احمد جمشیدی: موتورسیکلتهای برقی (به عبارت دقیقتر، اسکوترهای برقی) چند سالی است در انواع مختلف و با رنگهای متنوع به بازار ایران وارد شدهاند.
این اسکوترها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در حال حاضر معایب آنها در حال پیشی گرفتن است!
بهصورت کلی موتورسیکلت برقی با سطح تکنولوژی فعلی محدودیت فراوانی دارد و استفاده از آن چندان ایدهآل نیست.
مشکل سرعت و شتاب بسیار پایین، محدودیت حمل بار، محدودیت حمل ترکنشین و مشکل زمانبر بودن شارژ مالک آن را آزار میدهد و برای هر کاربری قابل بهرهبرداری نیست.
بهعنوانمثال یک موتورسیکلت برقی معمولی رایج در بازار ایران در حال حاضر بهصورت کلی کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و حداکثر پیمایش آن با هر بار شارژ نیز کمتر از ۵۰ کیلومتر است. بار سنگین نمیتواند حمل کند و در صورت اتمام شارژ هم چند ساعت زمان برای شارژ مجدد نیاز دارد.
اما از این معایب که بگذریم، موتورسیکلتهای برقی برای دوستداران محیط زیست و کسانی که دنبال یک اسکوتر تفریحی بی صدا و بدون انجین با هزینه نگهداری پایین هستند، جذاب است.
موتورسیکلتهای برقی با مزایای مشخصی شناخته میشدند و به همین خاطر فروش رو به فزونی داشتند.
تا چند ماه قبل شما میتوانستید یک موتورسیکلت برقی را بدون پلاک و بدون نیاز به گواهینامه سوار شوید که همین موضوع این موتورسیکلتها را محبوب کرده بود.
همچنین نداشتن بیمهنامه هزینه کمتر و در نتیجه جذابیت بیشتری ایجاد مینمود.
از طرفی عدم نیاز به گواهینامه و الزامات اجرایی، موتورسیکلت برقی را به وسیلهای قابل توجه برای بانوان سرزمینمان تبدیل کرده و بسیاری خانمهای ایرانی این وسیله را خریداری کرده و بهصورت تفریحی و یا حتی در سطح معابر شهری بهعنوان وسیله نقلیه استفاده میکردند.
زیرا نداشتن پلاک و در نتیجه عدم نیاز به گواهینامه آن را از محدودیتهای مرسوم برای خانمها مستثنی میکرد و میتوانستند از اسکوتر برقی بهره ببرند.
البته اساساً ممنوعیت رانندگی با موتورسیکلت برای خانمهای ایرانی در کشورمان امری غیر منطقی و شگفتآور است. خانمها از راندن موتورسیکلت منع هستند درحالیکه نشستن آنها روی ترک موتورسیکلت قانونی است و مشکلی ندارد! شگفتا از این قوانین شفاف و بدون تناقض!
(بحث محدودیت بانوان در استفاده از موتورسیکلت مفصل است و پرداختن به آن ما را از اصل سخن دور میکند. امیدواریم روزی خانمها نیز بتوانند گواهینامه موتورسیکلت اخذ کنند و در معابر شلوغ شهری از راندن این وسیله نقلیه لذت ببرند.)
اما برویم سراغ اصل مطلب
موتورسیکلتهای برقی چند سالی بدون پلاک و بدون گواهینامه در کوچه و خیابانها در حال جولان بودند.
این اسکوترهای برقی حتی توسط نوجوانان زیر ۱۸ سال استفاده میشدند زیرا محدودیتی در این زمینه وجود نداشت.
تا اینکه از شهریور ماه امسال پلیس راهور فروش موتورسیکلتهای برقی را بدون پلاک ممنوع اعلام کرد تا قواعد بازی بهکلی عوض شود.
پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به مواد ۲ و ۱۹ آییننامه پلیس راهنمایی و رانندگی که بر اساس آن تمام وسایل نقلیه موتوری، حین تردد در معابر و راهها باید دارای پلاک و شماره انتظامی باشند، این دستور را صادر کرد.
این اقدام پلیس راهور دلایل متعددی دارد و تا حدی منطقی به نظر میرسد.
شمار موتورسیکلتهای برقی طی چند سال اخیر بسیار زیاد شده و دیگر بدون پلاک قابل کنترل و تشخیص نیستند.
از طرفی طی این مدت تصادفهای متعددی برای این اسکوترها پیش آمده که در نبود بیمه شخص ثالث مشکلساز بوده است.
بخصوص اگر این تصادفها با وسایل نقلیه پلاک دار میبود، مشکلات بیشتر میشد و مردم برای دریافت خسارت با ابهام مواجه میشدند.
بهاینترتیب عرضه و فروش موتورهای برقی بدون دریافت پلاک کاری غیرقانونی خواهد بود که با آن برخورد میشود.
خلاصه اینکه برای سوار شدن موتورسیکلت برقی، داشتن گواهینامه مخصوص موتورسیکلت الزامی است و همچنین باید بیمهنامه شخص ثالث داشته باشید و اگر در گذشته فکر میکردید مالکیت اسکوتر برقی بدون دردسر و ساده است، باید تصورتان را تغییر دهید.
me84
۱۵ آذر ۱۳۹۷.
یه بار داشتم با یه بنده خدایی صحبت میکردم میگفت خیلی خوبه که به خانمها گواهینامه موتور نمیدنو گفتم چرا؟ گفت بخاطر اینکه روندن موتور خیلی حواس جمع میخواد و خانومها اگه موتور سوار بشن خیلی باعث افزایش تصادفات و مرگ و میر میشن.
اولش با خودم فکر کردم که درست میگه اما بعدش گفتم خیلی از خانمها هستن که تو رانندگی با ماشین انصافا خیلی خوب رعایت میکنن و بهتر از آقایون رانندگی میکنن. در مورد موتور هم همینه. فقط باید قوانین سختگیرانه تری برای موتور سواری وضع بشه. اگه به خانومها گواهینامه موتور بدن، خیلی خیلی زیاد تعداد ماشینهای تک سرنشین کم میشه و در نتیجه ترافیک و آلودگی هم کم میشه. بنظر من هم این قانون منع موتورسواری خانمها واقعا مسخره است.
علی
۱۵ مرداد ۱۳۹۸آمار تصادفات رانندگی را باید دید. این که از هر صد خانم در هر صد کیلومتر پیمایش چند تصادف و با چه شدتی ثبت شده.
نیما
۱۵ آذر ۱۳۹۷موتور در حالت عادی وسیله بی قانونی هست و اکثر راکبین آن، مانند رانندگان خودرو، فرهنگ درستی برای استفاده از اون رو ندارند و متاسفانه در سطح پایین تری هم قرار میگیرند.
بارها همه ما مشکلاتی که درست میکنند رو دیدیم. چه در ترافیک چه در نحوه عبور از معابر.
کاش قوانین و مجریان امر در این خصوص دارای قاطعیت بشتری بودند.
ایرانی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲وسیله رزق و روزی یک خانواده را پلیس میگیرد و یک خانواده بدبخت میشوند دیگر چیکار کنن شما میگویی قاطع تر برخورد کنند شما حتما خودت کارمند دولت هستی و همه چیز برایت آماده است مردم هم سهمی دارند از کشور دولت فقط برای کارمندان امکانات فراهم میکند مردم هم هیچ
ایرانی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲وسیله رزق و روزی یک خانواده را پلیس میگیرد و یک خانواده بدبخت میشوند دیگر چیکار کنن شما میگویی قاطع تر برخورد کنند شما حتما خودت کارمند دولت هستی و همه چیز برایت آماده است مردم هم سهمی دارند از کشور فقط برای کارمندان امکانات فراهم میکند مردم هم هیچ
حسین
۱۵ آذر ۱۳۹۷قبل از هر کار باید قوانین رو درست کرد ، فرهنگ سازی کرد و برخورد جدی!
باید قانونا موتور مثل ماشین باشه و حق ویراژ و حرکت بین خودرو ها رو نداشته باشه!
مثل خیلی از کشور ها!
سپس فرهنگ سازی کرده و همزمان جریمه های سنگین وضع کرد!
ahmad
۱۵ آذر ۱۳۹۷در یکی از کشور های توسعه یافته موردی دیدم که طبق یک قانون نانوشته ماشین ها در جاده بین خطوط حرکت میکردن و فضای خالی مابین ماشین ها مسیر مخصوص موتورسیکلت ها بود و نه موتور سیکلت ها و نه خودرو ها به مسیر همدیگه تجاوز نمیکردن.
برای کشور ما که تقریبا هیچکس به رانندگی بین خطوط بصورت جدی اعتقاد نداره و اغلب رانندگان اتومبیل ها در مسیر عادی هم برای موتورسیکلت شخصیت قائل نمیشن و دنبال زیر گرفتن اون هستن (!) این انتظارات یک مقدار رویاییه!
حسین
۱۶ آذر ۱۳۹۷بنظر من ( با توجه به تجربه بستن کمربند) ، مردم بعد از چند تبلیغ و فرهنگ سازی اگر جریمه سنگین و مستمر بشون ، ظرف یک ماه فرهنگشون عوض میشه!
شما فرض کن الان بگن کسی که در پیاده رو پارک کنه به ازا هر ساعت یک میلیون تومان جریمه میشه! ظرف ۲ روز دیگه کسی حتی روی پل هم پارک نمیکنه!
یا بگن اگر عابر کنار خط عابر بود مثل این هست که انجا چراغ راهنمایی هست و چراغ قرمز هست ، عدم توقف پشت خط عابر تا زمانی که عابر رد بشه مثل عبور از چراغ ، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی داره!
ظرف یک هفته فرهنگ سازی میشه! و مردمما بیشتر از اروپا این قضایا را رعایت میکنند!
بازم میگم ،تجربه قانون اجباری شدن کمربند نشون داد!
emad1990
۱۶ آذر ۱۳۹۷حسین
حرف شما درسته ولی جوابگوی وضعیت فعلی ایران نیست
فساد همه جا ریشه دوونده.هم خاطی و هم پلیس ی که فساد داشته باشن با هم در یه مبلغی به توافق میرسن
ریشه این فساد رو باید خشک کرد که متاسفانه یک عامل بخصوص هم نیست .
حسین
۱۷ آذر ۱۳۹۷اول فساد همه جا نیس ، اونجایی هم ک هست تقصیر ماست که رشوه دادیدم و بقیه رو متوقع کردیم!
دوما ، الان داره همه چی مکانیزه میشه و از طرفی ، وقتی بخوان این قانون جا بیفته مجبورا مدتی شدیدا اجراش کنن و به بالا دستشون گزارش بدن ، پس خیلی رشوه تاثیری نداره!
سعید
۹ خرداد ۱۴۰۱فساد همه جا نیستش دوست عزیز
حمیدرضا
۱۵ آذر ۱۳۹۷عکس سوم متعلق به شرکت مادو موتور هست که ادعا داره موتور سیکلت هاش تا 70 کیلومتر با سرعت 70 کیلومتر میتونن حرکت کنن و تمام قطعاتشم ساخت داخل هست
خود من به شخصه موتور برقی رو در صورتی که مسافت مناسبی رو پوشش بده ترجیح میدم چون هم هزینه نگهداریش خیلی پایینه هم اینکه صدای اضافه نداره الان بیشتر شرکت هیلتون و کویر موتور با موتورهای برقیشون معروف هستن خودم تو محدوده هفت تیر تهران خیلی دیدم که ازش استفاده میشه ولی در واقع برد کم و نبود جایی برای شارژ استفاده از این وسیله رو خیلی غیر منطقی کرده
emad1990
۱۶ آذر ۱۳۹۷من با شرایط فعلی رانندگی تو ایران مخالف روندم موتورم(ممکنه با تغییر شرایط فعلی نظر منم تغییر کنه)
موتور تو ایران یعنی خرید بلیط سفر دایمی به اون دنیا
ahmad
۱۶ آذر ۱۳۹۷بنظرم این دیدگاه یک مقدار افراطیه
موتورسیکلت مزایای بسیاری داره در همین ایران فعلی
شما اگربه عنوان یک شهروند عادی موتور کرایه نکنی در نقاط مرکزی شهر واقعا زمان زیادی رو از دست میدی و توی ترافیک قفس گونه خیابان ها گیر میکنی.
یا همین غذا و مرسوله هایی که جا به جا میشه در نبود موتور امکان توزیع به موقعش غیر ممکنه
(جدا از لذتی که این وسیله نقلیه میتونه به خودی خود داشته باشه یا بحث سواری حرفه ای)
emad1990
۱۷ آذر ۱۳۹۷من صرفا نظرم رو گفتم ممکنه صحبت شما درست باشه ممکنه هم اشتباه
ناشناس
۱۶ آذر ۱۳۹۷به نظر من بیصدا بودن موتور سیکلت های برقی اصلا ویژگی خوبی نیست.
یکبار تو پیاده رو داشتم می رفتم و یکی از اونها از پشت اومد و بدون هیچ هشداری
نزدیک بود بزنه بهم.اگه کم صدا باشند خیلی بهتره.
حمیدرضا
۱۷ آذر ۱۳۹۷اون راننده محترم اساسا درک نداشته وگرنه در پیاده رو اصلا جای موتور نیست دومن باید برای شما بوق میزد که متوجه بشید احتمالا تازه موتور برقی خریده بوده و یا اصلا تا به حال سوار این وسیله نشده بوده
علی
۱۵ مرداد ۱۳۹۸برای خوردوهای برقی در خارج، قانون شده که صدایی داشته باشند
یاسین
۲۷ شهریور ۱۳۹۸این بحث روز دنیاست،الان یکی از معدود ایراد هایی که به ماشین های شرکت تسلا میگیرن همینه،که خیلی بی صدا هستن و افراد نابینا رو مورد خطر قرار میدن،حتی پیشنهاد شده که سیستمی روش نصب بشه که یه صدای الکی تولید کنه?
Fateme
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸الان خانما میتونن موتور برقی سوار شن یا نه؟؟؟
ahmad.j
۲۴ تیر ۱۳۹۸خیر. موتور های برقی نیاز به گواهینامه موتورسیکلت دارن در حال حاضر
ميثم
۲۲ خرداد ۱۳۹۸قانون میگه نه خانهما حق رانندگی با موتور چه بتدینی چه برقی ندارند،و جدیدا جبتش گواهی نامه و بیمه لازم دارد
یامسیح حسین ادرکنی
۱۵ مرداد ۱۳۹۸نظر همرو خوندم واقعن متاسفم برای اونایی ک موتورسوار رو عامل بی نظمی و بی قانونی مدونن.اولن قانون رو انسان مینویسه که بتونه زندگی اجتماعی مسالمت آمیزبادیگرمردم داشته باشه دومن اکثر قوانین ما بدون درنظر گرفتن شرایط انسانها درست شدن که محدودیت درست کنن برمردم عادی و کف اجتماع ک سوقشون بدن به سمت بی قانونی بعدش انگ بی قانونی و جریمه و …میزنن تا بتونن سواستفاده کنن در اصل کانالیزه میکنن رفتار رو با محدودیت …
خلاصه انسان برقانون مقدمه طبق گفته گاندی
چراکه قوانین رو کلی مینویسن بدون درنظر گرفتن شرایط مردم و میخوان خط ب خطش در کف خیابان اجرا بشه این نشدنی هست …
اینوبرای اونایی میگم ک نمیدونن: کل بازار تهران و اکثررفت وآمد سریع باموتور صورت میگیره که اگه نبودن اقتصاد شهرهای کلان فلج میشدپس نگاهمون رو منصفانه کنیم بهشون .
اردلان
۱۸ مرداد ۱۳۹۸خو من الان ۱۸ سالمه چه گواهی نامه ای نیازدارم؟
حامد رجب زاده
۲۰ مرداد ۱۳۹۸بیخود ترین وسیله ایی که میشه خرید موتور برقی هست من یدونه ۲۰۰۰وات از شرکت نیرومحرکه گرفتم اولش کلی تبلیغ و گارانتی اما بعد از کمتر از یکسال تمام باتریهای چینیش در اثر حرارت باد کرده بود و به هم جوش خورده بود و شرکت هم بعداز کلی دوندگی به من گفت که باتری گارانتی نداره الان ۶ تا باتری حوود ۳میلیون میشه اصلا ارزش نداره و بیخوده من ترجیح میدم الان اتیشش بزنم.
میلاد
۱۴ شهریور ۱۳۹۸جدی????در این حد ینی داغونه؟ داشتم وسوسه میشدم برا خریدش?
حامد
۲۰ شهریور ۱۳۹۸این موتورای پاکشتی نیاز به گواهینامه و پلاک دارند؟!
MI
۱۷ مهر ۱۳۹۸سلام این همه سوال پرسیده شد اما یک نفر اصل ماده جدید قانون تصویب شده رو نپرسید که کی و کجا تصویب شده. توی سایت پلیس راهور هم نوشته موتور برقی پلاک باید داشته باشه اما ننوشته باید گواهی نامه هم داشته باشه. توی جدولشون هم از موتور گازی شروع کرده بعد هم گفته موتور تا 200 سی سی . هیچ حرفی از گواهینامه موتور برقی نزدن. لطفا لینک خبر با منبع و موثوق رو قرار بده یکی
علی
۳۱ مرداد ۱۳۹۹دلیل اصلی گرفتن گواهینامه برای موتور برقی و گاکشتی فقط سوار نشدن بانوان وگرنه طبق گفته های من درآوردی رئیس پلیس محترم دوچرخه هم نیاز به گواهینامه داره و تصادف ها با این وسیله نقلیه هم زیاد پس باید برای اون هم بیمه و پلاک صادر بشه و نیاز به گواهینامه داره
این که شما میری برای ماشین گواعینامه میگیری و مراحل گواهینامه رو برای موتور هم باید طی کنی تمام مراحل رو از معاینه پزشک بگیر تاااا امتحان آیین نامه و غیره یعنی پول در آوردن از مردم کاش توی مقالهتون این قضیه قید میشود
.....
۱۹ آذر ۱۳۹۹نیست اقاها اصلا تصادف نمیکنن
اصلا کل مرگ و میر ها توسط ماشین گردن خانم هاس??
....
۱۰ اسفند ۱۳۹۹چقدر بی منطق : باید به اینها درس داد هیچکس موتورسیکلت برقی یا همان اسکوتر رو نخره تا رو دستشون باد کنه . کسی بخواد گواهینامه بگیره کلی هزینه کنه بیمه و پلاک پول اموزشگاه و غیره رو بده مگه مغز خر خورده سوار اسکوتر یا موتورسیکلت برقی بشه اون با سرعت پنجاه کیلومتر میره بنزینی میخره اتومات سرعتش هم بیشتره هوای کثیف رو هم کثیف تر میکنه و حالش رو میبره . هیچ جای دنیا موتورسیکلت برقی گواهینامه نمیخواد حتی تهیه اش از دوچرخه آسان تر هستش . فقط اینجا همچین قانون مضحکی داره که دستشون بیست و چهارساعت تو جیب مردمه مردم هم باید درس عبرت بهشون بدن تهیه نکنن اولی درس اینه که هوا بیشتر آلوده میشه دوم اینکه این موتورها که برای تولیدش هزینه شده رو دستشون باد میکنه و ….
Mmm
۷ آذر ۱۴۰۱سلام معایبی که گفتید درباره همه موتور های برقی صدق نمی کند الحمدلله و بیمه کردن موتور و پلاک کردن آن خیلی هم خوبه الحمدلله و پلیس کاملا کار درستی انجام داده است.
Sepehr
۲۱ خرداد ۱۴۰۳خدا ب شما منطق بدهد الحمدلله