در هفته آغازین بالاترین کلاس مسابقات موتور ریس دنیا، مسابقات گرند پری motogp قرار داریم. مسابقه اول با تمام فراز و نشیبها و شرایط بد جوی، یکشنبهشب در پیست لوسایل شهر دوحه قطر برگزار شد. به این بهانه بر آن شدیم تا در پدال نگاهی به این مسابقه داشته باشیم.
در هفتهای که گذشت، قطر روزهای پر بارانی را پشت سر گذاشت. شدت بارش باران در روز شنبه به حدی بود که آب، قسمتهایی از پیست لوسایل را دربر گرفت و باعث لغو تمرین چهارم و دور تعیین خط در این روز شد. بنابراین موتورسواران برحسب زمانگیریهای قبلی در خط شروع قرار گرفتند. سه دقیقه قبل از زمان رسمی آغاز مسابقه، بارش باران شدت گرفت و به همین دلیل، شروع مسابقه ۴۵ دقیقه به تأخیر افتاد و مسابقه با دو دور کاهش، در ۲۰ دور برگزار شد.
ماوریک وینیالز، موتورسوار جدید تیم موویستار یاماها که در تمام تمرینات پیش فصل پیشتاز بود و در تمرینات قبل از مسابقه هم توانسته بود بهترین زمان را کسب کند، از خط اول مسابقه را شروع کرد. در کنار او آندره ایانونه موتورسوار تیم سوزوکی اکستار قرار داشت و نفر سوم خط اول هم آندره داویزیوسو، موتورسوار ایتالیایی تیم دوکاتی بود. والنتینو روسی افسانهای هم که در پیش فصل و تمرینات خوب ظاهر نشد، از جایگاه دهم مسابقه را شروع کرد.
مسابقه با استارت بد وینیالز در مقابل استارت خوب دو موتورسوار دیگر خط اول شروع شد. وینیالز در ابتدا به جایگاه پنجم نزول کرد و نتوانست از جایگاه اولی خود دفاع کند. از طرفی یوهان زارکو که از خط چهارم مسابقه را شروع کرده بود از فرصت استفاده کرده و با سبقت از وینیالز در پیچ دوم، پشت سر ایانونه قرار گرفت. سپس در همان دور اول از ایانونه هم سبقت گرفت و پیشتاز مسابقه شد. او توانست پیشتازی را حفظ کرده و تا دور ششم فاصله را با نفر دوم به ۱.۶۴ ثانیه افزایش دهد. همه چیز تا چند دور بعد برای او خوب پیش رفت تا در دور ۷ و در پیچ شماره ۲، او در اثر اشتباه خود تعادلش را از دست داد، به زمین خورد و از دور مسابقه خارج شد.
با خارج شدن زارکو از مسابقه، داویزیوسو بهعنوان نفر اول، مسابقه را ادامه داد. پشت سر او مارکز، ایانونه، وینیالز و روسی قرار داشتند. آندره ایانونه که در مکان دوم قرار داشت در دور ۱۱ و پیچ شماره ۵ به زمین خورد در حالی که در دور قبل از آن، موتورسواران موویستار یاماها، روسی و وینیالز از مارکز سبقت گرفته بودند.
مسابقه با جدالهای وینیالز و داویزیوسو برای جایگاه اول ادامه یافت و این دو موتورسوار، تا انتهای مسابقه چندین بار از هم پیشی گرفتند.
آخرین سبقت در انتهای دور ۱۹ بود، که وینیالز بعد از پشت سر گذاشتن موتورسوار تیم دوکاتی جایگاه اولی را حفظ کرد و با همین جایگاه مسابقه را به پایان رساند. داویزیوسو با حدود نیم ثانیه اختلاف مسابقه را تمام کرد و حدود ۱.۵ ثانیه بعد، روسی از خط پایان گذشت. بعد از او، مارکز که فاصله زیادی با نفر سوم داشت مسابقه را تمام کرد و در مکان چهارم قرار گرفت. همتیمی او دنی پدروسا هم با فاصله کمی بعد از او از خط گذشت. الیش اسپارگارو موتورسوار تیم آپریلیا که از جایگاه پانزدهم مسابقه را آغاز کرده بود توانست در مکان ششم قرار گیرد و این بهترین جایگاه او بعد گذشت دو سال از برگشتش به موتو جی پی است.
اسکات ردینگ، جک میلر، الکس رینز و یوناس فلوگر نیز به ترتیب در جایگاههای هفتم تا دهم قرار گرفتند.
قهرمان دو سال پیش، خورخه لورنزو نیز نتوانست در شروعش با تیم دوکاتی، مکانی بهتر از یازدهمی به دست آورد.
مرحله بعد مسابقات موتو جی پی، ۱۸ تا ۲۰ فروردین در کشور آرژانتین برگزار خواهد شد.
۱ | Maverick Vinales | Yamaha | 38m59.999s |
۲ | Andrea Dovizioso | Ducati | ۰.461s |
۳ | Valentino Rossi | Yamaha | ۱.928s |
۴ | Marc Marquez | Honda | ۶.745s |
۵ | Dani Pedrosa | Honda | ۷.128s |
۶ | Aleix Espargaro | Aprilia | ۷.661s |
۷ | Scott Redding | Pramac Ducati | ۹.782s |
۸ | Jack Miller | MVDS Honda | ۱۴.486s |
۹ | Alex Rins | Suzuki | ۱۴.788s |
۱۰ | Jonas Folger | Tech3 Yamaha | ۱۵.069s |
۱۱ | Jorge Lorenzo | Ducati | ۲۰.516s |
۱۲ | Loris Baz | Avintia Ducati | ۲۱.255s |
۱۳ | Hector Barbera | Avintia Ducati | ۲۸.828s |
۱۴ | Karel Abraham | Aspar Ducati | ۲۹.123s |
۱۵ | Tito Rabat | MVDS Honda | ۲۹.470s |
۱۶ | Pol Espargaro | KTM | ۳۳.601s |
۱۷ | Bradley Smith | KTM | ۳۹.704s |
۱۸ | Sam Lowes | Aprilia | ۴۷.131s |
– | Danilo Petrucci | Pramac Ducati | Retirement |
– | Andrea Iannone | Suzuki | Retirement |
– | Alvaro Bautista | Aspar Ducati | Retirement |
– | Johann Zarco | Tech3 Yamaha | Retirement |
– | Cal Crutchlow | LCR Honda | Retirement |
BMW
۸ فروردین ۱۳۹۶فوق العاده زیبا بود به این میگن مسابقه…
Madjid
۸ فروردین ۱۳۹۶تبریم میگم به یاماها ، دوکاتی و هوندا.
در دنیای موتور سیکلت یاماها مثل تویوتاست و دوکاتی مثل فراری.
فيصل.
۸ فروردین ۱۳۹۶دوکاتی فقط ۱ عنوان قهرمانی داره. ام وی آگوستا ۱۸ قهرمانی. هوندا ۲۲ و یاماها ۱۷ بار
Madjid
۸ فروردین ۱۳۹۶.
همه چیزعنوان قهرمانی نیست که.
حس و حال محصولات اون شرکت ، اصالت ، قیمت ، سابقه ، و …. هستن که دوکاتی رو بسیار شبیه به فراری میکنن
رضا يزداني
۸ فروردین ۱۳۹۶خیلی گزارش جالبی بود
ا.بلوچي
۸ فروردین ۱۳۹۶عالییییییی
سید مسعود
۸ فروردین ۱۳۹۶عالی بود
مجتبی
۸ فروردین ۱۳۹۶لطفا موتو جی پی بیشتر تو گزارشاتون بیارین مممنون
Hamid...Audi
۹ فروردین ۱۳۹۶واسه من تا چند وقت پیش مقالات آقای دولی سرایی در مورد موتور بهترین مطالب سایت بود و بعد از مسابقه موتوجی پی منتظر گزارش ایشون میموندم که متاسفانه دو ساله تو سایت نیستن…
امیدوارم آقای محبی بتونن تو این مسیر موفق باشن.