انگلر دیسات یکی از عجیبترین گزینههای حملونقل در دنیای امروز محسوب میشود چراکه به عنوان یک موتورسیکلت از پیشرانهای ۱۰ سیلندر استفاده کرده است.
اولین سؤالی که در برخورد با این محصول پیش میآید این است که اصلاً چرا باید چنین چیزی وجود داشته باشد؟ علت آن به خواست انگلر مربوط میشود. انگلر دیسات اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و فرایند ساخت آن در کشور اسلواکی صورت میپذیرد. ویکتور انگلر مؤسس این شرکت از دیسات به عنوان “اولین سوپر کواد دنیا” نام میبرد. ویکتور میگوید هیچ موتورسیکلت چهار چرخ مشابهی در دنیا وجود ندارد و نه تنها دیسات ابعادی مشابه یک خودرو داشته و از بدنهای کاملاً فیبر کربنی استفاده میکند بلکه در دل آن پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری با قدرت تئوری ۱۰۸۵ اسب بخار قرار گرفته است.
بله ما با یک موتورسیکلت چهار چرخ ۱۰ سیلندر روبرو هستیم. نمونه تست شده از نوع پروتوتایپ مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی است که فقط ۶۱۲ اسب بخار قدرت را راهی چرخهای عقب میکند اما درصورتیکه نسخه توئین توربوی آن تولید شود همان قدرت ۱۰۸۵ اسب بخاری در اختیار مالک خواهد بود. ویکتور انگلر اظهار میدارد دیسات در عرض ۲.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت میکند.
اما بد نیست به طراحی موتورسیکلت انگلر دیسات هم بپردازیم که به وضوح از آئودی R8 الهام گرفته و بنابراین میتوان حدس زد که پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری آنهم از کجا قرض گرفته شده است. پیشرانه موردبحث در میانه دیسات نصب میشود و با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه آئودی همکاری میکند. البته شاسی لولهای دیسات بهصورت سفارشی ساخته شده و وزن نسخه نهایی آنهم به لطف استفاده وسیع از کربن به ۱۱۰۰ کیلوگرم میرسد. البته بازهم باید بگوییم که ما نسخه پروتوتایپ را بررسی کردهایم و بنابراین فریم فولادی آن وزن بالاتری دارد. طول دیسات به حدود ۴.۷ متر میرسد اما ارتفاع آن کمتر از ۱ متر است. درون کابین آن فضای کافی برای دو نفر وجود دارد و دستههای کنترل هم از بی ام و موتوراد گرفته شدهاند. گیربکس در حالت اتوماتیک قرار داشته و ترمزها نیز با یک اهرم تکی پشت دسته گاز کنترل میشوند. ویکتور همچنین به این نکته اشاره میکند که با کنترلهای دست کامل میتوان دیسات را برای خریداران معلول نیز سفارش داد.
همچنین سیستم تعلیق بادی نیز برای بهبود سواری انگلر دیسات در نظر گرفته شده و حتی نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی هم وجود دارد که مواردی همچون دور موتور و مولتیمدیا را به نمایش میگذارد. این نمایشگر با چند دکمه کنترل میشود هرچند بهتر است در هر لحظه نگاه موتورسوار به جاده باشد؛ اما سواری انگلر دیسات چگونه است؟ ویکتور میگوید حداکثر سرعت نسخه نهایی با تجهیز به کیت توئین توربو برابر با ۳۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود اما سقف سرعت نمونه پیشتولیدی تست شده به ۱۹۳ کیلومتر در ساعت میرسد.
پروتوتایپ دیسات همچنان از انتخابگر دنده آئودی استفاده میکند و دسترسی به آن کمی سخت است اما نمونههای نهایی دارای انتخابگر لمسی خواهند بود. زمانی که دنده درایو را انتخاب کنید سواری نرم و سورپرایز کنندهای را شاهد خواهید بود. پیشرانه تنفس طبیعی دیسات هم قدرت خود را بهصورت پیش بینی شده ارائه میکند و بنابراین به راحتی میتوان سرعت این موتورسیکلت چهار چرخ محرک افزایش داد. تعویض دندهها به خوبی صورت میگیرد هرچند ترمزهای کربن سرامیکی کمی جای کار دارند و شما همیشه باید به این نکته دقت کنید که خبری از ترمز ضد قفل و کنترل کشش نیست.
اولین نکتهای که با راندن انگلر دیسات در شهر متوجه خواهید شد نگاه عابران و دیگر رانندگان خواهد بود. با اینکه ما دیسات را در موناکو، شهر میلیاردرها تست کردیم اما این موتورسیکلت چهار چرخ کاملاً جلبتوجه میکرد. نکته دیگر به شعاع گردش نه چندان مناسب محصول انگلر مربوط میشود و بنابراین باید دور دو فرمانهای زیادی را در نظر بگیرید که در ترافیک سنگین باعث شرمساری خواهد بود. همچنین آینههای جانبی نیز وضعیت مناسبی ندارند و یکی از آنها در حین انتقال دیسات آسیب دیده بود. البته سیستم تعلیق بادی در زمان عبور از دستاندازها بسیار خوب عمل کرده و صدای تولیدی پیشرانه نیز جذاب است.
پس از پشت سر گذاشتن خیابانهای شلوغ نوبت به رانندگی در جاده و سربالایی میرسد. بهطور سورپرایز کنندهای دیسات از پیچها عبور میکند هرچند به دلیل شعاع گردش ضعیف شما نیازمند دقت در عبور از پیچهای بسیار تند خواهید بود. دیسات چسبندگی زیادی دارد و ما چندین بار اقدام به شتاب گیری سنگین کردیم و باید بگوییم خریداران نیازی به نسخه توئین توربو نخواهند داشت چراکه بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت برای یک موتورسیکلت چهار چرخ کاملاً کفایت میکند. با وجود باد مخالف روبرو صدای پیشرانه تقریباً به گوش نمیرسد هرچند راندن آن به اندازهای که فکر میکنید عجیب نیست و هیجان خاصی دارد. اگر تجربه راندن موتورسیکلتهای پرقدرت را داشته باشید، انگلر دیسات احتمالاً حس مشابهی را القا خواهد کرد. البته پس از یک و نیم ساعت رانندگی با دیسات فهمیدیم کنار آمدن با آن به اندازهای که فکر میکردیم راحت نیست و خستگی را کاملاً در بدن خود تجربه میکردیم.
دیسات برای افرادی است که میخواهند متمایز باشند و البته که تعداد این افراد در دنیا کم نیست بنابراین مطمئن هستیم بازار خوبی برای دیسات وجود داشته باشد. هنوز قیمت این محصول جدید مشخص نیست اما احتمالاً قیمت آن حدود ۱ میلیون دلار خواهد بود. انگلر اخیراً قیمت ۱.۳ میلیون دلاری را برای نسخه ۱۲ سیلندر تعیین کرده است؛ اما انتظار نمیرود دیسات جایگزینی برای خودروها و چهار چرخهای سنتی باشد. این محصول فضای بار کمی دارد و البته زیباترین چهار چرخ بازار هم نیست. انگلر دیسات بیشتر مناسب دور دور کردن در خیابانهای موناکو خواهد بود…
جرمی کلارکسون
۱۴ شهریور ۱۴۰۳موتور سیکلت ❌
آئودی R8 اقتصادی✅
🇰🇷
۱۴ شهریور ۱۴۰۳آئودی R8 اقتصادی با ۱ میلیون دلار ؟
SMS
۱۴ شهریور ۱۴۰۳رسما فقط سقف آر۸ رو برداشتن
حسام
۱۴ شهریور ۱۴۰۳چه سمی حاجی😂😂😂
حسام
۱۴ شهریور ۱۴۰۳چه سمی حاجی سم خالیه 😁
جرمی کلارکسون
۱۴ شهریور ۱۴۰۳بعد اینکه کامنت گذاشتم دیدم حتما اشتباهه قیمتش 😐😐😐😐
مهدی
۱۵ شهریور ۱۴۰۳یه سری چیزا اصلا فلسفه وجودیشون مشکل داره، اگه کسی موتور میخواد خب اسمش روشه میره موتور میخره ، هیچ عشق موتوری همچین چیزی نمیخره، شرکت های زیادی هم هستن مثل کاترهام و بک مونو که لذت ماشین سواری رو با تجربه ای نزدیک به موتور ارائه میدن، کلا فلسفه وجود همچین وسیله ای مشکل داره، برای کنترل یک وسیله چهارچرخ هنوز وسیله ای بهتر از فرمان گرد وجود نداره، برای کنترل یک وسیله دو چرخ هم یک فرمان دو شاخه بهترین انتخاب ممکن هست (دلیل زیاده حال ندارم تایپ کنم) 😅😅
ولی خب در انتها باید رجوع کنیم به بحث سه مرد خردمند در گرندتور راجع به موضوع خودروهای پرنده و نظر جالب جیمز می در مورد بی مصرف بودن خودروهای پرنده: ” اگر وسیله ای بتونه پرواز کنه اصلا چه لزومی داره که بخواد روی زمین حرکت کنه”
پس اصولا ریختن قیمه ها تو ماستا جالب نمیشه
سهیل
۱۶ شهریور ۱۴۰۳بده هم پرواز کنه هم رو زمین بره.ولی آره این موتور عجیب واقعا عجیبه.
آرمان
۱۶ شهریور ۱۴۰۳با دیدن عکسها میشه متوجه شد که شکل نشستن و فرمون جوریه که کمر درد و خستگی شونه ها و دست های راننده بهمراه داره ولی یک پدال ترمز اونم با دست چجوری میتونه موتور در سرعت های بالا خصوصا سر پیچ هارو نگه داره؟ یکی دیگه از راه های چاپیدن پولدارهاست ولی میتونست طراحی بهتری داشته باشه
mmd@
۱۴ شهریور ۱۴۰۳ائودی ار هشت مناطق محروم🤣🤣🤣🤣
Yasincraft
۱۴ شهریور ۱۴۰۳اتفاقا آودی R8 بچه پولدارا چون ۱.۰۰۰.۰۰۰دلار میشه ۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰تومن
خیلی نیمسوزی
جرمی کلارکسون
۱۴ شهریور ۱۴۰۳بالا ۱ میلیون دلار؟😐😐😐😐
فقط یکی که عقل نداشته باشه اینو میخره😐
Yazdan
۱۴ شهریور ۱۴۰۳به نظر من فقط کسی که دنبال جلب توجه و موتور سیکلت متفاوت تو گاراژش میخواد اینو میخره
🇰🇷
۱۴ شهریور ۱۴۰۳جریان همون مقاله ایه که هر بچه پولداری با پارتنرش قهر میکنه هایپرساز میشه
شعاع گردش افتضاح رو با عریض بودن این چارچرخ ترکیب کنید تا عملا این چارچرخه رو بی استفاده ببینید . مگر در خط مستقیم . ظاهرشم که کلا یه آئودی R8 ناقصالخلقه ست . از چراغای آئودی تا سپرجلو و …
برای دزدیدن پول چند تا پولدار که نمیدونن چی با پولشون بخرن خوبه
علی نورزاده
۱۴ شهریور ۱۴۰۳عقل نباشد جان در عذاب است
🇰🇷
۱۴ شهریور ۱۴۰۳گوشه سمت چپ تصویر کامیون بهمن دیزله ؟
ماشالا تا موناکو هم رفته
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/TopGear-Engler-V10-Monaco-003.webp
AMIR GERMAN
۱۵ شهریور ۱۴۰۳کامیونت فورس ۶تن
آریا
۱۵ شهریور ۱۴۰۳خدایی دمت گرم تا دوساعت میخندیدم👍🏼🤣
سوشیانت
۱۴ شهریور ۱۴۰۳قیمت آئودی R8 حدود ۱۶۰ هزار دلار قیمت این بالای ۱ میلیون دلار😐
Cert
۱۴ شهریور ۱۴۰۳رانندگی این بهتر است و سبکتر
سوشیانت
۱۴ شهریور ۱۴۰۳خب چون این موتورسیکلت هست انتظار داری سبک تر نباشه :/ ظاهر و موتورش هم که به لطف آئودی داره
amirkhanzadeh
۱۵ شهریور ۱۴۰۳بنظرم چزته
Alimopar
۱۴ شهریور ۱۴۰۳خدایا اینبار خودت ظهور کن بفهمیم داستان چیه
Alimopar
۱۴ شهریور ۱۴۰۳عقبش انگار یه چک زدی دم گوشش داره گریه میکنه
خاص
۱۴ شهریور ۱۴۰۳خدا بگم چیکارت کنه
این چیه پیامی بود🤣
𝐀𝐥𝐢
۱۴ شهریور ۱۴۰۳شتر گاو پلنگ به روایت تصویر:
علی جردن
۱۴ شهریور ۱۴۰۳میخوامتش…
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۱۴ شهریور ۱۴۰۳از کسی که 911 صفر رو به 300sl گالوینگ ترجیح میده،بیشتر از این انتظاری نیست…
علی جردن
۱۴ شهریور ۱۴۰۳نمی تونم موتور ۱۰ سیلندر آئودی R8 دوست نداشته باشم تو براوو گازی سوار شو
احمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۳کجاش شبیه موتوره
Ali.d
۱۴ شهریور ۱۴۰۳شاید یه روز فواید پشه رو بفهمم،ولی قطعا هیچ وقت نمیفهم این دیگه چه سردردیه و به چه دردی میخوره و چه فایده ای داره
سردرد ۱.۳ میلیون دلاری🤢😵💫
Cert
۱۴ شهریور ۱۴۰۳زنجیر چرخ ندارد
mmd@
۱۴ شهریور ۱۴۰۳ائودیو لختش کردن🤣🤣 بعدش گرونتر شده 🤣🤣🤣
amirboss
۱۴ شهریور ۱۴۰۳کسی که ترک راننده میشینه کسی نیست جز عزرائیل.
هادی
۱۴ شهریور ۱۴۰۳میدونین این مال من بود پشه روش نشست دادمش ضایعاتی
JDM سابق
۱۴ شهریور ۱۴۰۳Audi R4.5😅
همایون
۱۵ شهریور ۱۴۰۳وجدانن به درد نمیخوره یه شترگاوپلنگ که ویژگی خوب هیچکدومو نداره حیف از اون موتور نازنین که رو این میزارن
حسین خوانساری
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اصلا بدرد نمیخوره چنین طرحی، لذت موتور سواری از نوع سنگین و حرفه ای رو نداره، معلوم نیست سازنده هدفش از ساخت چنین چیزی چی بوده ولی به نظر من تبر زده بوده چون مغز سالم چنین کاری نمیکنه
ل
۱۵ شهریور ۱۴۰۳این وسیله نقلیه مثل پوشیدن شلوارهایی که چندتا جاش پاره ساخته شده فقط برا اینکه بگی خاصی ولی درعمل نشان حنای زیادهست
Alireza.Gil
۱۵ شهریور ۱۴۰۳میرسلیم اگه وسیله نقلیه بود :/
Mahdi
۱۵ شهریور ۱۴۰۳من رو هوندا 200 میشینم با 100 تا سرعت منو باد میبره اونم با تک سیلندر بعد ابن 10 تا سیلندر داره یعنی میشه باهاش پرواز کرد
حسن
۱۵ شهریور ۱۴۰۳عقلانی نی
جناب
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اگر کسی عشق موتور باشه. یک موتور جمع و جور میخره
با این ابعاد ماشین میخرند
خیلی از نظر روانی مشکل داشته باشه. یک موتور به اندازه ماشین بخره که توانایی چالاکی و چابکی موتور رو ندارد
کاملا بی منطق
اون هم با این قیمت
موتور واقعی خیلی ارزان تر از این بی شاخ و دم هست
آرش
۲۳ شهریور ۱۴۰۳این بیشتر شبیه ماشین اسباب بازیه تا موتور
موتور یعنی سیبی 1300🏍️