موتورسیکلتهفته نامه

موتور برقی یا بنزینی؟ مقایسه کامل عملکرد، هزینه‌ها و مزایا برای انتخاب بهتر

خریداران موتورسیکلت شاید با این پرسش مواجه شده باشند که موتور برقی بهتر است یا بنزینی؟ در مقاله راهنمای خرید پدال به‌طور کامل این موضوع را بررسی می‌کنیم.
موتور برقی یا بنزینی

آلودگی روز افزون هوای شهرهای پرتراکم، گرمایش کره زمین، تغییرات فصلی و آسیب‌های شدید زیست‌محیطی باعث شده‌اند کشورها و دولت‌های سراسر جهان به دنبال بهبود اوضاع باشند. نتیجه تصمیم‌گیری‌های جهانی باعث ایجاد یکی از مهم‌ترین تغییرات تاریخ صنعت خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی شده که همان توسعه استفاده از وسایل نقلیه برقی است. تا همین چند سال پیش خودروهای بنزینی و دیزلی حرف اول را در بازارهای جهانی می‌زدند اما کم‌کم خودروها و موتورسیکلت‌های برقی وارد میدان شدند و حالا بیش از هر زمان دیگری بحث درباره این نوع وسایل نقلیه وجود دارد. اگر خواهان خرید موتورسیکلت جدید هستید می توانید مطالب راهنمای خرید موتور برقی و معرفی بهترین موتورسیکلت برقی در بازار ایران و همچنین مقالات بهترین موتورسیکلت های بازار ایران تا قیمت ۱۰۰ میلیون تومان و بهترین موتورسیکلت ها با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان را مطالعه بفرمایید.

با اینکه میزان فراگیری و زیرساخت‌های استفاده از خودروها و موتورهای برقی در کشورمان به اندازه کشورهای دیگر نیست اما از چندی پیش شاهد تولید و واردات موتورهای برقی بوده‌ایم. موتورهای برقی برای تردد خود به الکتریسیته متکی هستند و آلودگی ندارند هرچند بحث‌ها و تردیدهای زیادی درباره منبع انرژی مورد استفاده جهت تولید برق موردنیاز آن‌ها وجود دارد. موتورهای برقی برخلاف انواع بنزینی دارای قوای محرکه ساده‌تر و باتری هستند. طبیعی است که وقتی به دنبال خرید موتورسیکلتی جدید برای خود باشید با دوراهی انتخاب موتور برقی با بنزینی مواجه خواهید شد. مجله پدال همچون همیشه به دنبال بررسی چنین مسائلی بوده و با مطالعه این مقاله خواهید توانست انتخاب مناسبی برای خود داشته باشید.

مقایسه عملکرد و قدرت موتور برقی با بنزینی

موتورسیکلت‌های بنزینی بخش اعظم بازار کشورمان را تشکیل می‌دهند. تا همین چند سال پیش عمده موتورهای تولیدی از نسخه‌های کپی شده هوندا CG125 بودند که صدای گوش‌خراش، مصرف سوخت و آلایندگی بالا و طراحی خسته کننده‌ای داشتند اما در چند سال اخیر و به لطف کمک شرکت‌های چینی شاهد تولید انواع و اقسام موتورهای بنزینی برای سلایق گوناگون هستیم. موتورسیکلت‌های بنزینی در کلاس‌های مختلف، از ۱۲۵ سی‌سی گرفته تا ۶۰۰ و حتی ۱۰۰۰ سی‌سی قرار می‌گیرند و این کلاس‌بندی بر اساس حجم موتور آن‌ها صورت گرفته است. یک موتورسیکلت بنزینی متوسط و رده میانی در کشورمان معمولاً قدرتی بین ۲۵ تا ۴۵ اسب بخار دارد.

در مقابل باید به موتورهای برقی اشاره کنیم که گزینه‌هایی تازه‌وارد هستند. قوای محرکه برقی به دلیل یک شاخصه برجسته شناخته می‌شود و آن‌هم توانایی تولید گشتاور نسبتاً آنی است به این معنی که موتورسوار با اندکی اشاره به دسته کنترل گاز، اکثر توان تولیدی موتور برقی را در اختیار خواهد داشت. این ویژگی برای ترددهای شهری کاملاً کاربردی است و می‌تواند شما را از ترافیک نجات دهد. توان تولیدی موتورهای برقی نیز کاملاً متنوع بوده و گزینه‌های شهری معمولاً با قدرت ۲۰ تا ۴۰ اسب بخار در دسترس قرار می‌گیرند. باید به این نکته اشاره کرد که هرچقدر قدرت یک موتور برقی بیشتر باشد توان پیمایش آن کمتر خواهد شد.

هزینه‌ها: موتور برقی در برابر موتور بنزینی

یک پیشرانه درون‌سوز از صدها و هزاران قطعه ریز و درشت تشکیل شده و هر لحظه امکان خرابی یکی از این قطعات وجود دارد. این در حالی است که موتور برقی قطعات متحرک بسیار کمتری دارد و این عامل باعث می‌شود احتمال خرابی آن کاهش یابد. در حقیقت موتورهای برقی هزینه‌های سرویس و نگهداری کمتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. از طرف دیگر موتور برقی نیازی به مایعات ضروری مشابه پیشرانه‌های درون‌سوز از جمله روغن موتور ندارد و این عامل نیز می‌تواند روی تصمیم شما در زمان خرید تأثیر بگذارد. البته باید به باتری گران‌قیمت موتورهای برقی اشاره کنیم که در صورت خرابی هزینه زیادی را به مالک تحمیل خواهد کرد. این موضوع می‌تواند روی تصمیم نهایی خریدار اثرگذار باشد.

بررسی هزینه‌های خرید، نگهداری و سوخت یا شارژ

یکی از نقاط ضعف خودروها و موتورهای برقی که همچنان پابرجاست قیمت بالاتر آن‌ها نسبت به نمونه‌های بنزینی است. البته هرچقدر تکنولوژی وسایل نقلیه برقی پیشرفت می‌کند به همان نسبت قیمت تمام شده آن‌ها نیز کاهش می‌یابد و قطعاً در آینده فاصله قیمتی موتورهای برقی و بنزینی کمتر از این نیز خواهد شد. در حال حاضر قیمت یک موتور بنزینی کمتر از معادل برقی قابل‌مقایسه است. هزینه‌های نگهداری نیز همان‌طور که گفته شد در موتور برقی کمتر خواهد بود. دو راهی دیگر به بررسی هزینه‌های خرید بنزین و شارژ باتری مربوط می‌شود. در حال حاضر پر کردن باک یک موتورسیکلت بنزینی هزینه چندانی نخواهد داشت هرچند میزان مراجعه به پمپ‌بنزین به عوامل مختلفی همچون نوع و کلاس موتورسیکلت، میزان تردد روزانه و… بستگی دارد.

باتری موتور برقی را می‌توان به دو روش شارژ کرد که یکی از آن‌ها استفاده از سوکت های استاندارد خانگی و دیگری مراجعه به جایگاه‌های شارژ پرسرعت است. از آنجایی که زیرساخت‌های شارژ وسایل نقلیه برقی در کشور ما هنوز توسعه نیافته بنابراین گزینه اصلی برای شارژ موتور برقی استفاده از سوکت خانگی خواهد بود. در این حالت زمان نسبتاً بیشتری برای شارژ باتری نیاز است که معمولاً بین ۲ تا ۵ ساعت متغیر است. هزینه برق مصرفی نیز به عواملی همچون ساعت و میزان شارژ، میزان تردد روزانه، ظرفیت باتری موتور برقی و… بستگی دارد و شاید کمی بیشتر از هزینه خرید بنزین باشد.

دوام و طول عمر موتورهای برقی و بنزینی

درصورتی‌که موتور برقی از طراحی مطلوب و قطعات باکیفیت استفاده کرده باشد دوام بیشتری خواهد داشت. همچنین وجود قطعات متحرک کمتر نیز روی قابلیت اطمینان این موتورها تأثیر مثبت داشته و در درازمدت دردسرهای کمتری را ایجاد خواهند کرد؛ اما موتورهای بنزینی به دلیل استفاده از قطعات متحرک بیشتر با احتمال خرابی بیشتری مواجه هستند و بنابراین شاید دوام و طول عمر آن‌ها کمتر از نمونه‌های برقی باشد. هنگام خرید موتورسیکلت مدنظر خود حتماً مسئله کیفیت را در نظر بگیرید چراکه متأسفانه تعداد موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت در بازار کم نیست.

مزایا و معایب زیست‌محیطی: موتور برقی یا بنزینی؟

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین دلیل فراگیری وسایل نقلیه برقی کمک به حفظ محیط‌زیست و کره زمین است. از آنجایی که در موتورهای برقی خبری از بنزین و احتراق نیست بنابراین میزان آلایندگی آن‌ها صفر خواهد بود. موتور برقی فاقد اگزوز است و صدای چندانی هم تولید نمی‌کند و این موضوع می‌تواند روی آلودگی شنیداری شهرها نیز تأثیر مثبتی داشته باشد. البته مسئله منبع انرژی مورد استفاده برای تولید برق وجود دارد به گونه‌ای که در برخی کشورها از سوخت‌های فسیلی برای نیروگاه‌ها و تولید برق استفاده می‌شود و خود این موضوع فلسفه استفاده از وسایل نقلیه برقی را زیر سؤال می‌برد.

خودروها و موتورسیکلت‌های بنزینی یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای شهرهای بزرگ هستند چراکه مخلوط سوخت و هوا در درون سیلندرها مشتعل شده و علاوه بر آزاد کردن انرژی باعث تولید گازهای مضری همچون اکسید نیتروژن و دی‌اکسید کربن می‌شوند. این گازها با اثر گلخانه‌ای خود باعث گرمایش کره زمین شده‌اند و اثرات مخربی برای محیط‌زیست دارند. با این تفاسیر بی‌شک انتخاب موتور برقی گزینه بسیار بهتری برای حفظ محیط‌زیست خواهد بود.

تفاوت‌ها در تجربه رانندگی با موتور برقی و بنزینی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های موتور برقی و بنزینی در بخش سواری و تجربه رانندگی مشاهده می‌شود. درحالی‌که موتورسیکلت‌های بنزینی بازار کشورمان معمولاً به خاطر صدای گوش‌خراش و منحنی قدرت و گشتاور نه چندان مطلوب خود شناخته می‌شوند، موتورهای برقی محصولاتی بی‌صدا، نرم و پرشتاب هستند. خاصیت تولید آنی گشتاور موتورهای برقی باعث می‌شود این موتورسیکلت‌ها شتاب گیری اولیه خوبی داشته باشند و گزینه‌ای مطلوب برای فرار از ترافیک شهری به حساب آیند. نبود صدای آزار دهنده موتورهای بنزینی نیز به بهبود کیفیت صدای شهرها کمک شایانی می‌کند. از نظر سر و صدای تولیدی، نرم سواری و شتاب آنی، موتور برقی بهتر از نمونه‌های بنزینی بازار کشور خواهد بود.

کدام‌یک اقتصادی‌تر است؟ مقایسه مالی بین موتور برقی و بنزینی

قیمت موتورسیکلت فاکتور بسیار مهمی برای بسیاری از خریداران است. به دلیل آنکه وسایل نقلیه برقی فعلاً در فازهای اولیه توسعه قرار دارند بنابراین طبیعی است که قیمت بالاتری داشته باشند. با پیشرفت تکنولوژی تولید باتری و موتورهای برقی، قیمت این محصولات نیز کاهش خواهد یافت. شاید شما در گام اول هزینه خرید بیشتری برای موتورسیکلت برقی بپردازید اما در درازمدت و با کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری، این اختلاف قیمت پرداختی جبران خواهد شد. البته باید به یک نقطه‌ضعف مهم موتورهای برقی اشاره کنیم که قیمت باتری آن‌هاست. باتری موتورسیکلت نیز همانند هر وسیله برقی دیگر طول عمر مشخصی دارد و پس از خراب شدن باید تعویض شود. در حال حاضر باتری موتورسیکلت برقی قیمت بسیار بالایی دارد و این موضوع می‌تواند در هنگام خرید امری تعیین کننده باشد.

همچنین با توجه به اینکه موتورهای برقی به تازگی وارد بازار شده‌اند و محدودیت‌هایی دارند، موضوع افت قیمت بیشتر آن‌ها نیز مطرح است. در حقیقت نمونه‌های دست‌دوم موتورهای برقی با توجه به افت عملکرد باتری آن‌ها با کاهش قیمت بیشتری مواجه می‌شوند درحالی‌که بازار موتورهای بنزینی دست‌دوم بهتر است و راحت‌تر می‌توان آن‌ها را فروخت. شاید این مسئله در آینده و با فراگیر شدن مدل‌های برقی برطرف شود هرچند فعلاً بازار موتورهای بنزینی داغ‌تر است.

نحوه شارژ و سوخت‌گیری: تفاوت‌ها و چالش‌ها

سوخت‌گیری موتورسیکلت بنزینی بسیار ساده بوده و در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. کافی است به نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین مراجعه کرده و با نازل مربوطه، در کمترین زمان ممکن بنزین بزنید؛ اما زیرساخت شارژ موتورسیکلت‌های برقی در کشور ما هنوز توسعه نیافته و بنابراین شارژ سریع باتری آن‌ها میسر نیست. درصورتی‌که بخواهید موتورسیکلت را در خانه شارژ کنید باید چند ساعتی منتظر بمانید که این مسئله برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. البته مسئله زمان شارژ و توان پیمایش محدود در سراسر جهان وجود دارد و کمپانی‌های گوناگون در حال کار روی رفع این مسائل هستند اما از نظر سوخت‌گیری و زمان آن، فعلاً موتورسیکلت بنزینی برتر است.

استفاده از شارژرهای سریع می‌تواند زمان شارژ باتری موتور برقی را کاهش دهد اما فعلاً چنین چیزی به‌صورت گسترده در کشورمان وجود ندارد. همچنین باید دانست تغییرات دمایی روی عملکرد باتری تأثیرگذار است به این معنی که توان پیمایش موتور برقی در زمستان و همچنین در روزهای گرم تابستان کاهش می‌یابد. در این صورت باید موتورسیکلت را سریع‌تر شارژ کرد.

جمع‌بندی: موتور برقی یا بنزینی؟ کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟

اگر بخواهیم مزایا و معایب موتورهای برقی را ذکر کنیم باید در بخش مزایا به مواردی همچون هزینه‌های سرویس و نگهداری کمتر، عملکرد نرم و بی‌صدا، شتاب گیری آنی مطلوب، کمک به کاهش آلایندگی شهرها و… اشاره کنیم. در مقابل این موتورها نقاط ضعفی همچون قیمت بالاتر، هزینه تعویض باتری قابل‌توجه، توان پیمایش محدود، زمان شارژ بیشتر در مقایسه با سوخت‌گیری موتور بنزینی و… دارند؛ بنابراین اگر هدف شما از خرید موتورسیکلت، جنبه اقتصادی و کاری دارد، توصیه می‌کنیم تا زمان توسعه زیرساخت‌ها و تولید محصولات بهتر همچنان موتورسیکلت بنزینی را انتخاب کنید اما اگر بودجه بیشتری دارید و می‌خواهید از موتورسیکلت برای انجام کارهای روزمره در مسیرهای کوتاه استفاده کنید و میزان کارکرد روزانه آن نیز پایین خواهد بود شاید موتورسیکلت برقی گزینه بهتری باشد مخصوصاً که با این کار به کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست نیز کمک کرده‌اید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5400 ديدگاه)

    من نمیدونم ولی اگه قراره اون موتور بنزینی هوندا 125 باشه، برقی بهتره.
    برقی واقعا هزینه هاش کمتره ولی باتری دهن صاف میکنه.

    موافقم 28
    مخالفم 0
  2. ممد ژانگولر

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4338 ديدگاه)

    خدا شاهده ی بار پیتزا سفارش دادم با پیک برام اوردن بو و طعم دود میداد . یعنی دهنمون صاف شد از صدای زیاد و دود اگزوز موتورسیکلتها . من جای دولت و شرکتها باشم موتور سیکلت و خودروی برقی روز دنیا میفروشم با قیمت پایین و اقساط ده ساله بدون بهره بخدا استقبال میشه نجات پیدا میکنیم . خداشاهده این آلودگی باعث بالا رفتن آب هم میشه . امروز میری حموم فرداش میری بیرون موهات چرب و چیلی میشه بوی دود میگیری دوباره باید حموم .

    موافقم 20
    مخالفم 9
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5400 ديدگاه)

      من ماشینو کاری ندارم ولی اگه همه موتور ها برقی شه زمین تا آسمون فرق میکنه وضع
      ولی کو کسی که دلش بسوزه برای مردم

      موافقم 24
    2. Titanium

      ۲۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (174 ديدگاه)

      دقیقا آقای ژانگولر بنزینی فقط و فقط برای افرادی که عشق رانندگی دارن خوبه وگرنه برای ادمای عادی برقی خیلی بهتره

      موافقم 15
      مخالفم 1
    3. مهدی

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (22 ديدگاه)

      آقایون آقایون اول یک بار تو عمرتون سوار موتور بشید بعد دربارش نظر بدید

  3. احسان

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    نه قبول نیست موتورسیکلت برقی روح نداره!! در ضمن صدای دلنشین موتور هم نیست!!! عشق است اگزوز و دود وسط خیابون. ( طبق منطق ضد برقی ها)

    موافقم 17
    مخالفم 22
  4. Arash2009

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    برقی واسه داخل شهر خوبه
    نه صدایی، نه آلایندگی
    ولی بنزینی لذت روندنش بیشتره

    موافقم 22
    مخالفم 2
  5. علی علوی

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    کمپانی استارت آپی رایوید که در ایالت کالیفرنیا و در ناحیه کالیفرنیای جنوبی تأسیس شده و قرار گرفته است با استفاده و بهره گیری از تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته هوافضایی که از سازمان ناسا کسب کرده است موتورسیکلت های مختلف و گوناگون و بسیار پیشرفته الکتریکی و هیبریدی عرضه می نماید
    RYVID START UP COMPANY ORIGINALLY FOUNDED IN STATE OF CALIFORNIA IN SOUTHERN CALIFORNIA AREA AND NOW BASED IN STATE OF CALIFORNIA DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC MOTORCYCLES WITH USING THE MOST ADVANCED AND POWERFUL AEROSPACE TECHNOLOGIES LICENSES FROM
    NASA
    البته کمپانی های دیگری هم در ایالات متحده وجود دارند که نقش اساسی و بنیادین و اصلی در طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف موتورسیکلت های الکتریکی و هیبریدی و هیدروژنی در سطح جهانی ایفا کرده اند
    از جمله کمپانی معظم زیرو موتورسایکل که در شهر سانتاکروز در ایالت کالیفرنیا تأسیس شده و هم اکنون در شهر اسکاتس ولی در ایالت کالیفرنیا قرار دارد و توسط یک مهندس و مخترع مشهور و برجسته آمریکایی که مهندس سابق ناسا می باشد به جهانیان معرفی شده است
    ZERO MOTORCYCLES CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SANTA CRUZ IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SCOTTS VALLEY IN STATE OF CALIFORNIA AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC MOTORCYCLES
    THE ZERO MOTORCYCLES CORPORATION FOUNDED BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER AND FORMER ENGINEER OF NASA NAMED NEAL SAIKI
    لایتنینگ موتورسایکل که در شهر سن کارلوس در ایالت کالیفرنیا تأسیس شده و هم اکنون در شهر سن هوزه در ایالت کالیفرنیا قرار دارد و رکورد دار سرعت در موتورسیکلت های الکتریکی و هیبریدی
    LIGHTNING MOTORCYCLES CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SAN CARLOS IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SAN JOSE IN STATE OF CALIFORNIA IN THE HEART OF SILICON VALLEY STARTUP ECOSYSTEM
    AND WORLD RECORD HOLDER FOR ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC MOTORCYCLES
    در آینده نزدیک مطالب و موضوعات و مقالات بیشتری و تکمیلی در رابطه با طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف موتورسیکلت های الکتریکی و هیبریدی و هیدروژنی ارسال خواهم کرد
    علی علوی از مشهد

    موافقم 11
    مخالفم 5
  6. حسین دهمرد

    ۲۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2737 ديدگاه)

    بنزینی درست و حسابی میارزه به هرچی برقیه.

    موافقم 13
    مخالفم 11
    1. nima.jdm

      ۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (558 ديدگاه)

      دقیقا

  7. علی

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشین یا موتور برقی برای محیط زیست فایده ای نداره ، حتی ضرر بیشتری داره ،، تولید باطری لیتیومی آلودگی زیست محیطی بیشتری داره ،، از طرفی برای تولید برق باید سوخت مصرف بشه ، در نهایت هم آلودگی ناشی از سوخت نیروگاه ها وجود داره و هم آلودگی ناشی از فرآیند تولید باطری ها ، فقط و فقط آلودگی شهرها کمتر میشه ، ولی آلودگی محیط زیست بیشتر میشه ،، باید راهی برای تولید برق بدون سوخت فسیلی پیدا کنن تا این برقی سازی ها واقعا جواب بده و آلودگی محیط زیست کمتر و کمتر بشه

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. فرشید

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (321 ديدگاه)

      دوست عزیز اینطور نیست. خیلی از این باورها توسط برنامه های سرگرمی (و نه علمی) مثل تاپ گیر به مردم القا شده و پایه و اساس فنی نداره و بیشتر جنبه فان و کمدی داره.
      1- راندمان موتور بنزینی ماشین فقط 20 درصد ولی راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی 50 درصد هست. این یعنی 80 درصد سوخت توی ماشین تلف میشه. پس همون سوخت رو توی نیروگاه برای تولید برق صرف کنید ارزش خیلی بیشتری داره.
      2- موضوع کلیدی ساعت کم باری یعنی شب ها هست. برق یک ویژگی داره که جالبه. میتونه تولید بشه ولی مصرف نشه. شب ها نیروگاه ها سوخت مصرف میکنن و برق تولید میکنن ولی مصرف کننده ها مصرف نمیکنن چون اکثراً مردم خوابن و خیلی کارخونه ها هم شبا تعطیلن. با توجه به اینکه بیشتر ماشین و موتورهای برقی زمان شب شارژ میشن بار اضافه ای به نیروگاه تحمیل نمیشه و سوخت و آلایندگی بیشتری تولید نمیشه بلکه آلایندگی حاصل از سوختن بنزین حذف میشه.
      3- آلایندگی تولید باتری لیتیومی در برابر آلایندگی یه ماشین بنزینی در طولانی مدت اصلن حساب نمیشه
      4- همینکه آلایندگی از شهرهای بزرگ به نیروگاه ها منتقل بشه هم خیلی خوبه. تردد میلیون ها ماشین توی شهری مثل تهران تبدیل به آنچنان آلودگی شده که آسمون از شدت دود مه آلود و تیرست. این یعنی سرطان، عقیم شدن، سندروم داون، کاهش هوش بچه ها، مشکلات تنفسی و….
      میخوام بگم حتی اگه منبع تولید برق سوخت فسیلی باشه باز هم ماشین و موتور برقی در کاهش آلایندگی تاثیر زیاد داره

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. MAHDI

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بزودی انرژی خورشیدی جایگزین همه تولید کننده های برق خواهد شد. تیر پایه های برق و شرکت های برق منطقه ای هم حذف خواهند شد.بنزین مازاد را هم در چاه‌های خالی نفت دفن خواهند شد.
      و با کمک هوش مصنوعی تغییرات بزرگ دیگری نیز پیش رو خواهد بود.

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. فرشید

        ۲۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (321 ديدگاه)

        مشکلات شخصی کم بود آسمون هم برام دقی شده :( لعنتی زمستون داره تموم میشه دریغ از ذره ای بارون چه برسه به برف. امسال عجیب خشکسالیه. سال به سال هم داره بدتر میشه. مردم متوجه نیستن چون همیشه آب ارزون و فراوون در دسترس بوده چند روز پیش یه مجتمع صنعتی بودم باورتون نمیشه درخت های تنومند بیست ساله رو گذاشته بودن خشک بشه. حیف از اون فضای سبز زیبا که به اون روز در اومده بود. فقط یکم چمن رو جلوی مهمانسرا باقی گذاشته بودن میگفتن مدیریت دستور داده فضای سبز آبیاری نشه تا آب خط تولید تامین بشه وگرنه کارخونه تعطیل میشه اینجور تحت فشار و کمبودیم امیدوارم حرف شما هرچی سریع تر اتقاق بیوفته

  8. حمید رضا از یزد

    ۲۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام من ۳ساله موتور برقی دارم خیلی راضی ام
    باطریش هم خراب نشده صدا و دود ندارد
    دنده عقب هم دارد فقط نرم نیست
    موتورهای بنزینی صداشون و دودشون واقعا آزار دهنده است

  9. nima.jdm

    ۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    بنزینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا