روشن نشدن موتورسیکلت یکی از مشکلات ناراحت کننده مالکان است و دلایل مختلفی میتواند آنها را دچار استرس و سردرگمی کند. در این مقاله ریشه چنین مشکلی را بررسی خواهیم کرد.
هیچچیزی بدتر از روشن نشدن موتورسیکلت نمیتواند هیجان سواری پرسرعت در جادههای باز را خراب کند. شما کلید را میچرخانید، استارتر را فشار میدهید و اتفاقی نمیافتد! شاید موتور درست کار میکند اما سیستم جرقهزنی مشکل دارد و یا اینکه کلاً همه اجزای موتورسیکلت از کار افتادهاند. در هر صورت، چنین مشکلی میتواند اوقات شما را تلخ کند و حتی هزینه زیادی را روی دستتان بگذارد. روشن نشدن موتورسیکلت معمولاً ریشه در چند مشکل رایج دارد. باتری خالی شده جزو اولین مظنونان این قضیه است اما مشکلات مربوط به سیستم سوخترسانی، سیستم برقی و حتی سوئیچ قطع کن معیوب نیز میتوانند مسئول این موضوع باشند. گاهی اوقات رفع این موارد به سادگی محکم کردن پیچ اتصال باتری و یا تعویض یک قطعه ارزانقیمت است ولی برخی اوقات نیز نیازمند بررسی بیشتر موتورسیکلت خواهید بود. در این مقاله به ۶ نمونه از رایجترین دلایل روشن نشدن موتورسیکلت اشاره خواهیم کرد.
رایجترین دلایل روشن نشدن موتورسیکلت
باک سوخت خالی یا مشکلات سیستم سوخترسانی
پیش از آنکه به مشکلات پیچیدهتر موتورسیکلت بپردازیم بهتر است با سادهترین دلایل روشن نشدن آن آشنا شویم. آیا اصلاً سوخت کافی در باک وجود دارد؟ شاید این موضوعی بدیهی به نظر برسد اما نبود بنزین در باک یکی از رایجترین دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت است. اگر باتری مشکلی ندارد و برق به همه بخشهای موتورسیکلت میرسد، ابتدا میزان سوخت داخل باک را بررسی کنید. البته درصورتیکه سوخت کافی وجود داشته باشد اما موتورسیکلت همچنان روشن نشود شاید مشکل به خود سوخت مربوط باشد. آیا بنزین استفاده شده کیفیت خوبی دارد؟ درصورتیکه مدت زیادی از مراجعه به پمپبنزین گذشته باشد، بنزین با افت کیفیت مواجه خواهد شد و در روند روشن شدن موتورسیکلت اختلال ایجاد خواهد کرد. مشکل دیگر در این بخش میتواند گرفتگی فیلتر بنزین باشد. با گذشت زمان رسوبات و آلایندههای مختلف باعث گرفتگی فیلتر و انسداد جریان انتقال سوخت میشوند و موتورسیکلت استارت نمیخورد. همین موضوع درباره آسیب دیدن لولههای انتقال سوخت نیز صدق میکند. هرگونه گره خوردگی لولههای انتقال بنزین باعث محدودیت در انتقال سوخت به موتور خواهد شد. در موتورسیکلتهای انژکتوری، مشکلات مربوط به خرابی فیوز و اتصالات پمپ سوخت نیز میتواند باعث روشن نشدن موتورسیکلت شود.
باتری خراب
دلیل دیگر روشن نشدن موتورسیکلت به باتری مربوط میشود. اگرچه باتری تخلیه شده میتواند با شارژ مجدد کار کند اما باتریای که بهصورت کامل از کار افتاده باشد باید تعویض شود. البته در ابتدا مطمئن شوید که باتری فقط تخلیه شده یا اینکه از کار افتاده است. اگر چراغهای موتورسیکلت در روزهای اخیر کمنورتر شدهاند و یا موتورسیکلت به سختی روشن شده است پس حتماً باید باتری را بررسی کنید. در ابتدا قطبها را تمیز کرده و باتری را مجدد شارژ نمایید. اگر شارژ باتری مشکل را حل نکرد سلامت باتری و دینام را بررسی نمایید. همانطور که میدانید دینام خراب نیز مانع شارژ صحیح باتری خواهد شد و نشانههای قبلی را بروز خواهد داد. برای بررسی بهتر باتری موتورسیکلت میتوانید از مولتی متر دیجیتالی استفاده کنید. یک باتری ۱۲ ولت سالم ولتاژی در همین حد تولید میکند اما اگر عدد روی مولتی متر خیلی کمتر باشد باتری مشکل خواهد داشت و باید تعویض شود.
همچنین بخوانید: چگونه موتورسیکلت با باتری خالی شده را روشن کنیم؟
شمع خراب
اگر موتور استارت میخورد اما موتورسیکلت روشن نمیشود، شاید مشکل از شمع باشد. شمع وظیفه اشتعال مخلوط سوخت و هوا را بر عهده دارد و در صورت خرابی این اتفاق رخ نخواهد داد. بهتر است در این حالت شمعها را با نمونههای باکیفیت تعویض نمایید. البته قبل از آن وضعیت شمعهای کنونی را بررسی نمایید. اگر روی شمع را دوده گرفته و یا روغنی شده است، تمیز کردن مناسب شمع تا حد زیادی مشکلات را رفع خواهد کرد؛ اما زنگزدگی و آسیب فیزیکی شمع قابل رفع نیست و باید تعویض شود. شمعهای خراب باعث افزایش مصرف سوخت، افت توان و قدرت موتور، پاسخ کندتر گاز و حتی تک کار کردن موتور میشوند.
مشکلات سوئیچ قطع کن و سنسور جک
گاهی اوقات دلیل روشن نشدن موتورسیکلت سادهتر از آن چیزی است که فکر میکنید. سوئیچ قطع کن به عنوان مکانیسم توقف اضطراری عمل کرده و با خاموش کردن آنی موتور مانع تصادف میشود اما درصورتیکه بهصورت اشتباه فعال شود مانع روشن شدن موتورسیکلت خواهد شد. اگر اخیراً از این کلید استفاده کردهاید بنابراین بهتر است آن را بررسی نمایید. کلید قطع کن در اکثر موتورسیکلتها در سمت راست دسته کنترلی قرار دارد و شاید وضعیت آن در حالت فعال باقی مانده باشد. خاموش و ریست کردن آن شاید مشکل را حل کند. موضوع دیگر به سنسور جک مربوط میشود که اگر تشخیص دهد جک در وضعیت درستی قرار ندارد مانع روشن شدن موتورسیکلت خواهد شد. به همین دلیل موقعیت جک موتورسیکلت را نیز چک کنید. شاید هم مشکل از خرابی سنسور جک باشد که در این صورت باید سنسور را تعویض نمایید.
مشکلات کلاچ و ترمز
بسیاری از موتورسیکلتها بدون گرفتن کلاچ روشن نمیشوند. اگر موتورسیکلت شما استارت نمیخورد بد نیست نگاهی به کلاچ داشته باشید. با اینکه مالکان موتورسیکلتهای اتوماتیک نیازی به استفاده از اهرم کلاچ برای استارت زدن ندارند اما همچنان باید تمهیدات ایمنی دیگر همچون گرفتن ترمز را قبل از استارت زدن انجام دهند. برای مثال موتورسیکلت هوندا CB650R دارای تکنولوژی کلاچ الکترونیکی است که نیاز به اهرم دستی کلاچ را از بین برده است. برخی مدلها هم با سوئیچ ایمنی کلاچ عرضه میشوند که به منظور جلوگیری از استارت خوردن موتورسیکلت قبل از درگیر شدن کامل کلاچ طراحی شده است. هدف از طراحی این سیستم اطمینان از عدم استارت زدن و پرش ناگهانی موتورسیکلت در حالتی است که گیربکس خلاص نباشد.
مشکلات لوله مکش، مافلر و اگزوز
نهایتاً به یکی دیگر از دلایل روشن نشدن موتورسیکلت میرسیم که میتواند به شیر بنزین یا سوئیچ سوخت موتورسیکلت مربوط باشد. این قطعه جریان سوخت از باک به موتور را تنظیم میکند و با گذشت زمان، تجمع ذرات گوناگون میتواند باعث گرفتگی شیر بنزین شده و انتقال سوخت را با مشکل مواجه نماید. شیر بنزین با لوله وکیوم ارتباط دارد و هرگونه شکستگی یا ترک در این لوله میتواند باعث مشکلات مشابهی شود. در موتورسیکلتهای کاربراتوری ساسات وجود دارد که مخلوط سوخت و هوا را تنظیم میکند و تغییرات ناگهانی دما میتواند روی آن اثر بگذارد. به یاد داشته باشید که هنگام روشن کردن موتورسیکلت در هوای سرد ساسات را کشیده و با گرمتر شدن موتور آن را به حالت اولیه و غیرفعال خود بازگردانید.