دوکاتیموتورسیکلتهفته نامه

دوکاتی، قامت فولکس‌واگن بر روی دو چرخ

محمدجواد سرانجام: در حالی امسال شرکت دوکاتی نودمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گرفت که از اهداف و آرمان‌های اولیه خود بسیار فاصله گرفته است. این شرکت موتورسیکلت‌سازی شهیر ایتالیایی، کار خود را با تولید قطعات الکتریکی شروع کرد و بعد از جنگ دوم جهانی به ساخت موتورسیکلت روی آورد. با این حال در تولید موتورسیکلت هم بسیار موفق عمل کرد و خیلی زود توانست نام خود را در سرتاسر جهان فراگیر کند. پس از آن، شرکت دوکاتی به مدد مهندسان خلاق و مبدع خود توانست در ساخت سریع‌ترین موتورسیکلت‌های جهان رقابت کند و در بین بزرگ‌ترین سازنده‌های موتورسیکلت جهان و تولیدکننده‌های سوپربایک‌ها جایی برای خود دست و پا کند.

Ducati 1199 Panigale
Ducati 1199 Panigale
دوران شکوفایی شرکت دوکاتی بعد از تغییر در مالکیت و مدیریت این شرکت آغاز شد و این شرکت توانست در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی درخشش فراوانی در مسابقات جهانی موتورسواری داشته باشد؛ اما با این وجود، شرکت دوکاتی نیز مانند بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی فعال درزمینهٔ تولید خودروهای سوپراسپرت، با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد و چندین بار تغییر در مالکیت و مدیریت را تجربه کرد تا در آخر به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت لامبورگینی به گروه فولکس‌واگن پیوست.

heritage_decade1920_01_antonio-cavalieri-ducati-senior
برگ برگ دفتر عمر یک اسطوره
آغاز فعالیت شرکت دوکاتی با تولید قطعات و تجهیزات رادیو بود. این شرکت در سال ۱۹۲۶ میلادی و بر اساس تولید و توسعه حق ثبت تجاری آدریانو دوکاتی در صنعت رو به رشد رادیو و به همت آنتونیو دوکاتی و سه پسرش، مارسلو، آدریانو و برونو و دیگر سرمایه‌گذاران شهر بولونیا ایتالیا راه‌اندازی شد. پس از مدتی، کسب‌وکار خانوادگی دوکاتی با استقبال فراوانی روبه‌رو شد و آن‌ها حوزه فعالیت خود را گسترش دادند. در ابتدا برای دست‌یابی به این هدف، خانواده دوکاتی سنگ بنای یک کارخانه پیشرفته جدید به همراه یک مرکز تحقیق و توسعه را در سال ۱۹۳۵ بر زمین گذاشتند و خیلی زود دفاتری برای ارائه خدمات مستقیم به مشتریان جهانی خود در لندن، پاریس، نیویورک، سیدنی و کاراکاس راه‌اندازی کردند.

storia-stabilimento_01_edificio-ssr-1936

1940_03

heritage_decade-1940_04
با این حال، جنگ جهانی دوم دامن شرکت دوکاتی را گرفت و کارخانه تازه تأسیس دوکاتی با خاک یکسان شد؛ بنابراین، برادران دوکاتی تمام مدت جنگ را به مطالعه و برنامه‌ریزی برای معرفی محصولاتی جدید در دوران پس از جنگ پرداختند. یکی از اقدامات شرکت دوکاتی بعد از پایان یافتن جنگ، همکاری با شرکت خودروسازی سیاتا درزمینهٔ تولید و فروش موتور کوچکی بود که قابلیت نصب بر روی دوچرخه را داشت. این موتور که توسط آلدو فارینلی طراحی و ساخته شده بود به سرعت در بازار محبوب شد؛ به شکلی که میزان تولید آن از ۱۵ دستگاه در سال ۱۹۴۶ به ۲۵ هزار دستگاه در سال‌های بعد افزایش پیدا کرد و تا جایی پیش رفت که دویست هزار دستگاه از آن تا سال ۱۹۵۲ فروخته شد.

