اگر میخواهید با سریعترین موتورسیکلتهای ۸ سیلندر دنیا آشنا شوید این مقاله جذاب را از دست ندهید.
موتورسیکلتهای اولیه همچون دایملر ریت واگن و هارلی دیویدسون مدل ۱ اساساً از فریمهای دوچرخه و پیشرانههای تک سیلندر متصل به آنها استفاده میکردند. با گذشت بیش از یک قرن از تولید آن محصولات شاهد تکامل قابلتوجه طراحی موتورسیکلتها و رسیدن به نقطهای هستیم که حداقل ۵ موتورسیکلت مدرن امروزی از پیشرانههایی با قدرت فراتر از ۲۰۰ اسب بخار استفاده میکنند. بسیاری از این هیولاهای دو چرخ همچون دوکاتی پانیگاله V4 و کاوازاکی نینجا H2R دارای پیشرانههای ۴ سیلندر و سقف سرعتی فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت هستند. با اینکه موتورسیکلتهای ۸ سیلندر به اندازه نمونههای ۴ سیلندر رایج نیستند و خیلی در معابر عمومی دیده نمیشوند اما نسخههای گوناگونی از آنها تولید شدهاند و برخی نیز بسیار سریع هستند. سابقه تولید موتورسیکلتهای ۸ سیلندر به اوایل قرن بیستم بازمیگردد و امروز نیز تعداد معدودی از آنها دیده میشوند. در ادامه شما را با سریعترین موتورسیکلتهای ۸ سیلندر تاریخ آشنا خواهیم کرد.
سریعترین موتورسیکلتهای ۸ سیلندر تاریخ
موتورسیکلت گلن کورتیس
گلن کورتیس در بازه زمانی نسبتاً کوتاهی توانست اختراعات قابلتوجهی را به ثبت برساند. او در سال ۱۹۰۲ کار خود را با پیشرانههای تک سیلندر ۳ اسب بخاری شروع کرد و یک سال بعد پیشرانه ۲ سیلندر با خروجی ۸ اسب بخار را تولید کرد. توانایی کورتیس در تولید پیشرانههای سبک و قدرتمند توجه صنایع هوافضای ناسنت را به خود جلب کرد و سرمایه به دست آمده از این طریق به او کمک کرد اولین پیشرانه ۸ سیلندرش را بسازد. او یک موتورسوار حرفه ای بود و تیمش را برای تولید محصولی ۸ سیلندر هدایت کرد. این موتورسیکلت از طراحی عجیبی برای نصب پیشرانه موردبحث استفاده میکرد. صندلی کاملاً پشت پیشرانه نصب شده بود تا پاهای موتورسوار نسوزد. این امر نیازمند استفاده از دستههای بلندی برای موتورسیکلت بود که البته خطرناک هم جلوه میکرد. با این وجود کورتیس در ژانویه ۱۹۰۷ به دنبال رکوردزنی رفت اما مقامات فلوریدا این موتورسیکلت را در هیچ دسته رسمی قرار ندادند و کورتیس هم تصمیم گرفت رکورد خود را در حضور تماشاگران به ثبت برساند. او توانست به سرعت ۲۱۹ کیلومتر در ساعت برسد.
موتورسیکلت ای جی پاتر ویدو میکر
ای جی پاتر به خاطر علاقه شدید خود به سرعت با نام مستعار مدمن میشیگان شناخته میشود. پاتر در سال ۱۹۶۰ موتورسیکلت ماری ۱ را با پیشرانه ۸ سیلندر شورولت تولید نمود. همچنین قبل از آن که نام موتورسیکلت ماری به ویدو میکر تغییر یابد، دو نمونه دیگر را نیز تولید کرد. تا زمان تولید ویدو میکر ۷ در سال ۱۹۷۱، پاتر پیشرانه ۸ سیلندر شورولت را به عنوان منبع قدرت خود انتخاب کرده بود. پاتر در موتورسیکلت ویدو میکر ۷ تغییرات زیادی اعمال کرد تا قدرت آن به حوالی ۵۰۰ اسب بخار برسد و به این خاطر او توانست به سرعت ۲۷۷ کیلومتر در ساعت رسیده و رکوردهای جهانی زیادی را ثبت کند. پس از بازنشستگی پاتر، موتورسیکلت موردبحث چندین بار دست به دست شد و نهایتاً در سال ۲۰۱۷ حراج شد و با اینکه انتظار میرفت با قیمت بین ۶۵ تا ۸۵ هزار دلار فروخته شود اما هیچکسی آن را نخرید.
موتورسیکلت موربیدلی
جیانکارلو موربیدلی در سال ۱۹۳۴ در پسارو ایتالیا به دنیا آمد. او در دوران نوجوانی کار در صنعت چوب را دنبال کرد و اواخر دهه ۵۰ میلادی نیز کارخانه خود را تأسیس نمود. موربیدلی در اوقات فراغت به کار ارتقا موتورسیکلتها برای شرکت در مسابقات میپرداخت و به حدی هم موفق بود که در سال ۱۹۶۸ شروع به تولید موتورسیکلتهای مسابقهای کرد و هفت سال بعد توانست برای اولین بار هفت عنوان قهرمانی شرکتهای سازنده را به دست آورد. البته او در سال ۱۹۸۲ و پس از عدم موفقیت در تغییر کلاس مسابقات، بخش مسابقهای کارخانه خود را تعطیل کرد اما یک دهه بعد محصولی ۸ سیلندر با پیشرانه فرمول یک کازورث را تولید نمود. بدنه این پروتوتایپ توسط پینین فارینا طراحی شده بود و ظاهری آینده نگرانه داشت. پیشرانه ۸ سیلندر این محصول ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و باعث ثبت سرعت ۲۴۱ کیلومتر در ساعت میشد. این موتورسیکلت در سال ۱۹۹۴ راهی خط تولید شد اما قیمت ۴۵ هزار دلاری آن به معنی تقاضای کم بود. تنها ۴ دستگاه از محصول موربیدلی تولید شده است.
موتورسیکلت PGM V8
موربیدلی موتورسیکلتی جلوتر از زمان خود ساخته بود اما PGM V8 بهترین محصول ۸ سیلندر عصر مدرن به شمار میرود. این هیولای ساخت استرالیا از پیشرانه ۲ لیتری استفاده میکند و قدرت دیوانهوار ۳۳۴ اسب بخار دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته راهی چرخ عقب میشود. به منظور کاهش وزن از فیبر کربن استفاده شده و پانل پشت آمپر دیجیتالی نیز با آلومینیوم ساخته شده است. از دیگر تلاشهای شرکت سازنده برای کاهش وزن میتوان به رینگهای آلومینیومی فورج کاری شده اشاره کرد. نیروی توقف هم توسط ترمزهای برمبو GP4 به همراه دیسکهای ۳۲۰ میلیمتری تأمین میشود. PGM در وبسایت خود بجای ذکر حداکثر سرعت محصولش پرسیده است “شما چقدر شجاع هستید؟” هرچند شاید سؤال بهتر این باشد که “شما چقدر ثروتمند هستید؟” زیرا قیمت این هیولا به حدود ۱۱۵ هزار دلار میرسد. احتمالاً حداکثر سرعت PGM V8 به حدود ۲۷۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است چراکه حداکثر سرعت لاستیکهای مشیلن پایلوت پاور ۳ همین مقدار است.
موتورسیکلت آیزنبرگ
تنها یک نگاه به آیزنبرگ مشخص میسازد که این هیولا برای سرعت ساخته شده است. موتورسیکلت موردبحث شبیه نمونه بکار رفته در فیلم ترون است و در آن رادیاتور بزرگ، خروجیهای اگزوز تیتانیومی و… دیده میشوند. نیروگاه ۳ لیتری آیزنبرگ ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند تا آن را به سرعت فراتر از ۳۶۲ کیلومتر در ساعت برساند. در صورت استفاده از کیت بدنه آیرودینامیک و سوخت مسابقهای، خروجی قدرت پیشرانه به ۴۸۰ اسب بخار و حداکثر سرعت هم به بیش از ۴۰۲ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. به این ترتیب آیزنبرگ سریعترین موتورسیکلت ۸ سیلندر دنیاست که عملکرد فوقالعادهای دارد. این محصول خاص با قیمت حداقل ۱۷۲ هزار دلار در دسترس است. تنها ۱۰۰ دستگاه از آیزنبرگ تولید خواهد شد.
amir
۲۸ آذر ۱۴۰۳ولی این لقب ویدو میکر یعنی بیوه کن لقب عجیب و سنگینیه
Kiarash
۲۸ آذر ۱۴۰۳8 سیلندر روی موتور سیکلت یا خدا !
SMS
۲۸ آذر ۱۴۰۳از اون خفنتر ۱۰ سیلندره که …
اگه به موتور اول دقت کنید می بینید که با چرخدنده به چرخ عقب متصل شده نه با زنجیر ، برام جالب بود ،البته برمیگرده به تکنولوژی در اون زمان
علی رضا سرلک
۲۸ آذر ۱۴۰۳سلام شما بگو ۲۰ سیلندر چه فایده داره وقتی دستمون بهش نمیرسه . پس سیلندر کمتر ، دسترسی اسانتر ،،،، یا علی
علی Shelby
۲۸ آذر ۱۴۰۳دوج توماهاوک
hosen
۲۸ آذر ۱۴۰۳مطلب جذابی بود
ولی واقعا هیچ منطق و ضرورتی به ۸ سیلندر بودن موتورسیکلت ها نیست رسما خودکشیه
Siyavash
۲۸ آذر ۱۴۰۳موتور فقط ۲ یا نهایتا۴ سیلندر…
اون ۴ سیلندر هم میگم فقط بخاطر صداش وگرنه جدیدا با ۲ سیلندر هم قدرت هایه بالایی از موتور میگیرن که تا حدودی با ۴ سیلندر ها رقابت کنن
کاوه
۲۸ آذر ۱۴۰۳نه برادر نه!!!!موتور فقققققط ۶ سیلندر استاد گلدوینگ بزرگ!!!!ته ته ته ته همه موتورهای دنیا.فقط برای صدا نیست خیلی مزیت های دیگه داره مثل نرمی و گشتاور و قدرت.به قول شما از موتور ۴ سیلندر هم میشه قدرت های زیاد گرفت ولی هرچقدر از یه موتور (چه ماشین چه موتور)بخوای توان بیشتری بگیری همونقدر هم استهلاک موتور موتور بالا میره.برای همینه که از ۶ سیلندر گلدینگ توان خیلی بالایی بیرون نکشیدن و موتور در اوج نرمی دوام فوق العاده بالایی داره و کنارش قدرت و صدای بی نظیری هم داره یعنی یه پک خیلی کامل.وگرنه با ۲ سیلندر همیشه ۵۰ اسب بیرون کشید و موتور رو راه برد ولی اون دوام رو به هیچ وجه نداره
NAVID@@98
۲۸ آذر ۱۴۰۳ته ته ته ته ته ته ته همه هر موتور های دنیا مثل دوکاتی و بی او و و هارلی و … ته ته ته ته ته ته ته همه هر موتور های دنیا
درمورد سیلندر دقیقا درسته سیلندر بالاتر پتانسیل بالاتری میاره حجم ببشتر هم همینطوره
JDM سابق
۲۸ آذر ۱۴۰۳رفتن یه 327 کوروت انداختن به شاسی موتور سیکلت اسمش هم گذاشتن ویدو میکر و واقعا برازنده اش هم هست
هرکی اینو روند زنش بیوه میشه
البته با این باک فسقلی که داره قبل از اینکه به کشتنت بده بنزین تموم میکنه قبل از اینکه هم بنزین تموم کنه انجین اورهیت میشه چون هیچ فن و رادیاتی نداره
قبل از اینکه اورهیت هم کنه کر میشی با اون تراتلی که گذاشته
علی رضا سرلک
۲۸ آذر ۱۴۰۳سلام شما بگو ۲۰ سیلندر چه فایده داره وقتی دستمون بهش نمیرسه . پس سیلندر کمتر ، دسترسی اسانتر ،،،، یا علی
jalopy
۲۸ آذر ۱۴۰۳قضیه چیه که هرچی پدال پست می کنه اسب بخار هم پست می کنه ؟
کی داره از کی کپی می کنه چخبره
فیات مولتیپلا
۲۸ آذر ۱۴۰۳همه از carbuzz کپی میکنن
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۸ آذر ۱۴۰۳ممنون از آقا شاهین🙏❤️❤️
A ssss
۲۸ آذر ۱۴۰۳دوج تاماهاوک
آریا
۳۰ آذر ۱۴۰۳اون 10 سیلندر
Dariush
۲۸ آذر ۱۴۰۳این مطلب و همه سایت ها تو سایتتون زدن
M power
۲۹ آذر ۱۴۰۳یه بیمر m1000rr کاره منو راه میندازه بقیشون واس خودتون