موتورسیکلت

بررسی انگلر دیسات؛ موتورسیکلت چهار چرخ 10 سیلندر!

انگلر دیسات یکی از عجیب‌ترین گزینه‌های حمل‌ونقل در دنیای امروز محسوب می‌شود چراکه به عنوان یک موتورسیکلت از پیشرانه‌ای ۱۰ سیلندر استفاده کرده است.


اولین سؤالی که در برخورد با این محصول پیش می‌آید این است که اصلاً چرا باید چنین چیزی وجود داشته باشد؟ علت آن به خواست انگلر مربوط می‌شود. انگلر دیسات اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و فرایند ساخت آن در کشور اسلواکی صورت می‌پذیرد. ویکتور انگلر مؤسس این شرکت از دیسات به عنوان “اولین سوپر کواد دنیا” نام می‌برد. ویکتور می‌گوید هیچ موتورسیکلت چهار چرخ مشابهی در دنیا وجود ندارد و نه تنها دیسات ابعادی مشابه یک خودرو داشته و از بدنه‌ای کاملاً فیبر کربنی استفاده می‌کند بلکه در دل آن پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری با قدرت تئوری ۱۰۸۵ اسب بخار قرار گرفته است.

بله ما با یک موتورسیکلت چهار چرخ ۱۰ سیلندر روبرو هستیم. نمونه تست شده از نوع پروتوتایپ مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی است که فقط ۶۱۲ اسب بخار قدرت را راهی چرخ‌های عقب می‌کند اما درصورتی‌که نسخه توئین توربوی آن تولید شود همان قدرت ۱۰۸۵ اسب بخاری در اختیار مالک خواهد بود. ویکتور انگلر اظهار می‌دارد دیسات در عرض ۲.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت می‌کند.

اما بد نیست به طراحی موتورسیکلت انگلر دیسات هم بپردازیم که به وضوح از آئودی R8 الهام گرفته و بنابراین می‌توان حدس زد که پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری آن‌هم از کجا قرض گرفته شده است. پیشرانه موردبحث در میانه دیسات نصب می‌شود و با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه آئودی همکاری می‌کند. البته شاسی لوله‌ای دیسات به‌صورت سفارشی ساخته شده و وزن نسخه نهایی آن‌هم به لطف استفاده وسیع از کربن به ۱۱۰۰ کیلوگرم می‌رسد. البته بازهم باید بگوییم که ما نسخه پروتوتایپ را بررسی کرده‌ایم و بنابراین فریم فولادی آن وزن بالاتری دارد. طول دیسات به حدود ۴.۷ متر می‌رسد اما ارتفاع آن کمتر از ۱ متر است. درون کابین آن فضای کافی برای دو نفر وجود دارد و دسته‌های کنترل هم از بی ام و موتوراد گرفته شده‌اند. گیربکس در حالت اتوماتیک قرار داشته و ترمزها نیز با یک اهرم تکی پشت دسته گاز کنترل می‌شوند. ویکتور همچنین به این نکته اشاره می‌کند که با کنترل‌های دست کامل می‌توان دیسات را برای خریداران معلول نیز سفارش داد.

همچنین سیستم تعلیق بادی نیز برای بهبود سواری انگلر دیسات در نظر گرفته شده و حتی نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی هم وجود دارد که مواردی همچون دور موتور و مولتی‌مدیا را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگر با چند دکمه کنترل می‌شود هرچند بهتر است در هر لحظه نگاه موتورسوار به جاده باشد؛ اما سواری انگلر دیسات چگونه است؟ ویکتور می‌گوید حداکثر سرعت نسخه نهایی با تجهیز به کیت توئین توربو برابر با ۳۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود اما سقف سرعت نمونه پیش‌تولیدی تست شده به ۱۹۳ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

پروتوتایپ دیسات همچنان از انتخاب‌گر دنده آئودی استفاده می‌کند و دسترسی به آن کمی سخت است اما نمونه‌های نهایی دارای انتخاب‌گر لمسی خواهند بود. زمانی که دنده درایو را انتخاب کنید سواری نرم و سورپرایز کننده‌ای را شاهد خواهید بود. پیشرانه تنفس طبیعی دیسات هم قدرت خود را به‌صورت پیش بینی شده ارائه می‌کند و بنابراین به راحتی می‌توان سرعت این موتورسیکلت چهار چرخ محرک افزایش داد. تعویض دنده‌ها به خوبی صورت می‌گیرد هرچند ترمزهای کربن سرامیکی کمی جای کار دارند و شما همیشه باید به این نکته دقت کنید که خبری از ترمز ضد قفل و کنترل کشش نیست.

اولین نکته‌ای که با راندن انگلر دیسات در شهر متوجه خواهید شد نگاه عابران و دیگر رانندگان خواهد بود. با اینکه ما دیسات را در موناکو، شهر میلیاردرها تست کردیم اما این موتورسیکلت چهار چرخ کاملاً جلب‌توجه می‌کرد. نکته دیگر به شعاع گردش نه چندان مناسب محصول انگلر مربوط می‌شود و بنابراین باید دور دو فرمان‌های زیادی را در نظر بگیرید که در ترافیک سنگین باعث شرمساری خواهد بود. همچنین آینه‌های جانبی نیز وضعیت مناسبی ندارند و یکی از آن‌ها در حین انتقال دیسات آسیب دیده بود. البته سیستم تعلیق بادی در زمان عبور از دست‌اندازها بسیار خوب عمل کرده و صدای تولیدی پیشرانه نیز جذاب است.

پس از پشت سر گذاشتن خیابان‌های شلوغ نوبت به رانندگی در جاده و سربالایی می‌رسد. به‌طور سورپرایز کننده‌ای دیسات از پیچ‌ها عبور می‌کند هرچند به دلیل شعاع گردش ضعیف شما نیازمند دقت در عبور از پیچ‌های بسیار تند خواهید بود. دیسات چسبندگی زیادی دارد و ما چندین بار اقدام به شتاب گیری سنگین کردیم و باید بگوییم خریداران نیازی به نسخه توئین توربو نخواهند داشت چراکه بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت برای یک موتورسیکلت چهار چرخ کاملاً کفایت می‌کند. با وجود باد مخالف روبرو صدای پیشرانه تقریباً به گوش نمی‌رسد هرچند راندن آن به اندازه‌ای که فکر می‌کنید عجیب نیست و هیجان خاصی دارد. اگر تجربه راندن موتورسیکلت‌های پرقدرت را داشته باشید، انگلر دیسات احتمالاً حس مشابهی را القا خواهد کرد. البته پس از یک و نیم ساعت رانندگی با دیسات فهمیدیم کنار آمدن با آن به اندازه‌ای که فکر می‌کردیم راحت نیست و خستگی را کاملاً در بدن خود تجربه می‌کردیم.

دیسات برای افرادی است که می‌خواهند متمایز باشند و البته که تعداد این افراد در دنیا کم نیست بنابراین مطمئن هستیم بازار خوبی برای دیسات وجود داشته باشد. هنوز قیمت این محصول جدید مشخص نیست اما احتمالاً قیمت آن حدود ۱ میلیون دلار خواهد بود. انگلر اخیراً قیمت ۱.۳ میلیون دلاری را برای نسخه ۱۲ سیلندر تعیین کرده است؛ اما انتظار نمی‌رود دیسات جایگزینی برای خودروها و چهار چرخ‌های سنتی باشد. این محصول فضای بار کمی دارد و البته زیباترین چهار چرخ بازار هم نیست. انگلر دیسات بیشتر مناسب دور دور کردن در خیابان‌های موناکو خواهد بود…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (692 ديدگاه)

    موتور سیکلت ❌
    آئودی R8 اقتصادی✅

    موافقم 103
    مخالفم 16
    1. 🇰🇷

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (228 ديدگاه)

      آئودی R8 اقتصادی با ۱ میلیون دلار ؟

      موافقم 82
      مخالفم 2
      1. SMS

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (430 ديدگاه)

        رسما فقط سقف آر۸ رو برداشتن

        موافقم 57
        مخالفم 3
        1. حسام

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          چه سمی حاجی😂😂😂

          موافقم 32
          مخالفم 1
        2. حسام

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          چه سمی حاجی سم خالیه 😁

          موافقم 21
          مخالفم 1
      2. جرمی کلارکسون

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (692 ديدگاه)

        بعد اینکه کامنت گذاشتم دیدم حتما اشتباهه قیمتش 😐😐😐😐

        موافقم 36
        مخالفم 1
    2. مهدی

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (30 ديدگاه)

      یه سری چیزا اصلا فلسفه وجودیشون مشکل داره، اگه کسی موتور میخواد خب اسمش روشه میره موتور میخره ، هیچ عشق موتوری همچین چیزی نمیخره، شرکت های زیادی هم هستن مثل کاترهام و بک مونو که لذت ماشین سواری رو با تجربه ای نزدیک به موتور ارائه میدن، کلا فلسفه وجود همچین وسیله ای مشکل داره، برای کنترل یک وسیله چهارچرخ هنوز وسیله ای بهتر از فرمان گرد وجود نداره، برای کنترل یک وسیله دو چرخ هم یک فرمان دو شاخه بهترین انتخاب ممکن هست (دلیل زیاده حال ندارم تایپ کنم) 😅😅
      ولی خب در انتها باید رجوع کنیم به بحث سه مرد خردمند در گرندتور راجع به موضوع خودروهای پرنده و نظر جالب جیمز می در مورد بی مصرف بودن خودروهای پرنده: ” اگر وسیله ای بتونه پرواز کنه اصلا چه لزومی داره که بخواد روی زمین حرکت کنه”
      پس اصولا ریختن قیمه ها تو‌ ماستا جالب نمیشه

      موافقم 25
      مخالفم 1
      1. سهیل

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بده هم پرواز کنه هم رو زمین بره.ولی آره این موتور عجیب واقعا عجیبه.

    3. آرمان

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (77 ديدگاه)

      با دیدن عکسها میشه متوجه شد که شکل نشستن و فرمون جوریه که کمر درد و خستگی شونه ها و دست های راننده بهمراه داره ولی یک پدال ترمز اونم با دست چجوری میتونه موتور در سرعت های بالا خصوصا سر پیچ هارو نگه داره؟ یکی دیگه از راه های چاپیدن پولدارهاست ولی میتونست طراحی بهتری داشته باشه

  2. mmd@

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    ائودی ار هشت مناطق محروم🤣🤣🤣🤣

    موافقم 41
    مخالفم 10
    1. Yasincraft

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      اتفاقا آودی R8 بچه پولدارا چون ۱.۰۰۰.۰۰۰دلار میشه ۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰تومن

      خیلی نیمسوزی

      موافقم 23
      مخالفم 1
  3. جرمی کلارکسون

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (692 ديدگاه)

    بالا ۱ میلیون دلار؟😐😐😐😐
    فقط یکی که عقل نداشته باشه اینو میخره😐

    موافقم 60
    مخالفم 7
    1. Yazdan

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      به نظر من فقط کسی که دنبال جلب توجه و موتور سیکلت متفاوت تو گاراژش میخواد اینو میخره

      موافقم 35
      مخالفم 3
  4. 🇰🇷

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    جریان همون مقاله ایه که هر بچه پولداری با پارتنرش قهر میکنه هایپرساز میشه
    شعاع گردش افتضاح رو با عریض بودن این چارچرخ ترکیب کنید تا عملا این چارچرخه رو بی استفاده ببینید . مگر در خط مستقیم . ظاهرشم که کلا یه آئودی R8 ناقص‌الخلقه ست . از چراغای آئودی تا سپرجلو و …
    برای دزدیدن پول چند تا پولدار که نمیدونن چی با پولشون بخرن خوبه

    موافقم 38
    مخالفم 6
    1. علی نورزاده

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      عقل نباشد جان در عذاب است

      موافقم 32
      مخالفم 3
  5. 🇰🇷

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    گوشه سمت چپ تصویر کامیون بهمن دیزله ؟
    ماشالا تا موناکو هم رفته

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/TopGear-Engler-V10-Monaco-003.webp

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. AMIR GERMAN

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (36 ديدگاه)

      کامیونت فورس ۶تن

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. آریا

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خدایی دمت گرم تا دوساعت میخندیدم👍🏼🤣

  6. سوشیانت

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3217 ديدگاه)

    قیمت آئودی R8 حدود ۱۶۰ هزار دلار قیمت این بالای ۱ میلیون دلار😐

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. Cert

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (142 ديدگاه)

      رانندگی این بهتر است و سبک‌تر

      موافقم 4
      مخالفم 17
      1. سوشیانت

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3217 ديدگاه)

        خب چون این موتورسیکلت هست انتظار داری سبک تر نباشه :/ ظاهر و موتورش هم که به لطف آئودی داره

        1. amirkhanzadeh

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (367 ديدگاه)

          بنظرم چزته

          موافقم 11
          مخالفم 2
  7. Alimopar

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    خدایا اینبار خودت ظهور کن بفهمیم داستان چیه

    موافقم 18
    مخالفم 3
  8. Alimopar

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    عقبش انگار یه چک زدی دم گوشش داره گریه میکنه

    موافقم 30
    1. خاص

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (226 ديدگاه)

      خدا بگم چیکارت کنه
      این چیه پیامی بود🤣

      موافقم 10
  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1400 ديدگاه)

    شتر گاو پلنگ به روایت تصویر:

    موافقم 21
  10. علی جردن

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    میخوامتش…

    موافقم 2
    مخالفم 17
    1. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (916 ديدگاه)

      از کسی که 911 صفر رو به 300sl گالوینگ ترجیح میده،بیشتر از این انتظاری نیست…

      موافقم 9
      مخالفم 6
      1. علی جردن

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1877 ديدگاه)

        نمی تونم موتور ۱۰ سیلندر آئودی R8 دوست نداشته باشم تو براوو گازی سوار شو

        موافقم 1
        مخالفم 12
  11. احمد

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کجاش شبیه موتوره

    موافقم 17
  12. Ali.d

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    شاید یه روز فواید پشه رو بفهمم،ولی قطعا هیچ وقت نمیفهم این دیگه چه سردردیه و به چه دردی میخوره و چه فایده ای داره
    سردرد ۱.۳ میلیون دلاری🤢😵‍💫

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. Cert

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (142 ديدگاه)

      زنجیر چرخ ندارد

  13. mmd@

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    ائودیو لختش کردن🤣🤣 بعدش گرونتر شده 🤣🤣🤣

    موافقم 15
  14. amirboss

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (534 ديدگاه)

    کسی که ترک راننده میشینه کسی نیست جز عزرائیل.

    موافقم 10
  15. هادی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میدونین این مال من بود پشه روش نشست دادمش ضایعاتی

    موافقم 7
    مخالفم 1
  16. JDM سابق

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (548 ديدگاه)

    Audi R4.5😅

    موافقم 8
    مخالفم 1
  17. همایون

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (697 ديدگاه)

    وجدانن به درد نمیخوره یه شترگاوپلنگ که ویژگی خوب هیچکدومو نداره حیف از اون موتور نازنین که رو این میزارن

  18. حسین خوانساری

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا بدرد نمیخوره چنین طرحی، لذت موتور سواری از نوع سنگین و حرفه ای رو نداره، معلوم نیست سازنده هدفش از ساخت چنین چیزی چی بوده ولی به نظر من تبر زده بوده چون مغز سالم چنین کاری نمیکنه

  19. ل

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این وسیله نقلیه مثل پوشیدن شلوارهایی که چندتا جاش پاره ساخته شده فقط برا اینکه بگی خاصی ولی درعمل نشان حنای زیادهست

  20. Alireza.Gil

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    میرسلیم اگه وسیله نقلیه بود :/

    موافقم 5
    مخالفم 1
  21. Mahdi

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من رو هوندا 200 میشینم با 100 تا سرعت منو باد میبره اونم با تک سیلندر بعد ابن 10 تا سیلندر داره یعنی میشه باهاش پرواز کرد

  22. حسن

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عقلانی نی

  23. جناب

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگر کسی عشق موتور باشه. یک موتور جمع و جور میخره
    با این ابعاد ماشین میخرند
    خیلی از نظر روانی مشکل داشته باشه. یک موتور به اندازه ماشین بخره که توانایی چالاکی و چابکی موتور رو ندارد
    کاملا بی منطق
    اون هم با این قیمت
    موتور واقعی خیلی ارزان تر از این بی شاخ و دم هست

  24. آرش

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این بیشتر شبیه ماشین اسباب بازیه تا موتور
    موتور یعنی سیبی 1300🏍️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا