سبکبال بودن بر روی موتورسیکلت چیزی است که شاید خیلیها هنوز خواهان آن باشند. بر روی موتورسیکلتی مانند هوندا گروم ۲۰۱۴ با سرعتی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میتوان از هوای یک صبح پاییزی نهایت استفاده را برد.
کوچک و جمع و جور
هوندا با موتورسیکلتهای کوچکی مانند «دریم» و سوپرکاب به بازار امریکا قدم گذاشت. در حال حاضر نیز با شرایط ویژه و دلپذیر در هوندا گروم ۲۰۱۴ قصد دارد تا نظر خریداران جدید را به خود جلب کند. هوندا گروم ۲۰۱۴ (گروم اصطلاحی عامیانه به معنی اوباش) یک موتورسیکلت مینی ۱۲۵ سیسی است که فاصله محوری آن ۱/۲۰۴ متر است. سطح زین آن ۷۵/۴ سانتیمتر از زمین فاصله دارد و وزن آن نیز اندکی بیشتر از ۱۰۲ کیلوگرم است. فاصله بالای باک بنزین ۵/۴۸ لیتری تا زمین به زحمت به ۳ فوت (۹۱/۴ سانتیمتر) میرسد. در همین حال، یک شخص با قد متوسط کاملاً بر روی آن احساس راحتی میکند؛ چرا که دارای جای نشستن بزرگ و نرم و مناسب برای رانندگی است.
کشیدن نگاهها به سمت خود
در هنگام راندن هوندا گروم در خیابان برای تست، بسیاری از مردم نظرشان به این موتورسیکلت جلب میشد و در مورد سرعت و قیمت آن سؤالهایی میپرسیدند. مخصوصاً در پشت چراغ قرمز سبکبال بودن موتورسیکلت، کاملاً به چشم میآمد. وقتی چراغ سبز میشد، کافی بود دنده اول را زده، اندکی گاز را چرخانیده و به آرامی کلاچ را رها کرد تا «گروم» با آرامش از چهارراه دور شود.
دور موتور بالا
عقربه دور موتور، خط قرمزی برابر ۸ هزار دور بر دقیقه نشان میداد. ولی در عین حال، نباید توجه چندانی به آن کرد؛ چرا که خط قرمز واقعی ۹۲۰۰ دور بر دقیقه است. سپس با پا، یک تلنگر زده و آن را به دنده دوم میبریم و همینطور دندههای سوم و آخر. در همین حال، به جلو بر روی باک خم شده و آرنجهای را به سمت کنار جمع کردن و سر را پایین نگه میداریم تا به بهترین حالت از لحاظ آئرودینامیک برسیم.
سرعت محدود
سرعت محدود را وقتی در هوندا گروم متوجه میشویم که خودرویی مانند ایمپالا با سرعتی نزدیک به ۸۰ کیلومتر بر ساعت از کنار ما عبور کند. موتور تکسیلندر انژکتور سوخت با خنککنندگی هوا در گروم تنها ۱۰ اسببخار قدرت و ۱۰/۸۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و به هرشکل، یک وسیله قدرتمند نیست. ولی در همین حال، از بیشتر قدرتی که دارد استفاده میکند و در دنده اول به ۴۱ کیلومتر بر ساعت، به ۶۷/۶ کیلومتر بر ساعت در دنده دوم و ۸۲ کیلومتر برساعت در دنده سوم میرسد. در دنده چهارم هم شرایط چندان مشخص نیست. بهترین حالتی که از آن در تست دیده شد، ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بود که البته زمان زیادی برای رسیدن به این سرعت طول کشید.
کاراکتر منحصر به فرد
هوندا گروم زیبایی کلاسیک با تندخویی بیپروای مدرن و وزن کم ترکیب نموده است و قدرت کم موتور و تمایل آن برای رسیدن به دور موتورهای بالا، آن را تبدیل به یک موتورسیکلت دوستداشتنی کرده است. با هم مشخصات این موتورسیکلت را مرور میکنیم.
هوندا گروم مدل ۲۰۱۴
قیمت مدل پایه: ۳۳۲۴ دلار
قیمت مدل تست: ۳۳۲۴ دلار
پیشرانه: ۰/۱ لیتری، ۲ سوپاپ SOHC، قدرت ۱۰ اسببخار در دور موتور ۷۰۰۰ دور بر دقیقه، گشتاور ۱۰/۸۴ نیوتن متر در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه.
گیربکس: ۴ دنده دستی.
آرایش: موتورسیکلت RWD
مصرف سوخت ترکیبی (تخمین EPA): ۱/۹۶ تا ۳/۳۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
۰ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۲ ثانیه (تخمین).
حداکثر سرعت: ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (مشاهده).
e36
۲۶ آبان ۱۳۹۳قرار باشه موتور سوار شی چرا قدرتمندشو سوار نشی؟؟ موتور سیکلتای ضعیف پرخطرترند.
MAFIA
۲۶ آبان ۱۳۹۳ژیگولی ژاپنی
"Amir"
۲۶ آبان ۱۳۹۳خداییش خجالت آوره،اندازه ی یارو رو با موتور مقایسه کنید
ME 84
۲۶ آبان ۱۳۹۳زیاد باهاش حال نکردم.
arman
۲۶ آبان ۱۳۹۳خیلی مضحکه سایز چرخاش .هدف هوندا ازینکار چی بوده ؟!! چرخ کوچیک هم دور بیشتری میزنه ( استهلاک بالا) هم صداش بیشتره هم ترمز گیریش ضعیف تر …..هم سرعت رو کم میکنه
سجاد
۲۶ آبان ۱۳۹۳اسباب بازیه .
0 تا 100 حدود 30 ثانیه!!!!!!!!!!!
125 های داخلی خیلی بهتر و ارزون ترن . . .
ASADI
۲۶ آبان ۱۳۹۳اصلا 100 تا میره که اندازه گرفتن/ تازه این هوندا های خودمون 110 تا رو باشون پر کردن و خیلی از این بهتره
ASADI
۲۶ آبان ۱۳۹۳ظاهرش از موتورش بهتره/چه کیلو متر جالبی داره
amin
۲۶ آبان ۱۳۹۳اگه قرار باشه 3000 دلار پول بدی موتورای 200 یا 250 سی سی که 140 رو میرن و 6 تا دنده دارن و خیلس هم خوشگل ترن زیادن
F
۲۷ آبان ۱۳۹۳4 هزارتا بدیم نینجا 250 مدل 2014 بخریم بهتر نیست؟
طرفدار بی طرف . reza
۱۴ بهمن ۱۳۹۳با حاله
wave
۲۹ فروردین ۱۳۹۴چرخش ارزش داره به تمام موتورای داخلی
american muscle
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴من این گازایی که به موتورم میدم به اینا بدم 160 تا میره
علی
۱۳ تیر ۱۳۹۵با سلام خودم موتور125 سی دی ای تک تاز مدل 1383 دارم و فقط با دنده 3 اون به سرعت 110 الی115 کیلو متر میرسم و آخر اون یعنی دنده4 به سرعتی معادل 140 الی 145 کیلومتر میرسه که با دوماشین پژو پارس و سمند EF7 جفت کردم و در شرایط آب و هوایی مطلوب به سرعت150 هم میرسید قیمت موتورم هم1.000.000 تومن هم هستش و از نظر سرعت و ظاهری بسیار زیباتر ازین میباشد از خرمشهر با تشکر
نوژن رهبري
۱۰ اسفند ۱۳۹۵این موتور بیشتر جنبه تزیین داره تا سواری و مناسب افراد کوچکتر و مینی سوار هست . بنظر من از همهیه موتور مینی هایه داخلی بهتره و هرچی هم که باشه هونداس.
Ali
۱۱ مرداد ۱۳۹۶سلام من قدم ۱۵۵هست به نظرتون واسه من مناسبه ،؟
میشه قیمتش رو داخل ایران بگیید؛؟
محمد حسام
۲۴ خرداد ۱۳۹۷علی جان سلام نمونه داخلی همین موتور هست اسمش کویرm3 هست و می دونید که کویر شرکت موتور سازی بدی نیست و این موتور همه چیزش مثل هندا گروم(msx)هست و قد شما هم به این می خوره قیمت هم حدود نو۵۵۰۰۰۰۰ودست دو تمیزش هم ۴۵۰۰۰۰۰حالا ببین خودت نو میخوای یا دست دو
آرمان
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ارتفاع نشیمنگاه این موتور حدود ۷۵ الی ۸۰ سانتی متره اگر با این ارتفاع مساله ای ندارید این موتور و مدل های مشابه از کمپانی های دیگه مناسب شماست دوست خوب من.
محمد حسام
۲۴ خرداد ۱۳۹۷شما دارید موتور های داخلی بدرد نخور رو با موتوری که لابروآتور های ژاپنی به تازگی طراحی کرده اند رو زیر سوال می برید یعنی شما بهتر از موتور ساز ژاپنی هستید اون متور cdi ها هم ژاپن طراحی کرده ولی حدود ۲۱ و۲۲ سال پیش و از تکنولوژی زمان رضا خان بهره می بره و هرچی هم که باشه موتور خوبی هست و طراح های ژاپن از علی نقی وتقی بهتر اند البته بر نخوره ها شما ها نسبت به طراح های ژاپنی هیچی نمیفهمید
یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ کس نبود
وغیر از خدا هیچ کس نیست یا علی
ری
۲۱ خرداد ۱۴۰۲از کجا میشه خرید