موتورسیکلت

موتور بنلی 300 ؛ بررسی تخصصی + آخرین قیمت

یکی از موتورسیکلت‌های محبوب بازار کشورمان بنلی ۳۰۰ است که در این مقاله اطلاعات جامعی از آن را در اختیار شما می‌گذاریم.

پیش از بررسی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ بهتر است نگاهی به تاریخچه این شرکت بیندازیم. بنلی Benelli یک کمپانی ایتالیایی است که مقر آن در پسارو قرار داشته و به تولید موتورسیکلت و اسکوتر می‌پردازد. این برند از سال ۲۰۰۵ تحت مالکیت کیانجیانگ موتورسیکلت چین (زیر مجموعه هلدینگ جیلی) قرار دارد. بنلی در سال ۱۹۱۱ تأسیس شده و دومین برند قدیمی ایتالیایی در زمینه تولید موتورسیکلت به شمار می‌رود.

فعالیت‌های مربوط به تحقیق، توسعه و بازاریابی محصولات بنلی در پسارو ایتالیا انجام می‌شود ولی محل تولید محصولاتش در ونلینگ چین است. وظیفه توزیع محصولات بنلی در کشورمان بر عهده شرکت نیکران موتور پاسارگاد است، شرکتی که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده و حالا جزو یکی از شرکت‌های تخصصی تولید موتورسیکلت در ایران به شمار می‌رود. با این مقدمه کوتاه به سراغ بررسی یکی از محبوب‌ترین محصولات بنلی در کشور یعنی ۳۰۰ می‌رویم.

طراحی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰

بنلی ۳۰۰ در کلاس موتورسیکلت‌های سبک قرار دارد اما سبک طراحی آن هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. این موتورسیکلت در دسته محصولات به اصطلاح نیکد قرار دارد اما باید دقت کرد به دلیل محدودیت‌های بازار ایران، شرکت نیکران موتور نسخه‌ای با حجم موتور ۲۴۹ سی‌سی و با نام 249S را عرضه کرده است. یکی از تفاوت‌های مدل 249S نسبت به نسخه اصلی ۳۰۰ را می‌توان بازنگری در چراغ جلو دانست.

در همین زمینه بخوانید:

از جمله ویژگی‌های بصری این موتورسیکلت می‌توان به طراحی باک سوخت اشاره کرد که شکل جسورانه‌ای به بنلی ۳۰۰ بخشیده است. شرکت سازنده می‌گوید در طراحی و ساخت موتورسیکلت موردبحث اهمیت ویژه‌ای برای راحتی و ارگونومی موتورسوار قائل شده است. از دیگر موارد قابل‌ذکر بنلی ۳۰۰ پانل کیلومتر شمار آنالوگ و دیجیتالی است که اطلاعات گوناگونی شامل سرعت، دور موتور، مصرف سوخت و… را به نمایش می‌گذارد. در مجموع باید گفت طراحی بنلی ۳۰۰ جوان‌پسند از کار درآمده و تمرکز مناسبی روی استفاده روزمره و ترددهای شهری دارد.

مشخصات فنی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰

همان‌طور که گفته شد در کشورمان بجای نمونه اصلی بنلی ۳۰۰ مجهز به پیشرانه ۳۰۰ سی‌سی، نسخه‌ای دیگر از آن با پیشرانه ۲ سیلندر ۸ سوپاپ با حجم ۲۴۹ سی‌سی عرضه شده است. این پیشرانه در دور ۱۱ هزار قدرت ۳۱.۵ اسب بخار را تولید کرده و گشتاور آن نیز در دور ۹ هزار به ۲۷ نیوتون متر می‌رسد. نیکران موتور می‌گوید موتورسیکلت ۱۸۳ کیلوگرمی یاد شده در عرض ۸.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

برای انتقال قدرت پیشرانه نیز از گیربکس ۶ سرعته با کلاچ دستی استفاده می‌شود. بنلی ۳۰۰ به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری مجهز شده و از سیستم استارت برقی سود می‌برد. از نظر سیستم تعلیق باید گفت موتورسیکلت موردبحث در جلو از سیستم تعلیق دو کمک فنره استفاده کرده و در بخش عقب هم نمونه مونوشاک دیده می‌شود تا ماحصل این نوع طراحی تعادل و هندلینگ قابل‌توجه باشد. نیروی توقف بنلی ۳۰۰ را ترمز عقب دیسکی با قطر ۲۴۰ میلی‌متر و ترمز جلوی دوقلو با قطر ۲۶۰ میلی‌متر تأمین می‌کند.

نقطه‌ضعف این موتورسیکلت را می‌توان نبود ترمز ضد قفل و همچنین وزن بالا دانست که اگرچه این مورد آخر در پایداری بنلی در سرعت‌های بالا تأثیر مثبتی دارد اما در صورت تصادف شدید باعث آسیب‌دیدگی بیشتر موتورسوار خواهد شد. نهایتاً باید گفت رینگ‌های این موتورسیکلت از نوع ۱۷ اینچی هستند. شایان ذکر است مصرف سوخت محصول دو چرخ بنلی در هر صد کیلومتر به ۳.۳ لیتر می‌رسد.

قیمت موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ در ایران

در حال حاضر قیمت موتورسیکلت بنلی 249S نسخه‌های صفرکیلومتر به حدود ۲۸۰ میلیون تومان می‌رسد هرچند می‌توان نسخه‌های کارکرده آن را با قیمت‌های پایین‌تری خریدار کرد. در مجموع می‌توان گفت بنلی ۳۰۰ یا همان 249S با توجه به پیشرانه مطمئن و پرقدرت، طراحی جذاب، صدای زیبای پیشرانه و سواری راحت جزو گزینه‌های مناسب در این رده قیمتی و کلاس‌بندی خواهد بود و مطمئناً خریداران از انتخاب آن رضایت خواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸۱ دیدگاه‌ها

  1. مریم

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا بنلی قرمز مدل ۹۶ که ۳۰۰ اصلی هستش
    تا ۱۶۰ هم رفتیم.بیشتر هم گاز می‌خورد.عالی از همه نظر،فقط سنگین بودنش.ولی بهترینه.والا از ۱۶سالگی تا الان که ۳۷سالمه موتور داشتم.واقعا حرف نداره.

    موافقم 43
    مخالفم 7
    1. محسن

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      داداش من الان میخام بخرم سال ۴۰۳ داره تموم میشه.خودم نظرمه یه ۹۶.۹۷ فیس قدیم بگیرم چون هم اصل۳۰۰ه هم اصل ایتالیان.
      فقط ی سوال؟صفه کیلومتره نیوفیسو میشه روش نصب کرد بنظرت؟ صفه کیلومتر سری قدیم دنده شمار داشت؟ این یه اپشنه مهمه برام فقط

      موافقم 3
      مخالفم 4
      1. امین محمدی

        ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بالای ۱۰ میلیون تومان قیمت صفحه کیلومتر دیجیتال بنلی هست که باید در نظر داشته باشی هزینه تغییر چراغ جلو و متعلقات اون هم به همراه کیلومتر عوض می‌شه

      2. حامد

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3 ديدگاه)

        دنده شمار نداره فقط خلاص نشون میده.۹۶بخر

  2. Afshin

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من سه ساله از هزارو چهارصد تا حالا دارمش بجز تعویض روغن لنت و شمع خرج دیگه ای رو دستم نزاشته موتور خوبی هم از لحاظ سواری قدرت و سرعت بنظرم عالی

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. محسن

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      نیوفیس داری داداش؟
      قطعاتش صد درصدش چینه یا یسری چیزاس ایتالیاس؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. امین محمدی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نقاط ضعفش کمکهای جلو بسرعت خراب میشنو روغن میزنن و باید با لوازم باکیفیت تعمیر بشن
    در ترافیک تراکم سیلندر به هم می‌ریزه و موتور از تنظیم درمیاد بهتره شمعها با نمونه با کیفیت تعویض بشن
    باطری حتما باید سالم و جنس خوب باشه
    کلاج زود سفت میشه و اهرم صفحه کلاچ هم زود باید رگلاژ بشه
    سیم کشی و کلیدها عایق مناسب ندارن و در کارواش یا بارندگی سولفاته میشن
    رنگ روی باک و بدنه بسیار ضعیف هست و مراقبت همیشگی میخواد
    موتور حتما پروتکشن میخواد و در صورت زمین خوردن حتی در حالت ایستاده خسارت قابل توجه لوازمی میبینه
    روغن 10-50 رو هر 2500تا عوض کنین نمونه ایرانی هم باشه مشکلی پیش نمیاد
    موتور بنلی 300 خیلی زود سرقت میشه حتما مراقب امنیت این موتور باشید کلید و قفل فرمانش ضعیفه
    کل آچار کشی و تعویض روغن و تنظیم زنجیر و اگزوز و چرخها و احیانا تعویض ترموستات و سنسورها رو خودتون انجام بدین هم راحته هم هزینه سنگین به موتور سازان نمی‌دین بیشتر آچار 14و آلن میخواد
    در مقابل تخته گاز و فشار زیاد تحمل نداره و یاتاقان و واشر میزنه که پرخرجه و دیگه هم درست نمیشه اگه ریمپ شده باشه بدتر هم میشه
    دنده ها به نسبت موتور همتراز سفت تر تعویض میشن که بهتره صفحه کلاچ با نمونه کیفیت بالا عوض بشه
    ته موتور با سرعت بالای 85تا در پیچ‌های جاده چالوس زود می‌کشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا