شاید باورکردنی نباشد، اما موتورسیکلتهای ساخت چین مشابه خودروهای چینی، به آهستگی در حال افزایش فروش جهانی هستند. برندهایی مثل بندا، CF موتو، وگ و کیو جی با قیمت و کیفیت قابل قبول در کشورهای مختلف فروخته میشوند.
اواسط قرن بیستم، موتورسیکلتهای ژاپنی محصولاتی قابلاعتماد و باکیفیت محسوب نمیشدند. با این حال، ژاپنیها بهطور مداوم از رقبای خود درس گرفتند و در دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی به نقطهای رسیدند که آمریکا مجبور شد قوانینی وضع کند تا از ورشکستگی برندهای امریکایی سازندهی موتورسیکلت در برابر فشار ژاپنیها جلوگیری کند. از آن زمان، موتورسیکلتهای ژاپنی در جهان جایگاه بسیار خوبی پیدا کردند و پرفروشتر از رقبای اروپایی یا امریکایی، باقی ماندند.
حالا برندهای چینی وارد میشوند. آنها تقریباً در جایگاهی مشابه ژاپنیها در دهه ۶۰ بودند و اکنون با ارائه موتورسیکلتهای متنوع از اسپورتبایکها گرفته تا کروزرها و توررها، که ارزش و کیفیت آنها در طول سالها بهبود یافته، سلطه ژاپنیها را تهدید میکنند. اکنون برخی موتورسیکلتهای چینی، باکیفیت و خدمات پس از فروش قابل قبول وجود دارند که میتوانند بازار سراسر جهان، حتی اروپا و امریکا را تحت تاثیر قرار دهند.
۱. بندا دارک فلگ کامندر ۵۰۰
اخیراً شاهد احیای موتورهای چهارسیلندر کوچک بودهایم، اما اگر به دنبال یک V4 باشید، بهترین گزینه موتورسیکلتهای ایتالیایی با موتورهای بزرگ و قیمت بالا هستند. بندا منطق را کنار گذاشته و دارک فلگ کامندر ۵۰۰ را ارائه کرده است. این موتورسیکلت دارای یک موتور ۴۹۶ سیسی V4 است که یکی از کوچکترین موتورهای چهارسیلندر سال ۲۰۲۵ محسوب میشود.
این موتور نزدیک به ۵۴ اسب بخار قدرت تولید میکند که از طریق یک جعبه دنده شش سرعته و درایو تسمهای به چرخ عقب منتقل میشود. میدانیم که سرویس این موتور ممکن است دردسرساز باشد، اما فرصت مالکیت یک V4 با قیمت ۸ هزار دلار بسیار وسوسهانگیز است!
مشخصه | مقدار | واحد |
---|---|---|
نوع موتور | V4، خنککاری مایع، ۴ سوپاپ در هر سیلندر | – |
حجم موتور | ۴۹۶ | سیسی |
حداکثر قدرت | ۵۳.۶ | اسب بخار در ۱۰,۰۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۴۲ | نیوتن متر در ۷,۵۰۰ دور بر دقیقه |
گیربکس | ۶ سرعته، درایو تسمهای | – |
وزن خالص | ۲۴۱ | کیلوگرم |
۲. کُو Kove 450 RR
کو / Kove اولین شرکت چینی بود که رقیبی برای کاوازاکی ZX-4R معرفی کرد: . پیشرانهی این موتورسیکلت موتور کمی بزرگتر از مدل ساخت QJ است، اما قدرت کمی کمتر و گشتاور یکسان تولید میکند. کو ۴۵۰ برای استفادهی روزانه مناسب است و همچنین سیستم تعلیق کاملاً قابلتنظیم، عملکرد آن در پیست را بهبود میبخشد. طراحی 450RR منسجمتر از سایر گزینههای چینی به نظر میرسد و ممکن است امسال در اروپا معرفی شود!
مشخصه | مقدار | واحد |
---|---|---|
نوع موتور | چهارسیلندر خطی، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر | – |
حجم موتور | ۴۴۳ | سیسی |
حداکثر قدرت | ۶۹.۷ | اسب بخار در ۱۳,۰۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۳۹ | نیوتن متر در ۹,۰۰۰ دور بر دقیقه |
گیربکس | ۶ سرعته، درایو زنجیری | – |
وزن خالص | ۱۶۵ | کیلوگرم |
۳. وُگ Voge RR500
RR500 دومین اسپورتبایک چهارسیلندر خطی ساخت وُگ پس از RR660 است. این موتورسیکلت ۴۷۵ سیسی نیز رقیب چینی ZX-4RR محسوب میشود. سازنده ادعا میکند RR500 با ۷۶ اسب بخار قدرت وزن مشابه کاوازاکی دارد.
طراحی وُگ با یک ورودی هوای رامایر در جلوی بدنه که ظاهری کمی نامتعارف به آن میدهد؛ منحصر به فرد است. اطلاعات بیشتری در مورد RR500 هنوز منتشر نشده، اما انتظار میرود که امسال با قیمتی رقابتی در بازار چین عرضه شود.
مشخصه | مقدار | واحد |
---|---|---|
نوع موتور | چهارسیلندر خطی، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر | – |
حجم موتور | ۴۷۵ | سیسی |
حداکثر قدرت | ۷۶ | اسب بخار |
حداکثر گشتاور | نامشخص | نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته، درایو نهایی زنجیری | – |
وزن خالص | ۱۹۲ | کیلوگرم |
۴. کیو جی QJ Motor SRK 450 RR
گروه Qianjiang Motorcycle یکی از مهمترین برندهای موتورسیکلت چین از نظر کیفیت فنی محسوب میشود. مهمترین سهامدار این مجموعه، خودروسازی جیلی است که با سرمایهگذاری سنگین توانسته محصولات QJ را به کشورهای اروپایی برساند.
موتورسیکلت SRK 450 RR قدرت و گشتاور مشابه کاوازاکی دارد و از قطعات شاسی باکیفیتی بهره میبرد. سیستم تعلیق توسط Marzocchi ایتالیا تأمین شده و ترمزهای آن شامل دو دیسک ۳۰۰ میلیمتری در جلو با کالیپر ثابت ۴ پیستونی رادیال از برمبو است. همچنین ABS از بوش آلمان تامین شده و کنترل کشش با کلاچ ضد لغزش دارد. یک کوئیکشیفتر نیز برای SRK 450 RR ارایه میشود.به نظر میرسد SRK 450 RR با قیمت ۵ تا ۶ هزار دلاری در مقایسه با رقبای ژاپنی، مقرونبهصرفه باشد.
مشخصه فنی | مقدار | واحد اندازهگیری |
---|---|---|
نوع موتور | چهارسیلندر خطی، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر | – |
حجم موتور | ۴۲۱ | سیسی |
حداکثر قدرت | ۷۶.۵ (۵۷ کیلووات) | اسب بخار در ۱۴,۰۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۳۹ | نیوتن متر در ۱۳,۰۰۰ دور بر دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۶ سرعته، درایو نهایی زنجیری | – |
وزن خالص | ۱۷۶ | کیلوگرم |
۵. سی اف موتو CFMoto 500SR Voom
شرکت سی اف با 500SR Voom وارد رقابت موتورهای چهارسیلندر کوچک شده است. طراحی آن کمی عجیب به نظر میرسد، اما از نظر اصالت قابل تحسین است. چراغهای دایرهای دوقلو و اگزوزهای استوانهای زیر صندلی ویژگیهای منحصر به فرد آن هستند. سیستم تعلیق در هر دو طرف قابل تنظیم است، کالیپر ترمز جلو یک کالیپر ثابت ۴ پیستونی رادیال است و کلاچ ضد لغزش دارد. برخی ویژگیهای عجیب آن شامل کوئیکشیفتر فقط برای تعویض دنده به بالا و دریچه گاز مکانیکی است. سی اف 500SR Voom با قیمت ۶ هزار دلار، گزینهای معقول به نظر میرسد.
مشخصات فنی | مقدار |
---|---|
نوع موتور | چهارسیلندر خطی، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر |
حجم موتور | ۴۹۹ سیسی |
حداکثر قدرت | ۷۷.۷ اسب بخار در ۱۲,۵۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۴۸.۹ نیوتن متر در ۱۰,۰۰۰ دور بر دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۶ سرعته، درایو نهایی زنجیری |
وزن خالص | ۱۹۴ کیلوگرم |
۶. وُگ Voge DS800 Rally
DS800 رالی شباهت زیادی به موتورسیکلتهای بیامو دارد اما با یک موتور دو سیلندر ۷۹۸ سیسی. این موتور دارای میللنگ ۲۷۰ درجه است، برخلاف موتور ۳۶۰ درجهای بیامو با حجم مشابه. این موتورسیکلت دارای قطعات باکیفیت از برندهای مشهور مانند سیستم تعلیق قابل تنظیم KYB، ترمزهای نایسین و ABS و کنترل کشش قابل قطع است. ویژگیهای آفرود آن شامل رینگهای سیمی، تایرهای آجدار و یک باک بنزین ۶.۳ گالنی است. قیمت وگ با تجهیزات رالی، به ۸ هزار دلار میرسد.
مشخصه فنی | مقدار |
---|---|
نوع موتور | دو سیلندر ۲۷۰ درجه، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر |
حجم موتور | ۷۹۸ سیسی |
حداکثر قدرت | ۹۳.۸ اسب بخار در ۹,۰۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۸۱ نیوتن متر در ۶,۵۰۰ دور بر دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۶ سرعته، درایو نهایی زنجیری |
وزن خالص | ۲۱۳ کیلوگرم |
۷. وُگ Voge RR660S
RR660S از نظر قدرت، حجم موتور و سیستم تعلیق قابل تنظیم، قابل مقایسه با Honda CBR650R است، اما ویژگیهای منحصر به فردی دارد. از جمله موقعیت رانندگی قابل تنظیم با سه ارتفاع صندلی، ۱۰ موقعیت پدال و فرمان قابل تنظیم ۸ درجهای. همچنین یک سوپاپ اگزوز دارد که با فشار یک دکمه میتواند موتورسیکلت را پرصدا یا بیصدا کند. سایر ویژگیها شامل کویکشیفتر، حالتهای رانندگی، ترمزهای رادیال برمبو در جلو و نایسین در عقب، ABS و کنترل کشش است. قیمت RR660S در شرق اروپا به ۹ هزار دلار میرسد.
مشخصه فنی | مقدار |
---|---|
نوع موتور | چهارسیلندر خطی، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر |
حجم موتور | ۶۶۲.۸ سیسی |
حداکثر قدرت | ۹۹ اسب بخار (۷۳.۸ کیلووات) در ۱۱,۵۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۶۴ نیوتن متر در ۱۰,۰۰۰ دور بر دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۶ سرعته، درایو نهایی زنجیری |
وزن خالص | ۲۱۵ کیلوگرم |
۸. کیوجی QJ Motor SRV 900 V
SRV 900 V دارای یک موتور ۹۰۰ سیسی V4 با ۱۱۰ اسب بخار قدرت است و طراحی آن یادآور هارلی دیویدسن اسپرتستر است. همچنین دارای اگزوزهای دوطرفه، درایو تسمهای و ترمزهای دیسکی دوقلو با کالیپرهای رادیال است. این مدل در بازار هند به قیمت معادل ۱۰ هزار دلار فروخته میشود.
مشخصه فنی | مقدار |
---|---|
نوع موتور | V4، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر |
حجم موتور | ۸۹۹ سیسی |
حداکثر قدرت | ۱۱۰ اسب بخار (۸۲ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۸۵ نیوتن متر در ۸,۵۰۰ دور بر دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۶ سرعته، درایو نهایی تسمهای |
وزن خالص | ۲۲۱ کیلوگرم |
۹. کیوجی QJ Motor SRK 921 RR
این موتورسیکلت دارای قطعات ساخت برندهای مشهور، از پیشرانهی قدیمی آگوستا به نام MV Agusta Brutale استفاده میکند که ۱۲۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. طراحی آن شامل سوینگآرم یکطرفه و چهار لوله اگزوز مورب است که عناصری از طراحی MV Agusta هستند. همچنین دارای لانچ کنترل، ABS چند مرحلهای، دمپر فرمان، اهرمهای قابل تنظیم و دوربینهای جلو و عقب است. این مدل در اروپا به قیمت ۸ تا ۹ هزار دلار فروخته میشود.
مشخصه فنی | مقدار |
---|---|
نوع موتور | چهارسیلندر خطی، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر |
حجم موتور | ۹۲۱ سیسی |
حداکثر قدرت | ۱۲۷ اسب بخار (۹۴.۷ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۹۲.۲ نیوتن متر در ۸,۰۰۰ دور بر دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۶ سرعته، درایو نهایی زنجیری |
وزن خالص | ۲۲۳ کیلوگرم |
۱۰. جی دبلیو ام GWM Souo S2000
سو S2000 الگوبرداری شده از هوندا گلدوینگ است. این موتورسیکلت دارای یک موتور هشتسیلندر تخت با ۱۹۹۹ سیسی حجم است که ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر تولید میکند. همچنین دارای یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه خودکار با دنده عقب است. از دیگر ویژگیهای آن میتوان به بزرگترین صفحه نمایش TFT در جهان و یک پردازنده فوقسریع اشاره کرد. حدود قیمت S2000 در چین، ۳۵ هزار دلار است.
مشخصه فنی | مقدار |
---|---|
نوع موتور | هشتسیلندر تخت، خنککاری مایع، DOHC، ۴ سوپاپ در هر سیلندر |
حجم موتور | ۱,۹۹۹ سیسی |
حداکثر قدرت | ۱۵۲ اسب بخار (۱۱۳.۴ کیلووات) در ۶,۵۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۹۰ نیوتن متر در ۴,۵۰۰ دور بر دقیقه |
سیستم انتقال قدرت | ۸ سرعته دوکلاچه خودکار با دنده عقب، درایو شفت |
وزن خالص | ۴۵۰ کیلوگرم |
نه به تصادف
۲۴ فروردین ۱۴۰۴اسماشونو بخونید و بخندید
Mohammad
۲۴ فروردین ۱۴۰۴لابد ریرا خوبه ؟ 😂
شاهین هم هست😂
پراید وانت که همه بهش میگن دمپایی چطور 😂
حتی یکم تو اسم انتخاب کردن وقت نمیذارن
بعد این که چرا اسم شاهین رو گذاشتن رو فرغون ؟
ابهت شاهین کجا / فرغون سایپا کجا
علی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴حالا روی سلطان حلبی اسم پارس گذاشتن رو حساب بوده یا حلبی اعظم تارا یا کوه دنا روی فرقون ویران خودرو
شهروند ایرانی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اقای به حال خودت بخند که مجبوری طرح هوندا ۵۰ سال پیش سوار بشی اونم به قیمت موتور روز دنیا
آرمان
۲۵ فروردین ۱۴۰۴دوستان واقعیت قبول کنیم نه فکر نه صنعت نه تکنولوژی نه فکر مدیران و مسئولین مادر حد یک زره صنعت چین نه. هست ونه خواهد رسید ما درحد همون هندا 125فکر کنیم برامون زیاده به چند دلیل یکی اینکه صنعت ما 45ساله 125کپی میکنه دریغ از زره ای پیشرفت 45ساله به ایرانی گفتن حقت بیشتر از 125نیست که سوار بشی هرموتوری میسازن انجین 125میزارن روش خلاصه زشت مادرمورد صنعت چین اظهار نظر کنیم مارو عادت دادن درمورد شعب ابی طالب فکر کنیم ماتو 1400سال پیش گیر کردیم. دنیا کجا ما کجا اگر چین نبود ماهنوز سوار پیکان بودیم وباحوله عرقمون خشک میکردیم بازخداراشکر دوتا ماشین چینی وارد کشورشد که حداقل کولر داشته باشن
شاپور
۲۵ فروردین ۱۴۰۴ما که می خندیم و غیر از این هم بلد نیستم اما شرکتهای چین فرمول مهم اعتماد مشتری را از شرکتهای قدر و بنام دنیا گرفته و فقط داره پاشو میزاره جای پای اونها و میره جلو و ما مانده ایم با هزاران شرکت دانش بنیان روی کاغذ که فقط بلدن وام و امتیاز و رانت و تسهیلات بگیرن اما دریغ از هرگونه خاصیتی برای کشور. لطفا ضمن اینکه به نام های محصولات چینی می خندیم ی کمی به حال روز خودمان بخندیم که داریم طرح هوندا cg125 قدیمی ۵۵ ساله را هنوز آنهم با قطعات چینی مونتاژ میکنیم
Mohammad
۲۴ فروردین ۱۴۰۴شماره ۲ ، ۳ ، ۵ و ۹ رو خیلی میپسندم .
واقعا باریکلا به چین ، پیشرفتشون چشمگیره .
البته من اگه بخوام موتور بخرم اولویتم دوکاتی و بی ام وه هست ، فقط زمانی میرم سمت موتور چینی که بودجم کم باشه .
حالا اینایی که گفتم برای زندگی مثلا تو یه کشور دیگه هست ،
وگرنه ما تو ایران پول خرید هوندا ۱۵۰ هم نداریم چه برسه به اینا که واسمون آرزو هست
من واقعیت علاقه ای به کروز و گلدوینگ ندارم ولی به دوستانی که علاقه دارن احترام میذارم ، اتفاقا خیلی هم خفن هستن .
علی Shelby
۲۴ فروردین ۱۴۰۴از ۳ و ۸ و ۱۰ خیلی خوشم اومد
طراحی های زیبایی دارن و مشخصات فنی شون هم خوبه
Behnam hks
۲۴ فروردین ۱۴۰۴هر چقدر هم خوب باشن بازم برند چینی و گمنام هست تو بازار جایی ندارن
هوندا ، سوزوکی ، کاواساکی ، یاماها ، بی ام و ، دوکاتی ، هارلی دیودسون ، موتور باید برند شناخته شده باشه ولا غیر
ی آشنایی داشتیم رفته بود چین،میگفت تو خود چین فقط موتور ژاپنی استفاده میکردن، موتور چینی اصلا سوار نمیشدن
محمد مسیح زاده
۲۵ فروردین ۱۴۰۴طراحی های بسیار زیبایی هرچند کُپی شده دارند
و از نظر مشخصات فنی هم که (چند مورد) روی کاغذ خوب به نظر میرسند
حالا باید دید در عمل چکار میکنن
مثل ماشینهای پُر آپشن ولی بی کیفیتشون نباشه خوبه
البته راه را دارند درست میروند چون به نسبت سن و سال من کره جنوبی تو همین مسیر حرکت کرد و تو بازارهای جهانی و همین ایران عزیز خودمون اسم و رسمی پیدا کرد درصورتی اولی که ماشین های کره ای آمده بودن هم اکثرا موتور ما ژاپن بود بدنه کُپی بود یا خود همون بدنه اصلی ماشینهای کارخانجات دیگر بود و خب دیدیم که تو ۳۰ سال گذشته از اونجا به کجا رسید اینها هم همون راه رو میرن ولی چون نظارت و نظمی مثل ژاپن و کره ندارند توشون محصولات بی کیفیت یا با کیفیت ولی بدرد نخور پیدا میشه
مثل یکی از آشنایان که لیفان ۸۲۰ خرید و خوشحال بود که موتور تویوتا کمری و گیربکس هیوندای است ولی متاسفانه این ۲ قسمت به تنهایی کافی نبود و ماشین بخاطر چیزهای جزئی تو نمایندگی یا خونه میخوابید
M I D
۲۵ فروردین ۱۴۰۴حقیقت تلخیه که نمیتونیم قبول کنیم…. چبن واقعا ابر قدرت تکنولوژی هست… کاری به گذشته ندارم. الان چین در تمامی بازارها حرف های زیادی داره … از معماری و ساخت و ساز و صنعت خودرو و الکترونیک …… اینقدر جنس خراب و بدرد نخور وارد این مملکت شده که هیچ کس نمیخواد قبول کنه قدرت چین رو……
نمیخوام دفاع کنم ولی باید قبول کنیم .. تکنولوژی ما حتی توان تولید یکی از این موتور سیکلتها رو هم نداره…. حتی کپی کردن رو نمیتونه به درستی انجام بده…
NAVID@@98
۲۵ فروردین ۱۴۰۴نه اتفاقا آمریکا و اروپا که الان از هر لحاظ برتری دارن آینده هم به راحتی میتونن در دست بگیرن همونطور که الان برتری دارند از هر لحاظ برتری دستشونه حرف اول رو میزنند و آینده مال ایناست ۱۱ برابر بهتر هستن آمریکا و اروپا ۱۱ برابر بهتر هستن
و از هر لحاظ برتری دارن و ابرقدرت تکنولوژی و مهندسی و هنر به بالا هستن مثلا به تکنولوژی های صنعت چیپ های پیشرفته که نگاه کنیم میبینیم که همه تکنولوژی هاش یعنی اصل کار تکنولوژی های پیشرفته و انحصاریش دست اروپا و آمریکا ست چون برتری مهندسی و طراحی و تکنولوژی و هنر کلا از هر لحاظ حرف اول رو میزنند چون اثبات کردند و داریم میبینیم
اینم که میگیم طرف کسی نمیگیریم و نباید هم بگیریم بلکه ما وقتی واقعیت علم تکنولوژی رو نگاه کنیم داریم واقعیت رو میبینم چون ادعا کردن آسونه مهم اینه که چیزی اثبات بشه
حرف برای گفتن داشتن خیلی فرق داره تا اثبات موضوعات
Yaghoob
۲۵ فروردین ۱۴۰۴طراحی و مشخصات که خوبه
فقط میمونه بحث کیفی که به مرور زمان اگر بخوان میتونن بهبود بدن.
همایون
۲۵ فروردین ۱۴۰۴همون راهی که اول ژاپن رفت بعد کره حالا چین داره میره البته به شیوه خودش و با سرعت خیلی بیشتر وجدانن آخریه خوب چیزیه واقعا خوب ساختنش فقط کاش طراحیش رو کپی نمیکردن
کامران
۲۵ فروردین ۱۴۰۴تمام این موتورها ابهت لاستیک یک موتور ایتالیایی رو ندارند!!