اگر از علاقمندان به دنیای موتورسیکلت باشید احنمالا میدانید که در سال میلادی گذشته هوندا از آخرین مدل کروزر قدرتمند خود گلدوینگ با سیستم تعلیق منحصربه فرد جناغی دوبل وارد بازار کرده است.
بزرگترین مشکل دوشاخ تلسکوپی عدم تعادل آن است. در هنگام دور زدن وقتی موتورسیکلت خم شده است طول کمکفنرهای دوشاخ بهطور مساوی تغییر نمیکند و باعث زاویهدار شدن چرخ جلو میشود. این مورد در مواقعی که تنش زیادی به محور جلو وارد میشود نیز اتفاق میافتد و باعث به هم خوردن تعادل موتورسیکلت میشود.
هوندا در سال گذشته مدل جدید کروزر قدرتمند خود گلدوینگ را وارد بازار کرد. مهمترین بهروزرسانی در این موتورسیکلت سیستم تعلیق جناغی دوبل در محور جلو است.
این سیستم توسط هوندا برای حذف مشکل دوشاخ جلو یعنی زاویه گرفتن چرخ به طرفین طراحی و ساختهشده است.
این سیستم تعلیق باعث حذف مشکل زاویه گرفتن چرخ و کاهش ۳۰ درصدی انتقال شوکهای ناشی از سطح به دستهفرمان شده است. به دلیل اینکه طبقها اساساً فقط بهصورت عمودی حرکت میکنند، میتوان محور جلو را زاویهدار طراحی کرد. در این موتورسیکلت با این کار موتور جلوتر از حالت معمول قرارگرفته است و موقعیت راکب نیز حدود ۳۶ میلیمتر به جلو راندهشده است. این مورد باعث تنظیم دقیقتر وزن و کنترل بهتر موتورسیکلت میشود.
وزن متعلقات فرمان با کاهش ۴۰ درصدی روبهرو شده است. این مورد باعث افزایش ثبات موتورسیکلت خواهد شد. طراحی فرمان تغییر زیادی نسبت به انواع مرسوم کرده است. دوشاخ تلسکوپی جای خود را به دوشاخ صلب داده و میلفرمان به بلبرینگهای بزرگی مجهز شده تا سیستم فرمان در نرمترین حالت خود به انجام وظیفه بپردازد.
دستهفرمان بهطور غیرمستقیم به میلفرمان متصل شده است تا از انتقال شوکهای ناشی از سطح به دستان راکب جلوگیری کند.
دستهفرمان نیز دارای بلبرینگهای مختص به خود شده است.
این سیستم فرمان توسط هوندا اختراع و ثبتشده است. امیدواریم در آینده مدلهای بیشتری از این ژاپنی کهنهکار به این سیستم مجهز شوند.
در ادامه نظر شمارا به مشخصات فنی هوندا گلدوینگ جلب مینمایم:
موتور
حجم: ۱۸۳۳ سیسی
ضریب تراکم: ۱۰.۵/۱
نوع: شش سیلندر تخت ۲۴ سوپاپ آبخنک
حداکثر توان: ۱۲۷.۷ اسببخار در ۵۵۰۰ دور دردقیقه
حداکثر گشتاور: ۱۷۰ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور دردقیقه
گیربکس: شش دنده با دنده عقب برقی
ابعاد و اوزان
ابعاد (طولxعرضxارتفاع): ۱,340x925x2,475 میلیمتر
ظرفیت مخزن سوخت: ۲۱.۱ لیتر
مصرف سوخت: ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن: ۳۶۵ کیلوگرم
sina
۲۳ آذر ۱۳۹۷حذف مشکل زاویه گرفتن چرخ-اهش ۳۰ درصدی انتقال شوکهای ناشی از سطح به دستهفرمان -وزن متعلقات فرمان با کاهش ۴۰ درصدی
چه اختراع کاربردیه
اعتمادیان
۲۳ آذر ۱۳۹۷چقدر خوشگل و با ابهته لاکردار
OMID
۲۳ آذر ۱۳۹۷موتورش شبیه خودرو هاست بیشتر از این لحاظ میگم که قدرت و گشتاور رو تو دور های پایین تحویل میده
امیر.عارف
۲۳ آذر ۱۳۹۷بنظر ابداعی بسیار هوشمندانه و کاربردی را در این موتور سنگین وزن بکار بردند. ولی 6 سیلند فقط 127 اسب بخار و گشتاور 170 نیوتن . خیلی برای من این توان و گشتاور قابل درک نیست دوستانی که اطلاعات بیشتری دارند توضیح دهند
Danial
۲۴ آذر ۱۳۹۷داداش سگمنت این نوع موتور ها با هم فرق میکنن مثلاً با موتور CBR RR1000 شما موتوری 1000 سی سی داری اما خروجی سرعت 300 کیلومتر رو میبینی و اسب بخار حدود 180 تا 200 منتها در این نوع موتور ها بخاطر ساختار و مهندسیشون 1800سی سی داری اما اسب بخار کمتر و البته سرعت خیلی کمتر سبک کروز یا به قول خودمونی ها طرح هارلی به موتور های ریسی فرق میکنن مثلاً شما میبینی یک کامیتون میتونه 500 اسب تولید کنه اما سرعتش از یک خودری 200 اسبی خیلی کمتره البته حجمش هم خیلی بیشتر این ها به نوع مهندسی و هدف از تولید برمیگرده که با هم فرق دارن
همه چیزبه تعداد سیلندر و حجم موتور نیست
امیر.عارف
۲۵ آذر ۱۳۹۷ممنون
emad1990
۲۳ آذر ۱۳۹۷بسیار عالی
اقای مقدسی راجع به دوچرخه های برقی هم مطلبی بذارید رو سایت
حمیدرضا
۲۴ آذر ۱۳۹۷به به یکیشو تو نمایشگاه کویر موتور دیدم واقعا با ابهته و البته نسبت به تمام رقبای امریکایی چهار سیلندرم بیشتر داره