شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور کند، این باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم،۲۵۰ سیسیهایی هستند که پلاک نمیشوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از ۲۵۰ سیسی و ۲۵۰ سی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده باشند، میتوانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعهها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.
ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به برسی کیفیت و ویژگیهای موتورسیکلتهایی با حجم ۲۵۰ سیسی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم میشوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.
1- مگلی ۲۵۰ سیسی
این موتور محصول کمپانی MEGELLI کشور انگلیس بوده و در ایران نیز توسط شرکت کویرموتور مونتاژ میشود. نقطه قوت این موتور نسبت به سایر رقبای خود، وزن پایین آن است (۱۳۰ کیلوگرم) که شتاب ۰ تا ۱۰۰ هفت ثانیه را با برای این موتور به ارمغان آورده. ظاهر جذاب و رنگبندی متنوعی (قرمز، مشکی، زرد، آبی، سبز، سفید) که از سوی شرکت کویر برای این موتور ارائه میشود در کنار قیمت حدوداً یازده میلیون تومانی از دیگر دلایل محبوبیت این موتورسیکلت در بازار ایران است. به این دلیل این قیمت را از جمله دلایل محبوبیت این موتورسیکلت برشمردیم که مگلی ارزانترین ۲۵۰ سی سی موجود در ایران در کلاس اسپرت است.
طراحی جذاب
وقتی از ظاهر مگلی بهعنوان یکی از علل جذابیت آن نام میبریم، منظورمان تنها در داشتن یک فلاپ با ظاهری اسپرت و حرفهای خلاصه نمیشود. مگلی در کنار فلاپ زیبای خود از طراحی زیبایی برای چراغهای جلو بهره میبرد، طراحی با دو چراغ بهخودیخود امری منحصربهفرد محسوب میشود که خیلی کم برای موتورهایی در این حجم و حتی بالاتر استفاده میشود. طراحان اروپایی مگلی به خوبی از پس این طراحی برآمده و این دو چراغ را به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار دادهاند.
اما خاصترین ویژگی ظاهری مگلی ۲۵۰ را میتوان طراحی اگزوز آن دانست. اگزوز این موتورسیکلت برخلاف اکثر موتورسیکلتها که اگزوزشان در کنار چرخ عقب قرار میگیرد، از لابهلای فریم عبور کرده و بهموازات زیر زین از پشت بدنه بیرون آمده تا نمایی جذاب برای آن به وجود آورد.
این طراحیهای زیبا فقط مختص نمای بیرونی مگلی نیست و راننده هم در حین هدایت موتورسیکلت از یک صفحه سنجشگر (سرعتسنج، کیلومتر شمار و…) دیجیتالی زیبا بهره میبرد.
سیستم خنککننده:
اگر قرار باشد با موتورسیکلت خود یک مسافت طولانی را طی کنید (مثل مسافرت رفتن)، یا مسافت کوتاهتری را با سرعتی زیاد (مسابقه دادن) ، و موتور شما هم با هوا خنک شود (اصطلاحاً هوا خنک گفته میشود)، قطعاً یا به مقصد نمیرسید و یا وقتی میرسید، تمام اجزای انجین موتورسیکلت شما از شدت حرارت وارده صدمات جدی دیدهاند و دیگر آن موتور برایتان موتور نخواهد شد.
راهحل این مشکل استفاده از موتورسیکلتهایی است که از سیستمهای مایع خنک بهره میبرند. مایع خنک یعنی یا با آب خنک میشوند که بهترین حالت آن است و یا با روغن خنک میشود. سیستم خنککننده مگلی ۲۵۰ نیز آبخنک است که این مورد را هم میتوان از دیگر نقاط قوت مگلی بهحساب آورد.
نقاط ضعف
مهمترین نقطهضعف این موتورسیکلت، استفاده از سیستم سوخترسانی کاربراتور میباشد. درحالیکه کمپانیهای بزرگ دنیا به دنبال ارتقا و هوشمند سازی هرچه بیشتر سیستمهای سوخترسانی انژکتوری بهمنظور کیفیت هرچه بیشتر و کاهش آلایندگی هوا هستند، خیلی عجیب به نظر میرسد که هنوز هم مگلی با سیسیم کاربراتور تولید میشود.
اما بیشترین نارضایتی مگلی سواران از کیفیت پایین مونتاژ، خشکی و کیفیت پایین قطعات این موتورسیکلت است. بهطوریکه وقتی پای صحبت کسانی که مگلی دارند مینشینیم، از اینکه مجبورند مدام قطعات مختلف را سرویس کنند یا اینکه قطعه جدیدی جایگزین آن کنند ناراحتاند، به زبان خودمانیتر بر این عقیدهاند که” مگلی همیشه تو خرجه” ؛ ولی به دلیل شتاب بالا و سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعتی، این موتورسیکلت همچنان نزد آنها محبوب است.
سیستم ترمز
وقتی قرار است از سواری خود با سرعت بالا لذت ببرید، طبیعتاً به یک سیستم ترمز ایمن با عملکرد مناسب نیاز خواهید داشت که مگلی با استفاده از دیسک ۱۳۵ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب خود تا حدودی خیال شما را راحت میکند. ولی برای موتوری با این سرعت و شتاب، رانندگان توقع ترمزی با دو دیسک را در چرخ جلو را دارند که متأسفانه مگلی فقط از یک دیسک ۲۴۵ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی، بهره میبرد.
سایر مشخصات مگلی ۲۵۰سیسی:
نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
حداکثر توان: ۱۹.۷ کیلووات (۲۷ اسب بخار) در ۹۰۰۰ دور در دقیقه
چیدمان سوپاپها: ۴ سوپاپ، SOHC
جعبهدنده: ۶ دنده
مصرف سوخت تقریبی: ۲.۹۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
۲. مگلی ۲۵۰ سیسی تیپ ۲
وقتی صحبت از عرضهی مگلی تیپ ۲ شد، خیلیها توقع داشتند که شاهد تغییر سیستم سوخترسانی مگلی از کاربراتور به انژکتور باشند، ولی مگلی تیپ ۲ با همان ظاهر و مشخصات تیپ ۱ و البته چند تغییر کوچک راهی بازار شد که تغییرات زیر را شامل میشود:
- استفاده از تایرهای VEE RUBBER نوع Gekko Star Street Plusکه خاصیت چسبندگی بیشتری به سطح جاده را دارند.
- صفحه سنجشگرها با ابعاد بزرگتر و امکانات بیشتر.
- تغییر در کرپیها.
- وجود کمک دوشاخ جلو از نوع وارونه (Upside Down)
پایان قسمت اول
در قسمت بعد به برسی موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ خواهیم پرداخت .
heval
۲۱ مهر ۱۳۹۴سلام میشه آدرس نمایندگی کویر موتور تو مشهدو بدین، لطفاً؟؟
بیژن دولت سرایی
۲۲ مهر ۱۳۹۴سلام
آدرس ندارم ولی میتونی زنگ بزنی به دفتر مرکزی تهران،ازشون بپرسی:
تلفن دفتر مرکزی : 88916111-021
siavash
۶ آذر ۱۳۹۴اقا این مگلی موتور خوبی هست از هر نظر ولی من متوجه 1 چیز نشدم 1 خرج زیاد میاره؟؟
بعد ی سوال هم داشتم بعضی ها میگن زین پشت مگلی کسی نمیتونه بشینه ای راسته ؟؟
SAiD ToRk
۶ تیر ۱۳۹۵اگه زیاد سوار میشی با ماهی یک بار آچار کشی هیچ خرجی نداره .ور در مورد سوال دوم بگم که من چند بار سه ترک رفتم باهاش خیلی هم راحت نشسته بودن
siavash
۶ آذر ۱۳۹۴این طور که من نظر بچه هارو خوندم از همه بهتر pulsar 220 هست همه ازش راضی هستن اخرش اینه ی اگزوز حرفه ای بندازی براش
aminakhavi
۲۳ آذر ۱۳۹۴سلام دوستان من این موتورو 7ماه هس که دارم شتاب اولیش همون تا 100 اگه موتورت سر حال و سالم باشه 6 ثانیس و سرعت نهیشم باز اگه موتور سرحال باشه 190 تا می باشه فقط من تو این 7ماه یه بار باتریشو عوض کردم وگرنه هیچ مشکل دگ ای هم نداراشت دوستانی هم که زین موتور ازیتشون میکنه بدن براشون فوم با چرم رویی برای موتور بسازن هزینش کم نیس ولی دگ راحت میشن ظآهرشم که عالیه واسه من رنگ سفیده با میله های قرمز دکستانی هم که می گن این موتورا زود خرج دارهو اینا همش بستگی به ادم داره اگر به خوبی استفاده کنن و ماهی 1بار اچار کشی کنن هیچ مشکلی نخواهد بود این موتور واسه کشای که می خوان موتور سرعتیو شروع کنن جزو گزینه های خوبه
siavash
۲۵ آذر ۱۳۹۴پس شما میگید خرج زیاد نمیاره مگر اینکه طرف بخواد بد ازش استفاده کنه؟؟
حسین
۲ اسفند ۱۳۹۴سلام اقا بیژن خسته نباشین یه سوال داشتم الان مبخوام یه موتور سنگین بخرم بنظر شما چه موتوری بگیرم خوبه دسته دوم دایلین بگیرم یا هیوسانگ بعضی وقت ها هم برای مسافت های طولانی حدودا 350کیلومتر برم بنظر شما کدوم خوبه ؟اگه جواب بدین ممنونم راستی از لحاظ سرعت و شتاب کدوم بیشتره .اگه جولب بدین ممنونم
حسین
۲ اسفند ۱۳۹۴اقا بیژن سرعت نهایی 250دایلین چنده و هیوسانگ ممنون
من
۱۶ اسفند ۱۳۹۴سلام
درمورد ایجاد الایندگی این موتور باید بگم که یورو3 داره و مبدل کاتالیستی هم داره
ولی هنوز یه چیزی باسه من سواله؟
چرا با اینکه کاربراتوریه مصرف سوختش از دایلیم کمتره؟
ahmad
۱۲ آبان ۱۳۹۵وزنش سبک تره و دور موتورش هم پایین تره
رضا
۲۳ اسفند ۱۳۹۴سلام یعنی موتور مگلی ودایلیم رو فقط میشه پنجشنبه و جمعه بیرون در اورد.
پویا
۸ خرداد ۱۳۹۵نه دوست عزیز
موتور هایی که از 250 به بالاتراند رو معمولا باید مجوز گرفت
ولی مگلی لازم به گرفتن مجوز نداره
saleh
۲۴ اسفند ۱۳۹۴به نظر من با 11 تومن اگه cb یا zzr یا rf یا هرچیز دیگه ای که مارک باشه بخرید خیلی بهتره
رضا
۲۴ اسفند ۱۳۹۴فقط پنجشنبه و جمعه ؟؟؟؟؟
Ali Reza
۲۶ فروردین ۱۳۹۵یعنی فقط پنج شنبه و جمعه؟؟؟
bbb
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام ببخشید من تر کیه ک بودم اونجا مگلی اس بود با مگلی ار نوع انژکتورش چرا اینجا نیس؟
سعید زندی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام من.میخوام.مگلی بخرم ولی انقدازش بد گفتن میترسم بخرم
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اقا دولت سرایی سلام و خسته نباشید خدمت بزرگوارتون
من یسری راهنمایی میخواستم ازتون مننون میشم تلگرام بتونین کمکم کنید و منت سرم بزارید
سعیدcbr
۶ خرداد ۱۳۹۵سلام،بچه ها یه راهنمایی،مگلی روغن انجین چندلیتر میگیره
رضا رنجبر
۲۲ خرداد ۱۳۹۵مگلی رو با دنیا عوض نمیکنم.شتابش عالیه رقباش باید بیان لنگ بندازن تو سرعت.قیمتشم نسبتا خوبه .یارانه مو بدن حتما گرفتم
رضا رنجبر
۲۲ خرداد ۱۳۹۵فقط مگلی 250 تبپ R
میثم
۵ تیر ۱۳۹۵آقا سلام، ببخشید این وسایل مگلی کجا هست زنگ بزنم برام بیارن با پست من بندرعباسم
alisadeghi
۱۸ تیر ۱۳۹۵سلام اقا بیژن ببخشید الان من 2 ماهیه مگلی مدل 92 خریدم حدود 6تومن واقعا عالی بوده درسته بیشتر جلو مغازس ولی بعضی وقتا که سوار میشم تو شتاب و سرعت همه ماتو مهبوت من میشن کارمم باطری سازیه و اولین روزی که موتورو خریدم اچار کشی کردم و از موتور سازیه یاد گرقتم و الان 2 بار خودم اچارشو کشیدم خیلیم خوبو سرحاله تک استارتم روشن میشه نمیدونم نظر شما از دست دوم چیه چرا توصیه نمیکنید؟؟؟؟؟
محمد
۲۲ تیر ۱۳۹۵دوستان من یک ساله این موتور رو خریدم از حق نگزریم این همه که ازش,بد,میگن ولی من تا حالا فقط,دو بار اچار کشیش کردم و خداییش خرجی نداشته البته,فقط,اخر هفته ها سوار میشم گاهیی اوقات تا باشگاه باهاش میرم مگلی اون سری اولاش بود که مشکلاتی تو موننتاژ داشت اما از,مدل 92 به بالا کیفیت مونتاژش خوب شده شتاب,اولیش خیلی,خوبه حدود هفت ثانیه به سرعت صد,میرسه .قطعاتش نسبت به داییلیم راحت تر,گیر,میاد به خاطر وزن سبکش مانور خیلی خوبی داره فقط,پیشنهادم به,دوستان عزیز,اینه اگه قصد خرید,این موتور رو دارید صفر نخرید چون تو سر قیمتش خیلی میخوره و حال ادمو میگیره,اما اگر بودجه واستون مهم نیس همون صفر بخرید امید وارم تونسته باشم کمکی,کرده باشم. یا حق
محراب
۱۳ مرداد ۱۳۹۵سلام من مگلی دارم واقعا ازش راضیم حاضر نیستم سواریشو با هیچ موتوری عوض کنم واقعا عالیه
محمدم
۲۲ مرداد ۱۳۹۵سلام میخواستم بدونم موتور مگلی خوبه بخرم یانه
علي
۲ شهریور ۱۳۹۵سلام خسته نباشین من یه مگلی 92میخام بگیرم 32000کارکرد داره میخام بدونم قیمتش چقد خوبه؟؟؟بعد اینکه چطوری بفهمم فنیش سالمه دوستان اگه راهنمایی کنن ممنون میشم
علي
۳ شهریور ۱۳۹۵ممنون جواب دادین????
علي
۳ شهریور ۱۳۹۵تیپ یک و دو رو از کجا بفهمیم
Detective
۱۷ شهریور ۱۳۹۵با سلام.تفاوت تیپ 1 و دو در کمک های جلو است که شاید تشخیصش سخت باشد اما فاحش ترین تفاوت در کیلومتر شما است که در تیپ یک با رنگ قرمز و پس زمینه قرمز اما در تیپ 2 با رنگ آبی و پس زمینه آبی است
جواد
۷ شهریور ۱۳۹۵سلام ممنون از سایت خوبتون
اگه امکانش هست یه نقد و بررسی هم راجع به موتور بنللی 250’تو سایتتون بزارید
ممنون
شایگان
۱۲ شهریور ۱۳۹۵سلام به همه دوستان
من یه هیوسانگ ۲۵۰ مدل ۹۰ دارم
میخوام تقویتش کنم
کم کم میخوام حرفه ای روش کار کنم و برای تقویتش بهش قطعه اظافه کنم
میخواستم بدونم کسی میتونه راهنماییم کنه که از دست بردن به کجا و چی شروع کنم
و چه قطعاتی بهش اضافه کنم
دم همتون گرم
هادی
۱۷ شهریور ۱۳۹۵سلام
درسته که کویر دیگه مگلی وارد نمیکنه؟
اگه اره اونوقت خریدش اشتباه؟ قطعاتش گیر میاد یا نه؟
Detective
۱۷ شهریور ۱۳۹۵با سلام.مگلی به طور موقت توقف تولید شده است اما در آینده ای نزدیک دوباره شروع به تولید خواهد کرد.خرید این موتور هیچوقت اشتباه نیست زیرا در انبار ها و فروشکاه های کویر موتور بیش از 10 هزار مگلی وجود دارد که باید فروش برود.
بهزاد
۱۲ دی ۱۳۹۷سه ساله از توقیف تولید میگزره منم منتظرم تولید شه تا صفرش بخرم اگه شما اطلاعات دقیقی داری لطف کنی بگین اگه تولید نمیکنه برم سراغ دایلیم 250
سهیل
۲۷ شهریور ۱۳۹۵سلام من 17سالمه یه موتور سوار حرفه ایم تعریف از. خود نباشه برم سر اصل مطلب …..عاشق مگلی شدم ولی پدرم میگ واست سنگینه به هر حال یه. طورایی راضیش کردم واسم بگیره خواستم بگم بگیربگیرم یا دست دوم؟ مرسی اگ ج بدین