آموزشموتورسیکلت

کلاهی برای زندگی؛ راهنمای خرید کلاه کاسکت

وقتی در متن مقاله “TT: جنون سرعت در جاده” که چندی پیش در پدال منتشر شد، از آمار متوسط پنج کشته بر هر مایل در تاریخ این مسابقات نوشتیم، خیلی‌ها با بهت و تعجب فراوان به منطقی بودن یا نبودن برگزاری و شرکت در آن فکر می‌کردند. حالا خواهش می‌کنم که با همین دید منطقی، آمار کشته‌شدگان TT را که شاید در بدترین حالت به ۳-۴ کشته در سال برسد با آمار سالیانه ۵۰۰۰ کشته در سوانح موتورسواری ایران مقایسه کنید. این را هم در نظر بگیرید: کسانی که در مسابقات جان خود را از دست می‌دهند علاقه شدید و دیوانه‌واری به مسابقه دادن دارند و به‌نوعی حتی اگر این علاقه به مرگشان منتهی شود، مرگ با افتخاری خواهد بود ولی این ۵۰۰۰ کشته، صبح که از خواب بیدار می‌شوند نه‌تنها احتمالی به مرگ خودشان نمی‌دهند بلکه حتی به تصادف فکر هم نمی‌کنند و به قول معروف”مرگ برای همسایه است”. اگر این‌گونه فکر نمی‌کردند دلیل مرگ ۵۰ تا ۷۰ درصد از این ۵۰۰۰ هم‌وطن عزیزمان استفاده نکردن از کلاه ایمنی مناسب نبود.

راهنمای خرید کلاه کاسکت
راهنمای خرید کلاه کاسکت

شاید پیش خود بگویید که چرا باید به تصادف فکر کنیم، دلیلش خیلی ساده است؛ در وهله اول شما وقتی به شرایط بحرانی فکر می‌کنید طبیعتاً تا جایی که ممکن است وسایل و ابزارتان را برای جلوگیری از صدمه دیدن و یا حداقل صدمات جانی کمتر، آماده می‌کنید. دلیل دوم این است که سوانح خیلی سریع اتفاق می‌افتند و وقتی برای فکر کردن و بعد عکس‌العمل نشان دادن نخواهید داشت.

برای روشن‌تر شدن موضوع برایتان مثالی از دنیای خلبانی و پرواز می‌زنم، برای دانشجویان این رشته تا قبل از رسیدن به مرحله پرواز کلاس‌های تئوری زیادی از انجین و آئرودینامیک گرفته تا هواشناسی و نقشه‌خوانی برگزار می‌شود که برای قبولی یک بار امتحان دادن و گرفتن حداقل ۷۰ نمره از ۱۰۰ نمره کفایت می‌کند اما درس موقعیت‌های اضطراری یا Emergency را باید ۱۰۰ بگیرید و آمادگی داشته باشید که در هر لحظه و حتی پای پرواز آموزشی و روی باند از این امتحان صد نمره را کسب کنید وگرنه حتی اگر ده بار هم از این امتحان نمره کامل گرفته باشید، آن روز را باید به خانه برگردید و استراحت کنید چراکه وقتی شما نمی‌توانید از یک امتحان کتبی نمره کامل کسب کنید با قرار گرفتن در موقعیت عمل، حتماً کار دست خودتان خواهید داد. برای موتورسواران عزیز هم چندی پیش در همین سایت پدال، نیما امیری عزیز زحمت کشید و در یک مقاله عالی به نام “تصادفات متداول موتورسواران و راه‌های پیشگیری ” در ده قسمت مختلف مطالبی را آماده کرد تا موتورسواران بدانند که در موقعیت‌های اضطراری و قبل از آن چه باید بکنند که خواندن آن را اکیداً به شما توصیه می‌کنم. در این مطلب هم سعی کردیم تا شما را برای خرید یک کلاه کاسکت خوب و مناسب راهنمایی کنیم. به امید روزی که دیگر کسی در کشور عزیزمان جان خود را به دلیل استفاده نکردن از یک وسیله ساده و در دسترس عموم، از دست ندهد و عزیزان خود را با یک غم بزرگ تنها نگذارد.

راهنمای خرید کلاه کاسکت

جنس کلاه کاسکت چیست و انواع آن کدامند؟

به‌طور کلی هدف استفاده از کلاه کاسکت حفظ ایمنی و جلوگیری از ضایعه‌های مغزی و آسیب‌های ظاهری (که در برخی مواقع از مرگ هم بدترند) و باطنی دیگر بر روی سر و صورت به هنگام بروز سوانح موتورسواری است، بنابراین اولین مشخصه یک کلاه کاسکت خوب مقاومت آن در مقابل ضربه است، اما کار به همین‌جا ختم نخواهد شد، بلکه موارد بسیار دیگری باقی است که باید هنگام خرید کلاه کاسکت موتور به آن دقت کنید.

ساختار بدنه کلاه کاسکت از سه بخش عمده تشکیل شده است که اولین لایه آن قسمت بیرونی کلاه یا همان چیزی است که ما می‌بینیم. این لایه باید بر اساس وظیفه‌ای که به عهده دارد بسیار سخت و مقاوم در مقابل ضربه و سایش باشد. به همین دلیل سازندگان سعی می‌کنند آن را از موادی سبک و مقاوم تهیه کنند که عمده‌ترین آن‌ها از ماده‌ای به نام ABS ساخته می‌شود. این نوع ماده علاوه بر وزن پایین، مقاومت بالایی در مقابل ضربه‌های وارده دارد.

اما لایه داخلی، معمولاً از یونولیت ساخته می‌شود و باید جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد. کارشناسان دلیل انتخاب این ماده را قدرت جذب بالای آن عنوان کرده‌اند و می‌گویند یونولیت به دلیل خلل و فرج فراوان علاوه بر جلوگیری از انتقال ضربه، ماده‌ای کاملاً قابل اعتماد برای تهویه هوا داخل کلاه است، این در حالی است که روی این یونولیت با پارچه‌ای به‌عنوان روکش که حساسیت خاصی برای پوست سر و صورت ایجاد نمی‌کند، پوشانده شده که به زیبایی داخل کلاه می‌افزاید.

ساختار کلاه کاسکت

در نهایت نوبت به طلق مقابل کلاه می‌رسیم، این قطعه نیز از موادی که ضریب شفافیت بالایی دارند ساخته می‌شود و استاندارد انتخاب مواد پلاستیکی در این بخش از سوی کارشناسان ۸۵ درصد تعیین شده است. لازم به یادآوری است که طلق کلاه کاسکت همانند شیشه جلوی خودرو باید در مقابل خراش و ضربه مقاومت مناسبی داشته باشد و بهتر است که این طلق کمی هم دودی باشد تا آفتاب چشم راننده را اذیت نکند. اگر این‌گونه نبود می‌توانید خودتان از عینک‌های ضد آفتاب مخصوص که برای ایمنی بیشتر نه از جنس شیشه هستند و نه درصدشان این‌قدر زیاد است که با ورود به تونل، دید شما را به‌کلی سلب کنند، استفاده کنید. البته برخی از کلاه‌ها چنین عینکی را روی خود دارند.

لایه های داخلی کلاه کاسکت

انواع کلاه کاسکت:

۱ ـ کلاه ایمنی نیمه: چیزی شبیه به کلاهی که کارگران و مهندسین هنگام کار در ساختمان‌ها، معادن و… بر سر می‌نهند به همراه یک بند که بدترین نوع کلاه کاسکت محسوب شده و تنها از کاسه سر محافظت می‌کند.

کلاه کاسکت نیمه
کلاه کاسکت نیمه

۲ ـ کلاه ایمنی سه‌چهارم: در این نوع کلاه کاسکت علاوه بر محافظت از کاسه سر، گوش‌ها و طرفین سر نیز محافظت خواهند شد.

کلاه کاسکت سه چهارم
کلاه کاسکت سه چهارم
کلاه کاسکت سه چهارم با طلق
کلاه کاسکت سه چهارم با طلق
کلاه کاسکت سه چهارم
کلاه کاسکت سه چهارم

۳ ـ کلاه‌های کامل: کلاه کاسکت های کامل علاوه بر محافظت از سر و گوش‌های موتورسوار، دارای محافظ فک نیز هستند که در انواع مختلف فک متحرک، فک جداشونده و فک ثابت در بازار یافت می‌شوند.

