شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور میکند، این موضوع باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم، ۲۵۰ سیسی هایی هستند که پلاک نمیشوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از ۲۵۰ سیسی و ۲۵۰ سیسی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده و سند دار باشند، میتوانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان ، و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعهها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.
ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به بررسی کیفیت و ویژگیهای موتورسیکلتهایی با حجم ۲۵۰ سی سی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم میشوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.در قسمت اول به بررسی تیپ یک و دو مگلی ۲۵۰ پرداختیم و همانطور که وعده داده بودیم در این قسمت به سراغ دایلیم ۲۵۰ خواهیم رفت. 3- دایلیم ۲۵۰ سیسی
کمپانی DAELIM کشور کره جنوبی، در سال ۲۰۱۱ محصول جدید خود را با نام VJF 250 و در طبقهبندی اسپورت به بازار ارائه نمود. این موتورسیکلت در ایران توسط شرکت کویرموتور با نام DAELIM VJF 247 (دایلیم وی. جِی. اِف. ۲۴۷) مونتاژ شده و به فروش میرسد. انجین:
دایلیم از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم ۲۴۷ سیسی بهره میبرد که توانسته قدرت ۱۷.۳ کیلوواتی (معادل ۲۳.۵ اسب بخار) در ۹۰۰۰ دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت به ارمغان بیاورد. این ۲۳.۵ اسب بخار دقیقاً یعنی ۳.۵ اسب بخار کمتر از قدرت انجین مگلی ۲۵۰ و با توجه به وزن ۱۶۲ کیلوگرمی دایلیم (۳۲ کیلو بیش از مگلی)، این انجین شتاب خیلی خوبی برای دایلیم به همراه نداشته است آنچنان که زمان رسیدن سرعت از صفر تا صد در حدود ۹ ثانیه به طول خواهد انجامید، پس خیلی روی شتاب این موتورسیکلت حساب باز نکنید. حداکثر سرعت اسمی دایلیم ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت بوده و در عمل نیز حداکثر به سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت در جاده کفی خواهد رسید که این سرعت محصول نیروی حاصل از قدرت حداکثر گشتاور ۱۸.۹ نیوتون متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه انجین دایلیم است که به چرخ عقب منتقل میشود.
سیستم سوخترسانی دایلیم اما کاملاً بهتر و بروزتر از مگلی است چراکه برخلاف مگلی، دایلیم از سیستم انژکتور برای تزریق بنزین به انجین استفاده میکند که این ویژگی لرزش کمتر، مصرف سوخت کمتر و هوای پاکتری را در پی خواهد داشت. طراحی ظاهری:
ظاهر همیشه در جذب مشتری و ایجاد کشش برای یک محصول تجاری حرف اول را میزند و این تأثیر وقتی مخاطبان اصلی شما از نسل جوان هستند دوچندان خواهد شد. اما به نظر میرسد که تیم طراحی دایلیم خیلی در ایجاد ظاهری جذاب موفق نبوده است؛ چرا که دایلیم نه فلاپ چندان جذابی دارد و نه شاکله چشمنوازی، این موارد را هم که کنار بگذاریم، چراغهای جلو طراحی خیلی بزرگ و ناهمگونی نسبت به بدنه دارند. به نظر میرسد که طراح قصد داشته تا چراغها را چیزی شبیه به چراغهای دربی ۱۶۰سیسی در آورد ولی در انجام این کار کاملاً ناموفق بوده است.
نقاط قوت:
سیستم ترمز قوی: دایلیم با این که سرعت و شتاب خیلی بالایی ندارد اما سیستم ترمز خیلی خوب و مطمئنی بر روی آن استفاده شده است. دو عدد دیسک ۲۴۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی در چرخ جلو و دیسک ۱۳۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب، قدرت ترمز خوبی برای این ۲۵۰ سیسی کرهای به وجود آورده، به حدی که میتوان گفت در این زمینه حتی از دیگر هموطنش یعنی هیوسانگ Gt250r هم نمره بهتری کسب میکند.
سیستم خنککننده دایلیم هم بهمانند مگلی آبخنک است (انواع سیستمهای خنککننده در قسمت اول توضیح داده شده است)، پس شما میتوانید برای پیمودن مسافتهای طولانی روی این موتورسیکلت حساب باز کنید.
سیستم فنربندی دایلیم در نوع خود بسیار خوب عمل کرده و ضربههای وارده از دستاندازها و موانع را بهراحتی جذب میکند و میتوانیم دایلیم را نرمترین موتورسیکلت در بین رقبا بدانیم. همچنین قطعات به کار در این موتورسیکلت نرمی و کیفیت نسبتاً قابل قبولی دارند و همین مسئله باعث میشود تا نیاز و مراجعه کمتری به تعمیرگاهها داشته باشد، پس موتورسیکلت بالنسبه کمخرجی خواهد بود. نقاط ضعف:
مهمترین نقطهضعفی که به آن اشاره کردیم شتاب و سرعت پایین است. سایر مشخصات دایلیم ۲۵۰:
- نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
- حداکثر توان: ۱۷.۳ کیلووات (۲۳.۵ اسب بخار) در ۹۰۰۰ دور در دقیقه
- چیدمان سوپاپها: ۴ سوپاپ، DOHC
- جعبهدنده: ۵ دنده
- مصرف سوخت تقریبی: ۲.۹۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- گنجایش مخزن سوخت: ۱۵ لیتر
- تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی
- تعلیق عقب: کمکفنر تکی (monoshock)
- تایر جلو: ۱۱۰/۷۰-۱۷, SWALLOW
- تایر عقب: ۱۴۰/۶۰-۱۷, SWALLOW
قیمت: در حال حاضر دایلیم ۲۵۰ سیسی در تیپ یک به قیمت دوازده میلیون تومان و در تیپ ۲ با قیمت دوازده و نیم میلیون تومان به فروش میرسد و عنوان دومین موتور اسپرت ارزان در حجم ۲۵۰ سیسی بعد از مگلی را در اختیار دارد.
۴- دایلیم ۲۵۰ سیسی تیپ ۲:در کشور کره جنوبی برای دایلیم ۲۵۰ مدلی به نام تیپ ۲ وجود ندارد، اما کمپانی سازنده در سال ۲۰۱۲ این محصول را با چند تغییر خیلی جزئی در ظاهر، راهی بازار نمود تا شاید جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کند. تا وقتی که این تغییرات به بهانه مدل سال باشند خیلی اتفاق دردآوری رخ نداده است اما اگر قرار است همین مدل در ایران با نام تیپ ۲ و با مبلغی بالغ بر پانصد هزار تومان اضافهتر از تیپ یک به فروش برسد، به نظر خیلی خوشایند نیست؛ چرا که اگر مگلی در تیپ ۲ با همین اختلاف قیمت به بازار عرضه و با استقبال خوبی روبهرو شد، چند تغییر اساسی در کمک دوشاخ جلو، لاستیکها، کرپیها و صفحه سنجشگر داشت اما دایلیم ۲۵۰ تیپ ۲ همین چند تفاوت ناچیز را نسبت به تیپ یک دارد:
- تغییر در زین ترکنشین
- تغیر در استیکر فلاپ
- رنگبندی قرمز و سفید
- تغییر لوگوی DAELIM
پایان قسمت دوم
در قسمت بعد به سراغ بررسی هیوسانگ ۲۵۰ خواهیم رفت.
مهدی
۲۲ مرداد ۱۳۹۸سلام من ان اس 200دارم 94میخوام با دایلیم عوض کنم بهتره یا همینو سوارشم.
مسعود
۲۱ آبان ۱۳۹۸ان اس بهتره
علی
۳۱ مرداد ۱۴۰۰سلام میخواستم ببینم بین موتور ns150 ،دایلیم 250 ، مگلی 250کدوم بهتره و همچنین از لحاظ قطعات پیدا کردن هم مهمه برام و تردد کدوم موتور نیازمند برگه تردد در شهره اگه کسی میدونه جوابمو بده ممنون میشم .