رفته رفته و با غروب سال ۲۰۱۵، محصولات سال آینده یک به یک به بازار معرفی میشوند و این درست همان موقعی است که باید بهترینها را معرفی کرد، معرفی بهترینها هم برای مصرف کنندگال مفید است، چرا که به اطلاع آنان میرساند چه محصولاتی امتحان خود را به خوبی پس دادهاند و هم برای تولید کنندگان حائز اهمیت است چرا که خط مشی تولید محصولات برتر را به آنان نشان داده و مسیر سرمایه گذاری آنان را مشخص میکند.
حتما همه شما میدانید که موتورسیکلتها در سبکهای مختلفی طبقه بندی میشوند پس طبیعی است که برای معرفی بهترینها باید به سراغ بهترینهای هر طبقه بندی برویم، اگر مشتاقید که بهترینهای سال ۲۰۱۵ را بشناسید با ما در این مقاله همراه باشید.
شاید در ابتدا انتخاب بهترینها به نظر شما خیلی کار سختی نباشد چرا که احتمالا شما با طیف خیلی گستردهای از محصولات امسال آشنایی ندارید و تنها پیگیر اخبار برخی از کمپانیهای مورد علاقه خود بودهاید اما برای انتخاب بهترینها راهی جز بررسی حدودا ۴۵۰ مدل ارائه شده در امسال پیش روی ما نبود. ۴۵۰ مدلی که در کلاسها و قیمتهای مختلف از سوی کمپانیهای متفاوتی به بازار ارائه شدهاند. البته اگر از حق نگذریم بعضی از اعضای این لیست بقدری بمب خبری بودند که کمی هم کار ما را برای انتخابها آسان کردند.
۱- بهترین موتورسیکلت استاندارد:
یاماها FZ-09:
خیلی از ما این موتورسیکلت را به عنوان بهترین میان رده (از لحاظ حجم انجین) سال قبل میشناسیم اما از آنجایی که امسال موتورسیکلت دیگری را برای این قسمت در نظر گرفتهایم و از طرفی با توجه به تغییراتی که در مدل ۲۰۱۵ موتورسیکلت یاماها FZ-09 بوجود آمده است (از جمله مهمترین این تغییرات میتوان به سیستم سوخت رسانی کاملا بهبود یافته و جدید اشاره کرد) مجاب شدیم تا این موتورسیکلت با کیفیت را به عنوان بهترین استاندارد امسال معرفی کنیم.
یاماها FZ-09 را میتوانیم یک موتورسیکلت همه فن حریف بدانیم چرا که هم برای استفاده شهری و هم برای استفاده ورزشی مناسب است و هم در جاده خود نمایی میکند. سواری با این موتورسیکلت برای شما در حدود ۸.۰۰۰ دلار آب میخورد اما به شما قول میدهم در اعضای هر دلاری که پرداخت کرداهاید، لذت سواری را تجربه کنید.
یاماها FZ-09 به یک انجین سه سیلندر به حجم ۸۴۷ سیسی مجهز شده، انجینی که میتواند قدرتی معادل با ۱۰۸ اسب بخار را فراهم کند. حاصل کار این انجین قدرتمند انتقال حداکثر نیروی گشتاوری معادل با ۸۴ نیوتن متر به چرخ عقب است. این قدرت به همراه کیفیت سواری مطلوب و سیستم تعلیق بینقص، در هر سواری لبخند را به لبان شما هدیه میدهد.
مهمترین مشخصات یاماها FZ-09:
- انجین سه سیلندر به حجم ۸۴۷ سیسی.
- حداکثر گشتاور: ۸۴ نیوتن متر.
- حداکثر قدرت: ۱۰۸ اسب بخار.
- قیمت: ۸,۰۰۰ دلار.
۲- بهترین موتورسیکلت کراس:
یاماها YZ250F:
یکی از چالشهایی که همیشه در انتخاب بهترین موتورسیکلت کراس سال وجود داشته این است که معمولا این عنوان بین دو کمپانی ژاپنی یاماها و کاوازاکی دست به دست میشود، البته باید بپذیریم که بیشتر اوقات زور یاماها به رقیب هموطنش چربیده است. این کشمکش امسال هم بین یاماها YZ250F و کاوازاکی KX450F وجود داشت.
اگر میخواستیم سرعت و سیستم تعلیق مناسب را ملاک قرار دهیم باید همان کاوازاکی KX450F را انتخاب میکردیم چرا که در این زمینهها کاوازاکی KX450F کمی از یاماها بهتر است اما نقطه قوت یاماها هم حداکثر نیروی گشتاور مناسبش بود و هم فرمان پذیری خیلی عالی، ضمن آنکه کمپانی کاوازاکی در مدل سال ۲۰۱۵ در این موارد یک قدم به عقب برداشته و دچار پسرفت شده است. شاید پیش خود بگویید که مقایسه یک موتورسیکلت ۲۵۰ سیسی و یک موتورسیکلت ۴۵۰ سیسی اصلا کار عاقلانه نیست ولی در نظر داشته باشید که برای یک موتورسیکلت آفرود، حجم کمتر انجین یعنی چابکی و چالاکی بیشتر، البته به شرطی که این حجم کمتر بتواند قدرت مورد نیاز را فراهم کند؛ یعنی دقیقا کاری که یاماها YZ250F موفق به انجام آن شده است. برنده شدن در دو مسابقه پیاپی مگا را هم میتوانیم دلیل دیگری برای انتخاب یاماها بدانیم.
مهمترین مشخصات یاماها YZ250F:
- انجین تک سیلندر به حجم ۲۴۹ سیسی.
- حداکثر سرعت: ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت.
- قیمت: ۷,۵۹۰ دلار.
- وزن خالص: ۱۰۵ کیلوگرم.
۳- بهترین پایین رده (از لحاظ حجم انجین) خیابانی:
کیتیام دوک ۳۹۰:
شاید برخی از شما پیش خود بگویید که چگونه یک موتورسیکلت با حجم انجینی در حدود ۴۰۰ سیسی، کم حجم محسوب میشود. حق با شماست برای مایی که در ایران و با این محدودیتهای فراوان اعمال شده بر موتورسیکلت سواری زندگی میکنیم و سقف مجازمان یک موتورسیکلت ۲۵۰ سیسی است، این مسئله کمی عجیب و تعجب آور به نظر میرسد اما معمولا در کشورهای اروپایی و آمریکا از موتورسیکلتهایی با حجم انجین زیر ۵۰۰ سیسی به عنوان سبک یا پایین رده یاد میشود. البته توجه داشته باشید که منظور از این پایین رده فقط حجم انجین است و ربطی به قیمت و مسائل فنی ندارد؛ به عبارتی فکر نکنید که چون میگوییم پایین رده پس حتما ارزان هستند و یا کیفیت پایینی دارند، بلکه فقط حجم انجینشان پایین است.
کمپانی اتریشی کیتیام با اینکه تنها در حدود شش سال است که به جمع تولید کنندگان موتورسیکلتهای خیابانی پیوسته اما در همین مدت کم، فوقالعاده خوش درخشیده و توانسته بازار خود را در جهان بوجود بیاورد. حتی در ایران هم اگر با قیمت بالای دوک مشکلی نداشته باشید میتوانید با خرید دوک ۱۲۵ و یا ۲۵۰ سیسی که پلاک هم دریافت میکنند (قبلا در قسمت دوم مقاله “بررسی موتورسیکلتهای بازار ایران” این دو را به صورت کامل بررسی کردهایم.) از سواری خود لذت ببرید.
دوک ۳۹۰ هم به مانند برادران کوچکتر و بزرگتر خود کیفیت ساخت فوقالعاده بالا، چهره جذاب و انجینی قدرتمن دارد، عواملی که دست در دست هم دادهاند تا این موتورسیکلت زیبا را به عنوان یک نیکد عالی بشناسیم. یکی از مهمترین عوامل موفقیت این موتورسیکلت، وزن سبک آن است که باعث شده قدرت ۴۳ اسب بخاری که از انجین تولید میشود، خیلی بیشتر از ۴۳ اسب بخار نشان داده و چابکی فراوانی را در کنار ایمنی حاصل از سیستم ترمز قدرتمند، به دوک ۳۹۰ هدیه دهد.
مهمترین مشخصات دوک ۳۹۰:
- انجین آب خنک تک سیلندر به حجم ۳۷۳ سیسی.
- حداکثر قدرت: ۴۳ اسب بخار.
- وزن خالص: ۱۳۹ کیلوگرم.
- قیمت: ۵,۰۰۰ دلار.
۴- بهترین میان رده خیابانی:
دوکاتی Scrambler:
سواری با یک موتورسیکلت که حجم انجینی در حدود ۸۰۰ سیسی داشته باشد، همیشه مهیج و فوقالعاده لذت بخش است اما برای به دست آوردن چنین تجربهای تا چه میزانی حاضرید هزینه کنید؟ معمولا قیمت موتورسیکلتهایی با این حجم انجین کمی بالاست و یا اگر هم قیمت قابل قبولی داشته باشند، احتمالا نقطه ضعف بزرگی دارند. البته این نکته در مورد دوکاتی Scrambler اصلا صادق نیست، به عبارتی این موتورسیکلت هم خوش ساخت و با کیفیت است و هم قیمت خیلی بالایی ندارد.
دوکاتی Scrambler ویژگیهای فوقالعاده جذابی دارد که از مهممترین آنها میشود به چابکی و همینطور ایمنی این موتورسیکلت کلاسیک اشاره کرد. در بیشتر قطعات بدنه دوکاتی Scrambler از آلیاژ مرغوب آلمینیوم استفاده شده که این مورد موجب سبک شدن وزن این موتورسیکلت در عین افزایش کیفیت بدنه است. این موتورسیکلت جذاب ویژگیهای جالب دیگری از جمله چراغهای LED، سیستم ترمز با کیفیت، صفحه نمایش LCD، سواری لذت بخش، استایل سواری مناسب و فرمان پذیری عالی دارد، ویژگیهایی که جمع شدنشان در کنار هم و با قیمتی در حدود ده هزار دلار، هرکسی را برای خرید و سواری با آن وسوسه میکند.
مهمترین مشخصات دوکاتی Scrambler:
- انجین هوا خنک دوسیلندر V شکل با حجم ۸۰۳ سیسی.
- حداکثر قدرت: ۷۵ اسب بخار.
- حداکثر گشتاور: ۶۸ نیوتن متر.
- حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت.
- گیربکس شش سرعته.
- وزن خالص: ۱۷۶.۵ کیلوگرم.
- قیمت: ۹,۹۹۵ دلار.
۵- بهترین موتورسیکلت اسپرت:
یاماها YZF-R1M:
اگر قصد خرید یک اسپرت تمام عیار را دارید موتورسیکلت یاماها YZF-R1M یک گزینه بینظیر است، آن هم در بازاری که موتورسیکلت کاوازاکی نینجا H2R قیمت ۵۰.۰۰۰ دلاری دارد و مدل موتوجیپی هوندا هم با قیمتی در حدود ۱۸۴,۰۰۰ دلار (و تنها با ۱۰۱ اسب بخار!) عرضه میگردند، ارزش واقعی این موتورسیکلت هرچه بیشتر نمایان میشود. یاماها YZF-R1M به اندازه خوب است که علیرغم آنکه تقریبا یک سوپراسپرت محسوب میشود آن را به عنوان بهترین اسپرت سال انتخاب کنیم.
شاید این انتخاب در ابتدا کمی برای شما عجیب باشد اما باور کنید که با این قیمت شما عملا یک سوپر اسپرت فوقالعاده را به خانه بردهاید آن هم در حالی که پول یک موتورسیکلت اسپرت (البته کمی بیشتر) از جیبتان رفته. یک لحظه تصور کنید که بر روی موتورسیکلتی سوارید که توانایی تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت را دارد آن هم بدون اینکه به تکلونوژی سوپر یا توربو شارژر مجهز شده باشد. همین یک ویژگی کافیست تا شما را مجبور کند سر کیسه را شل کرده و یک یاماها YZF-R1M زیبا را سفارش دهید.
حالا به این قدرت استثنایی سیستم الکترونیکی بینظیر، سیستم تعلیق الکتریکی، استفاده از فیبر کربن در بدنه، حداکثر سرعتی معادل با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و وزن سبک ۲۰۰ کیلوگرم را اضافه کنید تا هرچه بیشتر برای خرید این اعجوبه وسوسه شوید.
مهمترین ویژگیهای یاماها YZF-R1M:
- انجین: چهار سیلندر خطی به حجم ۹۹۸ سیسی، آب خنک، شانزده سوپاپ DOHC.
- حداکثر قدرت: ۲۰۰ اسب بخار.
- حداکثر گشتاور: ۱۱۲.۵ نیوتن متر.
- حداکثر سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت.
- گیربکس شش سرعته.
- وزن خالص: ۲۰۰ کیلوگرم.
- قیمت: ۲۱,۹۹۰ دلار.
- ضمانت دو ساله.
اگر این موتورسیکلت شما را تحت تاثیر قرار داده ولی ۲۲,۰۰۰ دلار پول ندارید، میتوانید به سراغ مدل R1 بروید که در متریال مورد استفاده و بعضی ویژگیها با R1M متفاوت است ولی با همین قدرت انجین (و وزن کمی سنگینتر) برای شما ۱۷,۰۰۰ دلار آب خواهد خورد.
۱۰ موتورسیکلت برتر ۲۰۱۵، اعجوبههای دوستداشتنی (قسمت پایانی)
KING 918
۲۳ آذر ۱۳۹۴YAMAHA YZF خیلی عالی بود اصلا اکثرا YAMAHA بودن ……….خدایی بدجور جای هایابوسا احساس
می شد ……….
Mohamad
۸ فروردین ۱۳۹۸هایابوسا موتور خوبی هست نه برای مقایسه .
ali ayat
۲۳ آذر ۱۳۹۴وای یاماها ترکوند که
shahab
۲۶ آذر ۱۳۹۴آره دمش گرم
shahab
۲۶ آذر ۱۳۹۴با تشکر از آقا بیژن خیلی مطلب خوبی بود
great britain
۲۳ آذر ۱۳۹۴این ژاپنی ها عینه یک نینجا آروم و بی سر وصدا چه کار هایی که نمیکنن!!!!!!!!!!
عاشق موتورهای ژاپنیم.
مردمانی فوق العاده دوست داشتنی.(ژاپن)
KING 918
۲۳ آذر ۱۳۹۴اقا فکر کردیم یه نفر دیگه میخواد جاتو بگیره ……….
راستی باور کن دیروز داشتم arkham asylum بازی میکردم نمیدونم چرا همش great britain جلو چشمام بود !!!!
great britain
۲۴ آذر ۱۳۹۴نه قربونت برم کسی نمیتونه جایه منو بگیره!!!!!!!
هنوز داریarkham asylum بازی میکنی!!!!!!!!
بابا ما اونو چندسال پیش تمومش کردیم!!!!!
راستی اون جملت که داری میگی arkham asylum بازی میکردم نمیدونم چرا همش great britain جلو چشمام بود !!!!
باحال گفتی دو دقیقه ای خندیدم!!!!!!!!!!!!!!!!!
آهان راستی میدونی چرا great britain جلوی چشمات بود چون سازنده بازی هم خود great britain هست منظورم شرکت(Rocksteady Studios) است.
ارادتمند همیشگیت(great britain).
sina
۲۳ آذر ۱۳۹۴اصلا از این موتورها خوشم نمیاد موتور فقط از این هوندا هزار یا هالی داویدسون گنده قدیمیا که دو تا از رفیقاتم بندازی پشتش بزنی به جاده و بیابون …اینا که یه نفرم به زور روش جا میشه
mohsen
۲۳ آذر ۱۳۹۴خیلی باحاله یه دونه 1000 CC داشته باشی البته توایران نه باهاش مثلا بری سر کارت و تو جاهای خالی صداشو در بیاری ولی ایران اصلا نه! به اونیکه میرونه به چشم یه اوباش نگا میکنن طرفم میاد اورژانس دیگه دلمون نمیاد به پدرش بگیم میبردید مستقیم بهشت زهرا هزینه اضافی نمیگرفتن بیمارستان چه خبره بابا اخ بدون لباس با زیر پیرهن سوار موتور شده با اون لباس سوار دوچرخم بشی خطرناکه چه برسه به موتور با اون حجم موتور
احمد باقری
۲۳ آذر ۱۳۹۴این کی تی ام هم طراحیهای باحالی داره. خیلی خوب کار کرده.
Archi KHAN
۲۳ آذر ۱۳۹۴بهترین موتورسیکلت : یاماها 80
...
۲۳ آذر ۱۳۹۴مرسی ، جالب بود خصوصا عکسا.
ممنون که پشت سر هم مطلب ترجمه میکنید میزارید، میدونم کار سختی هست و هزینه هم داره.
مترجمین عزیز هم نه استراحتی به خودشون میدن نه فرصت نفس کشیدن به خواننده ها، همگی هم مسلط و ماهرن.
واقعا سایت تاپی هست اینجا تو این مدتی که میام و میبینم .. از همه لحاظ، هم آزادی هم بی طرفی هم فنی .، یه بار اتفاقی اومدم اینجا چن ماه پیش واسه یه مطلب گوگلی و روزگارم سیاه شد دیگه.. همینجا پلاس شدم !
به نظر من حتی میتونین در حد سایتای خارجی باشید و خودتون هم مطلب بنویسید تا اوناهم مجبور شن ترجمه کنن! حتی خارجی هم بیان اینجا،، همش به زبان برمیگرده البته.، زبان خواننده های سایت که همگی فقط مطالب فارسی میخوان !
...
۲۴ آذر ۱۳۹۴خواسم تو این کامنت به عنوان آخرین کامنتم تو این سایت تمام انتقاداتم رو بنویسم اما گفتم کار بیهوده ایه وقتی که نه شنیده میشه و نه تایید..
فقط میگم که تمام حرفایی که تو کامنت بالا زدم رو به جز قسمت فنی و زحمت های مترجمین و نویسنده های عزیز که حسابشون از سایت جداست رو پس میگیرم،
چون امروز به این نتیجه رسیدم که اینجا کاملا سلیقه ای اداره میشه و آزادی خاصی موجود نمیباشد.،
و اصولا ماها هم یه مشت “کلیکر و ویزیتورهای تبلیغ بینه رتبه ی سایت بالا بر” بیشتر نیسیم.، پس لزومی نداره که نظراتمون هم مهم باشه، البته تعریف و تمجید ها مهم میباشد.،!
البته وانمود به مردمی بودن کردن هم میتونه اعتماد اونارو رو واسه اهداف مورد نظر جلب کنه..
–به هر حال ، دیروز چندین کامنت مختلف گذاشتم که یکیشون هم کامنت بالا بود–
هدف از این کار هم بیشتر این بود که ببینم در مورد سایت درست فکر میکردم یا نه.،
و با اینکه زحمات زیادی برای پیدا کردن کلمات مناسب جهت تایید شدن کامنتا صرف شده بود اما تمام آنها به سادگیه یک کلیک ساده نادیده گرفت شد.،
البته کامنتی که حاویه تعریفو تمجید بود تایید گردید،
لذا موندن من تو این سایت دیگه فایده ای نداره وقتی که نظراتم مورد پسند عزیزان نمیباشد.
با سپاس و آرزوی موفقیت،
برادران خسته.
بیژن دولت سرایی
۲۴ آذر ۱۳۹۴سلام
اول بخاطر لطف و توجه شما سپاسگذارم
راستش خیلی اوقات، خود سیستم کامنت ها رو منتشر نمیکنه و در برخی موارد تعداد این کامنت ها بقدری زیاد میشه که شاید برخی از اونها تا چند روز طول بکشه که منتشر بشن
نمی دونم باور می کنید یا نه ولی گاهی اوقات کامنت خود من که از نویسنده های سایت هستم هم جزء همین موارده و به همین دلیل بعضی مواقع یه کامنت مشابهم چند بار تکرار شده ..
بهترین راه حل اینه که عضو سایت بشید تا این مورد خیلی کمتر پیش بیاد..
در هر صورت از همراهی شما سپاسگذاریم و براتون آرزوی بهترین ها رو داریم، مطمئن باشید که تنها دلیل حضور و همکاری تیم پدال در کنار هم، حضور تک تک شما مخاطبان عزیزه و هیچ کس قصد اذیت و سرکوب مخاطب رو نداره، ما در اینحا احساس یک خانواده بزرگ و علاقه مند به دنیای خودرو رو داریم و این امر بارها و بارها ثابت شده و صد البته اگر اینگونه نبود ما الان اینجا نبودیم
پیروز باشید
ممنون.
شما لطف دارین، اما نیازی به پاسخ نبود.،
نوید جهرمی
۲۴ آذر ۱۳۹۴بیژن جون حرف نداشت.
واقعاً انتخابای سختی هس و همشون ترکوندن.
این سری بهترین موتورهای 2015 هم ک تموم شه منتظر دوتا مطلب هستم اگه بتونی زحمتش بکشی.
یکی اطلاعاتی راجب شرکتای مختلف موتورسازی ک قبلن هم خواستم و قولش رو دادی
یکی هم اگه بشه راجب فرهنگ موتورسواری در کشورای دیگه که محدودیت و قوانینشون چ جوریه. گواهینامه و مالیاتش.
خیلی مطالب سنگینی میشه اما دوس دارم ب قلم خودت اینا رو بخونم.
دستت درد نکنه.
بیژن دولت سرایی
۲۴ آذر ۱۳۹۴سلام نوید جان
ممنون بخاطر حضور پر از انرژی مثبت و لطفی که به من داری
اگر منابع خوب و کاملی در این زمینه ببینم، سعیم رو میکنم تا برای دوستان یه مطلب خوب آماده کنم
شایدم اگر استقبال خوب باشه یه سری مقاله چند قسمتی آماده کنم و به تفکیک کشورها به بررسی بپردازم، باید دید چی پیش میاد
ممنون
محمدرضا
۲۸ آذر ۱۳۹۴سلام آقای دولت سرایی من خیلی علاقه دارم موتورهای بالای دویست و پنجاه تردد و پلاک شدنش آزاد بشه و پیگیری هم کردم و با آقای امیر حسین پورسینا که عضو هیئت موتورسواری و نویسنده سایت carnp صحبت کردم که ایشونم در جلسه مطرح کردن که باید با همکاری ارگان های دیگه مثل فدراسیون موتورسواری و سندیکای تولید کنندگان موتورسیکلت این بحث رو توی وزارت کشور و شواری امنیت ملی پیگیری کنن. و بهم گفتن که مطرح کردن در جلسه و گفتن که خبرای خوبی شده احتمالا میخوان یه کارایی بکنن این هیئت موتورسواری. اگه شما ام بتونید با کسانی که در زمینه موتورسیکلت فعال هستن صحبت کنید که یه قدمی تو این زمینه بزارن خیلی عالی میشه.
غلام
۳۰ آذر ۱۳۹۴موتور های cub هم در این طبقه بندی جای دارند ؟
بیژن دولت سرایی
۸ دی ۱۳۹۴سلام
نه، در این لیست موتورسیکلت های cub کنجانده نشدند…
Eli
۵ دی ۱۳۹۴به نظرتون موتور مگلى 250 سى سى خوب هستش
بیژن دولت سرایی
۸ دی ۱۳۹۴سلام
موتورسیکلت مگلی رو قبلا بطور کامل بررسی کردم…
http://www.pedal.ir/%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%b3%db%8c%da%a9%d9%84%d8%aa/250-%d8%b3%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%db%8c%e2%80%8c-%d9%85%da%af%d9%84%db%8c/
Saman
۷ دی ۱۳۹۴یه سوال این ۱۰موتور برتری که نوشتین از طرفه چه جایی انتخاب شدن.? با تشکر از زحماتتون
بیژن دولت سرایی
۸ دی ۱۳۹۴سلام
در قسمت بعد اشاره خواهد شد….
Omid
۱۳ بهمن ۱۳۹۴حدود قیمت YZ250F در بازار ایران چقدر هست؟؟
سامان
۱۳ مهر ۱۳۹۵با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستانی که زحمت میکشن و همچین مطالبی رو جمع آوری میکنن اینها مطالبی هستند که کمپانی هایی مثل یاماها و دوکاتی و کی تی ام درباره موتوراشون مینوسن واسه جذب مشتری پیشنهاد میکنم برید تاریخ مسابقات موتو جی پی رو ببینید پی خواهید برد که هوندا در هر کلاسی در سطح دنیا داره حرف اول رو میزنه اونوقت بعنوان بهترین موتورهای دنیا حرفی از هوندا نیست کسی هست هوندا رپسول و یاماها r1 سوار شده باشه؟اگه بود فرق زمین تا اسمونشو میفهمید در مقابل هوندا یاماها عددی نیست چون تو قوطی کنسروه بااون لش سنگینش
امیر حسین جم
۷ تیر ۱۳۹۶وای یاماها ترکونده دمتون گرم وا از این سایت
صالحی
۱ شهریور ۱۴۰۰س عاشق متورهای کراسم اولین متوری که خریدم یک سوروکی ۸۰سبزررنگ بود اخه اون متورهایی که توردهای خودشون بهترینن بدرد مانمیخورن فقط میتونیم عکسشونو نگاه کنیم متور تیلر هشتاد بالاترسواربشی جناب سروان یاغی میبنتت سرکوچه نه کوچه وسط خبابان وبیابان نگهت میدارن متورتم میگیرن برت میکنن تو وانت
فقط کراس هشتادسلطان ایرانه وضفر۱۲۵ تاسه ماه هم کار میکرد