در این مقاله جذاب شما را با سریعترین موتورسیکلتهای ۶۰۰ سیسی تاریخ آشنا خواهیم کرد.
وقتی صحبت از موتورسیکلتهای اسپرت باشد، سرعت فاکتور اصلی است. مردم این موتورسیکلتها را به خاطر مصرف سوخت کم یا راحتی سواری در سفرهای طولانیمدت نمیخرند بلکه خواهان سرعت و شتاب دیوانهوار هستند. سوپر اسپرتهای بزرگ و ۱۰۰۰ سیسی شاید قویترین موتورسیکلتهای حال حاضر جادهها باشند اما قیمت گزافی برای بسیاری از خریداران دارند. اینجاست که موتورهای ۶۰۰ سیسی به عنوان گزینهای جذاب خودنمایی میکنند چراکه هم قیمت ارزانتری دارند و هم توازن خوبی بین هندلینگ جادهای و شتاب گیری سریع ایجاد کردهاند. با اینکه فاکتور صفر تا صد یک موتورسیکلت معیار خوبی برای اطلاع از سریع بودن آن است اما چیزی درباره سرعت آن در جادههای طویل نمیگوید. به همین خاطر باید به دنبال فاکتور دیگری به نام حداکثر سرعت هم بود. با عنایت به این موضوع ما میخواهیم سریعترین موتورسیکلتهای ۶۰۰ سیسی تاریخ را بر اساس حداکثر سرعت آنها معرفی کنیم.
سریعترین موتورسیکلتهای ۶۰۰ سیسی
هوندا CBR600RR
حداکثر سرعت: ۲۵۷ کیلومتر در ساعت
همه دوستداران موتورسیکلت با محصولات CBR هوندا آشنا هستند. این خانواده هماکنون شش عضو دارد که از نسخه پایه CBR300R تا ارشد خانواده یعنی CBR1000RR-R فایر بلید را شامل میشود. نسخه ۶۰۰ هوندا CBR به پیشرانه ۴ سیلندر آبخنک و گیربکس ۶ سرعته مجهز است و ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد. این خروجی قابلتوجه در دور ۱۳ هزار به دست میآید. قدرت بالا به همراه ساختار سبکوزن به معنی سرعت باورنکردنی خواهد بود. CBR600RR میتواند به حداکثر سرعت ۲۵۷ کیلومتر در ساعت دست یابد.
سوزوکی GSX-R600
حداکثر سرعت: ۲۵۹ کیلومتر در ساعت
این موتورسیکلت در میانه سری محصولات GSX/R سوزوکی قرار میگیرد اما جزو موفقترین محصولات تاریخش نیز هست. محصول ۶۰۰ سیسی سوزوکی ترکیبی از پرفورمنس پیست و هندلینگ راحت برای خیابان است. پیشرانه این محصول بسیار شبیه نیروگاه هوندا CBR است و ۱۰۳ اسب بخار قدرت تولید میکند. GSX-R600 در عرض ۳.۳۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت ۲۵۹ کیلومتر در ساعت را ثبت میکند.
یاماها YZF R6
حداکثر سرعت: ۲۶۱ کیلومتر در ساعت
دو محصول در لیست سریعترین موتورسیکلتهای ۶۰۰ سیسی تاریخ با حداکثر سرعت مشابه وجود دارند که یکی از آنها یاماها YZF R6 است. این موتورسیکلت اولین بار سال ۱۹۹۹ معرفی شد و حدود دو دهه در بازار حضور داشت اما در سال ۲۰۲۰ راهی موزه شد. YZF R6 هنوز هم محبوب است و قطع تولید آن برای بسیاری از طرفداران جای سؤال دارد هرچند علت اصلی آن را میتوان عدم پاس کردن قوانین آلایندگی جدید دانست. نیروبخش یاماها YZF R6 پیشرانه ۴ سیلندر ۵۹۹ سیسی آبخنک با ۱۱۶ اسب بخار قدرت است. صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۲ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۶۱ کیلومتر در ساعت بهخوبی تواناییهای این دو چرخ ژاپنی را نشان میدهند.
ام وی آگوستا F3 675
حداکثر سرعت: ۲۶۱ کیلومتر در ساعت
این موتورسیکلت حداکثر سرعتی مشابه با یاماها دارد و اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شده است. البته تولید F3 در سال ۲۰۲۱ متوقف شد تا به این ترتیب برادر بزرگتر ۸۰۰ سیسی تنها عضو این خانواده باشد. F3 675 بنا به دلایلی متفاوتتر از سایر موتورسیکلتهای حاضر در لیست است چراکه از پیشرانه ۳ سیلندر ۶۷۵ سیسی و گیربکس ۶ سرعته استفاده میکند و ۱۲۸ اسب بخار قدرت دارد. البته باید به مشکلاتی همچون انتقال قدرت خشن و لرزش موتورسیکلت در دورهای بالا اشاره کرد؛ اما با وجود چنین نقاط ضعفی، ام وی آگوستا میتواند به سرعت ۲۶۱ کیلومتر در ساعت دست یابد که عملکرد بسیار خوبی است.
کاوازاکی نینجا ZX-6R
حداکثر سرعت: ۲۶۴ کیلومتر در ساعت
موتورسیکلتهای کاوازاکی در سه زیر دسته اسپرت، سوپر اسپرت و هایپر اسپرت قرار میگیرند. مدلهای استاندارد نینجا به دسته اسپرت تعلق دارند درحالیکه مدلهای اسپرت تر با پیشوند ZX شناخته شده و راهی دسته سوپر اسپرت میشوند؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که ZX-6R قویتر از نینجا ۶۵۰ با ابعاد مشابه باشد. البته مدلهای هایپر اسپرت هم وجود دارند که پرفورمنس فوقالعادهای را فراهم میکنند اما همگی آنها به پیشرانههای ۹۹۸ سیسی مجهز شدهاند. ZX-6R از نیروگاه ۴ سیلندر ۶۳۶ سیسی آبخنک با قدرت ۱۰۸ اسب بخار سود میبرد. صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۶۴ کیلومتر در ساعتی جزو ویژگیهای عملکردی محصول کاوازاکی هستند.
ترایومف دیتونا ۶۷۵ R
حداکثر سرعت: ۲۶۵ کیلومتر در ساعت
این شرکت بریتانیایی بیشتر به خاطر محصولات خیابانی و ماجراجویی خود شناخته شده و مدل دیتونا ۶۶۰ تنها موتورسیکلت اسپرت سال ۲۰۲۴ آن است. البته مدلهای دیتونا مدت زیادی در بازار حضور داشتهاند و بیشک بهترین آنها را میتوان دیتونا ۶۷۵ R دانست که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تولید شده است. حتی از این موتورسیکلت به عنوان بهترین محصول تاریخ ترایومف نیز نام بردهاند. در دل دیتونا ۶۷۵ R پیشرانه ۳ سیلندر ۶۷۵ سیسی با ۱۲۶ اسب بخار قدرت قرار دارد. مدل R با بلوک سیلندر جدید، ورودی هوای مرکزی بزرگتر، دریچه گاز متفاوت، ECU ارتقا یافته و چندین ویژگی دیگر شناخته میشود که نتیجه همگی این تغییرات دستیابی به سرعت ۲۶۵ کیلومتر در ساعت است تا محصول ترایومف عنوان سریعترین موتورسیکلت ۶۰۰ سیسی تاریخ را مال خود کند.
hosen
۲۵ آذر ۱۴۰۳یاماها r6 انتخابم
محمدهادی
۲۶ آذر ۱۴۰۳کافازاکی
𝐀𝐥𝐢
۲۵ آذر ۱۴۰۳چقدر زیبان همشون
shetab-car
۲۵ آذر ۱۴۰۳دلیلی که میام پدال می خونم می دونید چیه حداقل تو اون تایم از خودروسازی داخلی و خبرهاش دورباشم
دیگه خسته شدم از بس ماشین چینی معرفی کردن بقیه سایت ها یکی شون رسما شده سایت ام وی ام و چری هر چی خرعبلاته در باره این ماشین ها می نویسن
اینجا تنها جاییه که از مطالب روز عقب نمی مونی
amir
۲۵ آذر ۱۴۰۳برو از سایتای خارجی مثل موتوروان موتور ترند بخون اونجا یدونه چینی هم نیست
عباس
۲۵ آذر ۱۴۰۳چینی واسه بعضیا مث ناموسه. میگی آشغاله میخوان تیکه تیکت کنن.
Siyavash
۲۵ آذر ۱۴۰۳همه عالی ولی تویه این کلاس من یاماها رو انتخاب میکنم..
Yaghoob
۲۵ آذر ۱۴۰۳حجم مورد علاقه من
فکر میکنم بیشتر از این حجم نیاز نیست
.
۲۵ آذر ۱۴۰۳اومدم همین مطلب رو ذکر کنم که دیدم شما زحمتشو کشیدی….
من از موتور پژو گازی ۵۰ سی سی تا گلدوینگ ۱۸۰۰ سی سی رو تجربه کردم
از یاماها ۱۰۰ تا هایابوسا ۱۳۰۰
هر حجمی که تصورش رو بکنید
چه تجربه سواری….چه تعمیرات
بهترینها…۲۵۰،۴۰۰و۶۰۰ سی سی
واقعاً بیشتر از اینش توجیه منطقی نداره
فقط بازارگرمیه و ایجاد هیجان
.
از ۲۵۰ یه همه جا رو میشه درآورد
کراس…تریل…شهری….اسکوتر پر قدرت…نه اسباب بازی
از ۴۰۰ یه سیکلت برای مسافتهای طولانیتر با مصرف منطقی
نمونش سی بی ۴۰۰ که به نظرم صدها بار از سی بی ۱۳۰۰ با ارزشتره….سواری بینظیر….هندلینگ عالی….وزن و جرم قابل کنترل
از ۶۰۰ هم واسه اونایی که وزن بیشتری رو قراره حمل کنن
چه بصورت بار….چه بصورت اضافه وزن خودشون
اینم برای خودش تو کلاسهای گوناگون میشه طبقه بندی کرد
نمونش همین مطلب بالا
هر سه میتونن از تک سیلندر تا ۴ سیلندر باشن
.
پ.ن
کار بشر اینجوری شده که پیشرفت میکنه….بعد واسه کنترل محصول پیشرفته باید کلی هزینه کنه
سرعتها افزایش پیدا میکنن…به طبع اون سرعتگیرها!
.
چیزی که این دنیا نیاز داره….تعادله
در همه چیز
HFball
۱۸ دی ۱۴۰۳بسیار با شما موافقم سپاس بابت توضیحات قاطع و مفید تون
علی منصوری
۲۵ آذر ۱۴۰۳ام وی آگوستا چه ظاهر نوستالوژی و قشنگی داره، و البته تنها تجربه من از موتور چندین دفعه ترک نشستن و ختم کامل قرآن و انواع و اقسام کتب مذهبی ونام بردن اسامی قدیسین داخلی و خارجی و در نهایت ی تصادف وحشتناک و شکستن هارمونیک دنده های چپ و راستم و دستم بوده…ولی از دیدنشون و صدای پرهیجانشون لذت میبرم
zm
۲۶ آذر ۱۴۰۳همشون عشقه آدم دلش میخواد همشونو داشته باشه😁😁
arvin
۲۶ آذر ۱۴۰۳لطفا اطلاعات غلت ندین یاماها r6 286 تاپ اسپیدشه
یکم تحقیق کنید
دلواری
۲۶ آذر ۱۴۰۳لااقل دولت اجازه بده موتر سنگین خیابانی آزاد بشه،،دیگه اگر ترس ترور باشه با موتر گازی هم پس ترس داره،،واقعا چرا موتر خیابانی سنگین ایرانی ها باید برن دوبی سوار بشن؟ انواع ورزش ها باید در ایران احداث بشه،ولی فعلا اجازه تردد بدهند، اونم خیابانی، نه موتر پیست، و مسابقه ایی،،