از آنجایی که موتورسیکلتهایی با حجم پایینتر از ۲۵۰ سیسی به دلایل مختلفی از جمله قیمت ارزانتر و به صرفهتر، از محبوبیت بیشتری در نزد خیلی از موتورسیکلت سواران و دوست داران این وسیله نقلیه در کشورمان برخوردارند و همچنین به دلیل درخواستهای متعددی که از سوی شما مخاطبان محترم سایت پدال مطرح شد، تصمیم گرفتیم تا از امروز موتورسیکتهایی با حجمهای پایینتر از ۲۵۰ سیسی را نیز در کنار مقالات ۲۵۰ سیسیها بررسی کنیم.
البته همانطور که در ابتدای این مطلب ذکر کردیم تنها یکی از دلایل بررسی کمتر از ۲۵۰ سیسیها قیمت ارزانتر آنهاست و دلیل دیگر انجام این بررسی طیف خیلی گستردهتری است که موتورسیکلتهایی با این حجم انجین در بازار یافت میشوند؛ پس امکان دارد در این سری از مقالات به سراغ کمتر از ۲۵۰ سیسیهایی برویم که از برخی موتورسیکلتهایی با حجم انجین بیشتر از خود نیز گرانتر باشند.اما تنها دلیل انتشار این سری از مقالات بررسی موتورسیکلتهای کمتر از ۲۵۰ سیسی موجود در بازار ایران نخواهد بود و همانگونه که از تیتر این مقاله پیداست، ما در سایت پدال به فکر علاقهمندان به موتورسیکلتهای سنگین نیز هستیم و در قسمتهای آتی این مقاله به بررسی موتورسیکلتهایی با حجمهای انجین بالاتر از ۲۵۰ سیسی هم خواهیم پرداخت.
در قسمت قبل این مقاله به بررسی پالس (پولسار) ۲۰۰ و 200ns پرداختیم و همانطور که وعده داده بودیم در این قسمت به بررسی دوک ۱۲۵ و ۲۰۰ سیسی خواهیم پرداخت.
۳- کیتیام دوک ۱۲۵ سیسی:
تا قبل از سال ۲۰۱۱ دوستداران موتورسیکلت در تمام دنیا، کمپانی اتریشی KTM را به دلیل تولید موتورسیکلتهای ورزشی و آفرود و همچنین قهرمانیهای متعدد در مسابقات معتبر موتورسیکلت سواری میشناختند اما در سال ۲۰۱۱ اتفاقی رخ داد که وسعت فعالیت این کمپانی را گستردهتر کرد و شهرت بیشتری برای این برند بوجود آورد.
در حقیقت کمپانی KTM در سال ۲۰۱۱ اولین محصول جادهای خود را در طبقه بندی نیکد و با انجینی به حجم ۱۲۵ سیسی و با نام ۱۲۵ Duke (کِی. تی. اِم. دوک ۱۲۵) به بازارهای جهانی عرضه نمود تا شاهد فصلی نو در عرصه موتورسیکلت باشیم. این حجم انجین پایین، بیشتر از آنجا ناشی شده بود که کیتیام تازه در ابتدای مسیر تولید محصولات جادهای قرار داشت و از سوی دیگر به گفتهای مسئولان کیتیام این موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ سال به بالا تولید شده بود تا بتوانند لذت موتورسواری را در کمال امنیت و کیفیت تجربه کنند.مدتی بعد از عرضه این محصول در بازارهای جهانی شرکت کویر موتور به عنوان نماینده رسمی کیتیام اتریش در ایران اقدام به عرضه این موتورسیکلت در کشورمان نمود. البته نکتهای که باید ذکر کنیم این است که هم دوک ۲۰۰ و هم دوک ۱۲۵ از طریق کمپانی باجاج هندوستان به ایران وارد شده و مونتاژ این کشور محسوب میشوند.
یکی از ویژگیهای بارز کمپانی کیتیام که در حقیقت جزء اصلیترین نقاط قوت محصولات این کمپانی اتریشی محسوب میشود، جمع کردن بهترین قطعات از بهترین و معروفترین کمپانیها در کنار هم است؛ ویژگی که در طول مطالعه همین متن، به دفعات با آن برخورد خواهید داشت.
شاسی و انجین:در انجین دوک ۱۲۵ همانند مدل حرفهای RCB 1190، از دو عدد میل بادامک در موقعیت بالای سیلندر استفاده شده است که وسیله اهرمهای بادامک، چهار سوپاپ انجین را به حرکت وا میدارد. این نوع طراحی نه تنها اطمینان بسیار بالایی در عملکرد انجین به وجود میآورد بلکه با پوششی از کربن فوق سخت بر سطح اهرمهای بادامک با به حداقل رساندن میزان اصطکاک، موجب آزاد شدن نیروی بیشتری میگردد.
طراحان و مهندسین کیتیام آن قدر علم و تجربه داشتند که بتوانند از یک انجین به حجم ۱۲۴.۷ سیسی قدرتی معادل با ۱۱ کیلووات (۱۵ اسب بخار) در ۹.۵۰۰ دور در دقیقه (قدرتی که از قدرت برخی از ۲۵۰ سیسیهای بازار ایران نیز بیشتر است) و حداکثر گشتاور ۱۱.۸ نیوتن متر در ۸.۰۰۰ دور در دقیقه را بیرون بکشند. قدرتی که با توجه به وزن نسبتا سبک ۱۲۵ کیلوگرمی، امکان تجربه حداکثر سرعتی تا حدود ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت و همچنین شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۸.۷ ثانیهای را برای راکب این موتورسیکلت فراهم آورده است. قدرتی که خود به خود ما را به یاد ضرب المثل معروف “فلفل نبین چه ریزه” میاندازد.همچنین طراحی شاسی عالی، فریم لوله مانند و سبک، این موتورسیکلت را به یک تخته موج سواری واقعی تبدیل کرده و تجمیع وزن در نزدیکی مرکز ثقل موتورسیکلت، قدرت مانور و دقت راهبری آن را به صورت چشمگیری افزایش داده است.
سیستم سوخت رسانی: اگر کمی با زاویه و دید فنی به تاپ اسپید و شتاب نسبتا چشمگیر کیتیام دوک ۱۲۵ نگاه کنید، بدون آنکه از جزئیات سیستم سوخت رسانی این موتورسیکلت آگاه باشید حدس خواهید زد که انجین دوک ۱۲۵ خیلی خوب و موثر تغذیه میشود؛ وظیفه سوخت رسانی در این موتورسیکلت بر عهده انژکتور الکترونیک (EFI) محصول کمپانی مطرح و محبوب BOSCH آلمان است.سیستم خنک کننده: شاید اگر کمپانی دیگری به جای کیتیام بود برای یک انجین ۱۲۵ سیسی زحمت طراحی و تعبیه رادیات آب را به خود نمیداد و ترجیحا با استفاده از فن و با هوا دمای انجین را کنترل میکرد اما وسواس طراحان کیتیام موجب شده تا از سیستم آب خنک بر روی دوک ۱۲۵ استفاده کنند، سیستمی که به بهترین نحو عمل کاهش دمای انجین را انجام میدهد.
وزن ۱۲۵ کیلوگرمی دوک ۱۲۵ به شکل بهینه در سراسر بدنه توزیع شده تا راکب توانایی کنترل هرچه بهتر و راحتتره این موتورسیکلت را داشته باشد و از سوی دیگر این ویژگی موجب میشود اتصالات شاسی پیوستگی خود را بهتر حفظ کند و همراه با انجین قدرتمند، توان واقعی را در مسیرهای کوتاه و نفسگیر به نمایش بگذارد.
سیستم تعلیق:
سیستم تعلیق جلو: دوک ۱۲۵ در سیستم تعلیق جلوی خود از کمک دوشاخ تلسکوپی وارونه و بسیار با کیفیت محصول کمپانی WP Suspension اتریش بهره میبرد. این کمک دوشاخ دارای اندازه قطر ۴۳ میلیمتری ( ۱.۶۹اینچی) است که دقیقا برابر اندازه قطر خارجی کمک حرفهایترین محصول همین شرکت یعنی سوپر اسپرت RC8 1190 است.
تعلیق عقب: در تعلیق عقب این موتورسیکلت نیز از کمک فنر تکی (monoshock) محصول WP Suspension اتریش استفاده شده است تا خیال شما را از بابت یک سواری نرم و راحت، آسوده کند.
سیستم ترمز:برای تامین هرچه بیشتر امنیت و رضایتمندی مشتریان و راکبین، کیتیام همانند کمپانیهای مطرحی همچون دوکاتی، اموی آگوستا و خیلیهای دیگر (البته کیتیام نیز در بیشتر محصولات خود از تولیدات همین کمپانی استفاده میکند)، به سراغ بزرگترین و معتبرترین کمپانی تولید سیستمهای ترمز یعنی BREMBO ایتالیا رفته و از تولیدات این کمپانی بر روی دوک ۱۲۵ استفاده نموده است.
البته اگر بخواهیم به صورت دقیقتری این سیستم ترمز قوی و قدرتمند را بررسی کنیم باید این نکته را اضافه کنیم که بر خلاف اغلب ترمزهای استفاده شده در محصولات کیتیام که به صورت کامل توسط BREMBO ایتالیا طراحی و تولید میشوند، سیستم ترمز دوک ۱۲۵ (شامل ترمز تک دیسک ۲۸۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز چهار پیستونی در چرخ جلو و ترمز تک دیسک ۲۳۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب) با همکاری کیتیام و BREMBO و تحت نام BYBRE تولید شده است.
طراحی ظاهری:ظاهر و به خصوص رنگ آمیزی جذاب، دوک ۱۲۵ را به یکی از خاصترین نیکدهای موجود در بازار تبدیل کرده است. طراحی باک یازده لیتری (سوخت کافی برای بیش از ۳۰۰ کیلومتر سواری بی وقفه را در خود جای میدهد) با زوایا و خطوط شکسته علاوه بر آنکه شمایل یک جنگجوی واقعی را برای این موتورسیکلت پدید آورده است و تصویر یک نیکد جذاب را به مخطب القا میکند، سطح تماس مناسبی را برای زانوهای راکب فراهم میکند تا به راحت بودن و ارگونومی مناسب این موتورسیکلت بیفزاید.
البته در ایران امکان انتخاب رنگهای مختلف برای خریداران وجود ندارد؛ چرا که کویر تنها در رنگ نارنجی این موتورسیکلت را به بازار عرضه نموده است.
یکی از مهمترین ویژگیهای ظاهری در دوک ۱۲۵ طراحی اگزوز به صورت مخفی است، طراحی که خیلی حرفهای انجام شده تا بر ظرافت و زیبایی این نیکد اتریشی بیفزاید.
مشخصات کیتیام دوک ۱۲۵:نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
حجم سیلندر: ۱۲۴.۷ سیسی
حداکثر توان: ۱۱ کیلووات (۱۵ اسب بخار) در ۹.۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: ۱۱.۸ نیوتون متر در ۸.۰۰۰ دور در دقیقه
چیدمان سوپاپ ها: ۴ سوپاپ، DOHC.
جعبه دنده : ۶ دنده
سیستم جرقه زنی: CDI، سیستم مدیریت انجین (EMS) محصول BOSCH.
سیستم سوخت رسانی: انژکتور الکترونیک (EFI) محصول BOSCH.
مصرف سوخت تقریبی: ۲.۲۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
ترمزها:
ترمز جلو: دیسک ۲۸۰ میلیمتری، سیلندر ترمز چهار پیستونی، محصول همکاری کیتیام و BREMBO به نام BYBRE.
ترمز عقب: دیسک ۲۳۰ میلیمتری، سیلندر ترمز تک پیستونی، محصول همکاری کیتیام . BREMBO به نام BYBRE.
قیمت: توقف تولید.
وزن: 125 کیلوگرم.
۴-کیتیام دوک ۲۰۰ سیسی:
بعد از استقبال و فروش خوب دوک ۱۲۵ در بازارهای جهانی، کمپانی کیتیام تصمیم گرفت تا مدل قویتری از این موتورسیکلت را تولید و راهی بازار کند و به این طریق بتواند طیف وسیعتری از علاقهمندان به این وسیله نقلیه مهیج را به سمت محصولات خود جذب کند. تصمیمی که با ساخت دوک۲۰۰ رنگ واقعیت به خود گرفت.
بیشتر تمرکز طراحان به هنگام طراحی دوک۲۰۰ بر این بود که با حفظ ویژگیها و شاکلهای اصلی دوک ۱۲۵، انجین و سیستم ترمز را تقویت کنند و به همین دلیل است که این دو موتورسیکلت بجز در چند مشخصه، ویژگیها و مشخصات کاملا یکسانی با هم دارند و چون در متن بالا دوک ۱۲۵ را به صورت کامل بررسی کردیم در مورد دوک ۲۰۰ تکرار همان توضیحات کاری بیهوده خواهد بود و فقط موارد تفاوت این دو موتورسیکلت را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد. خیلی طبیعی است که مهمترین تفاوت این دو موتورسیکلت در حجم انجین و قدرت خروجی از آن باشد. کیتیام دوک ۲۰۰ از یک انجین به حجم ۱۹۹.۵ سیسی بهره میبرد که توانسته قدرتی معادل با ۱۹ کیلووات (۲۵ اسب بخار) در ۱۰.۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۹.۵ نیوتون متر در ۸.۰۰۰ دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت فراهم بیاورد. به عبارتی با افزایش ۷۵ سیسی حجم انجین، قدرت این موتورسیکلت ۶۶ درصد نسبت به دوک ۱۲۵ افزایش یافته است. موضوع وقتی جالب میشود که میبینیم تفاوت وزن این دو موتورسیکلت تنها ۴.۵ کیلوگرم (افزایش نسبت به دوک ۱۲۵) است و در حقیقت این قدرت ۲۵ اسب بخاری حاصل کار قلب تپنده یک موتورسیکلت ۱۲۹.۵ کیلوگرمی میباشد. قدرتی که شتاب صفر تا صد حدودا ۷ ثانیهای و حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت را برای این موتورسیکلت به ارمغان آورده است.در کنار این افزایش شتاب و سرعت، دوک ۲۰۰ از سال ۲۰۱۳ به سیستم ترمز ضد قفل ABS مجهز شد، اتفاقی که متاسفانه در مورد موتورسیکلتهای موجود در ایران صدق نمیکند. از آنجایی که کیتیام دوک بیشتر برای انجام حرکات نمایشی طراحی شده است خیلی نمیتوان تاپ اسپید آن را پایین دانست و به همین دلیل (انجام حرکات نمایشی) سیستم ABS به گونهای طراحی شده است که رانندگان میتوانند آن را برای مدت زمانی که مشغول انجام حرکات نمایشی هستند خاموش کنند. مشخصات کیتیام دوک ۲۰۰ :
نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه.
حجم سیلندر: ۱۹۹.۵ سیسی.
حداکثر توان: ۱۹ کیلووات (۲۵ اسب بخار) در ۱۰.۰۰۰ دور در دقیقه.
حداکثر گشتاور: ۱۹.۵ نیوتون متر در ۸.۰۰۰ دور در دقیقه.
چیدمان سوپاپ ها: ۴ سوپاپ، DOHC.
جعبه دنده : ۶ دنده.
سیستم جرقه زنی: CDI، سیستم مدیریت انجین (EMS) محصول BOSCH.
سیستم سوخت رسانی: انژکتور الکترونیک (EFI) محصول BOSCH.
مصرف سوخت تقریبی: ۲.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
ترمزها:
ترمز جلو: دیسک ۲۸۰ میلیمتری، سیلندر ترمز چهار پیستونی مجهز به سیستم ضد قفل ABS، محصول همکاری کیتیام و BREMBO به نام BYBRE.
ترمز عقب: دیسک ۲۳۰ میلیمتری، سیلندر ترمز تک پیستونی مجهز به سیستم ضد قفل ABS، محصول همکاری کیتیام . BREMBO به نام BYBRE.
قیمت: دوک ۲۰۰ در حال حاضر با قیمتی در حدود ۲۴ میلیون تومان در ایران بفروش میشود.وزن: 129.۵ کیلوگرم.
مشخصات مشترک کیتیام دوک ۱۲۵ و ۲۰۰ :مهمترین نقاط قوت این دو موتورسیکلت:
- کیفیت ساخت عالی.
- شتاب و سرعت مناسب.
- استفاده از قطعات تولید شده توسط کمپانیهای مطرح.
- سواری راحت و لذت بخش.
- تکلونوژی روز.
- لاستیکهای پهن که چسبندگی مناسبی را هم برای جادههای مرطوب و هم برای جادههای خشک دارند و هندلینگ مناسبی را فراهم میاورند.
- فرمان پذیری مناسب.
- گیربکس ۶ دنده.
- بهرهمندی از سیستم سوخت رسانی انژکتور الکترونیک.
- گارانتی طولانی مدت دو ساله (بدون توجه به میزان کارکرد)
مهترین نقاط ضعف این دو موتورسیکلت:
- قیمت بالا.
- کمبود لوازم و قطعات.
سیستم تعلیق:
تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی وارونه با قطر ۴۳ میلیمتری محصول WP Suspension اتریش.
تعلیق عقب: کمک فنر تکی (monoshock) محصول WP Suspension اتریش.
تایرها:
تایر جلو: ۱۱۰ /۷۰-۱۷محصول MRF.
تایر عقب : ۱۵۰ /۶۰-۱۷ محصول .MRF
نمایشگرها:
دورسنج : تمام دیجیتال، نمایشگر ۲ شاخص میانگین مصرف سوخت، نمایشگر دنده، نمایشگر وضعیت سیالات، نمایشگر دمای مایع خنک کننده، نمایشگر مصرف سوخت، صفحه پیغام نقص فنی، چراغک سیستم ضد سرقت.
سرعت سنج : تمام دیجیتال، محدوده هشدار سرعت قابل تنظیم، نمایشگر میانگین سرعت.
مسافت سنج : تمام دیجیتال، نمایشگر مسافت سنج کل (ODO Meter)، دو شاخص مسافت سنج مقطعی (Trip Meter)، نمایشگر مدت زمان سواری، نمایشگر زمان باقی مانده برای اجرای سرویس دورهای.
ابعاد:
طول: ۲.۰۲۹ میلیمتر.
عرض: ۸۳۶ میلیمتر.
ارتفاع: ۱.۹۰ میلیمتر.
ارتفاع جلوی زین تا زمین: ۷۸۰ میلیمتر.
فاصله محورهای دو چرخ: ۱.۳۶۱ میلیمتر.
فاصلۀ بدنه اصلی تا زمین: ۱۷۰ میلیمتر.
گنجایش مخزن سوخت: ۱۱ لیتر.
توضیحات دیگر:
مجهز به سوئیچ خاموشی اضطراری انجین، مجهز به سیستم راه اندازی ایمن (Safety Start System).
در قسمت بعد به بررسی کاوازاکی Z1000 خواهیم پرداخت.
مهدی
۱۴ آبان ۱۳۹۵سلام
یه مقاله هم در مورد تریل و کراس KTM هم بزارید یا اگه گذاشتید لینکش رو بدید
ممنون
ههل
۲۰ آذر ۱۳۹۵اگه بشه قیمت کی تی ام 2017دوک رو بگید
Sina 2rk
۲۱ بهمن ۱۳۹۵سلام خسته نباشین
میخواستم ی راهنمایی کنین
Megli 250 قوی تره (سرعت و شتاب) بالایی داره
یا ktm125 ممنون میشم جواب بدین
مهدی
۲۳ اسفند ۱۳۹۵مگلی سرعتش بیشترع
سعيد
۱۴ تیر ۱۳۹۶داداش میگی ۲۵۰ یا ۱۲۵؟!!! حجم موتور نگاه کن میکفتی کدوم نرم تره یا کدوم کیفیت بیشتری داره
شایان
۳ فروردین ۱۳۹۶عزیزم مگه میشه موتور 125cc از موتور 250cc سرعتش بیشتر باشه!!!
حالا هرچقدر هم که کیفیت متفاوت باشه
ولی اگه بین این دوتا شک دارید به شدت دوک رو پیشنهاد میکنم
mehdi
۱۶ فروردین ۱۳۹۶اگه میشه قیمت ktm125رو بگید
aidin
۱۵ آبان ۱۳۹۶سلام اقای بیژن دولتسرابی عزیز مرسی از مطالب خوبتون بنده یه پالس ns 200 دارم خیلی ام ازش راضیم ولی بدجور به سرم زده بفروشم و یه بنلی 250 تک سیلندر بخرم به نظر خودم خرج و استهلاک ان اس خیلی کمتره لوازمشم از هر نوع اورجینال و شرکتی و فیک همه جا فراوونه با قیمت خیلی مناسبتر و اینکه باجاج تو ایران امتحان خودشو پس داده ولی بنلی صدای زیباتری داره صدای ان اس انگار وسپا باجاجه یا دستتو گداشتی جلو اگزوز هندا تا صداش کم شه واصلا به موتور اسپورت نمیخوره و اینکه ان اس خیلی زیاد شده ولی بنلی هم کمتره هم به نظر من زیباتر ولی خوب نمایندگی و مکانیک کمتری داره لوازمش کمتره و گرونتر طبعا و فکر میکنم خرابیشم بیشتر باشه بازم اگه نظرتونو بگید ممنون میشم
Mohammad
۱۲ بهمن ۱۴۰۲اگه دنبال درد سر نیستی پیشنهاد میدم موتور عوض نکن و یه اگزوز قهرمانی بنداز رو ان اس
امید
۳ اسفند ۱۳۹۶سلام
بین CBR 250, z250 ، KTM 250 کدومشون بهتر هستن؟ و دلیل این بهتر بودن چی هست؟
با تشکر
اهورا
۵ اسفند ۱۳۹۶کاش کویر تولید KTM125 را متوقف نمیکرد.
جوا د
۲۹ خرداد ۱۳۹۷قیمت روز دوک 2 لطفا؟
جواد
۸ تیر ۱۳۹۷سلام دوستانی ک قصد خرید دوک دارن قبل از خرید یه سر بزننن به سایت خود ktm
با کلیک روی گزینهnakedمی بینن که اصلا دوک200 و 250 تو گزینه ها نیس و فقط 125 و 390 به بالا وجود داره اگه روی 125 کلیک کنید و یه مقایسه ظاهری باا ون چیزی که کویر توایران به واسطه باجاج به ما می فروشه بکنید تفا ت خیلی فاحش و زننده ای توی چراغ جلو می بینید که واقعا نمونه مونتاژ وطن در مقابل اصلی زشته (چراغ جلوی 125 اتریش مثل 390 و1290طراحی شده )من تو ی مشخصات فقط ترمز رو چک کردم که نمونه تو سایتabsو تو نمونه وطنیbybre امید وارم این اختلاف به خاطر 2018 بودنه محصول تو اتریش باشه چون جایی خوندم کویر مدل 125 رو دیگه تولید نمی کنه
عبداله نوروزی
۲۱ آذر ۱۳۹۷سلام دوستان ، من دوک 200 دارم ، کیفیت ساخت خیلی بالایی داره ، شتاب و سرعتش خیلی عالیه ، سرعت نهایی تقریبا 137 کیلومتر که البته این سرعت نهایی اون نیست در واقع قفل شده ، بیشتر از این هم میره ، از نظر سیستم ترمز اگر ای بی اس بود خیلی بهتر بود ، ولی با همین ترمز هم کاملا جوابگو هست ، با این قیمت 43 میلیون تومان سال 97 ، خیلی سخته که کسی اینو بخره و بگذاره زیر پا و کارای شهریشو انجام بده ، به نظرم بیشتر به درد مسافرت و عشق بازی با موتور میخوره ، من به شخصه یه دونه ویو آشیل هم دارم ، کارای شهریمو با اون انجام میدم ، و از دوک برای تفریح ، پیشنهاد میکنم اگر توان مالی دوک دارید 200 یا 250 گزینه مناسبی هست ، موفق و سلامت باشید
حمید
۷ بهمن ۱۳۹۷قیمت موتر ۱۲۵ktm ?
حسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۸سلام بهترین موتور های حجم150کدمومان
و نظرتون درباره جیکسر sf 201۸ چیه؟
سپهر
۲۲ مرداد ۱۳۹۸درود به دوستان محترم من قصد خرید دوک200 داشتم که با دیدن قیمت روغن تو نمایندگی ها پشیمون شدم اخه من خودم فنی هستم چطور روغن یک لیتر میشه ۲۱۷۰۰۰ هزار تومان؟؟؟؟؟؟؟
مرتضی
۹ شهریور ۱۳۹۸سلام میخواستم بدونم ktm 200 موتور کم خرجیه یا پر خرج