موتورسیکلتیاماها

معرفی موتورسیکلت جدید یاماها MT-10 مدل 2022

یاماها اعلام کرده علاقه‌ای به حضور دوباره در صنعت خودرو ندارد اما این برند همچنان در صنعت موتورسیکلت جزو بازیگران اصلی است. این شرکت اخیراً نسخه جدیدی از موتورسیکلت MT-10 را معرفی کرده که دارای طراحی برجسته بوده و از بهبودهای مشابه با مدل سریع تر MT-10 SP سود می‌برد. هر دو موتورسیکلت یاد شده از نیمه اول سال ۲۰۲۲ روانه بازار آمریکا خواهند شد.

حروف MT مخفف “استاد گشتاور” هستند و یاماها در تولید این محصولات از برخی منابع مختلف الهام گرفته که یکی از آن‌ها طبق گفته یاماها نیمه ‌تاریک ژاپن است به این معنی که در طراحی MT-10 از طراحی‌های وحشیانه برگرفته از فرهنگ موتور اسپورت کشور ژاپن الهام گرفته است. منبع الهام دیگر موتورسیکلت YZF-R1 است که محصولی پرفورمنس و قابل‌احترام بوده و در مسابقات مختلف حضور داشته است. ترکیب این دو عنصر باعث تولید موتورسیکلتی شده که اصلاً خسته کننده نیست. MT-10 قطعاً ظاهری برجسته داشته و عناصر آبی و طلایی روی بدنه آن ترکیب جذابی را ایجاد کرده‌اند. طراحان یاماها اقدام به حذف عناصر غیرضروری روی بدنه کرده و روی نمایش قطعات فنی موتورسیکلت تمرکز داشته‌اند. یکی از موضوعات اساسی در طراحی MT-10 جدید ارگونومی بوده است. صندلی موتورسوار تا حد امکان پایین آورده شده تا او حس بهتری در سواری داشته باشد.

نیروبخش این موتورسیکلت پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی ۱۶ سوپاپ است که قدرت ۱۶۴ اسب بخاری را در دور ۱۱۵۰۰ و گشتاور ۱۱۲ نیوتون متری را در دور ۹ هزار تولید می‌کند. صدای تولیدی پیشرانه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سواری موتورسیکلت‌ها بوده و بنابراین یاماها حداکثر تلاش خود را برای تنظیم دقیق صدای پیشرانه و اگزوز به کار گرفته است. نکته جالب اینکه یک سیستم تقویت کننده صدایی شامل بلندگوهای نصب شده در طرفین باک سوخت هم وجود دارد که صدای پیشرانه را بهبود می‌بخشد. گیربکس ۶ سرعته این موتورسیکلت نیز از سیستم تعویض سریع برای سبک و سنگین کردن دنده‌ها سود می‌برد.

اطلاعات ضروری موتورسیکلت هم روی یک نمایشگر ۴.۲ اینچی TFT که جایگزین پشت آمپرهای آنالوگ شده به نمایش درمی‌آید. این نمایشگر توسط دکمه‌های روی فرمان کنترل می‌شود. به این موارد باید یک سیستم ناوبری فابریک را نیز اضافه کرد. این روزها سیستم‌های کمک‌راننده فقط مختص خودروها نیستند و یاماها MT-10 نیز از واحد اندازه‌گیری اینرسی شش محوره IMU سود می‌برد که از حسگرها برای اندازه‌گیری سرعت زاویه‌ای و شتاب گیری استفاده می‌کند. داده‌های جمع آوری شده توسط IMU به ECU فرستاده می‌شود تا با استفاده از آن تنظیمات سیستم‌های مختلف صورت گیرد. این سیستم برای مثال میزان بلند شدن چرخ جلو از سطح زمین را تنظیم می‌کند. همچنین سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل لغزش و سیستم کنترل ترمز نیز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را می‌توان به‌صورت جداگانه تنظیم کرد.

آنچه بر اساس این ویژگی‌ها ساخته شده نسخه SP نام دارد که یاماها از آن به عنوان نقطه اوج توسعه ماشین نام می‌برد. این نسخه اولین موتورسیکلت تولید سری است که از جدیدترین سیستم تعلیق کنترل الکترونیکی تولید شرکت اولینز سود می‌برد. موتورسواران می‌توانند سه حالت A-1 (اسپورت ترین)، A-2 (سواری روزمره و سفر) و A-3 (سواری راحت) را انتخاب کنند. پیش‌فروش یاماها MT-10 در آمریکا از مارس ۲۰۲۲ شروع می‌شود. قیمت این موتورسیکلت جذاب از ۱۳۹۹۹ دلار شروع می‌شود و افرادی که خواهان مدل MT-10 SP هستند باید تا می ۲۰۲۲ صبر کرده و قیمت ۱۶۸۹۹ دلاری را برای آن پرداخت کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. M@M@DRZ

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (366 ديدگاه)

    از نیکد ها و اسپورت های یاماها همچین زیاد خوشم نمیاد بیشتر به خاطر طراحیشون مخصوصا نمای جلو با اینکه از نظر فنی خیلی خوب هستن .
    ولی من سری بروتال ام وی اگوستا رو بیشتر دوست دارم مخصوصا بروتال ۱۰۰۰ rr رو که زیبا ترین هایپر نیکد هست که دیدم .
    ا کی تی ام سوپر دوک ۱۰۰۰ r هم خیلی دوستش دارم با نسبت وزن ۱ به ۱ . ۱۸۰ اسب به ۱۸۰ کیلوگرم .

    موافقم 4
    مخالفم 24
    1. Carbonado Aventador

      ۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      اصلا وقتی بحث هنر و طراحی بیاد وسط ؛ هیچ کشوری به پای مهد هنر (ایتالیا) نمیرسه..!!
      .
      .
      بعد بروتال ام‌ وی اگوستا ، دوکاتی استیریت فایتر بهترین طراحی رو توی نیکد ها داره.
      .
      .
      موتور سازی فقط ایتالیا..
      .
      فقط تو ایرانه که ملت ژاپن پرست هستن،جاهای دیگه از این خبرا نیست وقتی بحث موتور های اروپایی بشه اصلا سمت ژاپنی ها نمیرن!

      موافقم 9
      مخالفم 38
      1. بهزاد

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        کربونادو جان میشه بفرمایید الان بزرگترین فروشنده های موتور سیکلت در اروپا چه برندهایی هستند؟
        جاهای دیگه مثل آمریکا و سایر بازارها چطوره و چرا موتورهای ژاپنی فقط تو ایران محبوبند و در جاهای دیگه فروش ندارند و کسی به اونها نگاه نمیکنه؟

        موافقم 20
        مخالفم 3
      2. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2353 ديدگاه)

        فقط یه رقیب برا هایابوسا و h2r از ایتالیا معرفی کن.هر سبک موتور سیکیلت یه بهترین داره.مثال هارلی ممد سون و ایندین تو نوع خودشون رقیب ندارن.مثال هارلی صداش ثبت شده و هیچ موتور سازی حق کپی ازش رو نداره.

        موافقم 14
        1. Carbonado Aventador

          ۷ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (4514 ديدگاه)

          رقیب برا هایابوسا
          میتونم پانیگاله v4s معرفی کنم
          که کلیپشم تو همین اتوبان ساوه ایران دراومد که ۳۷۴ کیلومتر سرعت میره..
          .
          H2r هم که سوپر شارژ داره و حساب نیست…
          .
          رقیب برا h2r بخوام بگم میتونم موتور موتو جیپی دوکاتی رو بگم که تو ۵۰۰ متر کفی ۳۶۲ تا سرعت میره..
          مثل h2r هم نیاز به پل ۴ کیلومتری هم نداره که ۴۰۰ تا توش پر کنه!!!
          .
          چندین ساله تو موتو جیپی کل ژاپنی ها آرزوشونه بتونن پا به پای دوکاتی ها تو کفی راه بیان..
          نه اینکه سرعتششون ۲۰ ۳۰ کیلومتر اختلاف بیوفته تو ۵۰۰ متر.

          موافقم 4
          مخالفم 14
        2. Carbonado Aventador

          ۷ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (4514 ديدگاه)

          مهد تکنولوژی یعنی آلمان و ایتالیا

          موافقم 10
          مخالفم 12
      3. علی آقا

        ۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (583 ديدگاه)

        شما مثل اینکه خیلی تو باغ نیستی. نگاهی به آمار فروش موتورسیکلتها بنداز عیار نظرت دستت میاد.

        موافقم 12
        1. Carbonado Aventador

          ۷ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (4514 ديدگاه)

          پرفروش ترین سوپر بایک دنیا که دوکاتی پانیگاله هست..
          سوپر ناکد هم همینطور..
          دوکاتی موتور اقتصادی نمیزنه که بخواد فروش کلیش بالاتر باشه..
          هوندا و یاماها موتور ۳ ۴ هزاردلاری هم دارن..
          ولی ارزون ترین موتور دوکاتی از ۱۳ ۱۴ هزاردلار تازه شروع میشه

          موافقم 3
          مخالفم 11
      4. Hamid...Audi

        ۷ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (713 ديدگاه)

        مگه موتور سواری فقط قدرت و سرعت توی مسیر مستقیمیه؟
        درسته موتورهای دوکاتی توی مسیر مستقیم و شتاب اولیه از بقیه بهترن ولی توی یه دور پیست هیچ حرفی واسه گفتن ندارن.
        موتورساز های اروپایی افتخارات آنچنانی هم توی موتو جی‌پی ندارن و فقط دو فصل ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ با کیسی استونر قهرمان شدن در صورتی که توی ۲۰ سال اخیر یاماها و هوندا ۱۷ بار قهرمان شدن.
        توی فروش و قابلیت اطمینان هم مشخصه همه چیز و من چیزی نمیگم.

        موافقم 16
        مخالفم 3
  2. شاهین

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    حالا اومدیم و اون بلندگوهای تقوید کننده صدا خراب شدن! این چه کاریه آخه
    اینا باید از کاواساکی یاد بگیرن که چجوری صدا تولید کنن
    صدای این کاواساکی kx 450f رو گوش بدید، کاملا استوک، با صداش روح و روانو میرقصونه
    https://www.instagram.com/reel/CWWNeWZgH7g/?utm_medium=copy_link

    موافقم 4
    مخالفم 5
  3. میثم

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    عجب انجینی

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. Karl Benz

    ۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    دمت گرم آقا شاهین درباره موتور ها مطلب میزارید
    نمیدونم چرا ، ولی تو موتور ها از موتور های دهه ۹۰ و خصوصا سوزوکی هایابوسا خیلی خوشم میاد .
    اگر بخواهم موتور سیکلت بگیرم
    ۱. سوزوکی هایابوسا
    ۲. کاوازاکی نینجا H2 R

    موافقم 9
    مخالفم 2
  5. ژاپن

    ۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    موتور فقط ژاپنی ی نگاهی به مسابقات بندازید فقط ژاپنی حرفی برای گفتن داره عشق موتور فقط ژاپن یاماها هوندا سوزوکی کاوازاکی

  6. Afg

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (499 ديدگاه)

    اینکه موتورهای اروپایی خوبن کاملا درسته اما ژاپنیا حرف ندارن و اینکه دوکاتی و کی تی ام موتور سیکلت ارزون ندارن برای اینه که اونا میدونن نمیتونن بازارو از ژاپنیا بگیرن بگیرن هندا و یاماها و سوزوکی و کاوازاکی موتورسیکلتهای ارزونی میسازن که لذت سواریشون کمتر از گرون قیمت ها نیست البته تو راکبا ایتالیا حرف اولو میزنخ مردم ایتالیا عاشق سرعت هستن

  7. T.a

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آخه کی گفته موتورهای ژاپنی هیچ جا بجز ایران فروش نداره ، این آمارو از کجا میارین ، اصلا ژاپن تو دنیای موتور سیکلت در دنیا حرف برای گفتن داره چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ هندلینگ و دور و سرعت و قدرت و از لحاظ زیبایی هم دیگه داره رو دست ایتالیا میزنه ، دیگه باید قبول کنید .
    یه سری هم تو یوتیوب بزنید تا روشن بشید .

  8. Jdm

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوکاتی همش قبول دارم هم فیس هم قدرت انجین ولی ژاپن میاد رو همچی کار میکنه موتور هایی ک میزنن از دوام بالایی برخورداره موتور های توریست یا اینایی ک میان کشورای دیگه با موتور میگردن نگا کنین کلا ژاپنی سوارن دوام قطعه خیلی مهمه ژاپن قدرت سرعت شتاب صدا از همه مهمتر دوام قطعات دوام انیجین تو بدترین شرایط بابام میگف ژاپن اگه رو یچیزی بگ…زه اون وسیله یا قطعه دیگه خراب نمیشه کیفیت مهمه و اینکه تقریبا یچیزی از مکانیکی سر در بیاری میتونی دست توش کنی تعمیر کنی ولی تو دوکاتی نمیتونی خودت دست کنی یا سرویس کنی کیفیتشون خیلی بالاس ولی دوامی در مقابل ژاپنی ندارن و الکی قیمتشون بالاس صدو بیست پنج ژاپنی مال چند سال پیشه خودتون حساب کنین یا صدوبیس پنج پلاتینی هرکاریشون کردم ک سوپاپ بپرونه نتونستم از چهار سرعت اخر میکشیدم یک بازم نمیپروند سفته خراب نمیشه چه دوامی این قطعه شون داره ژاپن ینی این برو حرف از اروپا بزن حالا🤣🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا