رودسترهای سنگین و پرفروش، عموما با پیشرانهی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ سیسی و قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری مشهور هستند. این نوع موتورسیکلتها، خصوصا با طراحی رترو (کلاسیک) برای استفادهی روزانه و تردد بین شهری محبوبیت دارند.
علاقهمندان موتورهای خیابانی (Street Bike) به دو برند اروپایی، توجه ویژه نشان میدهند. بیامو آلمان و تریومف انگلیس، مدلهای متنوع برای این کلاس تولید میکنند؛ درحالیکه رقبای ارزانتر ساخت ژاپن نیز بخش بزرگی از بازار جهانی را در اختیار دارند.
چهار برند مشهور موتورسیکلت ژاپن، شامل هوندا، سوزوکی، کاوازاکی و یاماها سالانه میلیونها محصول در کلاس استریت و نیکد تولید میکنند. طبیعتا مدلهای با حجم موتور بالا، خصوصا طرح کلاسیک، میتوانند در کلاس رودستر نیز رقیب محصولات تریومف و بیامو باشند.
برای عضوگیری از میان ژاپنیها، پرهیز از زیادهگویی و حذف مدلهای مشابه، بین موتورسیکلتهای هوندا CB۱۰۰۰R، کاوازاکی Z۹۰۰ و یاماها XSR۹۰۰ RS سراغ محصولی رفتیم که ازنظر قیمت، وزن و قدرت فنی، میانگین امتیاز بالاتری داشته باشد. این عنوان در سال ۲۰۲۲، به یاماها XSR۹۰۰ تعلق گرفت چراکه با قیمت ۱۰ هزار دلاری، ۱۱۷ اسب بخار قدرت دارد. دیگر ژاپنیهای این رده، مثل هوندا CB۱۰۰۰R با قدرت ۱۲۲ اسب بخار، حدود ۲ تا ۳ هزار دلار گرانتر هستند. ضمنا، برند سوزوکی در گروه رودستر و طرح کلاسیک، محصولی با حجم موتور بالاتر از ۶۵۰ سیسی ندارد.
مقایسهی موتورسیکلتهای سنگین خیابانی بدون عضوی از خاندان هارلیدیویدسن، ناقص بهنظر میرسد. در واقع یکی از سبکترین و ارزانترین محصولات هارلیدیویدسن در سال ۲۰۲۲، مناسب رقابت با پرچمداران دیگر برندها است. در این مطلب، هارلی دیویدسن رودستر برای مقایسه با بیامو R۹T، تریومف تراکستون و یاماها XSR۹۰۰ انتخاب شده است. این مدل موتورسیکلت امریکایی، رودستر نام دارد و مشخصا، یکی از زیباترین رودسترها دنیا محسوب میشود.
یاماها XSR۹۰۰
بسیاری از رسانههای معتبر موتورسیکلت، مثل سایکلورلد، XSR۹۰۰ را در کلاس رودستر طبقهبندی کردهاند. انتخاب این مدل برای کلاس رودستر، بحث برانگیز به نظر میرسد چراکه همزمان در گروه نیکد و اسپرت استریت هم حضور دارد. از سویی دیگر، یاماها XSR۹۰۰ با قیمت مناسب، قدرت و شتابگیری عالی فراهم میکند؛ به طوریکه رقبای گرانتر از برندهای غربی را به چالش میکشد.
در ایران، بهتازگی XSR۱۵۵ نیز وارد شده اما برای بازار جهانی، دو مدل ۷۰۰ و ۹۰۰ شهرت بیشتری دارند؛ چراکه نسبت به قیمت، عملکرد بسیار خوب و قدرت بالا ارائه میدهند. برای مدل ۲۰۲۲، موتور ۸۸۹ سیسی XSR۹۰۰ با قدرت ۱۱۷ اسب بخار، گشتاور ۹۳ نیوتنمتر دارد. وزن خالص این موتورسیکلت، ۱۸۶ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت با یک سرنشین معمولی، حدود ۵/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
بنابر تستهای موجود در سایتهای خارجی، میتوان با XSR۹۰۰ در زمان ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت رسید و نهایت سرعت ۲۳۳ کیلومتر برساعت داشت. قیمت این موتورسیکلت در بازار جهانی، ۱۰ هزار دلار است.
بیامو R9T
موتورسیکلتهای بیامو از نظر گروهبندی و کلاس محصولات، بسیار جالب توجه هستند. شاید در ظاهر، برخلاف برندهای ژاپنی، تنوع چندانی برای انواع بیامو نباشد اما یک مدل موفق از این برند با تجهیزات متنوع به شکل محصولات متفاوت عرضه میشود. این حالت برای R9T وجود دارد.
امروزه، چهار مدل R9T توسط بیامو تولید میشوند که همگی دارای پیشرانهی ۱,۱۷۰ سیسی با ساختار بوکسر هستند. نسخههای اسکرمبلر و اوربان G/S نسبت به نسخهی استاندارد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت بالاتر دارند اما تفاوت آنها متمرکز بر ادوات ظاهری و نامرتبط با پیشرانه است.
بیامو R9T از پیشرانهی ۱/۲ لیتری، ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۵ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. مدل پایه (R9T Pure)، در زمان ۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت دارد. وزن خالص ۲۲۰ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت ۷/۳ لیتر در صد کیلومتر است.
قیمت بیامو R9T از ۱۱ هزار دلار شروع میشود. سه نسخهی دیگر، ۱۳ تا ۱۶ هزار دلار قیمت دارند.
تریومف تراکستون RS
برند انگلیسی تریومف با ۱۳۷ سال قدمت، برای علاقهمندان موتورسیکلت جایگاهی ویژه دارد. امروزه انواع محصولات این برند در کلاس سوپربایک، نیکد استریت و آفرود تولید میشوند اما همچنان، مدلهای کروزر و رودستر با ظاهر کلاسیک، جذابیت بیشتری برای بازار جهانی دارند.
مدل تراکستون (Thruxton ) از سال ۱۹۶۰ تولید میشود. طرح کلی بدنه، کاملا حس کافه ریسر دارد و قیمت نسبتا بالا را توجیح میکند. تراکستون ۲۰۲۲ با پیشرانهی ۱۲۰۰ سیسی ۲ سیلندر ۲۷۰ درجه، ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. وزن خالص این موتورسیکلت، ۱۹۷ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت ۵/۷ لیتر در صد کیلومتر است. تریومف تراکستون با سرنشین معمولی، در زمان ۳/۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت دارد.
آستانه قیمت تریومف تراکستون ۱۷ هزار دلار است. خریدار میتواند با اضافه پرداخت هزار دلار، پوشش کروم برای نمای بیرونی موتورسیکلت سفارش دهد و صاحب نسخهی ویژه با نام THRUXTON RS CHROME EDITION شود.
هارلی دیویدسن رودستر
مدلهای رودستر و آیرون، هماکنون ارزانترین محصولات هارلی دیویدسن هستند. این موتورسیکلتها، قیمت مشابه دارند اما پیشرانهی آیرون ۸۸۳ سیسی و رودستر، ۱۲۰۰ سیسی است.
هارلی دیویدسن رودستر سبک طراحی مشهور در کروزرهای امریکایی را با حالتی تهاجمی و اسپرت ارائه میدهد. پیشرانهی قدرتمند ۱/۲ لیتری، ۶۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. وزن خالص این موتورسیکلت، ۲۵۰ کیلوگرم است.
سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با رودستر، ۴/۸ ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر خواهد بود. میانگین مصرف سوخت، حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
برای خرید هارلی دیویدسن رودستر آستانه قیمت ۱۱,۵۰۰ دلار وجود دارد.
حجم پیشرانه (سیسی) | قدرت (اسب بخار) | گشتاور (نیوتنمتر) | صفر تا صد کیلومتربرساعت (ثانیه) | وزن خالص (کیلوگرم) | قیمت (دلار) | |
یاماها XSR900 | ۸۸۹ | ۱۱۷ | ۹۳ | ۳ | ۱۸۶ | ۱۰,۰۰۰ |
بی ام و R9T Pure | ۱,۱۷۰ | ۱۰۹ | ۱۱۵ | ۳ | ۲۲۰ | ۱۱,۰۰۰ |
تریومف تراکستون RS | ۱,۲۰۰ | ۱۰۳ | ۱۱۲ | ۳/۱ | ۲۱۰ | ۱۷,۰۰۰ |
هارلی دیویدسن رودستر | ۱,۲۰۰ | ۶۷ | ۱۰۳ | ۴/۸ | ۲۵۰ | ۱۱,۵۰۰ |
PURIYA
۸ آبان ۱۴۰۱یاماها XSR900: لایک👍
بی ام و R9T: دیسلایک👎
میلاد زد ام
۹ آبان ۱۴۰۱آقای اشتری شما انتخاب خودتون کدومه ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ آبان ۱۴۰۱من کلا خیلی از موتورهای بیامو خوشم میاد
خصوصا R9T که در این مطلب معرفی شده با قیمت 11 هزار دلار و موتور 1200 سی سی واقعا ارزش خرید داره
هم برای تردد روزانه و هم موتورسواری اسپرت و هیجانی عالیه
قطعا هارلی دیویدسن خیلی قشنگ تره و تریومف هم مدل هایی داره که حدود 10 هزار دلار، قیافه و پرفرمنس خوبی دارن
مثل trident 660 که خیلی دوسش دارم 3 سیلندر 8 هزار دلار
https://www.triumphmotorcycles.com/motorcycles/roadsters/trident
محمد
۹ آبان ۱۴۰۱مرسی ازتون
راجب موتورای هم مقاله بزارید عالیه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۱ببخشید متوجه منظورتون نشدم
ali(chevynova)
۸ آبان ۱۴۰۱هارلی دیویدسون بدون شک
هارلی با بیش از 110 سال اصالت بوجود آورنده این سبک بوده و تنها رقیبش ایندین هستش
میلاد زد ام
۸ آبان ۱۴۰۱مگه میشه در حضور هارلی دیویدسون به بقیه نیگا کرد
یه بار توی پاسداران تبریز دیدمش
از منطقه آزاد ارس وارد کرده بودن فکر کنم
فکر کنم فقط روز های جمعه اجازه تردد دارن
آدم با دیدن موتور سیکلت های این برند مبهوت زیبایی شون میشه .
احمدرضا
۸ آبان ۱۴۰۱انتخاب من یاماها
هدف جهانی
۱۲ آبان ۱۴۰۱سلام وقت بخیر همچنین من هم یاماها
R@min
۹ آبان ۱۴۰۱به نظرم برندهای ژاپنی تو کلاس اسپرت و سوپربایک بسیار ماهر و قطعا پادشاهان این سبک هستن اما این کلاس مال آمریکا و انگلیسه که بی ام و هم با این مدل بی نهایت زیبا قد علم کرده.
ترکیب یه کاپشن چرم مشکی و یه هارلی یا تریمف برای منی که زیاد به موتو علاقه ندارم هم رویاییه.
مازیار
۹ آبان ۱۴۰۱بعدشم باید برگردی عینکتو پایین بیاری بگی
hasta la vista baby
R@min
۹ آبان ۱۴۰۱😂😂😂😂 قشنگ بود یاد ترمیناتور بخیر.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ آبان ۱۴۰۱1991 Harley-Davidson Fat Boy
https://www.iamabiker.com/newsdesk/2015/25-years-of-the-harley-davidson-fat-boy/
R@min
۹ آبان ۱۴۰۱بله آقای اشتری همین مدل بود ولی خودم موتور نیکلاس کیج تو گوست رایدر 2 رو زیباترین موتور می دونم. هر چقدر فیلمش آشغال بود این موتوره از اون موقع دلمو برده.
YAMAHA V-MAX Power cruiser
samurai
۹ آبان ۱۴۰۱تا موتور ژاپنی هست فکر کردن به مدلای دیگه بی احترامی به عقل و شعور خود انسانه
درحد فن کرره چین تایلند مالزی هند… فحش حساب میشه :))
Iman99
۱۰ آبان ۱۴۰۱تا موتور آلمانی ( اروپایی ) و امریکایی هست فکر کردن به مدلای دیکه بی احترامی به عقل و شعور خود انسانه
در حد فن کره چین تایلند مالزی هند… فحش حساب میشه :))
phonix
۱۱ آبان ۱۴۰۱فعلا که همین ژاپنی ها پر فروش هستن
سریع ترین هستن تو موتور جی پی هم خیلی بیشتر از بی ام وه و هارلی و اندین و… حرف برای گفتن دارن موتور جی پی اوج هنر موتور سازی هست حداقل ایتالیایی های بدبخت رو میگفتی بگیم یکم بلدی یعنی بی ام وه با دوتا مدل از دوکاتی و اگوستا هم بهتره؟
خود اروپایی ها و امریکایی ها با شرقی ها از ژاپن و کره و چین همکاری دارن و توسعه پیدا میکنن و علم رو پیش میبرن
حتی المان نازی هم با امپراطوری ژاپن خوب بود…
Iman99
۱۱ آبان ۱۴۰۱اون دوکاتی هست که تو موتو جی پی از همه سریعتره
برتری به فروش نیست
حالا بوگاتی سریعترین ماشینه
باید پر فروش هم باشه
خدا به عقلی بهتون بده
جواب منم به حرفتی متعصبانه اون بود تا متوجه حرفای بیخودش بشه
شما چته مثل نخود آش میپری وسط بحث
phonix
۱۱ آبان ۱۴۰۱اره تو خط مستقیم شما مثل اینکه دنبال نمیکنی چون اگه بلد بودی بالا بجای اوردن اسم بی ام وه از دوکاتی حرف میزدی تا قدرت چشم ابی های بزرگ و متمدن رو نشون بدی ضمنا همه میدونن یاما ها غول مرحله اخر موتور اسزیه حتی تیفوسی عاشق ایتالیایی که البته خیلی از جناب عالی بیشتر سرش میشه اون همچین چیزی بگه میزارم به حساب کل کل ولی جناب عالی رو با اجازتون میازم به حساب تعصب
ضمن اینکه در فضای مجازی همه میتونن بپرن وسط بحث و تبادل نظر کنن …
Iman99
۱۲ آبان ۱۴۰۱نه اتفاقا غول مرحله آخر همون دوکاتی و ب ام و هستن که از همه نظر خیلی بهتر هستن و در کل بهترین هستن و کسی به گرد پاشون نمیرسه
جواب منم به جمله متعصبانه اون شخص بود
اگه دقت کنید میبینید که اون جمله ای که اون نوشت که نادرست و متعصبانه بود منم دقیقا عین همون جمله رو در مورد برندی دیگه نوشتم تا متوجه حرفشون بشن که چی گفتن
ولی سوال اینجاس که چرا شما به جمله متعصبانه اون هیچ واکنشی نشون ندادید
ولی جواب منو دادی این چه معنی میتونه داشته باشه ؟
احتمالا بازم میخوای بهونه بیاری و یه دلیل دیگه بیارید و یا یه چیز دیگه بگید
چون اون که قبل از من همچین چیزی رو نوشته بود و به اون هیچ واکنشی نشون ندادید
برای همین میگم اگه میخواهید جواب بدید اول باید قبل از اون جواب ایشون رو میدادید
همین جمله بالایی من مشخص میکنه که شما فن متعصب چی هستی و با ایشون موافقید
نمیگم قطعا اینطوره ولی چیزی که میبینیم اینطور نشون دادید مگر خلافش اثبات شده منظوری هم ندارم و چیز بدی هم نگفتم
پس منم حق دارم حرف خودم رو بگم چون دلایلش رو گفتم
soulsmaster
۹ آبان ۱۴۰۱وقتی به هارلی نگاه میکنم لذت میبرم،چقدر رویایی هست.قطعا هارلی رو میپسندم
مانی
۹ آبان ۱۴۰۱تریومف فقط ۲ سال از بنز جوون تره
و از اونجا که اول خودرو ساخته شد بعد موتور
یعنی تریومف اولین موتورسیکلت سازه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ آبان ۱۴۰۱اولین کارخانه ساخت موتورسیکلت جهان، سال 1894 در آلمان تاسیس شد:
In 1894, Hildebrand & Wolfmüller became the first series production motorcycle, and the first to be called a motorcycle
جالبه بدونید موتورسیکلت سازی بی ام و از خودروسازی این برند قدیمی تره و سال 1923 شروع کرد
تریومف اولین موتورسیکلت خودش رو سال 1902 ساخت
In 1898 Triumph decided to extend production at Coventry to include motorcycles, and by 1902 the company had produced its first motorcycle
اولین موتورسیکلت هارلی دیویدسن سال 1903 تولید شده
مانی
۱۱ آبان ۱۴۰۱ممنون از جوابتون
پس از پیشگامانه و 8 سال بعد آغاز آغازیده
AMD
۹ آبان ۱۴۰۱۱. بی ام و
۲. یاماها
۳. هارلی
۴. تریومف
meysam
۹ آبان ۱۴۰۱انتخاب منم یاماها از هر لحاظ
هارلی هم واقعا خوشگله
افشار
۹ آبان ۱۴۰۱موتور سیکلت فقط آمریکایی🇺🇲
ارسلان
۹ آبان ۱۴۰۱هارلی فقط در کلاس کروزر صاحب سبک هست و در کلاس نیکد در پشت یه سری ها قرار میگیره اما با این حال من از هارلی SPORTSTER S واقعا خوشم میاد
موتورهای تریومف هم واقعا در کلاس خودشون گرانتر از رقبا هستن برای همین ادم باید دست بزاره روی خاص ترین شون مثله تریومف Rocket 3 R ولی خودم همیشه تریومف Bonneville Black Gold Line Edition رو خیلی دوست داشتم و شبیه ترین موتورسیکلت از لحاظ ظاهری بهش در ایران کاوازاکی استرلا هست که یه مدت روی مخم بود که بگیرم یا نه که بعد بنا به دلایلی منصرف شدم
در مورد بی ام و هم باید بگم نقطه ی قوت این برند کلاس ادونچر هست و در باقی کلاس ها در سایه ی برندهای دیگه حرکت میکنه انجین های بوکسوری موتورهای نیکد بی ام و واقعا مزیت های فراوانی دارن مثله عدم نیاز به میله ی بالانس در انجین و بخاطر آرایش انجین وزن موتور در پایین ترین نقطه ی خودش هست و این یک تعادل عالی مخصوصا در پیچ ها به وجود میاره ولی در کنارش معایبی هم دارن مثله هزینه تعمیر و نگهداری و اطمینان پذیری پایینتر نسبت به سایر آرایش انجین ها
در مورد یاماها هم یه چیزی که آزار دهنده هست اینه که هر کلاسی یه سری پارامتر داره که ممکنه مثلا از 5 پارامتر یه برندی در 3 پارامتر پرفکت باشه و در 2 پارامتر باقی مانده قابل قبول ظاهر بشه در مورد یاماها و اکثر برندهای ژاپنی اصلا سعی نمیشه که حداقل یکی دو پارامتر پرفکت کار بشه و تقریبا همه پارامترها از متوسط به بالا هستن که فک میکنم بخاطر پایین نگه داشتن قیمت اینکارو میکنن ولی موتور های ژاپنی ای که از 15 هزار دلار به بالا شروع میشن این ضعف رو ندارن البته سری XSR یاماها نشون داد که در این مورد یک استثنا هست و من توی این لیست به یاماها رای دادم شاید اگه موتورهای دیگه ای بودن رای دیگری میدادم
سجادی
۱۰ آبان ۱۴۰۱بخاطر همین کامنتهای آدم های باسواده که اکثرا کامنتها رو نگاه می کنم
بهنام
۹ آبان ۱۴۰۱فقط CB1300 با اون سوت اگزوزش . خیلی ظاهرشو دوست دارم . یه ظاهر کلاسیک که امضای هوندا رو داره ولی بسیار قلدر و قابل اطمینانه. بین اینها هم ب ام و از نظر من خیلی خواستنیه .
Muty
۹ آبان ۱۴۰۱از بد روزگار جووانی ما با یاماها 80 گذشت
اینم از الان مون …
Afg
۱۰ آبان ۱۴۰۱تویومف
امپراطوری خورشید
۱۰ آبان ۱۴۰۱قطعا انتخاب من یاماها هستش . کسی که اکثر قطعات موتورهای سری F لکسوس رو میسازه خیلی قابل احترامه .
یاماها = لکسوس LF_A
🇯🇵🇯🇵🇯🇵
مجتبی
۱۰ آبان ۱۴۰۱یاماها هم وزن خیلی کمتری داره که مهم هست هم قدرت بیشتر از bmw، مصرفش هم بهتره
مهدی
۱۰ آبان ۱۴۰۱کلا موتور باز نیستم اما تو این مقایسه احساسم اینه که انتخاب منطقی یاماها هست
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۰ آبان ۱۴۰۱فقط
همین که صدای هارلی انحصاری هستش و کسی نمیتونه کپی کنه.
علی ده واریان
۱۰ آبان ۱۴۰۱مرسی از مقاله خوبتون، فقط ای کاش از برند Indian هم یه گزینه معرفی می کردید. مگه میشه از رودستر صحبت کرد و اسمی از Indian نباشه
م.ا
۱۵ آبان ۱۴۰۱نویسنده عزیز تو ایران مردم ظاهرا حق سوار شدن ماشین و موتور خوب زوز دنیا رو ندارن.حالا شما بگو این بهتره یا فلان فرقی نداره.چون ما به بهانههای واهی همه چی رو مسئولان ما واسه خودمون تحریم کردن که مجبور باشیم موتور سیکلت و خودروهای داخلی بی کیفیت رو استفاده کنیم که کارخونه های داغون و رانت خوار یه وقت ورشکسته نشن.