میگوئل دوهامل مرد کارهای بزرگ است. با این مرد فرانسوی-کانادایی همراه میشویم تا به بررسی محصول جدید هوندا بپردازیم. دوهامل از ۶ سال پیش تا کنون از مسابقات حرفه ای موتورسواری به دور بوده است. اما همواره دوست دار این مسابقات بوده و هست. داستانها و جملات جذاب و سرگرمکننده او برای همه ما لذتبخش است.
او همچنین دارای رکوردهای زیادی از جمله ۸۶ قهرمانی مسابقات AMA و مقامهایی در مسابقات دیتونا است. در حالی که او خنده بر لب دارد اما زمانی که کلاه ایمنی را بر سر میگذارد بسیار جدی است. به خاطر اینکه دوهامل آشنایی زیادی با سوپر بایک های هوندا دارد، بنابراین بهترین فرد برای آزمایش Honda CBR1000R SP است. اگر چه که او مدت زیادی را با موتورهای سوزوکی، کاوازاکی و هارلی دیویدسون گذرانده است اما این “شماره ی ۱۷” همیشه به عنوان یک هوندا سوار شناخته شده است. او با هر دو موتور تولید محدود هوندا یعنی VFR750R RC30 و RVF750R RC45 پیروزیهایی به دست آورده است. البته نسخه ی تولید محدود SP بهاندازهی دو موتور ذکر شده عجیب و غریب نیست اما ویژگیهای خاص خود را دارد. ویژگیهایی مانند موتور دستساز، سیستم تعلیق سطح بالای Ohlins و سیستم ترمز برمبو. برای شروع کار ما سوپربایک ۲۰۰۶ AMA متعلق به دوهامل را کلکسیون هوندای آمریکا قرض گرفتیم. متأسفانه نمیشود این مدل را راند اما به هر حال این بایک یک تقابل جالب را بین نسخه ی SP و مدل پایه ی CBR1000RR ایجاد مینماید. پس از پاک کردن گردوغبار و تارعنکبوتها از روی مدل استاندارد CBR1000RR و مقایسه ی سریع آن با مدل SP، دوهامل سریعاً سوار SP شده و ما را یاد چند سال پیش انداخت! آیا آن عشق و علاقه سالهای اول دوهامل پس از سواری با این موتور برگشته است؟!دوهامل میگوید:
جای تعجبی ندارد که درک و احساس دوهامل در رابطه با مرزهای عملکردی سوپربایک ها تا این حد فوقالعاده باشد.چیزی که باید بگویم این است که راندن و تکان دادن SP در سر پیچها آسانتر است. او همچنین اضافه میکند که: موتور استاندارد خوب است اما هدایت آن در پیچهای مسیر Buttonwillow در سرعتهای بالا کمی دشوار است.
دوهامل درباره ی این مدل میگوید:
همه این تفاوتها قابلتوجه است زیرا که دو موتور هندسه ی یکسانی را به اشتراک میگذارند:جذب ضربات و دستاندازها در نسخه ی SP به طور قابلتوجهی بهتر است. شما یک دستانداز را رد میکنید و آن را احساس میکنید اما این مساله باعث خارج شدن موتور از مسیر نمیشود. در مدل SP، تماس تایرها با سطح مسیر به صورت پایدارتری صورت میگیرد.
نکته دیگری که توجه ما را به خود جلب نمود کالیپرهای ترمز برمبو بود که باعث شد تا دوهامل این چنین حسی داشته باشد:۲۳.۳ درجه کج شدگی، دم ۳.۷ اینچی و فاصله ی بین دو محور ۵۵.۷ اینچی. همچنین وزن این دو نیز تقریباً مشابه است. البته اشاره به این نکته ضروری است که سیستم تعلیق Ohlins و ضربهگیرهای TTX حس بهتری از سواری را ایجاد میکنند. همه ی این موارد باعث میشوند که SP فرمان پذیری بهبود یافته ای داشته باشد و احساس خشن و استواری را در هنگام خم شدن به شما بدهد. نکته اینجاست: اگرچه مدل استاندارد CBR فوقالعاده خوب است و کار خود را بسیار خوب انجام میدهد اما مدل SP به طور واضحی عملکرد بالاتری دارد.
احساس بسیار قوی و محکم در مقایسه با ترمزهای استاندارد که موتور را با قدرت بیشتر و کنترل بهتر متوقف میکند.
ترمزهای برمبو در ابتدای کار کمی سنگین عمل میکنند اما وقتی که فشار بیشتری به آن وارد نمایید، ترمزها به صورت خطی قویتر و قویتر عمل میکنند بدون آنکه لرزش یا خللی در عملکرد آنها دیده شود.
تغییرات انجین نیز برای هر دو نسخه ی سال ۲۰۱۴ تدارک دیده شده است که شامل سر سیلندر تجدیدنظر شده (با ورودیها و خروجیهای تغییر شکل یافته) میباشد. در این میان عملکرد نسخه ی SP با استفاده از پیستونهای دستساز و میلههای ارتباطدهنده قابلتوجه تر است.
همه چیز در رابطه با SP، چیزی بیش از یک احساس بهبود ساده است. این نسخه دارای سواری نرمتر با لرزش کمتر است. انتقال قدرت در این مدل به صورت الکتریکی احساس میشود. یک برتری قابلملاحظه برای SP میزان قدرت خروجی آن است که به میزان ۱۵۲.۲ اسب بخار و ۷۸.۴ پاوند فیت تورک میباشد. (این اعداد برای نسخه معمولی به ترتیب ۱۴۷.۲ و ۷۵.۸ میباشد.)حتی اگر کنترل کشش وجود نداشته باشد،SP قدرت خود را به خوبی به سطح جاده منتقل میکند.
دوهامل در رابطه با سواری مدل استاندارد نیز میگوید:انتقال قدرت در مدل استاندارد کمی تندتر و ناگهانی صورت میگیرد و زمانی که این قدرت با سیستم تعلیق استاندارد عقب ترکیب میشود، باعث میشود که موتور کمی جهش داشته باشد.
من فکر میکنم که میتوانم با مدل استاندارد کمی زودتر یک دور پیست را طی کنم البته تعداد این دورها کم است. من نمیتوانم همانند مدل SP دورهای سریعتری را به مدت طولانی داشته باشم. در مدل SP شما واقعاً میخواهید که تمام سوخت موجود در باک را تمام کنید. این مدل شما را آسوده خاطر میسازد و شما را وادار میسازد تا محدودیت آن را پیدا کنید.
آخرین تست در خیابان، احساسات و باورهای ما در رابطه با این مدل را تکمیل و تأیید کرد و مزایای سیستم تعلیق ارتقا یافته مشاهده گردید. مدل SP کنترل سواری و هندلینگ بهتری دارد و نرمی سواری و موتور آن در مقایسه با مدل استاندارد شما را شگفتزده میکند.
[jwplayer mediaid=”۸۰۳۲۸″] اگرچه هوندا هنوز مشخص نکرده که چه تعدادی از مدل SP برای سال ۲۰۱۴ در دسترس خواهد بود اما مطمئناً برای فروش آنها دردسری نخواهد داشت زیرا اختلاف قیمت ۲.۷۰۰ دلاری برای این چنین عملکرد عالی ناچیز است. [دانلود ویدئو]این یک بایک نیست که هوندا فقط نشان SP را بر روی آن چسبانده باشد و فقط رنگآمیزی متفاوتی داشته باشد. قطعاً تفاوتهای قابلتوجهی بین دو مدل وجود دارد. مطمئناً با انتخاب SP، لبخندی بر روی لبان شما نقش خواهد بست.
کافر مقدس
۲۴ تیر ۱۳۹۳اوووو باووو برجــه7ـه 2013 اومد!
http://www.honda.com/newsandviews/article.aspx?id=7452-en
معمولا همه ی کمپانی های مدلهای سال بعد رو سال قبلش میزنن
الان دیگه مدل های 2015 ش و سری 300 سی سی ش هم اومده
بعضی ها هم تو ایران همیون سوارش میشن تو گمرک HRC ش هست 170تومن . . .
بعنی خیلی ها هستن ها این قیمت میدن موتور بهتر بگم میدن ب سووئییچ
1159 و تیریموف هم تو ایران هست چ برسه سی بی آر
http://www.delkash.net/upsara/do.php?img=75
http://www.delkash.net/upsara/do.php?img=74
اونوقت ما باید نینجای 4هزار دلاری رو بخریم 35تومن :(
میلاد
۲۵ تیر ۱۳۹۳BMW HP4 هم هست.کاواساکی ZX10R مدل 2013 هم هست.
ولی متاسفانه اونی که داره، اختیار مال خودشو نداره و همیشه باید با استرس و ترس از مامورا سوار بشه.جای بسی تاسفِ.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۴ تیر ۱۳۹۳درود .
موتور فقط ژاپن .
ممنون از شاهین عزیز که مطلبش عالی بود .
just germany...
۲۴ تیر ۱۳۹۳میلاد جان دادا اینو ببین حالشو ببر
http://www.bama.ir/car/details-3-1496950/2014-mercedes-benz-s500-for-sale
پدال جان بزار.مگه چیه که نمیزاری؟
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۴ تیر ۱۳۹۳هیج وقت از موتور و موتورسوار خوشم نیومده و نخواهد اومد
مک میسل
۲۵ تیر ۱۳۹۳من نه به اندازه ی شما!!ولی بدم میاد.ولی اونایی هم که موتور سوارن از شما بدشون میاد که کامیون سواری!
مک میسل
۲۵ تیر ۱۳۹۳من زیاد از موتور سر در نمیارم……فقط میدونم ژاپن برند های موتورسازی خوبی داره!
ahmad
۲۵ تیر ۱۳۹۳پس کاملاً مشخصه تا حالا موتور سوار نشدی. یه جورایی به کسانی که میتونن برونن حسودی میکنی!
یه نظر من موتور وسیله ای درون شهری و ماشین وسیله واسه کار های برون شهری است. موتور واسه داخل شهر فوق العادست. هم رانندگی با اون بسیار لذت بخش و سریع هست و هم از ترافیک و تاخیر و … خبری نیست!
elring
۲۴ تیر ۱۳۹۳ممنون داداش شاهین مقاله ی جالبی بود
mahdi
۲۴ تیر ۱۳۹۳درود
شاهین جان مطلبت جالب بود
عالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی بود
البته در مورد هوندا باید گفت که جزء بهترین های دنیاست
بی نظیره
به قدری قابلیتهای بالایی داره که در قهرمانی موتور سواران نقش مهمی ایفا میکنه
تائید کننده حرف من مستند موتور سوار مشهور ایتالیایی (رسی ) هست که بعد از هوندا به یاماها پیوست و لیاقتهای خود رو به همگان ثابت کرد چرا که همیشه در مذان اتهام قابلیتهای موتور هوندا بوده و با یاماها وقتی قهرمان شد به همگان قهرمانیش رو ثابت کرد
نتیجه مطلب : هوندا قابلیتهای بی نظیری داره
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
Ehsan
۲۴ تیر ۱۳۹۳نمیدونم چرا از موتور خوشم نمیاد
به قول یکی از دوستان وقتی سوار موتوری پوستت محافظ توست !!!
ممنون شاهین جان ، حالا کدوم رو انتخاب میکنی هوندا یا BMW ؟
PEUGEOT
۲۴ تیر ۱۳۹۳موتورش خیلی خوشگله
فقط باید باهاش گاز بدی البته باید مواظب باشی تصادف نکنی که تیکتم پیدا نمیشه
علی آهنگر
۲۴ تیر ۱۳۹۳152.2 اسب بخار ؟
جون میده موتورشو باز کنی ببندی رو پراید :D
hero
۲۴ تیر ۱۳۹۳دوست عزیز
برای موتور خودرو باید به عدد گشتاور هم توجه کرد
همه چی که عدد اسب بخار نیست
Nissan GTR
۲۴ تیر ۱۳۹۳موتور فقط ژاپنی و ژاپنی هم فقط کاوازاکی zx14 و هایابوسا
ESI
۲۴ تیر ۱۳۹۳ما اخر نفهمیدیم how much
hero
۲۴ تیر ۱۳۹۳دوستان سلام
اینکه میگن موتور بالای 250 تو ایران آزاد شده راسته یا شایعست؟
فرزاد
۲۵ تیر ۱۳۹۳از موتور سنگین خیلی خوشم میاد ولی پول خرید cg125هم نداریم :) .اخیرا کویر موتور نمایشگاه زده با قیمت های غیر منطقی و نجومی که خبری از ژاپنی های دوست داشتنی هم نیست.تاسف اوره کاوازاکی نینجا 250ccتو بازار 25میلیون.
ادریس( ♪♫Edi سابق)
۲۵ تیر ۱۳۹۳هوندا عشقه
aMIN
۲۵ تیر ۱۳۹۳HONDA عشق اول من هستش
امید
۲۶ تیر ۱۳۹۳خوبه فقط اینجا خیلی خطرناکه
گرگ جاده هاB.W.O.S
۱ مهر ۱۳۹۴اره دیگه واقعا گرگه جاده ها ولی من از معمولی بهتر خوشم میاد اما موقع حرکت اسفات نکنه خیلی
Sina
۱ بهمن ۱۳۹۴سلام.من این هیولا را تونستم به سرعت 270 برسونم خیلی راحت شتاب میگیره و خیلی راحت ادرنالین خون تو به اوج میرسونه ولی خدا اگه موتور سوار های ایران نفرین کرده باشه فقط بخاطر بودنشون تو ایرانه جای که کسی نمیتونه بپرسه چرا موتور 14700 دلاری باید بالای 120,فروخته شه .کافی به سایت کویر موتور سر بزنید و قیمت ها را با سایت eBay.com مقایسه کنید
خدا خودش رحم کنه
یا علی مدد
Cross motor
۱۹ مرداد ۱۳۹۶به نظر من اگه موتور وارد کنیم خیلی موفق تر خواهیم بود قبول کنید الآننسل موتورهای انژکتوری هستش ولی تو ایران ما هنوز موتورامون کاربراتوری هستش،من خودم علاقه بیشتری ب موتورهای تریل دارم اما موتور سنگینم دوس دار،کاش یه اتفاق بیفتع که فرهنگا پیش بره سمت اینجور موتورا،بعضا دیدم که ی موتور125ccتو ایران تا قیمت 5_6میلیونم فروخته شده در حالی که هیچ امنیتی ندارن،زمستونا هم که با سختی و مشقت روشن میشه کاش بفهمیم کشورمون قطب موتور سازی نیس بخدا کاربراتور منسوخ شده تو همه کشورااااااا
علی منصوری
۲۵ مهر ۱۴۰۳چقدر این برند باشکوهه