موتورسیکلت

عصر فضا در موتوگوتسی کالیفرنیا

در سال‌های اخیر، موج علاقه به موتورسیکلت‌های سفارشی بیشتر تحت‌تأثیر واکنش‌ها در برابر تکنولوژی‌های مدرن بوده است. سیستم‌های الکترونیکی «کمک‌راننده»، لبه‌های نوک تیز در طراحی و بدنه پلاستیک از ویژگی‌های این موتورسیکلت‌ها هستند. با این حال، محصول جدید «آفیچینه روسو پورو» از این نظر چیزی متفاوت و عجیب و غریب از آب درآمده است.

Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
طراحی این موتورسیکلت به طرز باورنکردنی پیشرفته است و فاصله زیادی با سبک کلاسیک آفیچینه فاصله دارد. مواد مورد استفاده در ساختار آن نیز کاملاً‌ به عصر فضا تعلق دارند؛ کالیپرهای ترمز آن از جنس Incoloy 800 هستند که یک آلیاژ فوق‌العاده با دوام از نیکل و کروم است و معمولاً در رآکتورهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
Lvpvs Alpha: A Space Age Moto Guzzi California
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
در جاهای دیگر از موادی مانند استیل کروم-وانادیوم و تیتانیوم استفاده شده است. آلیاژ ۷۰۷۵ آلومنیوم نیز برای دوشاخه افقی به کار رفته و بیشتر از سایر بخش‌های موتورسیکت به محصولات «زمینی» شباهت دارد.
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
این پروژه از زمانی آغاز به کار کرد که فلییپو بارباکانه (Filippo Barbacane)، رئیس آفیچینه، با «والتر توستو SpA» که یک شرکت ایتالیایی دارای تخصص در ساخت تجهیزات نفت و گاز بود، همکاری کرد. والتر توستو نیز به دنبال تولید‌کننده‌ای می‌گشت که بتواند نمایشی بلندپروازانه از قابلیت‌های شرکتش ارائه دهد. «فیلیپو» نیز به دنبال پروژه‌ای بود که شرکتش را از قالب‌های همیشگی خارج کند و افق بازتری در محصولات آن ایجاد کند.

نام «Lvpvs آلفا» چیزی است که در مورد این موتورسیکلت توافق شده است. همچنین موتورسیلکت پایه آن نیز موتو گوتسی کالیفرنیا ۱۴۰۰، برنده جایزه «بهترین کروزر» از مجله «سایکل ورلد» است.

Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
البته نشانه‌های چندان زیادی از گوتسی کالیفرنیا باقی نمانده است. ۹۰ درصد موتورسیکلتی که در حال حاضر می‌بینید، دست‌ساز است و بسیاری از المان‌های آن به صورت دستی در کارگاه «والتر توستو» ساخته است. تنها چیزهایی که به همان حالت اولیه حفظ شده‌اند، موتور و بخشی از شاسی هستند.

دوشاخه افقی، نقطه شروع طراحی بوده و از یک جاذب شوک «اوهلینز» اصلاح‌شده برای دامپینگ استفاده می‌کند. «فیلیپو» ابتدا قالب‌های تمام قسمت‌ها را تولید کرده و سپس از تمام موارد توسط والتر توستو، رندر سه‌بعدی تهیه شده است.در نتیجه، شرایط برای محاسبات سازه و ارزیابی مکانیکی به صورت مجازی فراهم شده است.

Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
سیستم تعلیق عقب نیز دارای یک طراحی نوآورانه است. این سیستم که در زیر قطعه محرک «کاردان» قرار گرفته، بیشتر به انبساطی عمل می‌کند تا فشاری. لوله‌های آلیاژی قطری به اندازه ۲¼ اینچ ضخامت دارند و ترکیبی از کروم، مولبیدنوم و وانادیوم در ساختار آنها به کار رفته است. این لوله‌ها به جاذب‌های شوک تنظیم‌شونده «بیتوبو» متصل شده‌اند.
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
بازوی نوسان (swing arm) به نظر می‌رسد که اندکی کشیدگی پیدا کرده است، در صورتی که در واقعیت چنین نیست. طول این بازو دقیقاً همانی است که در نسخه اولیه وجود داشته است. اگر چرخ‌های عقب را که از ابعاد ۱۶ به ۱۸ اینچ افزایش داشته‌اند، کنار بگذاریم، «فیلیپو» تقریباً تمام ساختار هندسی «کالیفرنیا» را برای بهره‌مند از سواری فوق‌العاده‌ی آن، حفظ کرده است. وی در این زمینه می‌گوید:

ما نمی‌خواستیم یک موتورسیکلت نمایشی بسازیم، بلکه هدف ما موتورسیکلتی بود که بتوان با آن سرعت گرفت.

باک بنزین از جنس تیتانیوم است و در همین حال، انبوه سیستم الکترونیکی را در یک جعبه کربنی پنهان می‌کند. طراحی چر‌خ‌ها به همان اندازه پیشرفته بوده است. این چرخ‌ها مستقیماً از آلومینیوم تراش داده شده‌اند و به یک سیستم ترمز رادیال با دیسک‌های ۴۱۵ میلی‌متری و کالیپرهای ۶ پیستونه در جلو متصل هستند.

Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
Lvpvs Alpha Moto Guzzi California
البته قطعات دست‌ساز دیگری نیز در لیست قرار دارند، ولی بیشتر از همه می‌توان به مواردی چون رادیاتور آلومینومی و زین چرمی سطح بالا اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. mohammad 7

    ۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    واقعا موتور خاصیه، بیشتر از خاص بودن چکیده ای از علم مهندسیه، مخصوصا مهندسی متالوژی، چون وسواسشون تو مواد به کار رفته بیشتر از هر چیزی خود نمایی میکنه.
    یه جورایی میشه گفت با نگاه کردن به این موتور داریم موتورهای آینده رو میبینیم.

  2. احمد باقری

    ۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بسیار عالی، ولی قیمتش هم مسلما شاهکاری خواهد بود.

  3. kaveh

    ۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    کاش تحریمها رو ک برداشتن اجازه ورود موتور سیکلت هم با حجم بالا بدن ی چند تا از این بچه پولدارا اینو بخرن از نزدیک ببینیم
    اینجور ک از جنس مواد به کار رفته توی موتوره نوشته هم خودش فضاییه(نجومیه) هم قیمتش

  4. سجاد

    ۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (203 ديدگاه)

    Predator MotorCycle :D
    مرسی آقا مسعود عزیز — مطلب عالی ای بود

  5. kasra fj cruiser

    ۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    موتورفقط کاوازاکی وهوندا ویاماها خدایاژاپن موتوراشم بی نظیرن….واییییییی

  6. AHMADREZA

    ۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    موتور فقط ایتالیا

  7. AHMADREZA

    ۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    و البته آمریکا

    1. رضا

      ۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      و البته ب ام و s1000rr آلمان!

  8. moein

    ۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (913 ديدگاه)

    واقعا ایتالیا هم موتورهاش و هم ماشینهاش خاص و تک هستن
    خیلی خوشم اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا