در بازار جهانی، بسیاری از برندهای مشهور سازنده موتورسیکلت، مدلهای متنوع مناسب سفرهای خارج جاده تولید میکنند. این محصولات، پیشرانههای قدرتمند، سیستم تعلیق پیشرفته و امکانات مخصوص طبیعتگردی ارایه میدهند.
قطبهای موتورسیکلتسازی دنیا در ژاپن، اروپا و امریکا، رقابت نزدیک برای ساخت مدلهای مناسب آفرود دارند. کلاس ادونچر (Adventure) برای علاقهمندان طبیعتگردی و سفرهای بلندمدت، بسیار محبوب است. البته این محصولات، چندان ارزان نیستند اما برتریهای خاص نسبت به خودروهای دو دیفرانسیل فراهم میکنند.
روی کاغذ، پرداخت مبلغی در حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار برای موتورسیکلت کلاس ادونچر، مشابه کراساورهای خانوادگی مثل کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان به نظر میرسد. البته با این مبلغ در کشورهای توسعهیافته، شاسیبلندهای دو دیفرانسیل دست دوم نیز، قابل خرید هستند اما مانورپذیری یک موتورسیکلت تجهیزشده برای طبیعتگردی، فراتر از تصور است و آزادی عمل برای مسافر فراهم میکند.
چهار غول موتورسیکلتسازی ژاپن، همراه دوکاتی، KTM، تریومف، هارلی دیویدسن و بیامو، بهترین برندهای کلاس ادونچر هستند. در ادامه مطلب، فهرستی از محصولات این شرکتها ارایه شده و ترتیب قرارگیری، به انتخاب کارشناسان وبسایت TopSpeed بوده است.
سوزوکی V استروم ۱۰۵۰
دلیل محبوبیت V استروم در بازار جهانی، عملکرد عالی با قیمت مناسب است. اصولا محصولات سوزوکی برای کلاسهای مختلف، چنین شرایطی دارند و از نظر هزینه خرید، برتری جالب نسبت به رقبا فراهم میکنند.
سوزوکی V استروم ۲۰۲۳ از پیشرانه ۱۰۳۷ سیسی، قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰ نیوتنمترمیگیرد. وزن خالص این مدل، ۲۵۱ کیلوگرم است و در زمان ۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. سوزوکی V استروم با گیربکس ۶ سرعته و نمایشگر ۵ اینچ TFT و نهایت سرعت ۱۹۵ کیلومتر برساعت، آستانه قیمت ۱۵ هزار دلار دارد.
هوندا آفریکا توئین ادونچر
اختلاف عملکرد هوندا آفریکا نسبت به سوزوکی V استروم، متناسب با قیمت آنها است. این شرایط، بازار موتورسیکلتهای ادونچر، در محدوده قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار را ساده میکند.
هوندا آفریکا توئین از موتور ۱۰۸۴ سیسی ۱۰۰ اسب بخار و ۱۰۶ نیوتنمتر استفاده میکند. جالبتر اینکه، وزن موتورسیکلت در مدل استاندارد، ۲۳۹ کیلوگرم است و در زمان ۳/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت، میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر در صد کیلومتر، کروزکنترل، نمایشگر TFT با ابعاد ۶/۵ اینچ و آستانه قیمت ۱۸ هزار دلار، دیگر مشخصات هوندا آفریکا توئین ادونچر اسپرت هستند. هزینه خرید نسخهی پایه، فاقد فنرهای مخصوص آفرود، ۱۵ هزار دلار است.
دوکاتی مولتی استرادا V4 رالی
حدود یک ماه پیش، نسخه سطح بالا از دوکاتی مولتی استرادا به نام دِزرت ایکس با پسوند رالی معرفی شد. این مدل با پیشرانه ۹۰۰ سیسی و قیمت ۲۳ هزار، برای کاربری حرفهای در مسابقات صحرانوردی است. دیگر محصول دوکاتی به نام استرادا V4 رالی، پیشرانه ۴ سیلندر و قدرت بالاتر ارایه میکند تا حمل بار هنگام عبور از شیبهای تند را سادهتر کند.
برای ارزانترین نسخهی استرادا V4 رالی، بودجهی ۲۰ هزار دلاری لازم است. امکانات اضافی دوکاتی برای این مدل، ۱۰ هزار دلار به قیمت اولیه اضافه میکنند. پیشرانهی ۱۱۵۸ سیسی دوکاتی گرنتوریسمو، ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۱ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. وزن خالص دوکاتی مولتی استرادا V4 رالی، ۲۶۰ کیلوگرم است و میتواند در زمان ۳/۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
موتورسیکلت KTM سوپرادونچر R
برند محبوب اتریشی، از سال ۲۰۰۳ با ادونچر ۹۵۰ به کلاس ابرموتورسیکلتهای مناسب طبیعتگردی وارد شد. شرکت KTM خیلی زود پیشرانههای قدرتمند با حجم بالای ۱۰۰۰ سیسی را به سری ادونچر اضافه کرد و حالا یکی از بهترین موتورسیکلتهای این کلاس را با قیمتی نسبتا گران، عرضه میکند.
پیشرانه قدرتمند ۱۳۰۱ سیسی دو سیلندر برای KTM سوپرادونچر، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتنمتر گشتاور دارد. این موتورسیکلت ۲۱۷ کیلوگرمی، در زمان ۳/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر برساعت فراهم میکند. مصرف سوخت KTM سوپرادونچر، ۵/۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر است. قیمت این محصول از ۲۰ هزار دلار شروع میشود. البته نسخهی مجهز به موتور ۸۹۰ سیسی با قیمت ۱۵ هزار دلار نیز وجود دارد.
تریومف تایگر ۱۲۰۰ رالی
مشهورترین موتورسیکلتساز بریتانیا، حدود یک قرن سابقهی تولید مدلهای ادونچر دارد. اولین مدل از سری تایگر، دههی ۱۹۳۰ با موتورهای ۲۵۰ و ۳۵۰ و ۵۰۰ سیسی معرفی شد. حالا در سال ۲۰۲۳ نیز، تریومف تایگر با پیشرانهها متنوع تولید میشود.
پیشرانه ۱۱۶۰ سیسی تایگر ۱۲۰۰، قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتنمتر دارد. وزن این مدل، ۲۴۵ کیلوگرم است و در زمان ۳/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. قیمت تریومف تایگر ۱۲۰۰ رالی با امکانات اضافی، ۲۴ هزار دلار و آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار است.
یاماها سوپر تنره
یکی از پرافتخارترین موتورسیکلتها در مسابقات رالی و کویر، یاماها سوپر تنره است. نام این محصول، از صحرای تنره (Ténéré) در افریقا گرفته شده و براساس XT1200Z ساخته میشود.
پیشرانه ۱۱۹۹ سیسی یاماها برای سوپر تنره، ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، تفاوتی خاصی با رقبای همرده ندارد اما با وزن ۲۶۱ کیلوگرم، کمی سنگینتر است. یاماها سوپر تنره با آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار فروخته میشود.
بی ام و R1250 GS ادونچر
بدون شک، R1250 بیامو یکی از بهترین موتورسیکلتهای مخصوص سفر و جهانگردی است. بسیاری از ماجراجویان، سوار بر این محصول، قارههای مختلف جهان را طی کردهاند.
پیشرانه ۲ سیلندر بوکسر با حجم ۱۲۵۴ سیسی، ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. موتورسیکلت ۲۵۰ کیلوگرمی بیامو، در زمان ۳/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد ومیانگین مصرف بنزین ۵ لیتر در صد کیلومتر دارد. قیمت R1250 GS از ۱۸ هزار دلار شروع میشود و در نسخه ادونچر، ۲۲ هزار دلار است.
هارلی دیویدسن پن امریکا
وبسایت تاپاسپید، موتورسیکلت پن امریکا را بهترین مدل ادونچر دنیا در کلاس سنگینوزن میداند. احتمالا دلیل این انتخاب، قدرت بسیار خوب محصول هارلی دیویدسن است.
پیشرانه ۲ سیلندر ۱۲۵۲ سیسی برای پن امریکا، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.این موتورسیکلت ۲۴۲ کیلوگرمی، ۴/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نسبت به رقبا، پرشتاب نیست. نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر است. هارلی دیویدسن پن امریکن، همراه گیربکس دستی ۶ سرعته با قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته میشود.
Ehsan
۱۵ آبان ۱۴۰۲هیچی در وصفشون نمیشه گفت
یکی از یکی بهتر
رییس همشون هم بی ام دبلیو R 1250 GSتوی مدل جدید هم شده 1300 سی سی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ آبان ۱۴۰۲بله در پدال هم معرفی کردیم
https://www.pedal.ir/bmw/adventure-bike-r1300gs/
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آبان ۱۴۰۲بخدا که این دنیا بدونِ ژاپن ، پشیزی ارزش نداشت و باید کالاهای غربی را با فروختن کلیه مردم میخریدنش ، تازه اونم نه با کیفیت بالا !
کیفیت و رقابت قیمتی را در تمام کالاها ، ژاپن یاد غربیها داد و مجبورشون کرد از فروش کالا باجگیری نکنند !
در اروپاییها البته یه کالاهایی هستند که از قدرت ساخت کالا توسط ژاپنها در اَمان هستند مثل ساعت که به شدت به اصالت و نام تولیدکنندا بستگی داره و فی میخوره ، یا مثلاً خودروهای لوکسِ انگلیسی یا اُدکلن و فَشِن و … !
ماکان
۱۶ آبان ۱۴۰۲کاربر NAVID۰۰۹۸ اشتباه گفتی دلیلش اینه که ناقص گفتی و کل تاریخچه را نگفتید.
اگر میخواهید حرفی بزنید باید یاد بگیرید کامل و مطالعه شده نظر بدید وگرنه نگی سنگین تری چون حرفاتون ناقص و اشتباه در میاد.
اگر در تاریخ به عقب برگردیم جنسای ژاپنی در زمانهای گذشته ( در سالهای دور ) به بنجل و بیکیفیت بودن معروف بودن مثل چینی های این زمان البته الان رو نبینید که چینی ها دارن ازشون جلو می زنند در خیلی از زمینه ها،
ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی با ارتباط و همکاری با غرب در انواع زمینه های مختلف تجربه زیادی مسب کردند و بعضی جاها هم عبرت گرفتند و از فرصت ها و همکاری و ارتباط با غرب استفاده کردند تا بصورت پایه ای و اصولی کالا ها رو تولید کنند زمان گذشت و طی سال ها نتیجه قابل قبول بود و با استقبال مواجه شد.
ولی در کل بطور کلی حرفتون اشتباهه
چون مشخصه از کل تاریخچه صنعتی چیزی نمیدونید و فقط بخش کوچکی از اون رو مثل مرغ یه نوک کوچولو زدید.
اگه به کل تاریخچه نگاه کنید میبینید ژاپنی ها با همکاری نزدیک و رو دست غربی ها به جلو رفتند و رشد کردند.
چینی ها ارتباط کمتری با غرب داشتند ولی بازهم روش کلی همین بوده حتی چین، (فقط این ایرانه که با هیچ جایی همکاری نمی کنه)
در دهه های قبل مثل ۹۰ و ۸۰ و ۷۰ و ۶۰ میلادی
تولیدات آمریکا و اروپا مثلا مثل خودرو مثل مرسدس بنز های لوکس و بهترین و همه چیز تمام بودند و در عین حال بسیار بادوام و پر از تکنولوژی بودند آمریکایی های اون زمان هم همینطور بودن و رودست نداشتند.
ولی عوامل مختلفی از جمله بحران های اقتصادی و تغییر سیاست شرکت ها باعث تغییراتی شد و الان چین داره بازار ها رو می بلعه.
سینا
۱۶ آبان ۱۴۰۲احسان جان بله رئیسشون بی ام و هست،
بی ام و در بهترین های این کلاسه کلا بی ام و و دوکاتی از بهترین و قوی ترینشون هم هستند.
البته من دوکاتی رو بیشتر دوست دارم.
هردو نزدیک هم هستن یکی آلمانی اون یکی هم اتریش
ولی کی تی ام یکه تاز در مسابقات رالی داکار هست فقط به تاریخچه اش نگاه کنید متوجه می شید که چه اسطوره ای هست کی تی ام
کلا بیشتر قهرمانی های رالی داکار دست کی تی ام هست
تو مسابقات اندورو که مسابقات قهرمانی موتور تریل در سرسخت ترین مسیر هاست هم کی تی ام پادشاهی می کنه و همش اوله.
هارلی هم عالیه البته هارلی پادشاه موتور های کرویزر هست ولی در این کلاس هم موتور ساخته
تو آمریکا هم اول موتور های کرویزر رو بخصوص از برند هارلی میخرن.
سینا
۱۶ آبان ۱۴۰۲دوکاتی ایتالیا هست جا افتاد از متن دوکاتی در موتور های ریس دست بالا رو داره.
کی تی ام اتریش هست که موتور تریل های برتری داره.
MazMaz
۱۵ آبان ۱۴۰۲زنده باد ژاپن . هم تو دنیای خودروسازی حرف برای گفتن داره هم غول دنیای موتور سیکلتاس .
هیترا و بدخواهاشم فقط فشار بخورن 🤲
🌪️ Tornado 🌪️
۱۶ آبان ۱۴۰۲خدارا شکر کره موتور سیکلت درست و درمون نداره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ آبان ۱۴۰۲برای خودشون چندتا برند خوب دارن
ولی چیزی که بخواد فروش جهانی داشته باشه نیست
هیوسانگ و دیلیم، مهمترین برندهای موتورسیکلت کره هستند
sina
۱۵ آبان ۱۴۰۲یاماها 😍
18:45
۱۵ آبان ۱۴۰۲ممنون از مدیر با مدبر و پر از بار اطلاعاتی مجله پدال که از سیکلت ها هم همیشه مطلب میذاره🙏🌹🌹
عجب لیستی بود
در مورد دوکاتی مالتی استرادا این و بگم که یه زمانی وقتی این سیکلت ساز با بحران بی پولی و ورشکستگی داشت روبرو میشد، مدل مالتی استرادا خونی تازه تو رگ های این کمپانی دمید و با خصوصیات چندکاره اش دوباره حواس دنیا رو به سمت کمپانی دوکاتی جلب کرد. از خودم درنیاودم، چون 12سال پیش تو مستند ابر کارخانه ها دیده بودم…
در مورد ب ام و سری آدونچر هم بگم که پر افتخارترین سیکلت تو رده چندمنظوره هست، واسه اینکه از همه قدمت بیشتری داره و بیشتر توضیح نمیدم چون قبلا در مورد سری gs ب ام و گفته بودم.
سیکلت ماجراجوی هارلی هم واقعا باید گفت جزو موهبت های دنیای سیکلت هست! چرا؟! چون هارلی به واقع دیگه فهمید که فقط نباید مثل یک قرن اخیر خودش محصولات کروزر سنتی بسازه و باید ترس و کنار بذاره و به بازارهای جدید تر هم قدم گذاشت و مدل پن آمریکا جزو محصولات جدید طی 10سال اخیرش هست و حقیقتا هم محصول جذابی هست…
OM.01
۱۵ آبان ۱۴۰۲لیستی که در آن هارلی دیویدسون و تریموف باشه اصلا نمیتونم به چیز دیگه ای فکر کنم. اگه قرار باشه موتوری بخرم اونم هر کلاسی و هر قیمتی انتخابم از این 2 برند (و صد البته شرکت ایندین) خواهد بود.
بین موتور هارلی دیویدسون پن آمریکا و تایگر ۱۲۰۰ از شرکت تریموف به شخصه نمیتونم یکی رو انتخاب کنم هردو رو دوست دارم ولی تو بررسی ها گفته شده تریموف بهتر بوده
P
۱۵ آبان ۱۴۰۲به به لذت بردیم
محمد
۱۵ آبان ۱۴۰۲تجربه سواری بی ام دبلیو و هوندا رو دارم
هوندا به شدت خوش دست و فرمانپذیر و مناسب هر نوع جاده
بی ام دبلیو رو هم همینطور تصور کنید….ولی نیاز به یه جثه درشت و قد بلند و قدرت بدنی بالا داره
دیویه واسه خودش
رو اسفالت راحت یه موتو ریسه
در مورد بقیه هم نمیتونم نظری بده….چون تجربه نکردم سواریشونو
ولی تاج پادشاهی بدون شک در اختیار بی ام دبلیوست….و بعد کی تی ام و بعد هم هوندا
نظر من نیست….نظر اکثر نشریات و کارشناسان متخصص این حوزست
فرشاد
۱۵ آبان ۱۴۰۲تریموف رخش جذبم کرد
Akbar Khazaee
۱۶ آبان ۱۴۰۲سلام ادمین سایت ببخشید وزن موتغ سیکلت تریمف رو واحدشو چرا اشتباهی به جای کیلوگرم کیلومتر زدین
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ آبان ۱۴۰۲درست فرمودین
تصحیح کردم
JDM_Japan
۱۶ آبان ۱۴۰۲سوزوکیه عجب چیزیه…لامصب عسله عسل
بیمر هم خیلی حقه
هارلی رو هم هستم
JDM_Japan
۱۶ آبان ۱۴۰۲سوزوکی رو خیلی یواش و فیک آوردم بالا فقط با چند تا ریفلش ساده سایت😂
JDM_Japan
۱۶ آبان ۱۴۰۲سوزوکی 40 رای داره که 32 تاش منم😂🤷♂️
ولی بنظرم واقعا شایسته این رای هاست😂🤙
یاس ی
۱۷ آبان ۱۴۰۲برای استفاده غیر از مسابقات حرفه ای بی ام و خیلی پرطرفدار و پرفروش هستش. برای سطح حرفه ای تر ktm واقعا گل کاشته ولی در کل تک تک اینها ارزش هر دلاری که بابتشون پرداخت بشه را دارند.
رضا
۱۸ آبان ۱۴۰۲دوکاتی و پرسش.
Real
۱۹ آبان ۱۴۰۲کاواساکی ورسیس کجاست پس!؟