  • فک متحرک: در حقیقت طلق این نوع از کلاه کاسکت به فک متصل است و به همراه فک به قسمت بالای کلاه هدایت می‌شود.
  • فک جداشونده: در این مدل، فک را می‌توان کاملاً از کلاه کاسکت جدا کرده و معمولاً در قسمت عقب کلاه نسب کرد.
  • فک ثابت: همان‌طور که از اسمش پیداست فک در این مدل کاملاً ثابت بوده و شکل یکدستی با بدنه دارد. بهترین نوع کلاه ایمنی نیز همین مدل است.
کلاه کاسکت فک متحرک
کلاه کاسکت فک متحرک
کلاه کاسکت فک متحرک به همراه عینک
کلاه کاسکت فک متحرک به همراه عینک
کلاه کاسکت فک جداشونده و عینک -با قابلیت اتصال به پشت کلاه بعد از جدا شدن
کلاه کاسکت فک جداشونده و عینک -با قابلیت اتصال به پشت کلاه بعد از جدا شدن
کلاه فک ثابت
کلاه فک ثابت

۴-کلاه کراس: شبیه به کلاه کامل است همراه با یک برآمدگی بالای پیشانی که نقش سایه‌بان را ایفا می‌کند با این تفاوت که طلق ندارد چراکه کراس سواران معمولاً از عینک‌های مخصوصی به‌جای طلق استفاده می‌کنند.

کلاه کراس به همراه عینک جداگانه
کلاه کراس به همراه عینک جداگانه
کلاه کاسکت کراس
کلاه کاسکت کراس
کلاه کاسکت کراس
کلاه کاسکت کراس

وزن استاندارد برای کلاه کاسکت:

نکته‌ای که معمولاً برای موتورسواران هنگام استفاده یا خرید کلاه کاسکت مناسب دردسرساز می‌شود، بحث وزن کاسکت است. بر اساس اظهارنظر کارشناسان کلاه کاسکت مناسب موتورسواری باید وزنی بین ۱.۳ کیلوگرم تا ۱.۶ کیلوگرم داشته باشد. به یاد داشته باشید هرگز وزن کلاه را با دست خودتان اندازه نگیرید چون به‌هیچ‌عنوان این کار اصولی نیست، بلکه باید کلاه را روی سر خودتان به صورت اصولی قرار دهید و اگر به ناحیه گردن شما فشار اضافه وارد نکرد و باعث ناراحتی شما نشد، نشانه این است که وزن متعادلی برای شما دارد و قابل استفاده است، هرچند وزن کلاه معمولاً روی جعبه آن قید شده است.

زاویه دید:

اگر با توجه به موارد ذکر شده کلاه کاسکت مورد نظر خودتان را انتخاب کرده‌اید، بد نیست بدانید که دو نکته مهم همچنان باقی است، اما این دو موضوع معمولاً از سوی خریداران کلاه کاسکت موتورسواری جدی گرفته نمی‌شود، در حالی که از اصلی‌ترین موارد انتخاب کلاه ایمنی یا همان کاسکت مناسب است.

اولین نکته زاویه دید جانبی و بالای کلاه کاسکت هنگام قرار گرفتن روی سر کاربر است، به‌طوری که کلاه استاندارد از لحاظ زاویه دید جانبی باید بیشتر از ۱۰۵ درجه را پوشش دهد. همچنین زاویه دید بالای کاربر کلاه کاسکت هنگام استفاده از اهمیت ویژه‌ای هنگام رانندگی برخوردار است و بر اساس تحقیقات و استانداردهای موجود نمی‌تواند کمتر از ۷ درجه باشد.

سایز کلاه:

اما اگر از بحث زاویه دید مناسب در کلاه کاسکت‌ها بگذریم، نوبت به اندازه و سایز کلاه می‌رسد موضوعی که می‌تواند ضمانتی برای سلامت و حفاظت از سر موتورسوار هنگام تصادف باشد، چون بر اساس تحقیقات انجام شده بسیاری از کلاه کاسکت ها به دلیل انتخاب نادرست کاربر و البته استفاده غیراصولی هنگام راندن موتورسیکلت در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا شده و هیچ حفاظتی در مقابل ضربه برای کاربر نداشته است.

کلاه کاسکت دارای سه نوع سایز است که عبارت‌اند از:

۱ ـ بزرگ ۵۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر

۲ ـ متوسط ۵۶۰ تا ۵۸۰ میلی‌متر

۳ ـ کوچک ۵۴۰ تا ۵۶۰ میلی‌متر

همیشه هنگام خرید سایزی را انتخاب کنید که احساس می‌کنید کمی برایتان تنگ است چراکه کلاه هم مثل کفش جا باز خواهد کرد.

کلاه را از نظر ابعاد و وزن امتحان کنید
کلاه را از نظر ابعاد و وزن امتحان کنید

جمع‌بندی و نکات باقی‌مانده:

همان‌طور که مرور شد بهترین نوع کلاه کاسکت، کلاه کامل از نوع فک ثابت است چراکه در صورت وارد شدن ضربه و یا برخورد به زمین از سمت فک، به لحاظ استحکام کاملاً مقاوم بوده و همانند فک متغیرها احتمال جدا شدن از محل اتصال و وارد ساختن ضربه به صورت شما را ندارد. اگر هم هنگام خرید با فک متغیرهایی مواجه شدید که عنوان کلاه ریس را با خود به یدک می‌کشند، پیش خود فکر نکنید که چون این کلاه برای ریس ساخته شده پس لزوماً بهتر از فک ثابت است چون در هیچ کجای دنیا و حتی در همین ایران خودمان، موتورسواران اجازهٔ ورود به پیست مسابقه را با کلاه‌های فک متغیر ندارند.

هنگام خرید سر خود را درون کلاه به سمت‌های مختلف بچرخانید تا از راحتی کلاه مطمئن شوید و دقت کنید که اگر کلاه از سمت چپ و راست به‌خوبی روی صورت شما کیپ می‌شود از پشت هم این چنین باشد.

هنگام استفاده از کلاه حتماً بند آن را ببندید وگرنه ممکن است در هنگام تصادف از سر شما بیرون بیاید.

اگر محدودیت مالی ندارید می‌توانید از برندهای مطرحی همچون Arai و یا agv استفاده کنید، البته این توصیه کمی گران است و به کار کسانی می‌آید که موتورسواری را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند چراکه خرید از این برندها چند میلیونی خرج برمی‌دارد و نسبت به خیلی از موتورهایی که هر روز در خیابان می‌بینید هم گران‌تر هستند.

K3-the-Donkey_right_zoom

Arai_Helmet_RX-7RR4
در آخر باز هم خواهش داریم که با جان خود بازی نکنید اگر هم به فکر خود نیستید به فکر کسانی باشید که در خانه چشم به راه شما هستند، خرید یک کلاه کاسکت مناسب نهایتاً ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان برای شما خرج برخواهد داشت. البته مشکل جایی حادتر می‌شود که می‌بینیم خیلی‌ها کلاه هم دارند ولی آن را فقط به‌عنوان دکوری بر روی موتورشان استفاده می‌کنند و در بعضی مواقع هم لطف کرده و برای جلوگیری از جریمه شدن، آن را روی سر خود قرار می‌دهند.

motorcycle helmet
ارزش جان شما خیلی بالاست

در این مطلب سعی کردیم که کلاه خوبی بر سر شما بگذاریم و امیدواریم شما هم کمی به فکر باشید، باور کنید که نه حادثه خبر می‌دهد و نه مرگ برای همسایه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه‌ها

  1. سامورایی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (182 ديدگاه)

    من عاشق موتورم همیشه هم کلاه گذاشتم

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      درستشم همینه
      کلاه گذاشتن جزئی از موتور سواریه

      1. آرمااااان

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (358 ديدگاه)

        دمت گرم آقا بیژن عالی بود،تصاویرتم فوق العاده بود

        1. بیژن دولت سرایی

          ۱ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (263 ديدگاه)

          ممنون ازمحبتت آرمان جان…

  2. سبحان

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    تو شهر ما خیلیا به استفاده از کلاه کاسکت می خندن و مسخره می کنن!!
    شخصا چند بار به افرادی که بدون کاسکت موتور سوار می شن توصیه کردم از کلاه استفاده کنند، هر بار بهم جواب دادن: “ضایع س بابا!”
    یکی از آشنایان هم سوار موتور بود و با اینکه کلاه کاسکت سرش بود، تصادف کرد و جونش رو از دست داد. کلاهش مناسب نبوده و موقع برخورد شیکسته …
    من که موتور ندارم، اما اگه دارید لطفا توصیه های آقای دولت سرایی عزیز رو جدی بگیرید..

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      متاسفانه مردم برای خرید یه دست لباس وسواس بیشتری به خرج میدن تا چیزی که مربوط به سلامتیشونه…
      البته نبود اطلاعات کافی هم مزید بر علت میشه که ما سعی داریم این خلأ رو پرکنیم…

  3. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    ممنون از آقای دولت سرایی بابت مطلب زیباشون

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      قربانت

  4. Hamid...Audi

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (713 ديدگاه)

    مطالب آقای دولت سرایی واسه منی که عشق موتور دارم خیلی خوبه…خیلی تشکر
    .
    واقعا الان استفاده از کلاه تو تهران بی معنی شده… کافیه یه سر تا بازار چهاراه سیروس و سرچشمه برید تا ببینید.هزاران موتور سیکلت که فقط جولوی کفی کلاه میزارن!

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      ممنون
      .
      بله متاسفانه :(
      امیدواریم یه روز فرهنگ استفاده از این وسیله جا بیفته

  5. M3 RS 4D

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    کلاه کاست فک ثابت خیلی باحاله ….
    استیل خفنی داره ,مخصوصا که مشکی باشه …

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      البته مشکی براق و مخصوصا اگر طلقشم دودی باشه

  6. بابک

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    مقاله بسیار خوب و خواندنی بود و از خوندنش لذت بردم
    یادمه یه کلاه کاسکت داشتم تو دوران مدرسه که با موتور میرفتم مدرسه کلاه کاسکت میذاشتم، تو مدرسه رو زین موتور گذاشته بود افتاد، یه گسل بزرگ توش ایجاد شد خیلی ایمن بود، فک کنم اگه باهاش تصادف میکردم کلاهه منو میکشت

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      :)
      حالا خوب شد افتاد و درصد ایمنیشو زود فهمیدی ….

  7. ALL CARS

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    خیلی عالی بودجناب دولت سرایی
    نه تنها دوستاران موتورسواری ، بلکه دوستانی هم که یکی از نزدیکانوآشنایانشان از موتورسیکلت استفاده میکنن این اطلاعات مفیدواستفاده و به اونا منتقل میکنن که بدون شک بسیار مفید وکاربردیست

    به امید دیدن مطالب مفید وکاربردی دیگه در زمینه فرهنگ رانندگی واستفاده ازخودرو وهمچنین متورسیکلت

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      درود به علی عزیز
      به امید روزی که فرهنگ درست انجام دادن هرکاری ، از جمله رانندگی صحیح موتورسیکلت و ماشین و… در بین مردم کشورمون جا بیفته و شاهد این تلفات سنگین نباشیم.

      1. ALL CARS

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (467 ديدگاه)

        ان شا ا…
        خیلی عالیه که خود مترجمین ونویسنده های مقالات پاسخ نظر دوستانو میدن و از نظرات استفاده میکنن
        وشاید همین توجه به نظرات بتونه در تصمیم گیریشون هم تاثیر مثبتی بزاره که ببینن چه مقالات ومباحثی مورد توجه بیشتریست و تو اون زمینه ها کار نویسندگی وترجمرو انجام بدن که هم به پیشرفت پدال کمک میشه وهم مورد تایید اکثریت پدالی های عزیز قرار میگیره وهمچنین خوداین کار برای شما فواید و منافعی چه علمی و… دربرخواهند داشت والبته باعث محبوبیت بیشتر شما نزد پدالی های عزیز هم خواهد شد
        راستی جناب دولت سرایی عزیز بنده بانام کاربریه * آل کارز * (all cars) تو پدال بدنبال علایقم وموضوعات مرتبطشون دقایقی وقت میگذرونمو لذت میبرم

        1. بیژن دولت سرایی

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (263 ديدگاه)

          وای جرا من نوشتم علی … :)
          راستش داشتم با تلفن با یکی از دوستان به اسم علی صحبت می کردم بعد میخواستم تایپ کنم درورد به دوست عزیز ،یه خرده پیچید تو هم
          شرمندتم
          وای الان نمیدونم بخندم یا آب شم برم توزمین :( :)
          این چه سوتی بود آخه
          فشار امتحان فردامم هست
          بازم شرمنده

        2. ALL CARS

          ۲ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (467 ديدگاه)

          دشمنت شرمنده آقای دولت سرایی
          بخندآقا بخند
          دنیا ارزش ناراحتی نداره
          :) :) :)

  8. نیما امیری

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    خیلی عالی بود. ازتون برای گردآوری این مطلب ممنونم. فعلا باید روی این دست مطاب مانور زیادی داده بشه.
    متاسفانه به دلیل کار روی پروژه ای که مهلتش رو به پایان است فعلا قادر به فعالیت درون سایت نیستم ولی پیگیر مطالب خوب دوستان هستم.

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      نیما جان من هم باید از طرف خودم و همه دوست داران موتورسواری برای مجموعه مقاله عالی و بی نظیره “تصادفات متداول موتورسواران و راه‌های پیشگیری” ازت تشکر کنم.
      از راه دور دستت رو میفشارم و منتظر مطالب خوبت خواهم بود

  9. AHMADREZA

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    بابا دمتون گرم امروز پدال با مطالبش غوغا کرد منظورم مطالب ترجمه نشده بود سپاس از بیژن جان

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      قربانت…

  10. آرش آمار

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (316 ديدگاه)

    کلاه کاسکت های مارک
    شارک فرانسه Shark
    و
    شوبرث آلمان Schuberth GmbH
    نیز از برندهای بنام بازار کلاه های محافظ هستند

  11. حامد

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    درود بر آقای دولت سرایی
    بخاطر مطالب آموزنده و مفیدی که در اختیار دوستان و علاقه مندان قرار میدن
    نیازی هم نیست که الزاما همه ی ما ها موتور سوار باشیم
    همینقدر که بر دانش خودمون اضافه میکنیم خودش بسیار لذت بخشه
    ذکر یک نکته خالی از لطف نیست که
    در حین استفاده از کلاه باید به این نکته هم توجه داشت که استفاده از آینه امری ضروریه
    اونایی که کلاه سرشون میزان حین موتور سواری میفهمن چی میگم
    معمولا موتور سوارایی که کلاه نمیزان بخاطر شدت بادی که روی گوشهاشونه سرشونو خم میکنن تا صدای جاده و خیابونو بشنون . با این کار یه نگاهی هم به دور و بر میکنن
    اما وقتی کلاه میزاری به طرز وحشتناکی زاویه دید راکب موتور کم میشه و استفاده از آینه های طرفین اجتناب ناپذیر

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      بله حق با شماس

      ممنون از لطفتون

  12. ahmad

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    مطلب بسیار عالی بود و برای من نکات مهمی داشت
    متاسفانه مردم ما فرهنگ رانندگی مناسبی ندارن و درک نمیکنن و یا نمی خوان درک کنن که استفاده از موتورسیکلت ملزم و توئم با کلاه اون هست و باید همیشه قبل از استارت زدن، از بودن کلاه روی سرتون مطمئن بشین!
    فقط باید بگم که کلاه های فک ثابت در رانندگی های طولانی مدت شهری بسیار آزاردهنده هستن و من به شخصه هنگام رانندگی با موتور سیکلت، فک متحرک رو ترجیح میدم چون توی ترافیک و سرعت پایین میتونید بالا بزنید و راحت باشید.

    1. بیژن دولت سرایی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      البته این آزار دهندگی فاک های ثابت ، ارتباط مستقیمی با انتخاب نوع و جنس اون داره ،شما تصور کنید که توی مسابقه های طولانی ، راننده ها حدود دو ساعت کلاه رو روی سر دارن و از این مساله ناراحت هم نیستن چرا که اگر قرار به اذیت شدن بود اون ها توی اون فشار سنگین جسمی و روانی ، خیلی بیش تر از رانندگی توی شهر و ترافیک اذیت میشدن

  13. رضا

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    خیلی عالی بود

  14. حمید رضا

    ۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام لطفاً راجع به لباس مخصوص موتور سیکلت هم بنویسید.ممنون

  15. وحید 19.75

    ۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سلام و خسته نباشی.1مطالبت خوبه (تمام 250مجاز رو خوندم تاحالا چهارتاشو) ولی تو این مقاله که قرار نیست مثل اونا یه مدل رو برسی کنی کاش یه کم جامع تر میگفتی به قول معروف کاش میرفتی تو دل بازار ببینی چه مارک هایی استاندارد های حد اقلی رو داره یا حد اقل چنتا قیمت میدادی که شخص بدونه چیکار کنه درسته راه نمای خرید خوبه ولی اینو باید در نظر داشته باشی فروشنده های ما خیلی زرنگ تر از این حرف ها هستن و اگر حواست جمع نباشه یه کلاه بی کیفیت میدن باز هم تا کیید میکنم کاش مدل و مارک و قیمت میدادی چون هیچ جا من ندیدم کلاه های موجود بازار رو نام ببره و بازم تشکر میکنم . دیگه جا برای 2 نیست فکر کنم :))

    1. بیژن دولت سرایی

      ۹ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      سلام
      ممنون از محبتت
      راستش تنوع مدلای موجود در بازار خیلی زیاده و نمیشه دونه دونه برسیشون کرد، معمولا به دوستان خودم توصیه میکنم که از فروشگاههای معتبر و برندهای مطرح خرید کنن…
      این توصیه برای عموم یه کم گرون در میاد پس به همین دلیل تصمیم گرفتم تا به قول معروف به جای این که ماهی دست مخاطب بدم ماهی گیری یادش بدم…

  16. محمود

    ۱۴ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مرسییییییییی

    1. بیژن دولت سرایی

      ۱۴ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      خواهش میکنم…

  17. پگاه

    ۱۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    از مطالب شما بسیار لذت بردم
    آقای دولت سرایی اگر امکانش هست رفرنس مطالب رو هم بنویسید من با اجازتون از مطالبتون برای آموزش به موتورسواران استفاده کنم. قصد مطاله بر روی موتورسواران رو دارم

    1. بیژن دولت سرایی

      ۱۵ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      سلام
      ممنون از لطف شما
      راستش من توی مدتی که به عنوان نویسنده با تیم پدال همکاری داشتم همین یه مطلب رو برای بخش آموزش تهیه کردم. مفیدترین آموزشی هم که تا کنون برای موتورسوران توی سایت منتشر شده، مقاله یازده قسمتی آقای “نیما امیری” عزیزه که برای خود من هم خیلی خوب، مفید و جذاب بود. در هر صورت من مشکلی با انتشار این مطلب برای آموزش موتورسواران عزیز ندارم ، نیت اصلی ما کمک و بهبود فرهنگه رانندگیه پس از این مورد خوشحال هم میشیم.. تنها موردی که وجود داره اینه که اگر قرار مطلب باز نشر بشه با اسم سایت باشه تا حق مولف هم بجا بیاد..
      در مورد رفرنس، من معمولا نوشته هام رو با اطلاعاتی که جمع میکنم می نویسم و یه ترجمه صرف نیست، مخصوصا این مطلب که ذره ذره گرد آوری شده و بیشترش حاصل تجربه شخصیه (بعضی از خطوط متن کاملا گویای این مطلب هست)
      اگر کمکی از من بر بیاد خوشحال میشم کمکی در راستای آموزش موتورسیکلت سواران عزیز بهتون بدم..
      به امید ایرانی با حداقل حوادث و کشته های رانندگی//
      پیروز باشید

  18. پگاه

    ۱۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام مجدد
    با تشکر از پاسخ شما…بسیار عالی
    چشم حتما در صورت استفاده از مطلب خوبتون با اسم سایت نشر میشه.
    فقط مقاله “آقای امیری” تو کدوم قسمت هست؟
    با تشکر فراوان
    شاد و سلامت باشید

    1. بیژن دولت سرایی

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      سلام
      این لینک صفحه مربوط به نوشته های نیما امیری، تمام یازده قسمت اون متن در این صفحه موجود و قابل دسترسیه…
      http://www.pedal.ir/author/nimaamiri/

  19. پگاه

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    بسیار بسیار تشکر و سپاس…
    مطالعه کردم بسیار عالی و خاص و قابل تامل و مداخله جهت ارتقا سلامت بود…

  20. محسن

    ۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    اول از همه تشکر بابت مطلب خیلی خوب و کاربردی شما
    خیلی خیلی مطلب خوب و مفیدی بود
    کاش چند تا برند معتبر و استانداردشم که تو ایران موجوده باشه و قیمت مناسبی دارن معرفی میکردین
    مرسی

  21. رضا

    ۲۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و خداقوت به شما و تشکر از راهنمایی های مفید و خوبتون! میخواستم بدونم شما آدرس سایت معتبری رو دارید که بتونم کلاه مناسبم رو خریداری کنم ، آخه توی مغازه ها خیلی گشتم ولی متاسفانه هم از لحاظ سایز و زاویه دید مشکل داشتم!!!

  22. کریم

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام عرض ادب
    در صورت امکان برای لباس موتور سواری وکلاَ ایمنی موتور اگر مقاله ای یا نوشته با این توصیفات دقیقی که در بالا ذکر کردید ، دارید اعلام فرمایید یا اگر نیست امکان ان هست که در سایت قرار دهید.
    با سپاس از شما

  23. بهنام

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    توجه کردید طرف گوشی لمسی دستشه که حداقل 400 تا 500 تومن می ارزه بلکه بیشتر… خیلی هم راحت براش پول میده ولی وقتی میره کلاه ایمنی بخره تا بهش می گن این جنس استاندارد و خوبه مثلا 150 تومن طرف شاکی میشه، آخرش هم یه دونه از این کلاه 10 تومنی ها می خره که اگه دستش بیفته زمین می شکنه پس فردا هم تصادف می کنه میمیره ملت هم می گن: دیدید، دیدید، کلاه گذاشته بود ولی مرد…
    من خودم دوچرخه سواری می کنم ولی قصد دارم به زودی یک کلاه ایمنی استاندارد تهیه کنم…

  24. مرتضي

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوست عزیز
    لطفا مکانی را برای خرید کلاه ایمنی
    حرفه ای معرفی کنید
    با تشکر

  25. مهراد

    ۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و خسته نباشید
    اگه لطف کنید یه توضیح جزئی در مورد کلاه های بلوتوث دار بدید
    یا سایتی رو معرفی کنید
    خیلی ممنون میشم

  26. مانی کاشی زاده

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من تازه یک موتور تریل خریدم و اصلا تو فکر کلاه نبودم تا گذری به با مطالب شما اشنا شدم
    و من با استفاده از مطالب خوب شما برای خرید کلاه اقدام کردم.
    تو بخشی از مطالب برای وزن کلاه زده بودید که بین یک سوم تا یک ششم کیلو باید باشه.
    من تمام بازار گشتم همچین وزنی پیدا نکردم که بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ گرم باشه.
    آخر هم یک مدل ACERBIS با قیمت ۴۵۰۰۰۰ تومن با وزن ۱۳۵۰ گرم خریدم که البته به نظر من سبک اومد و فشاری روی گردنم نداشت.
    حالا به نظر شما از لحاظ وزن بعدا به مشکل نمیخورم؟
    در پایان ممنون از راهنمایی کامل و جامع شما

  27. امير

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جناب بیژن خان عالی بود استفاده کردیم
    شاد باشین

  28. عليرضا

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام جناب اقای بیژن جان.من تصمیم دارم کلاه مناسب بخرم.اگر امکانش هست براتون جایی رو تو تهران سراغ دارید که من مطمین بتونم ازش خرید کنم از شر جنسهای بی کیفیت کشور دوست و عزیزمون چین؟؟؟

  29. Ghost Rider

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یه موتور سوارم
    همیشه از کلاه استفاده میکنم شاید باورش سخت باشه بعد استارت موتور
    اشهد رو میخونم بعد شروع به حرکت میکنم .
    کلاه یادتون نره

  30. ارمين

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زنده باد موتور و موتور سوار قانون مند.???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا