کروزر کلاسی خاص از موتورسیکلتهاست که اساساً برای راندنهای طولانیمدت طراحی شده و کمترین خستگی را به بدن راکب منتقل میکند.
در این مدل موتورسیکلتها شاسی تا حد ممکن نرم و ارتفاع آن نزدیک به سطح زمین در نظر گرفته میشود و جای پا (رکاب) و زین نیز تا حد ممکن زاویهدار و راحت طراحی میشوند.
در کلاس کروزر معمولاً توجه زیادی به ترکنشین نیز میشود و زین و رکاب ترک هم از حداکثر آسایش برخوردار است.
موتورسیکلتهای کروزر لاستیک و رینگهایی به نسبت پهن دارند و درمجموع همه چیز در این کلاس طوری پیشبینی شده تا راکب بتواند برای ساعتها بدون خستگی موتورسواری کند.
اما با این توضیح مختصر راجع به موتورسیکلتهای کروز، میخواهم به این موضوع بپردازم که اگر ما در ایران قصد خرید یک موتورسیکلت از این کلاس را داشته باشیم چه گزینههایی پیش رویمان است. قطعاً نباید انتظار زیادی داشته باشیم!
اول از هر چیز شما باید به بودجه خود و میزان هزینهای که میخواهید برای داشتن یک موتورسیکلت کروزر صرف کنید، نگاهی بیاندازید.
در هر حال باید روی این موضع تأکید کنم که با هر بودجه و مبلغی، در ایران گزینههایی کمتر از انگشتان یک دست برای انتخاب خواهید داشت.
با توجه به این اصل که در ایران همیشه قیمت مهمترین اولویت است، به تقسیمبندی گزینهها بر اساس قیمت میپردازیم.
در کل ما سه گزینه کروز قابل پلاک کردن در ایران داریم که بر اساس قیمت به ترتیب آنها را بررسی خواهیم کرد.
۱- باجاج اونجر
اونجر در حقیقت نمیتواند یک کروزر واقعی باشد بلکه در طراحی آن از کروزرها الگو گرفته شده است.
برای درک بهتر موضوع میتوان به تفاوت بین خودروهای SUV و کراس آور اشاره کرد که در میدان عمل فاصله بسیاری دارند. بگذریم!
اونجر محصول کمپانی باجاج هندوستان بوده و از یک انجین ۲۲۰ سیسی چهارزمانه بهره میبرد که درمجموع ۱۸ اسب بخار نیرو تولید میکند.
حداکثر سرعت اسمی اونجر ۱۲۰ کیلومتر است. هرچند موتورسیکلتهای کلاس کروزر اساساً برای تاپ اسپید و سرعتهای بالا طراحی نشدهاند و نباید خیلی روی این رقمها حساب کرد!
اونجر علیرغم گمنامی شرکت سازنده و مشخصات نهچندان ویژهاش، محصول نسبتاً با کیفیتی است و در قیاس با سایر محصولات باجاج ضریب استهلاک و در نتیجه هزینه نگهداری پایینتری دارد.
سیستم تعلیق باجاج مزیت ویژهای ندارد و قدیمی است ولی با اینحال به خاطر طراحی خوب زین سواری نرم و راحتی دارد.
ترمز جلو از نوع دیسکی است که راضیکننده است ولی ترمز کاسهای محور عقب یک نقطه ضعف برای اونجر است.
موتورسیکلت باجاج یک محصول ارزان قیمت است و نباید از آن انتظارهای ویژه داشته باشید.
هرچند این موتورسیکلت برای سواری چند ساعته داخل شهر و سفرهای کوتاه برونشهری گزینه خوبی است ولی برای رایدهای طولانی آزاردهنده خواهد بود.
موضوع دیگر اینکه در ساخت این موتور از آلیاژهای ارزان قیمت استفاده شده و طراحی آن ضعفهایی دارد ازجمله اینکه در دورهای بالا انجین و فرمان به لرزش میافتند که این ضعف برای موتورسیکلت کروزر قابل قبول نیست.
مدل صفر کیلومتر باجاج اونجر در بازار لحظهای و دچار التهاب ما که قیمت موتورسیکلتها هر روز در حال تغییر است در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون تومان میباشد. (قبل از شروع بحران ارزی قیمت این موتورسیکلت ۸ میلیون تومان بود!)
جالب است بدانید بهتازگی مدل جدیدی از اونجر توسط باجاج هند معرفی شده که قرار است با مدل قدیمی جایگزین شود.
۲- رگال فالکن
اما گزینه دوم ما که قیمت نسبتاً بالاتری در قیاس با اونجر دارد، موتورسیکلت کروزر فالکن است.
فالکن توسط شعبه چینی کمپانی رگال رپتور تولید شده و از انجین ۲۵۰ سیسی با حداکثر قدرت ۱۳ کیلووات در ۸۵۰۰ دور در دقیقه بهره میبرد.
حداکثر سرعت اسمی ۱۳۰ کیلومتر در ساعت برای این موتورسیکلت معرفی شده هرچند بازهم تأکید میکنم برای موتورهای کروزر نباید به تاپ اسپید توجه کرد چون طراحیشان مناسب این سرعتها نیست.
قطعاً با توجه به تفاوت قیمت، فالکن نسبت به اونجر طراحی بهمراتب بهتری دارد و روزآمدتر است.
همچنین حجم انجین نیز ۳۰ سیسی بیشتر از اونجر است که در نوع خودش مزیتی است.
هرچند انجین ۲۵۰ سیسی که برای خانواده رگال ارائه میشود طراحی قدیمی دارد و خروجی قدرت آن اصلاً در حد انتظار برای این حجم و سیلندر نیست.
مدل سیستم تعلیق فالکن تقریباً مشابه اونجر است ولی سواری نرمتری دارد. این به خاطر آلیاژ بهتر بکار رفته در موتورسیکلت و همچنین زین باکیفیت آن است.
مزیت مهم دیگر آن این است که چرخ عقب نیز برخلاف اونجر از ترمز دیسکی بهره میبرد.
همچنین طراحی بهتر رکابها و فرمان رانندگی را در فالکن راحتتر میکند. در سرعتهای بالا نیز فرمان و بدنه موتورسیکلت کمتر به لرزش میافتد.
هرچند بازهم برای سفرهای برونشهری طولانیمدت به خاطر سیستم تعلیق ضعیف میتواند خستهکننده باشد.
در حال حاضر قیمت موتورسیکلت رگال فالکن در بازار حدود ۳۰ میلیون تومان میباشد. (قبل از شروع بحران ارزی قیمت این موتورسیکلت ۱۵ میلیون تومان بود!)
3- هیوسانگ آکویلا
بهترین و بالاترین موتورسیکلت کروزری که در ایران میتوانیم انتخاب بکنیم، آکویلا است.
آکویلا محصول کمپانی هیوسانگ کشور کره جنوبی است که در واقع برند اسمورسمداری بهحساب میآید.
هیوسانگ آکویلا از یک انجین ۲۵۰ سیسی با حداکثر قدرت ۲۶ اسب بخار بهره میبرد. حداکثر سرعت اسمی آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده.
آکویلا در واقع از نظر طراحی یک سر و گردن از دو گزینه قبلی بالاتر است و در طراحی شاسی آن از مدل کروز ۶۵۰ سیسی معروف هیوسانگ بهره گرفته شده.
کمکهای دوشاخ تلسکوپی جلو از نظر طراحی جدیدتر هستند و در گرفتن ضربه بهتر از اونجر و فالکن عمل میکنند.
کمکهای عقب نیز کیفیت خوبی دارند هرچند رضایت کامل را بر نمیانگیزند!
طراحی زینهای آکوئلا تا حدی از کروزهای مشهور هارلی دیویدسون الگو گرفته است و آسایش مثالزدنی را برای راکب فراهم میکند.
طراحی رکابها نیز به سبک صفحهای هارلی دیویدسون و بهتر از دو مدل قبلی هستند.
رینگهای آکویلا به سبک یک کروزر واقعی و خیلی محکم و بادوام طراحی شدهاند و اگزوز نیز از آکویلا ۶۵۰ الگو گرفته.
هرچند آکویلا بهخوبی میتواند به سرعتهای بالا دست یابد و در این زمینه انجین توانمندی دارد ولی ترمز کاسهای محور عقب آن ضعف بزرگی است که کنترل آن را در مواقع بحرانی دشوار میکند.
درمجموع آکویلا برای سفرهای طولانیمدت برونشهری و سواری داخل شهر سواری راحتتری دارد. هرچند طبیعتاً قیمت بالاتری هم دارد!
در حال حاضر قیمت موتورسیکلت هیوسانگ آکویلا در بازار حدود ۵۵ میلیون تومان میباشد. (قبل از شروع بحران ارزی قیمت این موتورسیکلت ۲۶ میلیون تومان بود!)
درنهایت مایه تأسف است که بازار مهجور موتورسیکلتهای کشور عزیز ما همیشه از محدودیت تنوع رنج میبرد و در کلاس کروز نیز در این سطح قیمت فقط یک گزینه برای انتخاب وجود دارد که این بازار موتورسیکلت ایران را غیررقابتیتر و شرایط را بیش از پیش به ضرر مصرفکننده میکند.
از طرفی نوسان ارزی و افزایش قیمت شدید موتورسیکلتها، در حال حاضر اغلب آنها را به گزینههایی دستنیافتنی برای عمده اقشار ایرانی تبدیل کرده است که اصلاً خبر خوبی نیست!
نویسنده: احمد جمشیدی
حسین
۴ مهر ۱۳۹۷سوال من از نویسنده این هست که ایا با صفر شدن گمرک و حذف محدودیت حجم موتور مشکلی حل میشود؟ (با توجه به درامد قشر موتورسوار)
ahmad
۴ مهر ۱۳۹۷قطعا حذف گمرکی و محدودیت حجم شرایط را بهتر میکند.
درسته که اینکار روی درآمد مردم تاثیر مستقیمی نداره ولی طبیعتا یک قدم تسهیل کننده است
حسین
۴ مهر ۱۳۹۷خب چقدر تاثیر داره؟
ahmad
۵ مهر ۱۳۹۷هر قدر!
یک درصد هم یک درصده!
حمیدرضا
۴ مهر ۱۳۹۷کاش کمپانی کی وی هم موتور کروزرش رو وارد می کرد هم قیمتش مناسبهدهم کیفیتش بدک نیست در حد اونجر هست
محمد
۴ مهر ۱۳۹۷من از سال ۹۱ اونجر دارم به نظرم منطقی ترین و (تنهاگزینه شناخته شده) باتوجه به وضع مالی اکثر مردم ها فقط همین گزینه میتونه باشه چون عملا کروزر دیگه ای که قیمت فضایی نداشته باشه در دسترس نیست نقطه ضعفشم یکی همون ترمز عقبشه که تو متن گفته شده یکی دیگش هم کمیاب بودن وسایل ظاهری و گرون بودنشون هزینه تعمیر و نگهداریش هم مثل بقیه پالس ها میمونه من که تو این چندسال نسبت به پولی که اونموقع براش دادم راضیم ولی الان چون وارد نمیشه و وضع دلار خرید هیچکدومشون رو توصیه نمیکنم چون عقلانی نیست مگه اینکه پول براتون اهمیتی قائل نباشید.
علی
۵ مهر ۱۳۹۷پارسال فالکن رگال رپتور رو با 5 تومن پیش و اقساط 350 تومن ماهانه میدادن…
نقدشم 15 تومن بود
حسین دهمرد
۵ مهر ۱۳۹۷تعرفه گمرکی موتورسیکلت چقدره؟کاش قیمت دلاریشو هم مینوشتین.
سپهر
۱۲ مهر ۱۳۹۷من خیلی موتور دوست دارم ولی متاسفانه دیگه توان خریدشو ندارم یه ماشین خریدم تو خرج همون ماشینم موندم به عنوان یک جوان ۳۰ ساله ایرانی که مجردم دارم میگم که دیگه امیدی به تشکیل خانواده و زندگی بهتر ندارم. فقط خدا به دادمون برسه ….
پویا
۲۱ فروردین ۱۴۰۳رفیق بلخره درست میشه شاید بعد مرگ💔 الان حدودا ۶ سال از این حرفت گذشته چخبر الان؟
منصور غفاري
۱۹ آبان ۱۳۹۷منم دوس دارم موتور برا مسافرت های طولانی
چی بخرم که نرم و راحت باشه و نرمی اش خیلی مهمه
و از نظر فنی هم خوب باشه
مدلش هم که شیک و گنده باشه
لطفا راهنمایی کنید
Arya
۲۶ شهریور ۱۳۹۸یا سی بی۱۳۰۰بخر یا سوزوکیgsxr که اینا برا مسافرت عالین ولی مثلا کاوازاکیz1000که الان پسرعمم داره میگه که عالیه فقط یه بدی داره اونم اینه که فرمونش زیاد نمیچرخه تو خروجیا پلیس گیرت میندازه.
درکل یا سی بی۱۳۰۰یا سوزوکیgsxrاگرم سوال دیگه ای بود من هستم
Great D
۲۶ آذر ۱۳۹۷افسوس… تو ایران هرچقدم با قدرت به سمت آرزوهات بدویی اونا با سرعت بیشتری ازت فاصله میگیرن…
خیلی دوس داشتم واسه تولد ۲۰ سالگیم یه موتور کروز بگیرم … ولی اینهمه پس انداز و کارِ پاره وقت با دوبرابر شدن یهویی قیمت ارز به باد رفت…
هاشمی جواد
۲۰ بهمن ۱۳۹۷سلام.من اونجر ۲۲۰ داشتم. معایب موتور و محاسن موتور
ترمز عقب کاسه ای درمواقع بحرانی خطر ناک میشه
در سرعت بالا لرزش موتور زیاد میشه
دنده بد جا میفته بعضی وقتها دنده ۲ در میرفت .برای تعمیر بردم گفتند فابریکش همینه
لبه های موتور تیزه ولی از دور قشنگ دیده میشه
لاستیک تیوب لس نیست وای به روزی که تو جا ده پنچر کند
اگر دونفره توی جا ده با هاش سواری کنید سرعتش از ۱۰۰ بالاتر نمی ره موقع سبقت مشکل پیدا می کنید
ولی نسبتا قشنگه
نسبت به قیمتش می ارزد
از مدل چینی با کیفیت تره هر چند موتور خشکی دارد
از مشهد تا جنگل گلستان دو نفره با هاش رفتم به خاطر کیفیت بد فنر بندی عقب ،نفر دوم خیلی اذیت شد
به درد سواری طولانی که از موتور کروز انتظار میرود نمی خورد
آمپر کیلومتر در سرعت ۹۰ شلاق میزد بعد ثابت می شد با اینکه موتور در زمان خریدش صفر بود
موتور را یک سال داشتمش خرجی نداشت .با اینکه توی جاده برای مسافت خیلی طولانی تا آخر گاز می دادم با همان سرعت ۱۰۰ دو نفره می رفت و خراب نمی شد وفتی هم. فروختمش مغازه موتور فروشی با خوشحالی خریدش
معلوم شد مشتری داره
سواری طولانی با اونجر لذت نداره ولی یک کم کلاس داره
دنبال خرید هیوسانگ ۲۵۰ کروز اکویلا هستم امیدوارم سواری بین شهری آن بهتر باشه
هاشمی جواد
۲۰ بهمن ۱۳۹۷ای کاش اونجر ۲۲۰ دو سیلندر با حد اقل ۲۵ اسب بخار قدرت بود .
هاشمی جواد
۲۰ بهمن ۱۳۹۷از بجه گی آرزوی داشتن موتور کروز داشتم هر چه بزرگتر می شویم موتور هم گران تر میشه .
علی حاتمی
۲۶ بهمن ۱۳۹۷سلام..دوستان اونجر مدل ۹۴ دارم دو تا سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید.
آیا لاستیکش تیوبلس هست یا نه؟
و اینکه یک شلنگ از کاربرات به پایین موتور آویزونه ک وقتی بنزین زدم با ک و پر کردم وقتی موتور رو تو حالت جک بغل میذارم از اون شلنگ بنزین میریزه کسی میدونه اون برای چیه.؟؟؟؟،،!!
خیلی ممنون
حمید
۱۲ فروردین ۱۳۹۸کاربراتت خرابه
باید ببریش سرویس کنی
سوزنش گیر کرده
بنزین داره بر می گردونه
اگر دست به اچاری باید کاربراتو باز کنی
یه سوزن داره
با برس و بنزین تمیزش کنی
بزنیش سر جاش
محمد
۱۱ مرداد ۱۴۰۲بزرگوار لاستیکش بدلیل اینکه پره ای هست نمیتونه تیوبلس باشه مگراینکه خودت یه چرخ عقب رینگی وتیوبلس بخری که هزینه زیادی داره سوال دومت اون شیلنگ سرریز باکت هست موقع سواری تو سرعت تا میتونی ترمز جلو رو بیخیال شو چون یکدفعه میخکوب میشه و تعادل بدجور بهم میخوره وزن بالا شرایط زمین خوردن رو بدتر میکنه مراقب خودت باش
Ravy
۲۸ مهر ۱۳۹۸من که آکوئلارو خیلی پسند کردم فقط میترسم برا تعمیر و قطعه به مشکل بخورم .
یک بنده خدایی داشت بهش گفتم مشکلاتش چیه گفت من که راضیم اون زمون ۲۵میلیون خریدم .
واقعا موتور با ابهتیه مخصوصا مشکیش.
هادی
۱۸ بهمن ۱۳۹۸تو خریدش شک نکن
سام
۲۰ تیر ۱۴۰۱ممنون از شما بابت تهیه این مطلب خوب و مفید
لطفا بروزرسانی کنید
بقیه مدل های رگال رپتور و موتور های بندا را هم معرفی کنید
محمدی
۱۱ مرداد ۱۴۰۲باتشکر از مطالب خوبتون به عزیزانی که تصمیم به خرید موتور کروز میگیرن باید یاذآورشدکه این تیپ موتورها که سنگین محسوب میشن فرمانپذیری مردونه دارن که اگر باموتورت فقط قصدتون حاله جامون خالی نباشه ولی اگر قراره زیاد سوارش بشی یه کم بیشتر تحقیق کن گمونم خسته کننده میشن تو مصافتهای زیاد برون شهری که میگن قصداین مدل موتورها سفر رفتن واین چیزهاس ولی از کت وکول افتادنش رو نمیگن این تجربه ۸ سال سواری این تیپ موتوربود که امید مفیدفایده باشدقربون شکل ماهتون
محمد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳اگر فرمون فابریک خودش باشه هندلینگ خوبی بهت میده ولی فرمون بلند اذیت میکنه مخصوصا توی شهر