موتورسیکلتهفته نامه

خوش‌صداترین موتورسیکلت‌های تاریخ؛ از نینجا H2R و هایابوسا تا فت بوی و CB750

در این مقاله جذاب پدال خوش‌صداترین موتورسیکلت‌های تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.


وقتی بحث موتورسیکلت باشد، عملکرد و طراحی زیبا فاکتورهای مهمی خواهند بود اما بی‌شک صدای تولیدی جذاب هم موردتوجه خریداران زیادی خواهد بود. برخی موتورسیکلت‌ها نه تنها به خاطر سرعت و ظاهر خود بلکه به خاطر صدای فراموش‌نشدنی مشهور شده‌اند. ترکیب پیشرانه پرقدرت، سیستم اگزوز و قوای محرکه هماهنگ باعث تولید سمفونی بسیار زیبایی می‌شود که همه را به تحسین وا می‌دارد. ما لیستی از خوش‌صداترین موتورسیکلت‌های تاریخ را برای شما آماده کرده‌ایم که مرور آن حتماً توصیه می‌شود.

خوش‌صداترین موتورسیکلت‌های تاریخ

دوکاتی دسموسدیچی RR

دسموسدیچی RR فقط یک موتورسیکلت نیست بلکه سلاحی از دل موتو جی پی برای جاده به شمار می‌رود. یکی از عوامل کلیدی تولید صدای جذاب این موتورسیکلت پیشرانه ۴ سیلندر ۹۸۹ سی‌سی است که به سیستم سوپاپ خاصی مجهز شده و زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را کنترل نموده و با کاهش اصطکاک قطعات به دور گیری پیشرانه کمک شایانی می‌کند. همین موضوع روی صدای خام و گیرای اگزوز تأثیر به سزایی دارد. دوکاتی دسموسدیچی RR قدرت ۲۰۰ اسب بخار در دور ۱۳۸۰۰ دارد. سیستم اگزوز نیز برای جریان هوای بهینه و حداقل محدودیت طراحی شده است.

کاوازاکی نینجا H2R

کاوازاکی نینجا H2R را اکثر طرفداران می‌شناسند و صدای جذاب آن نیز ماحصل کارکرد پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی سوپرشارژردار است. این سوپرشارژر نقش مهمی در صدای پرطنین پیشرانه دارد و هوا را تا ۲.۴ برابر فشار اتمسفر فشرده می‌سازد که نتیجه آن ناله عمیق و هیجان‌انگیزی خواهد بود که شبیه گرم شدن پیشرانه جت است. H2R فقط مخصوص پیست است و بنابراین قوانین صدای محصولات جاده‌ای در آن وجود ندارد. سوپرشارژر موتورسیکلت موردبحث در دور حدود ۱۳۰ هزار خود بیش از ۲۰۰ لیتر هوا را در هر ثانیه وارد پیشرانه می‌کند.

سوزوکی هایابوسا

هایابوسا به خاطر صدای متمایز و قدرتمند خود شناخته شده است. پیشرانه ۴ سیلندر ۱۳۴۰ سی‌سی سوزوکی با سیستم اگزوز متمایزی همراه شده و غرشی عمیق و ترسناک ایجاد می‌کند. یکی از ویژگی‌های شاخص هایابوسا سیستم ورود هوای مستقیم است که هوای پرفشار را راهی پیشرانه کرده و علاوه بر بهبود پرفورمنس صدای خاصی ایجاد می‌کند. سیستم اگزوز سوزوکی هایابوسا نیز برای مدل سال قبل دستخوش تغییر شده و سبک‌تر و پرطنین‌تر است.

هارلی دیویدسون فت بوی

فت بوی یکی از نمادین‌ترین موتورسیکلت‌های دنیاست و دلیل اصلی آن نیز به پیشرانه میلواکی ایت ۱۱۴ مربوط می‌شود. این پیشرانه دو سیلندر هوا خنک صدایی پرطنین و عمیق داشته و بسیار متمایز به نظر می‌رسد. ریتم صدای تولیدی نیز بسیار خاص است و فقط در محصولات هارلی دیویدسون به گوش می‌خورد. سیستم اگزوز نیز در تولید صدای جذاب فت بوی تأثیر مستقیم دارد هرچند بسیاری از خریداران این سیستم اگزوز را با نمونه‌های دیگر تعویض می‌کنند.

یاماها YZF-R1

یکی دیگر از خوش‌صداترین موتورسیکلت‌های تاریخ تولید یاماها است و YZF-R1 نام دارد. نسخه صلیبی این محصول به دلیل صدای متمایز خود مشهور شده و علت اصلی آن نیز میل‌لنگ صلیبی است که برخلاف طراحی سنتی پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی بوده و منجر به الگوی احتراق نامساوی می‌شود و صدای منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند. اگرچه YZF-R1 همانند موتورسیکلت‌های دیگر جیغ نمی‌زند اما صدایی بم‌تر و پرطنین‌تر دارد.

ایندین اسکات بابر

اسکات بابر به خاطر ظاهر متمایز و صدای عمیق پیشرانه ۲ سیلندر خود شهره دنیاست. پیشرانه ۱۱۳۳ سی‌سی آب‌خنک این موتورسیکلت مسئول تولید صدایی منحصربه‌فرد است که باعث می‌شود اسکات بابر حضوری خاص و با ابهت در جاده داشته باشد. برخلاف پیشرانه‌های هوا خنک، نیروگاه آب‌خنک ایندین عملکرد نرم‌تری داشته و درعین‌حال با همکاری سیستم اگزوز کارای خود صدایی جذاب تولید می‌کند. آنچه باعث تمایز صدای این محصول می‌شود ترکیب پیشرانه خورجینی ۶۰ درجه و سیستم اگزوز دوبل است. بسیاری از مالکان این موتورسیکلت سیستم اگزوز افترمارکتی را سفارش می‌دهند تا صدای تولیدی بیشتر باشد.

هوندا CB750

هوندا CB750 اسطوره دنیای موتورسیکلت‌هاست و دلیل آن نیز صدای نرم و متمایز پیشرانه ۴ سیلندرش است. CB750 در سال ۱۹۶۹ عرضه و به اولین موتورسیکلت تولیدی دنیا با پیشرانه ۴ سیلندر عرضی تبدیل شد. این پیشرانه خطی با چهار خروجی اگزوز همکاری می‌کند. آنچه باعث تمایز واقعی CB750 شده توانایی ترکیب پرفورمنس دور بالا با صدای غنی و عمیق است که شبیه هیچ موتورسیکلت دیگری نیست. پیشرانه ۷۵۰ سی‌سی به همراه ۴ کاربراتور و ۴ خروجی اگزوز صدایی تولید می‌کنند که هم نرم و هم گیراست.

رویال انفیلد اینترسپتور ۶۵۰

رویال انفیلد اینترسپتور ۶۵۰ سریعاً به خاطر صدای کلاسیک و جذاب خود مشهور شد. نیروبخش این موتورسیکلت پیشرانه ۲ سیلندر ۶۴۸ سی‌سی است. اینترسپتور ۶۵۰ از میل‌لنگ ۲۷۰ درجه استفاده می‌کند تا صدایی منحصربه‌فرد داشته باشد. برخلاف بسیاری از موتورسیکلت‌های مدرن، اینترسپتور به طراحی ساده و آب‌خنک خود وفادار مانده و همین موضوع می‌تواند از جمله دلایل تولید صدای خام و فیلتر نشده باشد. پیشرانه موتورسیکلت موردبحث حدود ۴۷ اسب بخار قدرت دارد و هرچه دور پیشرانه بالا می‌برد صدای پرطنین‌تری هم تولید می‌شود.

ام وی آگوستا F4

ام وی آگوستا F4 معمولاً به عنوان فراری موتورسیکلت‌ها توصیف می‌شود و صدای آن نیز یکی از دلایل دستیابی به چنین لقبی است. در قلب این محصول ایتالیایی پیشرانه ۴ سیلندر ۷۵۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ قرار گرفته که حدود ۱۲۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. آنچه واقعاً صدای تولیدی F4 را خاص می‌کند تنظیمات منحصربه‌فرد اگزوز است که از چهار خروجی بهره برده است. حضور فراری در طراحی و توسعه پیشرانه تضمین کننده قدرت تولیدی و صدای جذاب آن خواهد بود. این پیشرانه در دورهای پایین طنین عمیق و جذابی دارد و هر چه دور پیشرانه بالا برود فریادهای آن بیشتر خواهد شد. F4 سمفونی سرعت، قدرت و صداست و تعجبی ندارد که برای فیلم بتمن دارک نایت انتخاب شد.

موتو گوتزی V7 III

یکی از بهترین ساخته‌های موتو گوتزی موتورسیکلت V7 III است که در بین موتورسیکلت‌های مدرن رترو کاملاً جلب‌توجه می‌کند. پیشرانه ۲ سیلندر ۷۴۴ سی‌سی V7 III صدای جذابی دارد و شبیه هیچ موتورسیکلت دیگری نیست. برخلاف بسیاری از بایک های مدرن با پیشرانه‌های آب‌خنک، نیروگاه هوا خنک V7 همچنان جذابیت سنتی خود را دارد و صدای مکانیکی خامی تولید می‌کند. صدای اگزوز عمیق و هیجان‌انگیز نیز کاملاً قابل‌تشخیص است و به ویژه در دورهای پایین جلب‌توجه می‌کند. اگرچه قدرت تولیدی این موتورسیکلت حدود ۵۲ اسب بخار است اما اولویت اصلی آن کاراکتر خاص است. جالب آنکه V7 III از شفت استفاده می‌کند چیزی که به ندرت در محصولات مدرن دیده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (423 ديدگاه)

    صدا فقط صدای هوندا ۱۲۵

    موافقم 6
    مخالفم 3
  2. ممدقلی

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    صدا فقط هوندا ۱۲۵ با اگزوز شیرازی

    موافقم 4
    مخالفم 4
  3. Puriya

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (566 ديدگاه)

    صدای اینا رو نشنیدم ولی فقط اینو میدونم حالم از صدای این موتور ۱۲۵ های کشور بهم میخوره
    آلودگی صوتی بسیار زیاد و صدای بشدت رو مخ و مضخرف

    موافقم 21
    1. علی Shelby

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (423 ديدگاه)

      من صدای نینجا رو شنیدم (از نزدیک) خیلی خوب بود
      البته از این نسل قدیمی تر بود

    2. amir

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3554 ديدگاه)

      لعنتی بیشتر از اینکه راه بره صدا میده فقط

  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    از هایابوسا خیلی خوشم میاد تو این لیست

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. (Ali(chevynova

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7297 ديدگاه)

    فقط هارلی و ایندین
    ۲ با اصالت امریکایی

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. amir

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3554 ديدگاه)

      کاوازاکی نینجا از اون دور مورا سلام میرسونه
      شهرتی که نینجا داره با پرفورمنس ماورایی اونا تو خوابم ندیدن

  6. Kiarash

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    واکنش CG 125 : ما داریم اینجا زحمت میکشیم تو نمیدونی چه بلایی سر ما اومده 😂

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. Kiarash

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    واکنش CG 125 پارت دوم : آهای …. (سانسور) من هنوز زندم 😄

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. hosen

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (406 ديدگاه)

    H2r و هایابوسا انتخابم

    موافقم 3
    مخالفم 3
  9. dna

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    آقای علیزاده عزیز
    ی کار خوب انجام دادین ی لطفی هم میکردین صداهاشونم میزاشتین

  10. مرتضی

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خب این همه تعریف و تمجید کردید، صدای اینا رو هم میزاشتی….

  11. علی منصوری

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    رویال آنفیلد ، ایندین ، موتوگوتزی.
    البته ک همشون شاخن ، و همیشه حسرت روندنشون رو دل موتورسواران ایران وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا