واسه چراغ قرمز وایسی پلیس راه هم کارت نداره بنده یکی دارم راحتم ولی خرابی زیاد داره اینگار تریلی داری ن موتور
Sjad
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ای کاش سه چرخه ها از موتور چهار سیلندر و گیربوکس بزرگ و قوی استفاده میکردن وگرنه عالی بود الان سه چرخه ها به موتور 200 سی سی مجهز که اصلا قدرت انچندانی نداره و تو موانع ضعیفه ولی امتیازاتی مثل پلاک نداره کارت نداره فقط و فقط سند داره اون هم رو سندش 800 کیلو بار میتونه حمل کنه درج شده که اگر 500 کیلو بارش بزنی فردا باید بری براش گیربوکس بخری
محسن ط
۱۳ اسفند ۱۴۰۱اره والا گل گفتی آی گل.گفتی
مهدی
۷ اردیبهشت ۱۳۹۹در مورد حجم موتور نسبت به قدرت میشه با انداختن دیفرانسیل و گیربکس قدرتی تا حد زیادی به قدرت افزوده و در عوض از سرعت کم کرد .با توجه به سرعت ذکر شده احتمالا از همین مکانیزم استفاده شده
مجید طاهری
۴ آذر ۱۳۹۹من موندم این موتور موقع دور زدن،چرخ جلو می تونه دور بزنه سُر نخوره،محورعقبی بایدحول محور وسطی سُر بخوره.اگه بار داشته باشه خوب دور نمیزنه لاستیک جلویی را مستقیم به جلو سُر میده.البته ازطراحیش
خوشم اومده و خیلی جالبه.