موتورسیکلتهای سهچرخ طی سالهای اخیر محبوبتر شدهاند. این موتورسیکلتها میتوانند همان لذت سواری نمونههای دوچرخ را با پایداری و ایمنی بیشتری ارائه کنند.
هرچند شاید موتورسیکلتهای سهچرخ خیلی متداول و شناختهشده نباشند اما طی سالها تعداد زیادی از این موتورسیکلتها با ترکیب دو چرخ در عقب یا دو چرخ در جلو ساخته شده که هرکدام مزیتهای خاص خود را دارند. موتورسیکلتهای سهچرخ انتخابی عالی برای راکبانی خواهد بود که به دنبال سواری باثباتتر و مطمئنتری هستند یا در رابطه با حفظ تعادل موتورسیکلتهای دوچرخ نگرانی دارند. این نوع از موتورسیکلت، کنترل بیشتر و هندلینگ آسانی را برای راکب فراهم میکند. در ادامه با جذابترین موتورسیکلتهای سهچرخ جهان آشنا خواهیم شد.
هارلی دیویدسون فریویلر
قیمت: ۳۰,۰۰۰ دلار
هارلی دیویدسون به خاطر ساخت موتورسیکلتهای کروزر در سراسر جهان شهرت اما کسانی که مشکلات جسمانی دارند یا نمیتوانند وزن سنگین یک کروزر معمولی را کنترل کنند اما خواهان تجربهٔ لذت سواری با یک هارلی هستند میتوانند سراغ فریویلر بروند. این سهچرخه با وزن ۵۰۰ کیلوگرم، حدود ۱۳۰ کیلوگرم از کروزرهای دوچرخ هارلی دیویدسون سنگینتر است اما این اضافهوزن مشکلساز نخواهد بود زیرا فریویلر به یک پیشرانهٔ ۱,۸۷۰ سیسی دو سیلندر V شکل با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است. این موتورسیکلت همچنین از مجموعهای از سیستمهای ایمنی پیشرفته مثل ترمز ABS، کنترل کشش و کنترل گشتاور هم بهره میبرد.
هارلی دیویدسون تریگلاید اولترا
قیمت: ۳۶,۵۰۰ دلار
تریگلاید اولترا را باید یکی از زیباترین موتورسیکلتهای سهچرخ دانست. این موتورسیکلت که بر اساس هارلی دیویدسون الکترا گلاید اولترا ساخته شده، برای راحتی در مسافتهای طولانی طراحی شده است. تریگلاید از همان پیشرانهٔ ۱,۸۷۰ سیسی فریویلر استفاده میکند. تریگلاید ابتدا بانوان و کسانی که مشکلات جسمانی داشتند را هدف قرار داده بود اما بعداً طرفداران جهانی پیدا کرد. هرچند هندلینگ این موتورسیکلت در جادههای پرپیچوخم ممکن است به چابکی همتایان دوچرخ خود نباشد اما این کاستی را با ثبات و پایداری بسیار بیشتر جبران میکند. تریگلاید با وزن ۵۶۰ کیلوگرم، شاسی فولادی و تعلیق قابل تنظیم، راحتی بالایی را برای راکب و سرنشین فراهم میکند.
پیاجیو MP3 530 HPE
قیمت: ۱۱,۲۰۰ دلار
سری MP3 پیاجیو اولین بار در سال ۲۰۰۶ با پیشرانههای ۱۲۵ و ۲۵۰ سیسی به بازار آمد اما بعداً در نسخههای مختلفی با پیشرانههایی از ۳۰۰ تا ۵۰۰ سیسی تولید شد. جدیدترین نسخهٔ این اسکوتر سهچرخ به پیشرانهٔ ۵۳۰ سیسی آب خنک تک سیلندر مجهز است که ۴۳ اسب بخار قدرت و ۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یکی از مهمترین بهروزرسانیهای MP3، تجهیز به سیستم کمک راکب ARAS با رادار و دوربین عقب، سیستم پایش نقاط کور و دستیار کمک به تغییر لاین است.
کن ام رایکر
قیمت: ۹,۶۰۰ دلار
شرکت کانادایی کن ام به ساخت موتورسیکلتهای سهچرخ شهرت دارد و یکی از جذابترین محصولات آن مدل رایکر است. این سهچرخه با پیشرانههای ۶۰۰ دو سیلندر خطی و ۹۰۰ سیسی سه سیلندر خطی تولید میشود که اولی ۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۷ نیوتن متر گشتاور و دومی ۸۲ اسب بخار قدرت و ۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتورسیکلت در نسخهٔ ۹۰۰ سیسی بهصورت استاندارد از گیربکس اتوماتیک، کنترل پایداری و میلگاردان بهره میبرد درحالیکه در مدل رایکر اسپرت تعلیق ارتقاءیافته، زین اسپرت، کروز کنترل و حالت رانندگی اسپرت هم به لیست تجهیزات اضافه میشود.
کن ام اسپایدر RT
قیمت: ۲۶,۶۰۰ دلار
کسانی که به دنبال موتورسیکلت سهچرخی برای سفر و ماجراجویی هستند باید سراغ کن ام اسپایدر RT بروند. این موتورسیکلت به یک پیشرانهٔ ۱۳۳۰ سیسی سه سیلندر آب خنک مجهز است که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. اسپایدر RT در نسخههای مختلفی ارائه میشود که قیمت گرانترین آنها به ۳۳ هزار دلار میرسد. این نسخه از تجهیزات فراوانی مثل زینهای راحتتر، بادگیرهای قابل تنظیم، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی با اپل کارپلی، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، فرمان هیدرولیک و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بهره میبرد.
باس هاس دراگون
قیمت: ۵۵,۱۲۰ دلار
باس هاس شرکت کوچکی است که از سال ۱۹۹۰ به تولید موتورسیکلتهای سفارشی عجیب و جذابی مشغول است. کسانی که محصولات هارلی دیویدسون را بهعنوان سهچرخههای کروزر کافی نمیدانند، میتوانند سراغ باس هاس دراگون بروند. چشمگیرترین ویژگی این موتورسیکلت سهچرخه استفاده از پیشرانههای V8 شورلت است. دراگون با پیشرانههای ۶.۲ لیتری و ۷.۴ لیتری قابل سفارش است که به ترتیب ۴۳۰ و ۵۶۰ اسب بخار قدرت دارند.
کمپانیا T-Rex RR
قیمت: ۶۹ هزار دلار
ممکن است T-Rex را نتوان یک موتورسیکلت سهچرخ بهحساب آورد اما این وسیله هرچه که هست، سه چرخ دارد و بسیار جذاب به نظر میرسد. این سهچرخه که توسط شرکت کانادایی کمپانیا موتور ساخته میشود، در نسخهٔ RR به پیشرانهٔ ۱,۴۴۰ سیسی کاوازاکی نینجا ZX-14R مجهز است که در یک رول کیج فولادی قرار گرفته و ۲۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. T-Rex RR با وزنی بیش از ۴۵۰ کیلوگرم، غیر از پیشرانه، قطعات دیگری مثل صفحه آمپر را هم از کاوازاکی ZX-14R قرض گرفته و به حالتهای مختلف قدرت و کنترل کشش مجهز است. این سهچرخه به لطف طراحی هوشمندانهٔ شاسی، مرکز ثقل پایین و توزیع بهینهٔ وزن، میتواند در پیچها تا شتاب جانبی ۱.۳ جی را تحمل کند.
یاماها نیکن GT
قیمت: ۲۰,۶۰۰ دلار
بدون شک یاماها نیکن GT یکی از جذابترین موتورسیکلتهای سهچرخ جهان است. ویژگی منحصربهفرد این موتورسیکلت، طراحی خاصی بنام LMW است که هنگام کج شدن موتورسیکلت، دو چرخ جلو را باهم هماهنگ میکند درحالیکه هر چرخ مستقل از دیگری عمل میکند. این یعنی هنگام عبور از روی دستاندازها یا در زمان پیچیدن، همان چابکی یک موتورسیکلت معمولی وجود خواهد داشت. نیکن GT به یک پیشرانهٔ ۸۹۰ سیسی سه سیلندر مجهز است که ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. با وزن ۲۷۰ کیلوگرم، این موتورسیکلت ممکن است کمی سنگین به نظر برسد اما تایرهای ۱۵ اینچی جلو چسبندگی فوقالعادهای را ایجاد میکنند.
پولاریس اسلینگشات
قیمت: ۲۲,۰۰۰ دلار
اسلینگشات را شاید بیشتر بتوان یک خودروی سهچرخ بهحساب آورد. این وسیلهٔ جالب، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر خطی مجهز است که در قویترین نسخه، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیروی این پیشرانه هم گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی و پنج سرعتهٔ AMT قابل انتخاب است که البته از دومی نباید انتظار تعویض دندههای سریع گیربکسهای اتوماتیک معمولی را داشت. قیمت پولاریس در گرانترین نسخه به ۳۵ هزار دلار میرسد و برای کسانی که به دنبال تجربهٔ متفاوتی در یک کابین مدرن با تکنولوژیهای روز روی سه چرخ هستند انتخاب مناسبی بهحساب میآید.
ریواکو RF1 LT-2
قیمت: ۴۰,۰۰۰ دلار
ریواکو که در سال ۱۹۹۰ در آلمان تأسیس شد، موتورسیکلت سهچرخ جذابی را با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ میتسوبیشی تولید میکند که ۱۴۰ اسب بخار قدرت دارد و در کنار گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک، میتواند RF1 را به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. سیستم استارت بدون کلید با حفاظت در برابر سرقت، ترمز ABS و کروز کنترل ازجمله تجهیزات این سهچرخه هستند. بااینحال، RF1 با قیمت ۴۰ هزار دلار، موتورسیکلت بسیار گرانی است آنهم وقتی میتوان با همین رقم یک مرسدس بنز CLA خرید.
ممد ژانگولر
۲۱ دی ۱۴۰۲موتوری که بخواد چهارتا چرخ داشته باشه دیگه اسمش موتور نیست که ،شتره
میدونه چقدر باید هزینه تعویض لاستیک بدی
آرش
۲۱ دی ۱۴۰۲همه موتور های توی مقاله سه ۳ چرخ بودن
پیرمرد قدیمی
۲۱ دی ۱۴۰۲آقای ممد ژانگولر
کسی که پول به این موتور های «« سه چرخ »» میده قطعا پول لاستیک هم داره چه بسا قیمت چند نمونه بین ۴۰ تا ۷۰ هزار دلاره بعضیاشونم قدیمی هست و باید گذاشت ویترین و تماشا کنی و لذت.
A.m.A
۲۲ دی ۱۴۰۲اینو اینجا گذاشتم که دیده بشه آقای دهقان اسم موتور های هارلی رو جابجه نوشتین دوتای اولی رو تری گلاید اونیه که قرمزه و پشتش صندلی دوم داره فری ویلر هم اونی که هیچی نداره
محمد
۲۴ دی ۱۴۰۲ژانگولری واقعا، حتما موتور خوب هم فقط طرح هوندا ۱۲۵ خوبه، عمو جان بذار کمتر عقب افتاده باشیم و حداقل با موتورهای روز دنیا آشنا بشیم، اینجا موتور زیر ۲۵۰ باید باشه یا بالای ۲۵۰ باید آدمفروش باشی، پس بذار با تکنولوژی جدید که پدال مینویسه آشنا بشیم و کمتر حرف الکی بزن.
Alireza
۲۱ دی ۱۴۰۲آپشن ها و مشخصات فنی بهتری نسبت به لگنای داخلی ما دارن
ALI.S
۲۱ دی ۱۴۰۲یک کم به قیمتا نگاه کنی دلیلش رو میفهمی
ولی خوب…
Sina
۲۱ دی ۱۴۰۲من خاطرات خیلی خوبی از موتور دارم…
دوران نو جوونی که ماشین نداشتیم کلی با موتور میچرخیدیم سه ترک یا گاهی حتی ۴ ترک هم سوار میشدیم
وسیله خوبیه جای پارک نمیخواد پشت ترافیک نمیمونی کارت زود راه میوفته
ولی در مجموع واسه یک خارجی موتورسیکلت بغیر از موتور تریل واسه کوه و کمر که از عهده ماشین خارجه؛ وسلیه چرت مضخرفیه کلا درک نمیکنم یه خارجی وقتی با این قیمت میتونه یه کوپه دونفره ارزون مثل مزذا میاتا و… بخره که هم امنه کلی امکانات داره توی بارون و گرما خیالت راحته توی هوای خوب هم سقفشو میدی عقب از هوای آزاد لذت ببری دیگه چرا موتور سیکلت بخری
مهدی عبدالله پور
۲۱ دی ۱۴۰۲اون ماشینم خریدن به عقل خودشون رسیده حالا پول اضافه آوردن میخوان موتور خوبم بخرن
وقتی هم وسایل نقلیه ارزون باشه هم درآمد بالا اینم زندگی نیشه دیگه
حالا ما…
حسن
۲۱ دی ۱۴۰۲من دو چرخ در جلو با فاصله ی کم مثل پیاجیو و یاماها را بیشتر دوس دارم
مهدی
۲۲ دی ۱۴۰۲عاشق یاماها شدم نیروموتور بیاره میگیرم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ دی ۱۴۰۲الان XSR150 در بازار هست، شنیدم کیفیت خوبی داره و قسطی هم میدن
حسن
۲۱ دی ۱۴۰۲پیاجیو مدل 250 تو ایران هست مدل سال 402 به قیمت 700 ملیون میشه خرید کلا مدل افتاده هم هست ارزونترن
کن ام اسپایدر هم مدل قدیمیش هست 2.5 ملیارد مدل 2015 یعنی قیمت سانتافه 2016-15
فرزاد افشار
۲۱ دی ۱۴۰۲خوش به حال خارجیا بهترین ماشین و موتور سوار میشن ماهم دنیا رو برا خودمون جهنم کردیم تو حرف خداییم ولی در عمل موش هم نیستیم.
حسن
۲۱ دی ۱۴۰۲مشکل یه عده هستن که یه کتاب دارن و مدعی ان از صفر تا صد دنیا توش نوشته شده از درمان انواع بیماریها تا اکتشاف فضا و ساخت تجهیزات و انواع پشگیری و علم اقتصاد و علم امار و علوم طبیعی و فرا طبیعی حتی اسرار شکافت اتم و بمب اتم هم درونش هست تا این بیسوادی و نادانی هست همون موش هم برتریهای غریزی داره
کاظم جفائی
۲۳ دی ۱۴۰۲✅️✅️✅️👌
BMW
۲۲ دی ۱۴۰۲خوشگلن بعضی هاشون🥲👍
امیر
۲۳ دی ۱۴۰۲موتور های سه چرخ بیشتر برای کسانی طراحی میشوند که مشکلات حرکتی دارند و ناتوانی های جسمی داشته باشند ولی بکلی موتورهای جالبی بودن هرچند قیمت بالایی داشتن.
محمد
۲۳ دی ۱۴۰۲خیلی نازن این موتور چه چرخه ها چرا مسئولان ما از اینا نمیاره تو کشور به این زیبایی به خدا ماشین زیبا وموتور زیبا و وسایل های زیبا گردش گر زیبا جذب میکنه با پراید و پژو آردی کی میشه گردش گر جذب کرد یه مقدار کشتی های تفریحی تو دریای خزر بزارید تو جنوب دریا هامون رونق بدید مثل ترکیه اون نفت ندارند اما از کیه امکاناتش استفاده میکنه به زیبای شهر ها برسید کشت و کار های که اب زیاد مصرف میکند رو حذف کنید سپاس یاعلی مدد به امید روزهای خوب و زیبا در کشورمان یا مهدی
داود ریاضت
۲۳ دی ۱۴۰۲سلام ،
بله بسیارزیباوشکیل وهرکسی که میبینه چرا نخواد،منتهادرکشورهایی اروپایی علم و فناوری برای راحتی استفاده میشه برای جان انسان هاارزش فاعل هستن ،نه کشوری مثل ماکه روزی حرف اول دنیارومیزدیم ،الان عربهابه مافخرمیفروشن ،الان دولت مردهای ماپرایدی که صفرتا۱۰۰توی این کشور ساخته میشه ماشین مرگ شده ،بشه ۴۰۰میلیون تومن ،وباافتخاردارن تولیدمیکنن واقعا خجالت اورهست ،
حامد
۲۴ دی ۱۴۰۲خخخخ👍
فقط سی بی ۱۳۰۰
۲۹ دی ۱۴۰۲واقعا خوش به حالا اونایی که میتونن بدون دغدغه از این وسیله ها استفاده کنن تو ایران الان یه سی جی ۱۲۵ ۷۰ تومن قیمتشه انصافه خدایی؟
امیر قِلَعْه
۱ بهمن ۱۴۰۲صنعت سه چرخ سازی ایران هم ازنظر خودشون محشره، یک موتورو نصف عقبشو میبرن بجاش یک اتاق چهارگوش مدل وانت جوش میدن اسمشم میزارن مثلا ایران فلان. باهاش میشه بری ضایعات حمل کنی این پروژه های ایران واقعا تودنیا نظیر نداره، همه جا پیشرفت میکنن اینجا پسرفت!!