- درحالیکه بیشتر کشورها در جریان مبارزه با گرمایش جهانی به دنبال استفاده از خودروی الکتریکی هستند، دولت فرانسه برای الزام استفاده از فناوری هیدروژن در موتورسیکلتها تلاش میکند.
با توجه به اینکه نشانههای تغییرات آب و هوایی در سرتاسر جهان در حال افزایش است، بسیاری از کشورها در حال کار روی استراتژیهایی برای مهار انتشار کربن هستند. درحالیکه وسایل نقلیه الکتریکی بهطور پیوسته در بازارهای مختلف حضور داشتهاند، سایر کشورها بهشدت برای پذیرش هیدروژن تلاش میکنند. به گزارش رایداپارت، فرانسه بهطور ویژه و بهشدت در جهت استفاده از هیدروژن در موتورسیکلت تلاش میکند؛ بنابراین بیایید نگاهی به تحولات اخیر بیندازیم.
در مراحل کنونی توسعه در سال ۲۰۲۱، خودروی الکتریکی تولید شده توسط سازندگان اصلی هم کاربردیتر و هم دستیافتنیتر از همیشه هستند. برابری هزینه، بهویژه در اروپا، انتخاب بین خودروهای برقی و احتراقی را برای رانندگان خودرو نیز آسانتر میکند.
درحالیکه این بخشهای خودرو مطمئناً مهم هستند، آنها تنها مناطقی نیستند که انتشار کربن در آنها خیلی مشکلساز است. موتورسیکلتها با مجموعهای از چالشهای خاص خود در رابطه با اشکال پاک، کارآمد و مقرونبهصرفه قدرت همراه هستند. به همین ترتیب، تجهیزات سنگین و وسایل نقلیه ساختمانی، کامیونهای سنگین و قطارها را تنها به عنوان سه نمونه در نظر بگیرید. در شرایط کنونی اینها بخشهایی هستند که برقیسازی در آن عملی نیست.
ولی این یکی از بخشهایی است که اتحادیه اروپا در آن برای پذیرش هیدروژن فشار میآورد. برای کسانی که با نحوهی عملکرد نیروی هیدروژن در وسایل نقلیه آشنا نیستند، هماکنون هیدروژن به شکل گازی ذخیره میشود و سپس فرآیندی را طی میکند تا الکترونها و یونها را برای تولید نیرو جدا کند. آب تنها محصول جانبی نیروی هیدروژن به شمار میرود و درک این موضوع را آسان میکند که چرا برای افرادی که به دنبال انرژی پاکتر هستند، جذاب است.
با این حال، موانعی نیز در مسیر استفاده از خودروی هیدروژنی وجود دارد. درحالیکه تولید به اصطلاح «هیدروژن سبز» از نظر فنی امکانپذیر است، اما هماکنون گرانترین راه برای انجام این کار محسوب میشود. در شرایط واقعی، فرایند سبزی که صرفاً از انرژیهای تجدیدپذیر (نیروی خورشیدی و باد) برای الکترولیز آب (جداسازی اتمهای هیدروژن و اکسیژن) و برداشت هیدروژن استفاده میکند، راهحلی عالی خواهد بود.
با این حال، بیش از یک راه برای ساخت هیدروژن وجود دارد. در شرایط کنونی، تمام روشهای دیگر منجر به ایجاد درجات مختلفی از انتشار کربن میشود. آنها همچنین فعلا گزینههای ارزانتری برای انتخاب هستند. گفته میشود، اگر هدف اصلی شما حذف انتشار کربن باشد، این روشها بهسادگی نمرهی قبولی نمیگیرند.
اکنون، به مسیر متفاوت موتورسیکلتهای با سوخت جایگزین در فرانسه بازگردیم. درحالیکه موتورسیکلتهای الکتریکی در سراسر اروپا با سختتر شدن قوانین آلایندگی در حال اوجگیری هستند، فرانسه نیز هیبریدیهای هیدروژنی مانند Mob-Ion TGT را در مسیر به پیش میبرد. دولت فرانسه در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از برنامههای خود برای پس از همهگیری کرونا اعلام کرد که قصد دارد تنها طی دو سال آینده ۲ میلیارد یورو (حدود ۲/۲۵۹ میلیارد دلار) در توسعهی بخش هیدروژن سرمایهگذاری کند. میزان این سرمایهگذاری قرار است در مجموع ۷ میلیارد یورو (در حدود ۷/۹ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۳۰ باشد.
واضح است که این فقط مربوط به اسکوترها و موتورسیکلتهایی نیست که در حومهی شهر فرانسه تردد میکنند. در عوض، برنامههای فرانسه به محدوده بالقوه گستردهتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای نسبت به وسایل نقلیه موتوری از هر نوعی میپردازد. طرحهایی برای کشف انرژی هیدروژن برای کاربردهای صنعتی مختلف، مانند تولید فولاد و بتن، نیز در برنامهها وجود دارد. احتمالاً به همین دلیل است که فرانسه برای استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی بالقوه برای خودروهای دو چرخ فشار وارد میکند؛ زیرا این حوزهی دیگری است که هیدروژن آن در بخشهای صنعتی بزرگتر بهطور بالقوه میتواند تأثیر بگذارد.
همانطور که در حوزهی خودروی الکتریکی در زمینهی پیامدهای آن مانند فرآیندهای استخراج مضر برای استخراج فلزات گرانبها (به غیر از بازیافت و احیای مؤثر و کارآمد در پایان عمر باتری یا وسیله نقلیه) بحث میشود، کربن خنثی بودن بالقوه نیروی هیدروژن همراه با آن است. اگر فرانسه و هر دولت دیگری که به دنبال استفاده از نیروی هیدروژن در مقیاس بزرگ است، بتواند به تولید هیدروژن سبز متعهد شود، به همان اندازه که قصد واقعی و برنامهریزی مدون داشته است، موهبت بزرگی برای اهداف انتشار کربن خواهد بود. با این حال، این یک «اگر» بسیار بزرگ است و اصلاً مشخص نیست که آیا میتوان چالشهای پیش روی آن را برآورده کرد یا الزامات زیست محیطی را انجام داد.
AMG GT R
۲۵ آذر ۱۴۰۰بنظرم کار سختی هست
مخازن نیتروژن معادلات های زیادی برای مهندسیشون انجام میشه و فضای نسبتا زیادی دارن
Philipp
۲۵ آذر ۱۴۰۰“در شرایط کنونی، تمام روشهای دیگر منجر به ایجاد درجات مختلفی از انتشار کربن میشود”
اگه یادتون باشه حدودا یک ماه پیش ولوو یک آزمایش انجام داد و به یک نتیجه بسیار جالبی رسید
در کشور سوئد که حدودا سه چهارم برقش رو از منابع سبز بدست میاره یک خودروی برقی تا قبل از پیمایش 110 هزار کیلومتر آلایندگی بیشتری نسبت به نسخه بنزینی خودش داره
پس هیدروژن حتی همین الان هم از الکتریسیته سبز تره
یوسف
۲۵ آذر ۱۴۰۰حالا که بحث هیدروژن شد باید در نظر داشته باشیم که دو نوع هیدروژن وجود داره: هیدروژن سبز و هیدروژن آبی
هیدروژن فراوان ترین عنصر موجود در پوسته زمین و اتمسفره اما به شکل خالص وجود نداره و باید از منابع موجود استخراج بشه.
هیدروژن سبز با الکترولیز آب و شکستنش به اتم های هیدروژن و اکسیژن به دست میاد. در صورتی که برق مورد نیاز این فرآیند از روش های تجدیدپذیر به دست بیاد این هیدروژن یک سوخت کربن خنثی و کاملا پاک به حساب میاد.
هیدروژن آبی اما از گاز طبیعی یا همون CNG استخراج میشه که فرآیندی کاملا پاک و کربن خنثی نیست ولی همچنان بسیار بهتر از سوخت های فسیلی هستش.
در دراز مدت بشر باید به سمت هیدروژن سبز بره که قطعا زمان زیادی میطلبه ولی نباید فراموش کرد هیدروژن (چه سبز چه آبی) یک سوخت تجدیدپذیر به حساب میاد چون حاصل سوختن اون قطرات آبه و البته هیدروژن مایع نسبت به بنزین و گاز طبیعی سه برابر چگالی انرژی بیشتری داره پس کارآمدتره.
Iman99
۲۵ آذر ۱۴۰۰ببخشید اینجا یه اشتباه شده این مورد رو بگم چون فکر میکنم لازمه تصحیح شه
فراراوان ترین عنصر در اتمسفر زمین نیتروژن با حدود ۷۸ درصد هست هیدروژن موجود در اتمسفر زمین زیر ۱ درصد هست حدود پنج ده هزارم درصد هست یعنی ممیز سه صفر پنج درصد
فراوان ترین عنصر موجود در پوسته زمین هم اول اکسیژن هست بعد سیلیسیم
ولی تصور شما خیلی اشتباه هم نبوده چون اون فراوان ترینی که درمورد هیدروژن فکر می کردید درسته ولی در کره زمین نه بلکه در کائنات و کهکشان ها مثلا در کهکشان راه شیری فراوان ترین عنصر موجود هیدروژن هست بعد از اون هلیم هست
دوتا از ایزوتوپ های هیدروژن ( موضوع هیدروژن اتمی و ملوکولی دو موضوع متفاوت هستن اینها با هم قاطی نشن چون با هم فرق میکنن یکیشون درمورد ساختار اتمی هست و تعداد نوتورون های و پروتون های هسته یکی دیگه در مورد اوربیتال ملوکولی ) یکی از ایزوتوپ ها H¹ و بعدی H² هست که اولی نوترون 0 هست و دومی نوترون 1 پروتیوم و دیتریوم یا دوتریم و تریتیم هم نوتورون 2 هست اینها درمورد ساختار اتمی بود
ولی هیدروژنی که در زمین هست معمولا بصورت اتمی نیست بلکه بصورت گاز ملوکولی یعنی دو اتم هیدروژن با یک پیوند ملوکولی که یک ملوکول واحد رو تشکیل میدن
مثلا دوتریمی که در آب دریا وجود داره که از هر لیتر آب دریا ممکنه فقط چند میلی گرم از اون دوتریم باشه این ایزوتوپ هم دو اتمی هست و هم یک نوتورون اضافی داره یعنی دو اتم هیدروژن که در هسته هرکدوم از ان ها یک نوتورون اضافی داره به این آب سنگین هم میگن.
یکی دیگه از ایزوتوپ های هیدروژن هم در صنعت هسته ای استفاده میشه تریتیم T و با دوتریم D فرق میکنه و رادیواکتیو هم هست و دو نوترون در هسته اتم اون وجود داره
اطلاعات خیلی زیادی وجود داره نمیشه یه جا همشو گفت و فقط باید درموردش مطالعه کرد شیمی هم پیچیدگی های زیادی داره ولی دوست داشتنیه
درنهایت به طور کلی با نظر شما درمورد استفاده از انرژی هیدروژن موافقم درصورتی که تمام جوانبش درنظر گرفته شه
امین
۲۵ آذر ۱۴۰۰چی داری میگی ؟؟؟؟ هیچچچ ربطی به ایزوتوپ و این حرفا نداره خواستی مثلا یه نظر بدی؟؟؟؟
Iman99
۲۵ آذر ۱۴۰۰نه نخواستم نظر بدم خواستم درستشو بگم که گفتم
ولی شما اونطور که معلومه سوال نداری
یوسف در مورد فراوان ترین عناصر موجود تو اتمسفر و پوسته زمین گفت که درستش رو گفتم تا اشتباه نشه
در ادامه توضیحی درمورد اشکال مختلف اتم هیدوژن و ملوکول گاز هیدروژن دادم و تفاوت این دوتا رو گفتم تا متوجه تفاوت هاشون بشه همین. ولی این مطلب تکمیلی بود
جواب اصلی همون پاراگراف اول و دوم بود
Iman99
۲۸ آذر ۱۴۰۰اون توضیح درمورد ایزوتوپ های هیدروژن هم حالا کی گفت ربط داره اون تکمیلی بود فقط واسه این بود که متوجه تفاوت های اونها بشه
تو خود همونجا هم که نوشتم خودم گفتم ربطی به موضوع نداره چون یه بحث جداست
Iman99
۲۸ آذر ۱۴۰۰چیزی که گفتم رو متوجه نمیشی این دیگه مشکل خودته عقلت رو بکار بنداز تا متوجه شی
به شما فقط باید گفت بچه بیا پایین بابا سرمون درد گرفت
یک کاربر
۲۵ آذر ۱۴۰۰امیدوارم در موتور سیکلت هیدروژنی موفق باشند.
در مورد قطارها ، نکته ای که هست نویسنده تصور کرده ایران هست ، کلا سیستم قطار جهان برقی هست! اتفاقا قطارها در برقی شدن پیشروتر بودند زمانیکه برای خودروها مطرح نبود قطارها برقی بودند.
سیستم قطار برق بالاسری هست . یک قطار برقی ۴ برابر قطار دیزل قدرت دارد. اتحادیه اروپا ، چین ، امریکا ، روسیه از سرامدان قطار برقی هستند . در منطقه ما هم ترکیه و حتی ازبکستان و…کشورها منطقه دارا هستند.
.
متاسفانه ما ایرانی ها جهان از دید کشور خودمان میبینیم تصورمان این هست جهان هم مانند ایران هست. در خارج پرونده قطار برقی تمام کردند. ما در بسم الله ان ماندیم.
در مورد کامیون نمونه بزرگراه برقی المان هست در حال کار هستند. نمونه ازمایشی کار کرده و قرار هست کریدور های ترانزیتی المان به برق بالاسری برای کامیون ها مجهز شوند .
میثم
۲۵ آذر ۱۴۰۰من بشدت طرفدار هیدروژنم
البته در کنار الکتریکی ها مکمل هم هستند
هیبرید هیدروژنی هم گزینه واقعا خوبیه