چشم اندازدوکاتیموتورسیکلتهوندایاماها

بهترین موتورسیکلت اسپرت هزار سی‌سی؛ از CBR1000 تا یاماها R1 نینجا و دوکاتی و بی ام و 

کلاس اسپرت و موتور سنگین ورزشی از محبوب‌ترین  مدل‌های بازار جهانی هستند که عمدتا توسط جوانان و علاقه‌مندان سرعت خریداری می‌شوند. به همین دلیل، برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی، انواع اسپرت بایک تولید می‌کنند.

موتورهای ورزشی که در ایران به نام کیپس مشهور شدند، مناسب رانندگی طولانی مدت و استفاده روزانه نیستند؛ اما در سراسر دنیا پرفروش و محبوب هستند. فناوری‌های مورد نیاز برای ساخت سوپربایک با قابلیت رقابت در پیست مسابقه، فراتر از دیگر انواع موتورسیکلت است و به همین دلیل، محصول نهایی معمولا قیمت بیش از ۱۰ هزار دلار دارد.

در فهرست بهترین موتورسیکلت‌های کلاس اسپرت، برندهای ژاپنی با اروپایی رقابت می‌کنند و تولیدکنندگان امریکایی، چندان فعال نیستند. مطلب پیش رو با هدف بررسی و معرفی مدل‌های محبوب و پرفروش، ارائه می‌شود. با هدف پرهیز از زیادگویی، بعضی موتورسیکلت‌های گران‌قیمت یا تولید محدود، در این فهرست وجود دارند.

هوندا CBR1000 RR

موتورسیکلت‌های CB و CBR هوندا، محبوبیت بسیار بالا در بازار  جهانی دارند. برای CB پیشرانه ۱۳۰۰ سی‌سی ارائه می‌شود و حجیم‌ترین محرک برای CBR از سری ۴ سیلندر خطی ۹۹۹ سی‌سی هوندا استفاده می‌کند.

هوندا 1000

مدل ۲۰۲۳ هوندا CBR1000 RR در تست‌های واقعی، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰  نیوتن‌متر گشتاور ارائه کرده است. شرکت سالزنده ادعا می‌کند این موتور سیکلت با سوخت ویژه، ۲۱۴ اسب بخار در ۱۳ هزار دور بردقیقه تولید می‌کند. هوندا CBR1000 RR سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳ ثانیه و صفر تا دویست کیلومتر برساعت ۷ ثانیه دارد.

آستانه قیمت هوندا CBR1000 RR در بازار جهانی، ۱۶۵۰۰ دلار است. برای نسخه‌ی ویژه با ترمز ABS، حدود سه هزار دلار بیشتر پرداخت می‌شود.

کاوازاکی نینجا ZX-10R

بسیاری از علاقه‌مندان موتورسیکلت، نینجا ZX-10R را برتر از رقبای ساخت هوندا و یاماها توصیف می‌کنند. سوپربایک کاوازاکی از سا‌ل‌های دور، ابرموتورسیکلت سوزوکی هایابوسا را به چالش می‌کشید.

کاوازاکی نینجا ZX-10R  

مدل‌های اسپرت نینجا با حجم موتور ۱۲۵ تا ۱۴۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند. نسخه‌ی ۹۹۸ سی‌سی، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. کاوازاکی ZX-10R در زمان ۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد. این مدل برای ثبت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت از حالت سکون، ۷/۵ ثانیه زمان لازم دارد.

آستانه قیمت نینجا ZX-10R در بازار جهانی، ۱۷ هزار دلار است و برای نسخه ABS فقط هزار دلار اضافه پرداخت دارد.

یاماها  R1

موتورسیکلت ۹۹۸ سی‌سی یاماها در دو مدل YZF-R1 و R1M تولید می‌شود. نسل اول، در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و خیلی زود به شهرت جهانی رسید. مدل امروزی، از سال ۲۰۱۵ تا کنون، تغییر نسل نداشته است.

یاماها R1

قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۱۲ نیوتن‌متر برای YZF-R1، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳ ثانیه فراهم می‌کند. این موتورسیکلت در زمان ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و از این نظر، کمی بهتر از رقبای ساخت هوندا و کاوازاکی است. نسخه‌ی R1M با تجهیزات مخصوص پیست و حدود ۳ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به YZF-R1 تولید می‌شود.

یاماها R1M

قیمت موتورسیکلت‌های یاماها YZF-R1 و R1M به ترتیب، ۱۷۶۰۰ و ۲۶۳۰۰ دلار است. مدل گران‌تر با ادوات فیبرکربن در بدنه، متفاوت از نسخه اصلی دیده می‌شود.

سوزوکی GSX R1000

در میان سوپربایک‌های ژاپنی با موتور هزار سی سی، سوزوکی GSX شهرت و محبوبیت کمتری دارد. از سویی دیگر، شرکت سازنده تلاش می‌کند تا محصول خود را با کمی قیمت پایین‌تر نسبت به رقبا عرضه کند. سوزوکی هم‌اکنون در رقابت‌های موتو GP شرکت نمی‌کند و از این جهت نیز، هوندا و کاوازاکی و یاماها را بالاتر از خود می‌بیند.

سوزوکی GSX R1000 

سوزوکی GSX R1000 از موتور ۹۹۹.۸ سی‌سی، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۷ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این مدل برادر کوچک هایابوسا (۱۳۰۰ سی‌سی) است و مشابه دیگر رقبای ژاپنی در زمان ۳/۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و صفر تا دویست ۷ ثانیه دارد.

آستانه قیمت سوزوکی GSX R1000 در بازار جهانی، ۱۵۶۰۰ دلار است. ارزان‌ترین مدل، تجهیزات ارزشمند مثل ترمز ABS برمبو را بدون اضافه پراخت، فراهم می‌کند.

آپریلیا RSV4

ابرموتورسیکلت کمترشناخته شده ایتالیا، رقیبی قدر برای مدل‌های ژاپنی است؛ اما عملکرد فنی آپریلیا  RSV4 با حجم موتور بیشتر نسبت به هوندا و یاماها، برتری چندانی ندارد.

آپریلیا

موتور ۱۰۹۹ سی سی برای آپریلیا RSV4، قدرت ۲۱۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور سیکلت ۲۰۰ کیلوگرمی در زمان ۳/۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و برای ثبت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت نیز حدود ۷/۵ ثانیه زمان می‌برد.

قیمت آپریلیا RSV4 از ۱۹ هزار دلار شروع می‌شود. این موتورسیکلت به شکل استاندارد از ترمزهای ABS طراحی بوش آلمان با کالیپرهای برمبو استفاده می‌کند.

دوکاتی پانیگاله V4

مفهوم سوپراسپرت ایتالیایی در دنیای موتورسیکلت با دوکاتی، معنی می‌شود. پانیگاله V4از سال ۲۰۱۸ توسط دوکاتی معرفی شد و حالا با موتور ۴ سیلندر خورجینی، تفاوت مهمی با رقبای ۴ سیلندر خطی ساخت ژاپن دارد.

دوکاتی پانیگاله

پانیگاله V4 از موتور ۱۱۰۳ سی‌سی، ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل، ۱۷۴ کیلوگرم وزن خالص دارد و در زمان ۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. زمان لازم برای ثبت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت هم، ۷ ثانیه است.

دوکاتی پانیگاله V4 نسخه‌های متنوع دارد که در ارزان‌ترین نمونه با قیمت ۲۳ هزار دلار فروخته می‌شود. قیمت پانیگاله V4 S معادل ۳۰ هزار دلار و مدل سوپرلجرا V4 مجهز به پیشرانه ۹۹۸ سی‌سی، ۱۰۰ هزار دلار است.

بی‌ام‌و S1000RR

سوپربایک بی‌ام‌و، تنها موتورسیکلت آلمانی در کلاس جهانی محسوب می‌شود. مدل جدید S1000 RR با موتور ۴ سیلندر خطی، سال ۲۰۲۱ طراحی جدید را تجربه کرد.

بی ام و S1000 RR

قدرت ۲۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۳ نیوتن‌متر، مهم‌ترین مشخصات فنی S1000 RR هستند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، ۳ ثانیه و صفر تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت، ۶/۵۵ ثانیه اعلام شده است. سوپربایک بی‌ام‌و ۱۹۷ کیلوگرم وزن خالص دارد.

قیمت S1000 RR از ۱۷ هزار دلار شروع می‌شود. ترمز ABS و سیستم مدیریت لغزش، امکانات پیش‌فرض این موتورسیکلت هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶۵ رای

مطالب مشابه

‫۷۳ دیدگاه‌ها

  1. اردلان

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    با تولید هایابوسا اروپا یه قانونی تصویب کرد که سوپر بایک هایی که تولید میشن بیشتر ۳۰۰کیلومتر سرعت داشته باشن وارد اروپا نمیشن اینم به خاطر تنظیمات کامپیوتریه که موتور بیشتر ۲۹۹نشون نمیده ولی بیشتر میره که با یه دستکاری این محدودیتو میشه ور داشت

    موافقم 30
    مخالفم 5
  2. ن

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خوش به سعادت توله های پولدارها ی نفوذی که می توانن سوار اینگونه موتور ها شوند

    موافقم 80
    مخالفم 7
    1. یه امیدوار

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      همه این جور نیستن… من میخوام با پولی که خودم جمع کردم بخرم.

      موافقم 16
      مخالفم 3
  3. GERMANY

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    جانم بی ام و کاوازاکی و دوکاتی رو با خاک یکسان میکنه فیلمش رو تو اپارات دیدم واقعا موشکه عین آب خوردن ۱۰۰ تا ۳۰۰ رو پر میکنه و صداش یه چیز دیگست ولی حیف که تولیدش محدوده و گران قیمت وگرنه حداقل از نزدیک میدیدمش

    موافقم 18
    مخالفم 23
  4. Alligator

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    درود.چه موتور هایی.حال کردم.
    اما من میتونم با ۳۰۰میلیون.یک موتور تو مایه های bmw s1000Rrبسازم

    موافقم 9
    مخالفم 26
  5. حمید رضا مروتی

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده قصد خود کشی دارم ! موتور اسپورت و زیبا با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر را میخواهم که در خیابانها و جاده های ِِ استاندارد ایران حرکت نمایم و این فقط به یک معجزه نیاز دارد ! البته از زدن تک چرخ و لایی پرهیز خواهم نمود ، دست و بالم تقریبا خالی است و میخواهم موتور زیبا ، پر سرعت و ارزان قیمت باشد و هر زمان که پسرم و همسرم مرا ، اذیت کردند سپس سوار موتور خواهم شد ، البته میگویند بادنجان بم آفت ندارد !!!!

    موافقم 13
    مخالفم 2
  6. محسن خالصی

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایرانی هایی که ژن برتر ندارند مثل من فقط بنده ی بَه بَه و چَه چَه خدا هستیم . فقط لایق این هستیم که ببینیم و با به به کردن حسرت چیزایی که نداریمو بخوریم . برای یکبار هم که شده حدودای نیمه شب برید جلوی شهرک فجر اتوبان رفسنجانی اونوقت میبینید که اونهایی که ژن خوب هستند و از ما بهترونند چه موتورهایی سوار میشن . لااقل ۴۵ ساله که در حسرت داشتن یک موتور خوب هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا