جدیدترین نسخه از پانیگاله V4، مهمترین رقیب بیامو M1000 RR و کاوازاکی نینجا H2 خواهد بود. این موتورسیکلت ساخت ایتالیا، به عنوان پرچمدار کلاس سوپراسپرت (سوپربایک) دوکاتی شناخته میشود.
دوکاتی، یک شرکت اصیل سازنده موتورسیکلت در ایتالیا است که حدود ۱۰۰ سال پیش بنیان نهاده شد، اما از سال ۲۰۱۲ تحت مالکیت فولکسواگن آلمان و زیرمجموعه لامبورگینی درآمد. جایگاه دوکاتی در دنیای موتورسیکلتها، مشابه فراری در صنعت خودروسازی است. امروزه محصولات متنوع دوکاتی در کلاسهای مختلف عرضه میشوند؛ اما سوپربایکها و مدلهای اسپرت مناسب پیستهای سرعت، مشهورترین تولیدات این برند ایتالیایی هستند.
طی سالهای اخیر، باوجود پیشرانههای قدرتمند ساخت آپریلیا، آگوستا و بیامو، دوکاتی پانیگاله V4 سوپرلجرا ۲۳۴ اسب بخار توانسته است عنوان قویترین موتورسیلکت اسپرت ساخت اروپا را کسب کند. روی کاغذ، فقط کاوازاکی نینجا H2R با قدرت ۳۱۰ اسب بخار و قیمت ۵۷ هزار دلار، قویتر از پانیگاله V4 است. البته باید توجه داشت که نسخهی استاندارد جاده از نینجا H2، قدرت ۲۲۸ اسب بخار دارد.
دوکاتی پانیگاله V4 در شهر یا پیست، قابل استفاده است. این مدل مشابه نسخهی قبلی، موتور ۹۹۸ سیسی از سری Desmosedici Stradale R دارد؛ اما نهایت دور این موتور به ۱۶,۵۰۰ دور بردقیقه میرسد.
نسخهی استاندارد پانیگاله V4 با گیربکس ۶ سرعته در حالت رانندگی عادی و دور موتور ۱۳۵۰۰، قدرت ۲۰۷ اسب بخار تولید میکند؛ اما همراه با تجهیزات سفارشی و اگزوزهای آکراپوویچ، ۲۳۷ اسب بخار خواهد داشت. این شرایط، رویایی به نظر میرسد اما امکان سفارش نسخهی ویژه با نام پانیگاله V4R نیز وجود دارد. این مدل، چنانچه روغن موتور جدید دوکاتی کورس (تولید شل) را استفاده کند، ۲۴۰/۵ اسب بخار قدرت خواهد داشت.
دوکاتی ادعا میکند با روغن موتور جدید، حدود ۱۰ درصد به قدرت تولیدی در مدلهای سوپراسپرت این شرکت، اضافه میشود. این نوع روغن موتور با انتقال حرارت بالا و لغزندگی متفاوت از نمونههای معمولی، تا امروز مخصوص مسابقات بوده است و حالا خریدار میتواند به صورت آنلاین سفارش دهد.
دو تغییر مهم در پیشرانهی ۹۹۸ سیسی دوکاتی، آنرا نسبت به مدل قبلی متمایز میکند. موضوع نخست، بازطراحی شاتون (دسته پیستون) تیتانیوم را شامل میشود که برای نسل جدید در سال ۲۰۲۳، عملکرد بهتری در دورهای بالا و شرایط سخت دارد.
فناوری دوم، مربوط به سطح داخلی پیستونها است که با لایهای از فیبرکربن الماس (Diamond-Like Carbon: DLC) ساخته شده. این شرایط علاوهبر کاهش وزن پیستون و بهبود سرعت حرکت داخل سیلندر، انتقال حرارت را بهبود میدهد.
بسیاری از ابتکارات فنی دوکاتی برای پانیگاله V4R تولید ۲۰۲۳، تاکنون برای موتورسیکلتهای استاندارد جاده استفاده نشده و مخصوص مدلهای مسابقه، مثل Moto GP و خودروهای فرمول یک بوده است. فناوری گیربکس و تعویض دنده، سیستمهای الکترونیکی مدیریت لغزش و هرزگردی، کنترل ترمز موتور (Engine Brake Control) و توسعهی نرمافزارهای مربوطه سیستمهایی هستند که مخصوص پانیگاله V4R تولید شدهاند.
.
