دوکاتی نزدیک به ۲۵ سال پیش با معرفی مانستر، موتورسیکلت فوقالعادهای معرفی نمود که تجربهٔ رانندگی منحصربهفردی را برای راکب خود به ارمغان میآورد. دوکاتی با معرفی مانستر در سال ۱۹۹۳ کلاسی جدید از موتورسیکلتها را پایهگذاری نمود که به سوپربایکهای نیکد (Naked) معروفاند و «Streetfighters» یا جنگندهٔ خیابانی هم نامیده میشوند. نیکد در زبان انگلیسی به معنای برهنه است و به این دلیل به اینگونه موتورسیکلتها نیکد گفته میشود که در آنها پنلهای بدنه وجود نداشته و اجزاء و قطعات موتورسیکلت کاملاً آشکار است. پس از پایهگذاری این کلاس توسط دوکاتی، سایر موتورسیکلتسازان نیز از آن پیروی کردند.
موتورسیکلت بسیار محبوب تریومف Street Triple، یاماها MT-10 و سوزوکی GSX-S1000 که اخیراً معرفیشده، همگی دنبالهروی دوکاتی و مانستر فوقالعادهاش هستند. موتورسیکلتهای اموی آگوستا Brutale و آپریلیا Tuono نیز تبحر بیشتر ایتالیاییها را در ساخت موتورسیکلتهای کلاس نیکد نشان میدهد. دوکاتی مانستر 1200R مدل ۲۰۱۶ در ابتدا بسیار مانند دیگر سوپربایکهای نیکد احساس میشود اما پیشرانهٔ فوقالعادهٔ ۱۲۰۰ سیسی آن، فوراً مانستر را از دیگر رقبا جدا میکند. همانند دیگر دوکاتیها، در مانستر هم شاهد باز شدن آرام دریچهٔ گاز و سهولت در کلاچ گیری هستیم درحالیکه موتور بزرگ V دوقلوی آن هرگز دوست ندارد در دور پایین کار کند و همواره شما را تشویق میکند که دور آنرا افزایش دهید.
پکیج کامل Ohlins تعلیق آن قطعاً برای رفتوآمد روزانه در خیابانهای شهری و بزرگراهها مناسب نیست؛ زیرا خشک و خشن بوده و تمامی دستاندازها و ایرادات جاده را به راکب منتقل میکند؛ اما هنگامیکه لاستیکها گرم شوند و بخواهید با سرعتِ بالا حرکت کنید، پکیج Ohlins کاملاً از خواب بیدار میشود. هنگامیکه در یک جادهٔ موردعلاقه با سرعتی بالا و تهاجمی رانندگی میکند، مانستر کاملاً آن روی خود را نشان میدهد! تعلیق بازخورد و پشتیبانی بسیار خوبی از خود نشان میدهد و بهمحض اشاره به اهرم ترمز، موتورسیکلت متوقف میگردد. بعلاوه سامانهٔ ABS ترمز و سیستم کنترل کشش، تعامل بسیار خوبی داشته و از کوچکترین انحراف موتورسیکلت جلوگیری میکنند.
قوای محرکه
پیشرانهٔ V دوقلوی (۲ سیلندر V شکل یا V2) مانستر 1200R با حجم دقیق ۱۱۹۸ سیسی، بزرگترین پیشرانهای است که تابهحال در مانستر بکار گرفتهشده است. این پیشرانه مجهز به سامانهٔ DS (مخفف Dual Spark یا جرقهٔ دوگانه) شده است و این یعنی هر سیلندر دو شمع دارد. این امر به احتراق تمامی سوخت موجود در سیلندر کمک کرده و موجب عملکرد روانتر موتور و کاهش تولید گازهای گلخانهای میگردد. نتیجهٔ تمامی فناوریهای بکار گرفتهشده و بهسازیهای صورت گرفته در این پیشرانه، تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور موتور خیرهکنندهٔ ۹۲۵۰ rpm است که فقط کمی از ردلاین ۱۰ هزار rpm آن پایینتر است.
این پیشرانه قادر به تولید ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور است که در دور ۷۷۵۰ rpm ارائه میگردد؛ اما آنچه در اینجا قابلتوجه است این است که ۷۵ درصد این گشتاور یا به عبارت بهتر تقریباً ۱۰۰ نیوتن متر آن در دور تنها ۳۵۰۰ rpm در دسترس خواهد بود. این در حالی است که گشتاور دوکاتی مانستر ۱۲۰۰ تقریباً ۱۵ درصد بیشتر از برادر کوچکترش، مانستر ۸۲۱ است.
قدرت تولیدی این نیروگاه توانمند از طریق یک گیربکس ۶ سرعته انتقال میابد. ضرایب دندههای این گیربکس بسیار بلند است بهگونهای که فقط دندهٔ یک آن برای کل زمان رانندگی مناسب به نظر میرسد (!) و در جادههای عمومی و معمولی نیازی به استفاده از دندههای ۵ و ۶ نیست چراکه میتوان با دندهٔ ۴ در بزرگراه بهسادگی با دور موتور ۵۵۰۰ rpm با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت حرکت نمود. به همین دلیل دندههای ۵ و ۶ صرفاً برای پیست مسابقه و یا بزرگراههای بدون محدودیت سرعت مناسب هستند.
تکنولوژی
در دوکاتی مانستر 1200R تکنولوژیهای فراوانی چون ترمز ABS، سیستم کنترل کشش DCT و انتخابگر حالات رانندگی بکار رفته است که این ویژگی سه حالت رانندگی گوناگون اسپرت، جاده و شهر را ارائه میکند؛ مانند بسیاری از موتورسیکلتهای بازار، در هر یک از حالات رانندگیِ مانستر ۱۲۰۰ هم، بهصورت پیشفرض سیستمهای ABS و DCT فعالاند که البته میتوان آنها را توسط منوی اصلی صفحه آمپر غیرفعال نمود. صفحه آمپر این موتورسیکلت نیز بسیار دقیق بوده و توانایی نشان دادن تمامی اطلاعات موردنیاز راکب را از طریق یک صفحهنمایش TFT با وضوحِ بالا دارد.
ارتباط دستهٔ گاز با دریچهٔ گاز توسط ECU و سیستم رانندگی با سیم انجام میگیرد که در گذشته گاز دادن به موتورسیکلتهای مجهز به این سیستم بیاحساس و بدون لذت بود. بااینحال سیستم رانندگی با سیم در مانستر ۱۲۰۰ وظیفهٔ خود را بهخوبی انجام میدهد. پاسخ دریچهٔ گاز فوری و دقیق است و تغییر تنظیمات آن در حالات گوناگون رانندگی بسیار عالی توسط یک سیستم الکترونیکی انجام میگیرد.
نمایشگر TFT صفحه آمپر عملکرد بسیار مناسبی دارد. اطلاعات در رنگهای روشن به نمایش درمیآیند و جزئیات و منوها با گرافیک عالی نمایش داده میشوند. ترکیب صفحهنمایش بسته به حالت رانندگی انتخابشده تغییر میکند (بهعنوانمثال در حالت اسپرت تنها اطلاعات مهم مانند دور موتور، دندهٔ درگیر و سرعت نمایش داده میشوند) و در طول روز پسزمینه به رنگ سفید و در شرایط نوری کم به رنگ نقرهای تیره درمیآید. بااینحال در روزهای آفتابی خواندن اطلاعات این نمایشگر کمی دشوار خواهد بود.
ارگونومی
مانند سایر سوپربایکهای نیکد، ارگونومی مانستر نیز بسیار بهتر از همتای پوشیدهاش است و با صندلی پایین و شاسی عالی، رانندگی راحت و قدرت مانور بالایی را فراهم آورده است. هرچند هنوز هم ارتفاع زین نسخهٔ R مانستر ۱۲۰۰ با ۸۳ سانتیمتر از سطح زمین نسبتاً پایین است اما ارتفاع زین این مدل درواقع ۱۵ میلیمتر بیشتر از نسخهٔ پایه است. بااینکه روکش زین این موتورسیکلت نرم و راحت است ما طراحی پروفایل زین موجب درد کمر در سواریهای طولانی میشود. فرمان نیز مناسب و عریض است اما نه آنقدر که در ترافیک شهری مزاحمت ایجاد کند. مجموعهٔ اگزوز با قطر ۵۸ میلیمتر، صدای زیبا، رسا و دلانگیزی دارد. بعلاوه مانستر 1200R با وزن ۲۰۴ کیلوگرمی خود بسیار سبک احساس میشود.
قیمت
دوکاتی مانستر 1200R مدل ۲۰۱۶ در ایالاتمتحده برچسب قیمت ۱۸,۶۹۵ دلاری را بر روی خود میبیند که بسیار بیشتر از قیمت ۱۱ هزار دلاری نسخهٔ پایهٔ مانستر ۸۲۱ است؛ اما تفاوتهای فراوان میان این دو موجب میشود که این اختلاف قیمت منطقی به نظر برسد. بااینحال باوجود تریومف Speed Triple R با قیمت ۱۵ هزار دلار، سوزوکی GSX-S1000 با ۱۰ هزار دلار و حتی آگوستا Tuono V4 1100 با ۱۷ هزار دلار قیمت، دوکاتی مانستر ۱۲۰۰ R کمی گران به نظر میرسد.
نتیجه
دوکاتی مانستر هماکنون در دههٔ سوم عمرش قرار دارد و ۱۲۰۰ R با پیشرانهٔ توانمند، ترمزهای قوی و شاسی عالی، هنوز هم موتورسیکلت خارقالعادهای است. هرچند که تعلیق آن برای خیابانهای معمولی کمی خشک است اما هنگام حرکت با سرعت بالا جای هیچ گله و شکایتی باقی نمیگذارد. مانستر ۱۲۰۰ R نمایندهای عالی از کلاس سوپربایکهای نیکید است و قطعاً نام و میراث مانستر را به بهترین نحوه زنده نگهداشته است. در توصیف این موتورسیکلت بهترین چیزی که میتوان گفت این است که دوکاتی مانستر ۱۲۰۰ R یک لامبورگینی دوچرخ است.
منبع: Motor1
شایان
۶ مرداد ۱۳۹۵عجب چیزیه ولی برای ما خواب وخیاله پالس آر اس رو نقد کنین قیمت و قیافه خوبی داره.
uss zumwalt DDG-1000
۶ مرداد ۱۳۹۵ایول
125cc
۶ مرداد ۱۳۹۵ما با 125cc خودمونو به کشتن میدیم با این فک کنم با کاردک بیان جمع کنن مارو :)
B/M/P/J
۶ مرداد ۱۳۹۵سلام، دوستانی که در زمینه موتور در ایران اطلاعات دارن لطفا راهنمایی کنن که موتور خوب برای شهر و جاده تا ۲۲ میلیون تومن چی هست. ممنون.
uss zumwalt DDG-1000
۶ مرداد ۱۳۹۵نینجا
Hamid...Audi
۶ مرداد ۱۳۹۵با یه سرچ ساده میتونید نقد و بررسی موتور های 250 سی سی رو که آقای دولت سرایی تو همین سایت زحمتش رو کشیدن پیدا کنید.
مگلی دایلیم هیوسانگ نینجا و … .
uss zumwalt DDG-1000
۶ مرداد ۱۳۹۵هیوسانگ الکی گرون.هیچی نداره سوارشدم.
مگلی هم بد نیست.
نینجا عالیه.
موتور فقط ژاپن و ایتالیا
B/M/P/J
۶ مرداد ۱۳۹۵آقای حمید قبلا همه رو خوندم ولی نتونستم انتخابی کنم چون بیشترشون خیلی خوب بود بخاطر همین اینجا گفتم تا ببینم اکثریت چی می گن ممنون.
Hamid...Audi
۸ مرداد ۱۳۹۵منم هیچکدوم از این ها رو سوار نشدم فقط چون بی اندازه عاشق موتورم تجربیات این و اون رو شنیدم و خوندم و بازگو میکنم.
در این که سلطان 250 سی سی های داخل ایران نینجا 250ه شکی نیست.هم قدرت هم شتاب کیفیت خیلی بالایی داره.مگلی هم بدک نیست و شتاب و قدرت به نسبت خوبی داره ولی اکثر دارنده ها از کیفیت پایین قطعاتش مینالن و از این که خرج میزاره رو دستشون ناراضین.
Danial
۶ مرداد ۱۳۹۵تنها مدل هایی که میتونی بگیری نینجا 250 که یه مقدار الان ظاهرش دیگه قدیمی شده و همچنین دوک 200 که البته اگر این نوع طراحی رو دوست داری چون بیشتر استریت فایت هستش ولی اگه من جات باشم HYOSUNG GT 250 RC میگیرم که حدوداً با بیمه و اینا همون 22 برات میشینه ظاهر جدید تر نسبت به بقیه و استیلش هم عالیه من داشتم راضی بودم خدا ازشون راضی باشه :) استیل هیوسانگ نسبت به نینجا ریسی تر من برای همین بیشتر میپسندمش تازشم لاستیکش پهن تره هیو 150 فابریکی نینجا 250 لاستیک 130 تو استیل راه رفتن خیلی فرقشونه. البته نینجا خیلی باکیفیت تره حالا حالاها اگه زمین نزنیش خراب بشو نیست هیو برای دو سال زیر پات خوبه بعد باید بفروشی مدل بالاتر بخری.
uss zumwalt DDG-1000
۶ مرداد ۱۳۹۵نینجا عالیه
B/M/P/J
۶ مرداد ۱۳۹۵USS دقیقا میشه بگی چرا مشکل دارن و چه نوع مشکلی!؟ ممنون
دانیال
۶ مرداد ۱۳۹۵ترددد انواع موتور سیکلت بالای 250 سی سی در فضای شهری ممنوعه حتی با کارت سبز بدونه کارت هم نگهداری هم جرم حساب میشه چه برسه به استفاده.برای لذت بردن از موتور های بالای 250 باید بین 50 تا 120 میلیون پول دلشته باشی و یه وانت که موتورو ببری بیرون شهر دور بزنی بعد با وانت برشگردونی
B/M/P/J
۶ مرداد ۱۳۹۵تشکر از همه، نظر اکثر رو نینجا ۲۵۰ هست و فکر کنم همین و انتخاب بکنم اگه پیشنهاد های دیگه دارید بگید.ممنون و من موتور پرسرعت نمی خوام موتوری که تو شهر و جاده راحت باشه.
محمد رومياني
۶ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز نینجا و امثالهم چون استایل ریس دارن بعد از یکم رانندگی کمرت خسته میشه و درد میگیره….تجربه دارم که اینو میگم… بنظرم از موتوری مثه پالس ns استفاده کنی خیلی بهتره.حالت نشستن روشون راحت تره
Hamid...Audi
۸ مرداد ۱۳۹۵توضیه من به شما Z250 ه.
درسته زیبایی نینجا و فلاپای حجیم و خوشگل اون رو نداره ولی بقیه مشخصات دقیقا مثل برادرش نینجائه به علاوه این که استایل استریت و راحت تری داره.
دانیال
۶ مرداد ۱۳۹۵گفت 20 میلیون نه 200
ناصر
۱۷ شهریور ۱۳۹۵بنللی ۲۵۰ دو سیلندر
امید
۱۹ آذر ۱۳۹۷دورود بر شما، زونتس 250
PORSCHE:The God of Cars
۶ مرداد ۱۳۹۵واقعا عالیه. حرف نداره. عشقست لامبورگینی دو چرخ. هر چند موتورهای پوشیده رو از نیکددبیشتر دوست دارم.
احمد
۶ مرداد ۱۳۹۵,تو ایران با همین 125 های داغون اکثریت مثل *&^*% ـها میرونن وای به حال اینکه موتوری بهشون بدی که قدرت بیشتری داره
به جرعت میتونم بگم بیش از 80% موتور سوارها گواهینامه ندارن بیش از 99%ـشون قوانین رو رعایت نمیکنن ، همه هم 100% دیدنشون که با چه وضعی رانندگی میکنن
Danial
۶ مرداد ۱۳۹۵من کلاً نیکد پسند نیستم اما قابلیت هایی که نیکد تو شهر بهت میده رو هیچ موتور ریسی بهت نمیده کاملاً زیر دستت یک اسب قدرتمند داری که به هر سمتی که بگی میره بدون شک مانسستر هم هیولاییه برای خودش.
حامد
۶ مرداد ۱۳۹۵تشکر ویژه از آقای امیر دهقان .
دوکاتی استاد طراحی ظاهریه( یه نگاهی به پانیگالی بندازین) به علاوه یکی از بهترین های وی توین هست (دسمو).تو مقاله اسمی از بی ام و اس 1000 آر برده نشد که رقیب قابلی برای دوکاتی هست.
امیر دهقان
۶ مرداد ۱۳۹۵سپاس از لطف شما
احمد باقری
۷ شهریور ۱۳۹۵عجب موتوری شده.