ducati_vilar_cucciolo_1950
موتور کوچک به خاطر صدایی که می‌داد کوچیولو به معنی توله‌سگ نام گرفت و به سرعت شهرت جهانی پیدا کرد. این موتور در ابتدا به‌صورت جداگانه فروخته می‌شد و پس از مدتی بر روی بدنه‌ای که توسط یک مهندس صنایع هوایی و طراح هواپیما، جیانی کاپرونی، طراحی شده بود قرار گرفت و به‌صورت یک مجموعه کامل به فروش رسید؛ بنابراین، به‌واسطه موفقیت کوچیولو و اعتباری که برای دوکاتی به ارمغان آورد، شرکت دوکاتی در بخش صنایع مکانیکی صاحب اعتبار شد و مورد تائید جامعه قرار گرفت.

در سال ۱۹۵۲، شرکت دوکاتی دومین محصول خود را روانه بازار کرد. کروزر نام اولین محصول اسکوتر شرکت دوکاتی بود که با یک موتور ۱۷۵ سی‌سی و ۷.۵ اسب بخار قدرت، اولین‌های زیادی را با خود به همراه داشت. این محصول نه تنها اولین اسکوتر شرکت دوکاتی بود، بلکه اولین اسکوتر مجهز به موتور چهارزمانه و اولین اسکوتر دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک در ایتالیا بود. یک سال بعد، شرکت دوکاتی محصول دیگری با نام دوکاتی ۹۸ را به بازار معرفی کرد. یک موتورسیکلت با موتور ۹۸ سی‌سی که خیلی زود به یک موتور ۱۲۵ سی‌سی ارتقا یافت.
سال ۱۹۵۴ برای شرکت دوکاتی یک نقطه عطف بود، چراکه شخصی به این شرکت پیوست که برای حداقل ۴۰ سال بعد از آن الهام‌بخش و موتور محرک موفقیت‌های شرکت دوکاتی در مسابقات جهانی و جاده‌های بین‌المللی بود. فابیو تالیونی با ذهن هنرمند و خلاق خود توانست ایده‌های نوآورانه را به عمل در آورده و یک سری از موتورهای مبتکرانه را برای شرکت دوکاتی خلق کند که حاصل آن معرفی دوکاتی به جهان به‌عنوان نامی جذاب و شگفت‌انگیز درزمینهٔ موتورسیکلت بود. بعد از آن شرکت دوکاتی محصول ماریانا را در سال ۱۹۵۵ و ۱۲۵ دسمو را در سال ۱۹۵۶ وارد بازار کرد. محصول بعدی شرکت دوکاتی یک موتورسیکلت ۲۰۰ سی‌سی به نام الیت بود که تولید آن از ۱۹۵۸ آغاز شد. علاوه بر این، پروژه مهم شرکت دوکاتی درزمینهٔ موتورهای دو سیلندر نیز در همین سال به نتیجه رسید که حاصل آن شکوفایی موتورسیکلت‌های مجهز به موتورهای دو سیلندر در دهه بعد میلادی بود. این نوآوری مکانیزمی برای کنترل سوپاپ‌های این دسته از موتورها بود که فابیو تالیونی از ۱۹۵۵ بر روی آن کار می‌کرد تا درنهایت، در موتور دو سیلندر ۲۵۰ سی‌سی مایک هیل‌وود، موتورسوار شهیر انگلیسی درخشید.

heritage_decade-1960_01_scrambler-350-dx
با این حال، دهه ۱۹۶۰ میلادی برای صنعت موتورسیکلت‌سازی ایتالیا دوران سختی بود. بحران‌های اقتصادی در ابتدای این دهه بر صنعت موتورسیکلت‌سازی سایه افکند. فروش شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی متأثر از تولید خودروهای سواری کوچک مانند فیات ۵۰۰ کاهش یافت و این صنایع برای بقا دچار مشکل شدند؛ بنابراین، شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی به سمت بازارهای خارجی و بیشتر کشور آمریکا گرایش پیدا کرد و محصولات خود را تحت نام اسکرامبلر در بازارهای آمریکا معرفی کرد. اسکرامبلر ۲۵۰ اولین محصول شرکت دوکاتی بود که در سال ۱۹۶۲ و تحت این نام در آمریکا به فروش رسید. بعد از آن و در سال ۱۹۶۳، محصول بعدی شرکت دوکاتی به نام آپولو با اولین موتور دو سیلندر ۹۰ درجه این شرکت تولید شد.

heritage_decade-1960_02_apollo
در سال ۱۹۶۷، شرکت دوکاتی تصمیم به انقلابی در موتورهای خود گرفت و موتورهای دو سیلندر با فن‌آوری مخصوص خود را در دسترس عموم قرار داد. دوکاتی تا قبل از این فقط در محصولات مسابقه‌ای خود از این موتورهای دو سیلندر استفاده کرده بود و اکنون داشت موتورسیکلت‌های مارک ۳ خود را با دو موتور دو سیلندر ۳۵۰ سی‌سی و ۴۵۰ سی‌سی، روانه بازار می‌کرد که فروش آن تا پایان نیمه اول دهه بعد میلادی ادامه داشت.

heritage_decade-1960_01_apollo_01

با هجوم موتورهای پهن‌پیکر ژاپنی به بازارهای اروپا و ایتالیا در اواخر این دهه، شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی تصمیم به به‌روزرسانی محصولات و نیز بهسازی ساختار کارخانه‌های تولیدی خود گرفتند. حاصل این نوسازی برای دوکاتی توسعه کارخانه این شرکت در بولونیا ایتالیا و ایجاد فضای تولید جدید بود. با نوسازی کارخانه دوکاتی، دو محصول جدید دوکاتی در سال ۱۹۷۱ با نام‌های ۵۰۰ GP و ۷۵۰ GT به دست مهندس تالیونی طراحی و به بازار معرفی شدند. شرکت دوکاتی با این دو موتورسیکلت جدید به جنگ رقیبان رفت و توانست به کمک پاول اسمارت، موتورسوار شهیر انگلیسی و برونو اسپاگیاری، موتورسوار ایتالیایی در اولین دوره مسابقات ۲۰۰ مایل ایمولا در سال ۱۹۷۲ در کلاس ۷۵۰ سی‌سی به مقام اول و دوم دست پیدا کند. بعد از آن و در سال ۱۹۷۸ افتخار دیگری برای شرکت دوکاتی به ثبت رسید. مایک هیل وود ۳۸ ساله که با موتورهای دوکاتی رشد کرده بود، بعد از یازده سال دوری از میادین مسابقات موتورسواری توانست به همراه یک موتورسیکلت دوکاتی وارد مسابقات فرمول یک TT جزیره من شود و عنوان قهرمانی را بدست آورد.

heritage_comp_d2000_tourist-trophy_01_posterhailwood78

موتورسیکلتی که هیل وود با آن در این مسابقات شرکت کرد، یک محصول سوپر اسپرت بود که حجم موتور آن تا ۹۰۰ سی‌سی افزایش پیدا کرده بود. پس از آن به افتخار این قهرمانی، شرکت دوکاتی تا سال ۱۹۸۵، نسخه محدود این موتورسیکلت ۹۰۰ سی‌سی را با نام هیل وود تولید کرد.

heritage_decade-1980_01_tt2

تغییرات در سهام‌داران و مدیریت شرکت دوکاتی
دهه ۱۹۸۰ میلادی برای شرکت دوکاتی دهه تغییرات بزرگ بود. این شرکت موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی در سال ۱۹۸۳ به دست دو برادر طرفدار موتورسیکلت و مسابقه به نام‌های کلودیو و جیان فرانکو کاستیگیلیونی تصاحب شد و در زیرمجموعه شرکت نوپای موتورسیکلت‌سازی کاگیوا قرار گرفت. با تصاحب دوکاتی توسط این دو برادر، دوران پیروزی‌های بزرگ دوکاتی در عصر سوپربایک‌ها آغاز شد.
علاوه بر این، سهم شرکت دوکاتی تحت مدیریت برادران کاستیگیلیونی از بازار موتورسیکلت‌ها بیشتر شد، مدل‌های جدید معرفی شدند، عرضه موتورسیکلت‌های با حجم زیاد افزایش یافت و تعهد شرکت به حضور در مسابقات موتورسواری تشدید شد. این دوران طلایی با افتخارآفرینی مارکو لوچینللی و موتور افسانه‌ای دوکاتی ۸۵۱ اش در سال ۱۹۸۸ میلادی شروع شد و با افتخارآفرینی ریموند روشه با همین محصول دوکاتی ۸۵۱ در مسابقات قهرمانی جهان سوپربایک در سال ۱۹۹۰ ادامه یافت. بعد از آن، شرکت دوکاتی به صعود از پله‌های موفقیت در مسابقات قهرمانی جهان سوپربایک ادامه داد و پیروزی‌های خود را در سال‌های بعد با موتورسیکلت‌های ۸۵۱، ۸۸۸، ۹۱۶ و ۹۹۶ دوکاتی تکرار کرد.

heritage_decade-1990_01_996-factory-1999
ادغام شرکت دوکاتی با گروه فولکس‌واگن
با این حال، شرکت کاگیوا نتوانست دوکاتی را برای خود نگاه دارد و درنهایت ۵۱% از سهام این شرکت را در سال ۱۹۹۶ به شرکت سرمایه‌گذاری تگزاس پسیفیک گروپ به مبلغ ۳۲۵ میلیون دلار فروخت. دو سال بعد، شرکت تی‌پی‌جی کپیتال بیشتر ۴۹% سهام باقی‌مانده دوکاتی را نیز از آن خود کرد تا به تنها سهام‌دار این موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی تبدیل شود؛ اما با این حال، تی‌پی‌جی کپیتال یک سال بعد و در سال ۱۹۹۹، سهام شرکت دوکاتی را عرضه عمومی کرد و ۶۵% از سهام این شرکت به فروش رفت تا بالاخره در سال ۲۰۰۵، دو برادر به نام‌های کارلو و آندرئا بونومی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری‌شان بیشتر سهام شرکت دوکاتی را از آن خود کردند تا این شرکت موتورسیکلت‌سازی دوباره صاحبانی ایتالیای داشته باشد.
در ماه آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی، گروه فولکس‌واگن آلمان، علاقه‌مندی خود را، برای خرید سهام شرکت دوکاتی، به ارزش تقریبی ۸۶۰ میلیون یورو معادل ۱.۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد. تا اینکه در ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۲، شرکت لامبورگینی از زیرمجموعه‌های شرکت آئودی ۱۰۰% سهام شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی را خریداری و شرکت دوکاتی را به‌طور رسمی به زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن اضافه کرد. فردیناند پیئش، نوه فردیناند پورشه بزرگ، مدیرعامل اسبق شرکت فولکس‌واگن و یکی از پرنفوذترین اعضای هیئت‌مدیره گروه فولکس‌واگن که از دیرباز علاقه بسیاری به محصولات سوپربایک این موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی و میراث فابیو تالیونی داشت، عامل اصلی تصاحب شرکت دوکاتی به دست فولکس‌واگن بود. با این حال گروه فولکس‌واگن پس از تصاحب شرکت دوکاتی در بخش تحقیق و توسعه این شرکت ایتالیایی هزینه‌های بسیاری کرد تا بتواند جایگاه شایسته نام دوکاتی را دوباره برای این موتورسیکلت‌سازی فراهم کند.

heritage_decade-2000_01_campioni_in_piazza
جایگاه فعلی شرکت دوکاتی
شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی ۵۵۵۵۱ دستگاه انواع موتورسیکلت را در سال ۲۰۱۵ تولید کرده است. از این مقدار تولید، ۵۴۸۰۹ دستگاه موتورسیکلت به بازار مصرف دوکاتی تحویل داده شده است که این میزان نسبت به سال میلادی قبل از آن در حدود ۲۱.۵% رشد داشته است. این در حالی است که شرکت دوکاتی در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان اولین سال مالکیت این شرکت توسط گروه فولکس‌واگن فقط ۴۴۲۸۷ دستگاه موتورسیکلت را به فروش رسانده که همین مقدار نیز ۱.۹% تا سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است. به این ترتیب، شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی در سه سال مدیریت آلمانی گروه فولکس‌واگن رشد ۲۳.۴% را تجربه کرده است که خود گویای توانمندی شرکت فولکس‌واگن در اداره و مدیریت صنایع خودروسازی جهانی است.

تولید و فروش شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی در سال‌های 2013 تا 2015
تولید و فروش شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵

کلام پایانی
حرف‌وحدیث نسبت به اقدام گروه فولکس‌واگن در خرید شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی بسیار است. عده‌ای علت این خرید را علاقه شخصی فردیناند پیئش به‌عنوان یکی از مدیران و مالکان ارشد شرکت پورشه و گروه فولکس‌واگن می‌دانند، چراکه رقم پرداختی گروه فولکس‌واگن برای تصاحب این نام تجاری مشهور ایتالیایی بسیار بالا بود و زمزمه‌های موجود از تصمیم این غول آلمانی برای فروش دوکاتی به این حرف‌وحدیث‌ها بیشتر دامن می‌زند؛ اما در هر صورت باید پذیرفت که شرکت دوکاتی یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های فعال درزمینهٔ سوپربایک‌ها است و تصاحب آن به دست گروه فولکس‌واگن به‌صرف هزینه‌های بسیاری از طرف این شرکت آلمانی احتیاج داشت.

heritage_decade-2000_01_bayliss-3
در هر صورت، گروه فولکس‌واگن با خرید شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی سبد محصولات خود را کامل کرد تا شاید دیگر به‌سختی بتوان محصولی در حمل‌ونقل جاده‌ای را متصور شد که فولکس‌واگن در خط تولید خود نداشته باشد. اکنون فولکس‌واگن از خودروهای سواری معمولی در انواع کلاس‌ها گرفته تا خودروی‌های لوکس و سوپراسپرت و از خودروی تجاری شهری و بین‌شهری گرفته تا موتورسیکلت‌های سوپربایک تولید را می‌کند تا از این وجه نسبت به سایر صنایع خودروسازی جهانی هم‌رده متمایز بوده و در بین آن‌ها سرافراز باشد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

محمد جواد سرانجام

دانشجوی دکتری رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3016 ديدگاه)

    فولکس‌واگن خیلی از موفقیتاش رو‌ مدیون زیر مجموعه‌هاشه، شرکتای با اصل و‌ نسبی که خالق هیچکدومشون نیست.

    1. PARKER

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11527 ديدگاه)

      خب که چی ؟

      1. PARKER

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (11527 ديدگاه)

        کار فولکس واگن خـــــــیــــــــلــــــــــی باارزشه.
        شرکت هایی که میلیون ها عاشق و طرفدار ، نگران ورشکست شدن و نابود شدنشون بودن رو به زندگی برگردوند و به اوج رسوند.

      2. فرشاد سجادیان

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3016 ديدگاه)

        نظر شخصی میدونین چیه؟!

        1. madjid

          ۱۹ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (11527 ديدگاه)

          منم نظر شخصیم رو گذاشتم دیگه
          همه نظر شخصیشون رو میذارن
          ما که نماینده ی ملت نیستیم. هستیم ؟

        2. فرشاد سجادیان

          ۱۹ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (3016 ديدگاه)

          نظر شخصی شما، زیر سوال بردن نظر شخصی من بود با سوال تمسخر آمیزی که پرسیدی دوست عزیز. شما حرف خودت رو محترمانه بزن، بیان سوال “خب که چی ؟” نظر شخصی نیست.

    2. نوید جهرمی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3761 ديدگاه)

      مقایسه کن با فیات که هر روز از دستش حرص میخورم که چه بلایی داره سر کرایسلر و دوج و داچیا و بقیه میاره.

    3. X SIX M

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (669 ديدگاه)

      فولکس واگن فقط مدیون یه نفرِ اونم خالقش هیتلر

  2. mehdi

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    دقیقا
    فولکس‌واگن خیلی از موفقیتاش رو‌ مدیون زیر مجموعه‌هاشه، شرکتای با اصل و‌ نسبی که خالق هیچکدومشون نیست

  3. كوروش

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    قبلا می خوندیم دوکاتی بهترین سازنده های موتوره و اسطوره است
    می خوندیم پورشه بهترین های جهان رو می سازه
    همین چند سال پیش بوگاتی اسطوره سرعت رو (f1) شکست داد و شد سریع ترین خودرو ی جهان
    حالا می بینیم تمام اینها به اضافه برند های قدر دیگه ای زیر مجموعه ای این سوپر خودرو ساز هستند لقب شرکت معظم شایسته کسی هست که افتخاراتش قابل شمارش نیست نه تاکسی ساز پر فروش

    1. رضا

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (169 ديدگاه)

      تاکسی سازه پر فروش رو خوب اومدی

      1. كوروش

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        داداش پدر من عمری تویوتا داشته الان هم کرولا ۲۰۱۴ داریم ولی همیشه پدرم میگه هیچ چی بنز نمی شه(اوایل انقلاب یه دوسالی بنز داشته) !!!! برادر من فولکس گل داره ( همون پولو برزیلی )- ماشین برای ۱۵ سال پیشه موتورش تکنولوژیش و… تا الان اخ نگفته لامصب قیمتش اندازه پرایده ولی هندلینگش واقعا حرف نداره اصلا پشتش که می شینی دلت می خواد گاز بدی می دونی دردسر داره ولی تاحالا یک بارم شکایت نکرده ماشین ندیده
        دلیلش اینه که المانی جماعت سنگ تموم می گذارند برای ماشین هاشون واقعا مهندس به معنای واقعی کلمه هستند حالا یکی از بچه های سایت که استاد من بوده چند باری مارو برده ازادی سوار و یه ۳۰ ،۳۵ تایی ماشین درست حسابی تا الان سوار شدم اینکه می گم هیچ چیز بیمر نمی شه حسم می گه اصلا لامصب با هر سرعتی بری توی پیچ عین شیر رد می کنه راحتی لذت رانندگی زیبایی مصرف سوخت همه چیزش توی اوج مهندسی سازی هستش من به این خب چی بگم من شخصا چینی ها رو هم قبول دارم هر کسی که حتی یک ماشین خوب ساخته باشه ولی بی تعارف المانی ها و بین اونا bmw رو خیلی قبول دارم

    2. بهزاد

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2567 ديدگاه)

      آقا ماشینهای فولکس تا حالا تاکسی نشدن؟ یا اشکودا و سئات؟ مثلا در آلمان و دانمارک و هلند و چک و اسپانیا و برزیل و چین و…
      اگر شرکتی چند دهه افتخار آفرین بوده مثل همین دوکاتی و سه سال پیش سهامش فروخته میشه آیا افتخارات گذشتش دخلی به خریدار جدیدش داره؟
      جدول افتخارات motogp را نگاه کن از سال 1975 تا به حال فقط یک سال اونهم در 2007 که کیسی استونر با دوکاتی قهرمان شد دیگه نامی به غیر از ژاپنی ها پیدا نمیشه ولی اونها اسطوره نیستن و افتخار ندارن و مهندسی شون ضعیفه و تو کار ساخت تاکسی هستند!
      حدود 28 میلیون موتورسیکلت در یک سال ساختن و فروختن و کلی عنوان و افتخار و درصد بسیار ناچیزی که دهه هاست به سایرین میرسه!

    3. datsun

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3954 ديدگاه)

      داداش اکثر خودروسازا ممکنه ماشین هاشون تاکسی بشه
      بعد اگه واقعا پدر شما به بنز اینقدر علاقه داره میتونست به جایی اون کورلا یه بنز با کارکرد بالا میگرفت
      بعدش گلف پانزده سال پیش مگه چه تکنولوژی داشته که ماشین های ژاپنی اون موقع نداشتن جوری داری از گلف تعریف میکنی که من یه لحظه فکر کردم با سوپر ماشین طرفم هر چند من منکر خوبی خودرو های آلمانی نیستم
      از بوگاتی و f1 صحبت کردی من یه توصیه به شما میکنم یکم در مورد نیسانr390 که قبل از این دوتا رکورد دار بود مطالعه کنی

      1. كوروش

        ۲۰ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        من چیزی که دیدم رو می گم ببخشید اما خوب می دونم ۳۹۰ چی هست و چی بوده ولی ۳۹۰ نصف f1 و بوگاتی هم نمی شه
        تکنولوژی و ساختار بدنه بوگاتی رو با یک (((((ماشین صرفا قوی )))
        مقایسه کن خودت ببین کدوم برتره
        شما همون موقع با پورشه ۱۹۱۱ مقایسه اش کن :)

    4. datsun

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3954 ديدگاه)

      داداش اکثر خودروسازا ممکنه ماشین هاشون تاکسی بشه
      بعد اگه واقعا پدر شما به بنز اینقدر علاقه داره میتونست به جایی اون کورلا یه بنز با کارکرد بالا میگرفت
      بعدش گل پانزده سال پیش مگه چه تکنولوژی داشته که ماشین های ژاپنی اون موقع نداشتن جوری داری از گل تعریف میکنی که من یه لحظه فکر کردم با سوپر ماشین طرفم هر چند من منکر خوبی خودرو های آلمانی نیستم
      از بوگاتی و f1 صحبت کردی من یه توصیه به شما میکنم یکم در مورد نیسانr390 که قبل از این دوتا رکورد دار بود مطالعه کنی

  4. احمد باقری

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    یکی از بهترین شرکتهای موتورسیکلت سازیه، من مستندش رو دیدم برای مدلی از تولیدات این شرکت که در واقع، چهار موتورسیکلت در یک موتور سیکلت بود(البته منظورم، با 4 کارایی مختلف از قبیل پیست، جاده، داخل شهر و بیرون جاده است)

  5. حمیدرضا

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2405 ديدگاه)

    فولکس موفق هست چون تو تیمش برگای برنده زیادی داره همین اونا رو از تویوتا و جنرال موتور متمایز میکنه چند روز پیش داشتم درصدای فروش خودرو در اروپا رو میدیدم یازده درصد از کل ماشینای اروپایی فولکس هستن بعد 7 درصد فورد و 7 رنو امار فولکس بدون زیر مجموعه هاش بود

  6. X SIX M

    ۲۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (669 ديدگاه)

    پس با این حساب دوکاتی مخترع موتور سیکلت

    1. datsun

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3954 ديدگاه)

      ولی فکر کنم مخترع موتور سیکلت آلمانی ها بودن و خیلی قبل تر از دوکاتی اختراع شده بود

  7. Mohamad

    ۲۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (811 ديدگاه)

    تاکسی ساز پر فروش؟!
    این گونه نطرات فوقِ احساسی و بچگانه ارزش خودتون رو که هیچ ، به بخش نظرات سایت خدشه وارد میکنه..
    البته اینم بگم وقتی پای فلان برند تو همچین پستی که هیچ ربطی باهاش نداره کشیده میشه وسط نشون از بزرگیش داره حالا میخواد به حالت توهین و تمسخر باشه یا تعریف و تمجید!

    1. كوروش

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      نه بابا …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا