شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور کند، این باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم،۲۵۰ سیسیهایی هستند که پلاک نمیشوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از ۲۵۰ سیسی و ۲۵۰ سی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده باشند، میتوانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعهها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.
ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به برسی کیفیت و ویژگیهای موتورسیکلتهایی با حجم ۲۵۰ سیسی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم میشوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.
1- مگلی ۲۵۰ سیسی
این موتور محصول کمپانی MEGELLI کشور انگلیس بوده و در ایران نیز توسط شرکت کویرموتور مونتاژ میشود. نقطه قوت این موتور نسبت به سایر رقبای خود، وزن پایین آن است (۱۳۰ کیلوگرم) که شتاب ۰ تا ۱۰۰ هفت ثانیه را با برای این موتور به ارمغان آورده. ظاهر جذاب و رنگبندی متنوعی (قرمز، مشکی، زرد، آبی، سبز، سفید) که از سوی شرکت کویر برای این موتور ارائه میشود در کنار قیمت حدوداً یازده میلیون تومانی از دیگر دلایل محبوبیت این موتورسیکلت در بازار ایران است. به این دلیل این قیمت را از جمله دلایل محبوبیت این موتورسیکلت برشمردیم که مگلی ارزانترین ۲۵۰ سی سی موجود در ایران در کلاس اسپرت است.
طراحی جذاب
وقتی از ظاهر مگلی بهعنوان یکی از علل جذابیت آن نام میبریم، منظورمان تنها در داشتن یک فلاپ با ظاهری اسپرت و حرفهای خلاصه نمیشود. مگلی در کنار فلاپ زیبای خود از طراحی زیبایی برای چراغهای جلو بهره میبرد، طراحی با دو چراغ بهخودیخود امری منحصربهفرد محسوب میشود که خیلی کم برای موتورهایی در این حجم و حتی بالاتر استفاده میشود. طراحان اروپایی مگلی به خوبی از پس این طراحی برآمده و این دو چراغ را به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار دادهاند.
اما خاصترین ویژگی ظاهری مگلی ۲۵۰ را میتوان طراحی اگزوز آن دانست. اگزوز این موتورسیکلت برخلاف اکثر موتورسیکلتها که اگزوزشان در کنار چرخ عقب قرار میگیرد، از لابهلای فریم عبور کرده و بهموازات زیر زین از پشت بدنه بیرون آمده تا نمایی جذاب برای آن به وجود آورد.
این طراحیهای زیبا فقط مختص نمای بیرونی مگلی نیست و راننده هم در حین هدایت موتورسیکلت از یک صفحه سنجشگر (سرعتسنج، کیلومتر شمار و…) دیجیتالی زیبا بهره میبرد.
سیستم خنککننده:
اگر قرار باشد با موتورسیکلت خود یک مسافت طولانی را طی کنید (مثل مسافرت رفتن)، یا مسافت کوتاهتری را با سرعتی زیاد (مسابقه دادن) ، و موتور شما هم با هوا خنک شود (اصطلاحاً هوا خنک گفته میشود)، قطعاً یا به مقصد نمیرسید و یا وقتی میرسید، تمام اجزای انجین موتورسیکلت شما از شدت حرارت وارده صدمات جدی دیدهاند و دیگر آن موتور برایتان موتور نخواهد شد.
راهحل این مشکل استفاده از موتورسیکلتهایی است که از سیستمهای مایع خنک بهره میبرند. مایع خنک یعنی یا با آب خنک میشوند که بهترین حالت آن است و یا با روغن خنک میشود. سیستم خنککننده مگلی ۲۵۰ نیز آبخنک است که این مورد را هم میتوان از دیگر نقاط قوت مگلی بهحساب آورد.
نقاط ضعف
مهمترین نقطهضعف این موتورسیکلت، استفاده از سیستم سوخترسانی کاربراتور میباشد. درحالیکه کمپانیهای بزرگ دنیا به دنبال ارتقا و هوشمند سازی هرچه بیشتر سیستمهای سوخترسانی انژکتوری بهمنظور کیفیت هرچه بیشتر و کاهش آلایندگی هوا هستند، خیلی عجیب به نظر میرسد که هنوز هم مگلی با سیسیم کاربراتور تولید میشود.
اما بیشترین نارضایتی مگلی سواران از کیفیت پایین مونتاژ، خشکی و کیفیت پایین قطعات این موتورسیکلت است. بهطوریکه وقتی پای صحبت کسانی که مگلی دارند مینشینیم، از اینکه مجبورند مدام قطعات مختلف را سرویس کنند یا اینکه قطعه جدیدی جایگزین آن کنند ناراحتاند، به زبان خودمانیتر بر این عقیدهاند که” مگلی همیشه تو خرجه” ؛ ولی به دلیل شتاب بالا و سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعتی، این موتورسیکلت همچنان نزد آنها محبوب است.
سیستم ترمز
وقتی قرار است از سواری خود با سرعت بالا لذت ببرید، طبیعتاً به یک سیستم ترمز ایمن با عملکرد مناسب نیاز خواهید داشت که مگلی با استفاده از دیسک ۱۳۵ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب خود تا حدودی خیال شما را راحت میکند. ولی برای موتوری با این سرعت و شتاب، رانندگان توقع ترمزی با دو دیسک را در چرخ جلو را دارند که متأسفانه مگلی فقط از یک دیسک ۲۴۵ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی، بهره میبرد.
سایر مشخصات مگلی ۲۵۰سیسی:
نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
حداکثر توان: ۱۹.۷ کیلووات (۲۷ اسب بخار) در ۹۰۰۰ دور در دقیقه
چیدمان سوپاپها: ۴ سوپاپ، SOHC
جعبهدنده: ۶ دنده
مصرف سوخت تقریبی: ۲.۹۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
۲. مگلی ۲۵۰ سیسی تیپ ۲
وقتی صحبت از عرضهی مگلی تیپ ۲ شد، خیلیها توقع داشتند که شاهد تغییر سیستم سوخترسانی مگلی از کاربراتور به انژکتور باشند، ولی مگلی تیپ ۲ با همان ظاهر و مشخصات تیپ ۱ و البته چند تغییر کوچک راهی بازار شد که تغییرات زیر را شامل میشود:
- استفاده از تایرهای VEE RUBBER نوع Gekko Star Street Plusکه خاصیت چسبندگی بیشتری به سطح جاده را دارند.
- صفحه سنجشگرها با ابعاد بزرگتر و امکانات بیشتر.
- تغییر در کرپیها.
- وجود کمک دوشاخ جلو از نوع وارونه (Upside Down)
پایان قسمت اول
در قسمت بعد به برسی موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ خواهیم پرداخت .
هومن
۳۰ شهریور ۱۳۹۵سلام. می خواستم بدونم با خوراندن یه اگزوز حرفه ایی میشه صدای مگلی رو عوض کرد؟
علیرضا
۱۰ آبان ۱۳۹۵اگر نصب بشه آره تا حدودی تغییر میکنه
علی اصغر
۳ آذر ۱۳۹۵سلام عزیز دل صدای موتورهای تک سیلندر به دلیل حجم پایین قدرت موتور رو نمیشه مثل صدای موتور های سنگین تنظیم کرد مگر اینکه موتور 250 سی سی یا بی ام دبلیو یا هوندا و یا یه شرکت معتبر باشه که طراحیش منحصر به فرد باشه . این موتورم رو شاید بتونی یکم تغییر بیاری تو صداش ولی بیشتر از اون گنجایش نداره
ali.14
۱۹ مهر ۱۳۹۵سلام .میخواستم بدونم فرق مگلی تیپ یک با تیپ دو چیه ؟
علی ...
۹ آبان ۱۳۹۵فرق مگلی تیپ 1 و 2 میتونی از روی کیلومتر های انها بفهمی کیلومتر تیپ 1 قرمزه و تیپ 2 ابی واز روی ضخامت کمک های جلوش
صمد
۶ آبان ۱۳۹۵با سلام من ی موتور مگلی تیپ 1 سه روزه که خریدم. موقعی که 5 دقیقه فوقش سوار میشم موتور رو خاموش میکنم فن موتور شروع به کارکردن میکنه ایا این عادیه؟ در این صورت من صبرکنم تا فن موتور از کار بیوفته یا همین لحظه میتونم استارت رو بزنم؟ یه سوال دیگه میخوام این موتور رو اب بندی کنم تا چه سقفی میتونم باهاش سرعت برم؟ ممنون از راهنمایی دوستان و تشکرفراوان از اقای بیژن دولت سرایی. یاعلی
علیرضا
۱۰ آبان ۱۳۹۵برای آب بندی تا هفته ی اول باهاش آروم بیا و دور موتور رو بالا نبر(به موتور فشار نیار) و بعد از یه هفته دیگه موتور رو تخته گاز کن و تا میتونی به موتور فشار بیار تا نفس موتور باز بشه.
علی ... مگلی
۹ آبان ۱۳۹۵سلام خدمت دوستان عزیز میخواستم بدونم اگه مگلی بخرم همیشه میتونم بیارمش بیرون یا فقط اخر هفتها
ممنون میشم اگه جواب بدین
علیرضا
۱۰ آبان ۱۳۹۵اگر پلاک باشه همیشه میتونی
طوفان
۹ آبان ۱۳۹۵با سلام وخسته نباشید
آقای دولت سرایی عزیز ،من میخوام 1موتور بخرم که راحت وبرای استفاده شهری باشه ،بیشتر تو دست بودنش برای شهر و صدای انجینش واگزوزش برام مهمه ونرمیش،تا 14میخوام خرید کنم ،بنلی تک سیلندر 250،دایلیم،مگلی ،وپالس ان اس وآر اس 200رو تیپشون رو دوست دارم
از شما راهنمایی میخوام بین اینها کدوم رو پیشنهاد میدین،اهل گاز دادن بیش از 120kmهم زیاد نیستم
سپاس بی پایان
شاد وپیروز و سربلند باشین
سهیل
۲۲ آذر ۱۳۹۵سلام میخواستم بدونم راست میگن که مگلی کیفت قطعاتش پایینه و همیشه تو خرجه ؟
مرتضی
۱۳ مرداد ۱۳۹۶من ns و rs داشتم وازشون بخصوص ns راضی بودم. یکبار سوار بنلی شدم واقعا کیفیت سواریش از موتورهای هندی بهتره. اگر برات زیبایی حرف اول ومیزنه مگلی وآر اس اما اگر راحتی تو رفت وآمد شهری وصدای زیبا میخوای بنلی بگیر. اگر بتونی دوسیلندرش وبگیری حتی کارکرده که محشره
Behzad
۱۰ آبان ۱۳۹۵سلام داداش من میخوام با یکی از دوستام معاوضه کنم خودم ی اپاچی94دارم راضیم ان مگلی داره 93 میخواد بفروشه تو چنتا ازین سایتا ک رفتم خیلی راجعبش بد میگن ک بدرد نمیخوره میشه راهنماییم کنید ارزش داره بگیرم ممنون میشم
رضا
۲۹ آبان ۱۳۹۵مگلی چطوری دنده میخوره
سروش
۲۰ خرداد ۱۳۹۶یکی پایین 5 تا بالا
سهیل
۲۲ آذر ۱۳۹۵سلام راست میگن که مگلی کیفتش پایینه و همیشه تو خرجه؟ اگه هست کدوم قطعاتش بیشتر باید تعویض یا تعمیر بشه
حمید
۱ دی ۱۳۹۵سلام تیپ دو چرا تولید نمیشه
Omid
۱۷ دی ۱۳۹۵سلام و خسته نباشید
یه مگلی صفر میخوام بگیرم الان رنج قیمتش دقیق چقدره مدل 95 صفر کیلومتر؟
Omidam
۱۷ دی ۱۳۹۵سلام و خسته نباشید
یه مگلی صفر میخوام بگیرم الان رنج قیمتش دقیق چقدره مدل 95 صفر کیلومتر؟
Sian 2rk
۲۱ بهمن ۱۳۹۵سلام خسته نباشین
میخواستم راهنمایی کنین که با ده یازده میلیون چه موتوری بهتره(قوی . ظاهر خشن)ممنون .
جواد
۲۱ دی ۱۳۹۶فقط هیوسانگ اوج نرمی و هندلینگه
ماهان
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ببخشید اقا بیژن من عاشق مگلی شدم یکی از دوستانم داره مدل 89 سالم و تمیز قیمت گذاشته 5م فک کنم تیپ 1 باشه چون تیپ 2 از 92 ب بالاس بنظرت بخرم یا نه ارزش نداره ؟؟؟؟؟؟ راستی زیاد اهل گازوندن نیستم فوقش 100تا با موتور میرم …خواهشا راهنماییم کنین …?
جواد
۲۶ فروردین ۱۳۹۶قیمتش چنده؟
MASOUD
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶سلالم عرض ادب خدمت دوستان بنده قصد خرید هیوسانگ نیو فیس رو دارم 250 GTR نظر دوستان چیهاز همه لحاظ
جواد
۲۱ دی ۱۳۹۶حرف نداره دو سیلندر ۲۵۰ قیافه محشر ولی تو کند اول به خاطر سنگینی موتور از مگلی کم میاره ولی تو کیفیت قطعات خیلی عالیه
قلبم اهنی شده
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام مگلی صفر تیپ 1 قیمتش چنده؟؟ ایا همه جا گیر میاد؟؟پلاک ملی هستن؟؟
على
۸ خرداد ۱۳۹۶سلام بین کى تى ام ۲۵۰ و مگلى ۲۵۰ و بنلى ۲۵۰ دوسیلندر کدومشون بهتره؟
لطفا راهنمایى تخصصى
رضا
۳ تیر ۱۳۹۶قیمت این موتور چنده
سلیم
۱۵ تیر ۱۳۹۶سلام
ممنون از نقد خوبتون بقیه نقد هایی رم که در مورد سایر 250 cc هایی هم که بود خوندم . به نظر شما با ۱۵ م تومن بین دایلیم ،هیوسانگ ،بنلی و مگلی کدومشون مزیت بیشتری نسبت به بقیه داره
امیر
۹ شهریور ۱۳۹۶هیوسانگ
علیرضا
۱۷ تیر ۱۳۹۶با وجود محدودیت های موجود در ایران،شرکت های وارد کننده و تولید کننده،باید دنبال محصولاتی باشن که بیشترین بازده در این رنج داره!و تمرکز بزارن رپی انجین و سیستم تعلیق،شرکتهای کی تی ام وهسکوارنا
محصولاتی پر بازده دارن،که مگلی بسیار ضعیفتر و با کیفیت کمتری از اونها تولید میشه
علی
۲۹ تیر ۱۳۹۶قیمت نوش چقد هست
محمد صباغی
۲ مرداد ۱۳۹۶سلام ،میخواستم بدونم با دوسه میلیون تومن چه موتوری میشه خریدوزنم ۱۰۰ کلیو هستم.از رخ آپاچی خیلی خوشم میاد ولی گرونه صفرش برام…
لطف میکنید راهنمایی کنید.
sami
۲۸ مرداد ۱۳۹۶پیشرو زیپ استارت خوب اگه اسپرت بخایی
Mahdi.megelli
۳ مهر ۱۳۹۶وزن خودتون ۱۰۰کیلوعه؟!!!!
مهدی
۵ مرداد ۱۳۹۶سلام مگلی چجوری دنده میخوره اگه یه دونه پایین پنج تا بالا میخوره پس چجوری وقتی سرعت بالا هستیم خلاصش کنیم
صادق
۱۳ شهریور ۱۳۹۶کلاج و بگیر
sami
۲۸ مرداد ۱۳۹۶میخواستم بدونم که این 250 ccهست هر چند کیلومتر 250 تا تموم میشه
احمد
۲۱ مهر ۱۳۹۶خسته نباشین میخواستم ببینم بین آپاچی و مگلی کدام بهتره ممنون میشم راهنمایی کنین
Vahid
۲۹ دی ۱۳۹۶اپاچیو با مگلی مقایسه میکنین؟خب معلومه مگلی
Behrouz
۱۹ اسفند ۱۳۹۷اپاچی خیلی بهتره ملگی کلا یه تولید اشتباهه
امیر
۵ آبان ۱۳۹۶قیمت نگفتین ک
Vahid
۲۹ دی ۱۳۹۶به نظر من اگه موتور مگلیو تو فشار نزاری حرف نداره خرج زیادی هم باز نمیکنه
داود
۵ بهمن ۱۳۹۶سلام میخواستم بگم مگلی یه اشغال به تمام معناست من گرفتم دنده چهارش نکردم بیست روز بعد شاتون زد درستش کردم کاربراتورش عیب کرد درستش کردم کمک فنراش روغن زد فروختمش کلی ضرر دادم روش واقعا اشغال بود الان یه ساله یه اپاچی گرفتم فقط یه بار روغنشو عوض کردم فقط بنزین زدم روزی صدتا صدوپنجاه کیلومترم باهاش رانندگی میکنم تخته گاز پیشنهاد من هیوسانگه حرف نداره بنلی هم کیفیت قطعاتش پایینه و خیلی داغ میکنه پالس ار اس و ان اس هم موتورای متوسطی هستند که اگر سرویس هاشون به موقع انجام بشه بدون مشکل میشه سوار شد باتشکر end
sepehr
۱۶ خرداد ۱۳۹۷داداش چقدر خرج کردی وقتی شاتون زد؟ برا من مگلی آبی مدل 89 شاتون زده .پوسته هاش شیکسته میخواستم ببینم چقدر خرجش میشه؟
محمد
۱۴ بهمن ۱۳۹۶سلام آخر چی کار کنیم مگلی خوبه یا ن؟
اگه هر چند وقت یکباری باهاش تند بری مثلا هفته ای یبار بقیشم سرعتت حدود 70 یا80 بری مشکل پیدا میکنه یا خوبه؟
من به زور با وام و این چرتو پرتا میخام یه مگلی بخرم اگه قراره کم بیاره یا همش خرج رو دستم بزاره بگید نخرم.
اگه خوب نیست تو مایه 14 یا 15تومن چه موتوری خوبه؟اسپرت هم باشه.
ممنون.
میلاد
۲۱ اسفند ۱۳۹۶مگلی حرف نداره ولی توصیه میکنم از مدل ۹۲به پایین نباشه چون در منتاژ ۹۲به پایین یه سری مشکلاتی هست اگه موتور خوب اچار کشی بشه مرتب روغن موتور رو عوض کرد موتوره مسیار عالی هستش هیوسانگ در ترافیک داغ میکند ولی مگلی نه …شتاب مگلی در ۷سانیه به ۱۰۰میرسه که یکی از خوبیاش هست وسیله هایش هم به راهتی پیدا میشه