دوکاتی پانیگاله V4R با آستانه قیمت ۴۵ هزار دلار فروخته میشود. سال گذشته، سوپرلجرا V4 با پیشرانهی ۲۳۴ اسب بخار و قیمت ۱۰۰ هزار دلار، گرانترین محصول دوکاتی بود. نسخهی استاندارد پانیگاله V4R با قدرت ۲۱۰ اسب بخار، هماکنون ۲۴ هزار دلار قیمت دارد و نسخهی دو سیلندر ۱۵۵ اسب بخار (Panigale V2) نیز ۱۸ هزار دلار است.
Hadi
۲۶ مهر ۱۴۰۱معرکس ولی کاوازاکی H2R انتخابمه
datsun
۲۶ مهر ۱۴۰۱این اصلا در حد h2r نیست رقیب h2
Carbonado Aventador
۲۶ مهر ۱۴۰۱H2r فقط تو خط مستقیم سریعه و تو شرایط مسابقه ای اصلا درحد پانیگاله نیست..
اون قدرتشم به لطف سیستم سوپرشارژ بدست اورده…
.
دوکاتی تو یه سطح دیگه ای از پرفومنس و تکنولوژی قرار داره و چه در خیابون و چه پیست هیچکسی حریفش نیست…
.
تو موتو جی پی موتورای دوکاتی به قدری سریع هستن که انگار موتورای دیگه وایستادن تا دوکاتی ازشون رد بشه…
.
تو wsbk هم نتایج درخشان برد های زیادی کسب کردن
Hamid...Audi
۲۶ مهر ۱۴۰۱از کاربری با این سابقه انتظار این حجم از اطلاعات غلط و تعصبی رو نداشتم.
والا تا جایی که اطلاعات من یاری میکنه دوکاتی توی موتو جی پی بعد از سال 2010 قهرمان نشده و همیشه مغلوب هوندا و یاماها بوده و توی وورلد سوپربایک هم قهرمانی سال های اخیر رو کاوازاکی قبضه کرده. اتفاقا اون موتوری که فقط توی مستقیم خوبه دوکاتیه نه کاوازاکی. فقط کافیه یک مسابقه موتو جی پی رو ببینید تا متوجه بشید که راننده های دوکاتی تمام تایمی که بدست میارن توی مسیرهای مستقیمیه و توی پیچ ها هیچ حرفی واسه گفتن ندارن.
Carbonado Aventador
۲۷ مهر ۱۴۰۱دوکاتی قهرمان نشده؟!
۲۰۲۱
۲۰۲۲ ؟
قهرمان سازندگان شد..
.
قهرمانی رانندگان به حساب تیم نوشته نمیشه..
.
مثلا پارسال ورستپن قهرمان رانندگان شد و مرسدس قهرمان سازنده ها..!!
.
رکور دار پول پوریشن امسال و پارسال دوکاتی ها بودن..
۷ ۸ تا رکورد لپ تایم پیست تو همین ۲ سال توسط دوکاتی ها شکسته شد!!!
.
این یعنی یه پکیج عالی و بی نقص
که هم تو کفی سریعه هم تو پیچ..
.
منم موتور سریعتری تو کفی داشته باشم احمق نیستم تو پیچ ریسک زمین خوردن و dnf شدن رو به جون بخرم…
.
ولی یکی مثل کوارتارارو هیچی برای از دست دادن نداره ، سر همین دیرتر ترمز میگیره و با ریسک بیشتری رانندگی میکنه
1807_Sina
۲۷ مهر ۱۴۰۱پُر پُرش چنتا میره ؟؟؟ 🏍️
.
.
پس
هم ایتالیا 🇮🇹اوشاخلاری ؟
هم ژاپن 🇯🇵 اوشاخلاری؟
.
.
.
البته بعد از 125 ایرانی !
بی نظیرترین موتور دنیاست خداوکیلی / صفرشو از کارخونه گرفتم،بعد یه هفته رفتم آچارکشی گفت باید سیم کشی به کل عوض بشه 😂
بعد معلوم نیست چه فناوری پیچیده ای توش به کار بردن که راهنماهاش نهایتاً یه ماه بدون دردسر روش سواره ، بعد یه ماه لرزش پیدا میکنه و میوفته 😂 آینه هاشو که اصلا نگم برات
انقد لرزش داره ، هیچ تصویری توش نمیبینی
1807_Sina
۲۷ مهر ۱۴۰۱ژاپن اوشاخلاری 🇯🇵
فقط کاوازاکی H2R
کیانوش
۲۸ مهر ۱۴۰۱واقعیت اینه که h2r h2 اصلا قابل قیاس با این موتور نیستن این موتور شاید فقط r1m یاماها رقیبش باشه. کاوازاکی h2 مثل بوگاتی ویرون صرفا روی تاپ اسپید و قدرت موتور تمرکز کرده اما این دوکاتی واسه سریع بودن تو پیست ساخته شده و انجینش هم بدون پرخورانی که کاوازاکی داره تونسته ۲۴۰ اسب بخار قدرت بده یعنی ده تا بیست اسب بخار کمتر از انجین های موتو جی پی این موتور از هر نظر سطح بالاتر از کاوازاکی h2 و حتی h2r هستش
علی
۲۶ مهر ۱۴۰۱درود بر دوکاتی ، شاهه موتورسیکلت سازها
احمدرضا
۲۶ مهر ۱۴۰۱آخ آخ
چه جنگی بشه بین موتورا
یکی از یکی قشنگتر و بهتر
مجتبی
۲۶ مهر ۱۴۰۱تو قشنگی یاماهاr1 بهتره، ولی تو قدرت موتور تو موتو GP دوکاتی یک فاصله انداخته، وقتی تو سرعت بالای 320 کیلومتر، 20 تا 30 کیلومتر با بقیه موتورها سرعت بیشتری داشته باشی یعنی موتور دوکاتی خیلی قوی تر از بقیس
Mahdi911turbos
۲۶ مهر ۱۴۰۱جایگاه دوکاتی در دنیای موتورسیکلتها، مشابه فراری در صنعت خودروسازی است.
دقیقا همین حرف رو من چند وقت قبل زدم و دوستان بهم خندیدن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ مهر ۱۴۰۱البته آگوستا هم خیلی دوست داره چنین عنوانی داشته باشه
چون تولیدات آگوستا مثل فراری گران و پرقدرت هستند؛ اما دوکاتی مدل های ارزان و عامه پسند هم داره
نکته دیگه اینکه موسس آگوستا و فراری از نظر شخصیتهای کارآفرین، شباهتهایی به هم دارند
آگوستا توسط جیووانی آگوستا در سال 1945 شکل گرفت و بعد با مدیریت فرزندان و نوهها پیشرفت کرد
از این نظر داستان آگوستا شبیه فراری هست
ضمن اینکه مالکیت شرکت آگوستا، همچنان در اختیار دو نفر ایتالیایی هست اما دوکاتی به فولکس واگن فروخته شد
—————————
در سمت یگر ماجرا، آگوستا اصلا افتخارات دوکاتی در زمینه مسابقات نداره
قدمت دوکاتی مشابه فراری، حدود 100 سال هست اما آگوستا جدیدتره
M@M@DRZ911
۲۶ مهر ۱۴۰۱ولی فکر کنم اگوستا افتخارات بیشتری توی مسابقات داشته باشه .
Carbonado Aventador
۲۶ مهر ۱۴۰۱ام وی اگوستا مشابه پاکانی هست اگر بخواییم مقایسه کنیم..
جفتشون اثر های هنری خیلی خاص و با پرفومنس بالا تولید میکنن..
.
ولی بازم از لحاظ پرفومنس دواکاتی و فراری در سطح بالاتری قرار دارن
Sobhan
۲۷ مهر ۱۴۰۱ولی دوگاتی مال لامبوره🤗
Carbonado Aventador
۲۶ مهر ۱۴۰۱دوکاتی ، فراری دنیای موتور هاست..
و محصولاتش از دل پیست بیرون میاد!!
شرکت دوکاتی معروفه به پرفومنس و نوآوری های زیاد که همه ی این ها رو مدیون تیم موتو جی پی خودش هست..
چندتا از نوآوری های دوکاتی در موتو جی پی:
سیستم افزایش و کاهش ارتفاع مکانیکی
بدین صورت که در مستقیمی ها ارتفاع موتور رو کاهش میده تا با کاهش درگ سرعت بیشتری بگیره موتور
و در پیچ ها ارتفاع رو افزایش میده تا دانفورس بیشتری تولید بکنه..
سیستم لانچ کنترل:
در زمان استارت مسابقه ارتفاع موتور به پایین ترین حد ممکن میرسه تا با حداکثر چسبندگی موتور شروع به حرکت کنه
دوکاتی اولین تیمی بود که استفاده از بالچه ها و قطعات آیرو دینامیکی رو به طور موثر تو موتور هاش استفاده کرد
و درحال حاضر هم بیشترین قطعات و بالچه ها متعلق به موتور های دوکاتیه به طوری که بقیه موتور ها در برابر موتور دوکاتی ساده و پیش پا افتاده به نظر میان(حداقل از لحاظ ظاهری)
دوکاتی در ۵ سال اخیر همیشه موتور های پرتوان تر و سریعتری(در مستقیمی ها) نسبت به حریفان داشته
رکورد حداکثر سرعت تمام تاریخ موتو جی پی پارسال توسط موتور دوکاتی شکسته شد ؛ ۳۶۴.۵ کیلومتر در ۹۰۰ متر کفی..
چیزی که h2r هم با کلی ادعا نمیتونه بهش نزدیک شه
رکورد تعین خط هم دست دوکاتیه با بیشترین میزان موتور در ۱۰ تا موتور اول..
امسال عادتکردیم که تو ۱۰ تا موتور اول ۷ الی ۸ دوکاتی رو ببینیم
datsun
۲۶ مهر ۱۴۰۱رکورد سرعت h2r چهارصد کیلومتر در ساعته
Carbonado Aventador
۲۶ مهر ۱۴۰۱۴۰۸ کیلومتره اگه میخوای مغلطه کنی درست مغلطه کن…
۴۰۸ کیلومتر در ۲ کیلومتر کفی
دوکاتی ۳۶۴ کیلومتر در ۹۰۰ متر کفی…
.
همه چی تاپ اسپید نیست چون h2r تو پیست یاس مارینا ، ۴ ثانیه از سوپرلگرا عقب تره..
خود سوپر لگرا ۵ ثانیه از موتور موتو جیپی دوکاتی کند تره!!!
فقط انگلستان
۲۶ مهر ۱۴۰۱عالی بود👍
دوکاتی . بهترین
datsun
۲۶ مهر ۱۴۰۱بیشترین قهرمان ها تو موتور gp با موتورهای ژاپنی بدست اومده
Carbonado Aventador
۲۶ مهر ۱۴۰۱دوکاتی از سال ۲۰۰۵ اگه اشتباه نکنم وارد مسابقات شد..
درحالی که هوندا و یاماها از ۳۰ ۴۰ سال قبل حضور داشتن..
خب قطعا تعداد قهرمانی های بیشتری داشتن له خاطره سابقه حضور..
اروپایی ها خیلی دیرتر از ژاپنی ها به موتو جی پی وارد شدن…
ولی
مثل اینه که بگیم تیم ویلیامز بهتر از ردبول و مرسدسه..
چون بیشتر از اونا قهرمانی داره..
الان کجاس؟
ته جدول سازنده ها
کیانوش
۲۸ مهر ۱۴۰۱موتور های مو تو جی پی هر کدوم ی مزیتی نسبت به بقیه موتور نا داره دوکاتی تاپ اسپید و شتابش تو مستقیمی ناست و یاماها سرعت وحشتناکش تو پیچ های تند پس اینقدر ساده نیست نظر دادن راجب اینکه کدوم موتور موتو جی پی قوی تره موتو جی. پی بر خلاف فرمول یک رقابت خیلی شدید تر و نزدیک تر هستش و تاثیر راننده ها خیلی بیشتر از تاثیر رانده در فرمول یک هستش. این رو روسی ثابت کرد وقتی هوندا حاضر نشد با درخواست های روسی واسه تمدید موافقت کنه و گفت موتور ماست که قهرمان میسه نه تو اونم رفت تو یکی از تیم های متوسط همون سال و با موتور یاماها همون فصل اول قهرمان شد
فقط انگلستان
۲۶ مهر ۱۴۰۱دوکاتی و کاوازاکی❤❤
Sobhan
۲۶ مهر ۱۴۰۱از همه موتورها بیشتر دوسش دارم از نظر من از همه بهتره هم زیبا تر 😂👏
۹۱۱
۲۶ مهر ۱۴۰۱بسیار زیبا
R
۲۶ مهر ۱۴۰۱حداکثر سرعت؟
اردلان
۲۸ مهر ۱۴۰۱جایگاه دوکاتی در دنیای موتورسیکلتها، مشابه فراری در صنعت خودروسازی است.
واقعاحق گفتی
HFball
۲ شهریور ۱۴۰۲یه بنده خدایی کامنت گذاشته بود که قوی ترین موتور سیکلت تنفس طبیعی(240 اسب بخار) توی اروپا ساخته شده و فلان(اشاره به همین موتور)
حالا فهمیدم که این مدل برای رسیدن به این قدرت باید تجهیزات سفارشی رو داشته باشی و برای همینطور از روغن مخصوصش استفاده کنی درصورتیکه H2 بدون اما و اگر یه پکیج کامل بهت میده و هم نهایت سرعت بیشتری داره و هم ابحت و جذابیتش بیشتره
ولی به نظرم دوکاتی صداش خیلی جذاب تره که اونم بیشتر بخاطر انجین V4 هست
تازه توی جذابیت صدای تولیدی هم من آپریلیا رو ترجیح میدم که واقعا روح آدمو ارضا میکنه