موتورسیکلت

تصاویر آیریس ای-ترایک به عنوان یک سه چرخه با فناوری های بالا منتشر شد

این سه‌چرخه از دستیار برقی، چراغ‌های LED و امکاناتی چون تصفیه هوا سود می‌برد.

در سال ۲۰۱۷ یک دستگاه جدید رونمایی شد که چیزی میان یک موتورسیکلت برقی و دوچرخه محسوب می‌شد. سازنده این محصول عجیب، آیریس ای-ترایک، قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ آن را به دست مشتریانش برساند. به‌طور خلاصه اگر بخواهیم این محصول را توصیف کنیم، باید از آن به‌عنوان یک سه‌چرخه برقی پدالی یاد کنیم که محفظه‌ای بسته و گرد برای سرنشینان دارد.

سازنده، آقای سینکِلِیر، اداعا می‌کند این دستگاه که به اصطلاح با عنوان «ولوموبیل» شناخته می‌شود، از یک دوچرخه به مراتب آیرودینامیک‌تر است و به همین دلیل به سرنشین خود اجاره دستیابی به سرعت‌های بالاتری را می‌دهد. سه‌چرخه یادشده محل مناسب‌تر و راحت‌تری را هم برای نشستن راننده فراهم کرده و از جان او هم بهتر محافظت می‌کند. درکنار این مزایا، محافظت از خیس‌شدن سرنشین دربرابر آب‌وهوای نامناسب هم یکی از گزینه‌های مثبت عنوان‌شده توسط بنیان‌گذار این شرکت، گرانت سینکلیر، است.

عموی موسس این شرکت، سر کلایو سینکلیر، سازنده یک سه‌چرخه مشهور به نام سینکلیر C5 است که در دهه هشتاد میلادی با سیستم پدال الکتریکی ساخته شد. او همچنین سازنده یکی از نخستین انواع کامپیوتر خانگی نیز بوده است. فرزند این مرد در دوره مدرن توانست دوچرخه‌ای با نام «Babel bike» بسازد که ایمن‌ترین دوچرخه جهان نام گرفت.

گرانت سینکلیر اخیرا اعلام کرد که نمونه تولیدی سه‌چرخه آیریس ای-ترایک از شاسی فولادی خاص، فوم EPP (پلی‌پروپن افزوده) به‌همراه حفاظ پلیمری، سقف و پیله لولایی ضدآب از جنس پلکسی‌گلاس، سیستم حرکتی ۹ سرعته و وضعیت قرارگیری بالا برای فراهم‌آوری دید بهتر برای راننده استفاده می‌کند. نمونه تولید انبوه این دستگاه از سیستم نورپردازی تمام LED سود خواهد جست که شامل چراغ‌های اصلی، چراغ‌های راهنما و خطوط نورپردازی‌شده ترمز روی دم سه‌چرخه می‌شود.

امکانات آیریس به اینجا ختم نشده و سازنده آن را به سیستم فیلترهوا HEPA، دوربین دید عقب ۱۲۰ درجه‌ای با امکان ارسال محتوای زنده به گوشی راننده و سیستم خنک‌ساز متصل به فیلتر هوا مجهز کرده است. با توجه به خواسته مشتری، پدال این سه‌چرخه می‌تواند به یک موتور ۲۵۰ تا ۷۵۰ واتی متصل شود که نهایتا توان راندن با سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت. هر بار شارژ باتری ۴۸ ولتی و ۲۰ آمپرساعتی لیتیوم‌یونی ای-ترایک مسافت ۴۸ کیلومتر را پشتیبانی خواهد کرد. سینکلیر برای چرخ‌های این دستگاه به سراغ فیبرکربن رفته و از نمونه‌های ۲۴ اینچی برای جلو و ۲۶ اینچی برای تک چرخ عقب بهره برده است.

از دیگر ویژگی‌های آیریس می‌توان به محفظه حمل بار ۱۰۰ لیتری، ترمزهای دیسکی اسپایِر، پدال‌های دوطرفه شیمانو و نمایشگر LED (برای رساندن اطلاعتی چون سرعت، مسافت رانده شده، میزان درگیری دستیار برقی و شارژ باتری به راننده) اشاره کرد. طول، عرض و ارتفاع بدنه ای-ترایک به‌ترتیب برابر ۲۶۰، ۹۴ و ۱۲۸ سانتی‌متر اعلام شده است و به‌صورت خام ۵۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

آیریس ای-ترایک هم‌اکنون با قیمت ۶,۲۵۲ دلار آمریکا پیش‌خرید می‌شود. خریداران می‌توانند از میان رنگ‌های نقره‌ای و سیاه یکی را برای سه‌چرخه خود انتخاب کنند. انتظار می‌رود نخستین دستگاه در فصل نخست سال آینده میلادی به دست مشتریان برسد. نظر شما درباره این سه‌چرخه خلاقانه چیست؟ آیا این دستگاه واقعا نیازی را پاسخ می‌دهد یا صرفا روشی ابداعی و جالب برای سرگرمی خواهد بود؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. MK

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    چه ظاهرعجیبی داره ای کاش به جای این که یه چیزی بین دوچرخه وموتوربرقیه یه موتورسیکلت بااتاق وسقف توسعه میدادند
    به هرحال چیزجالبیه امافقدبه عنوان یه سه چرخه نه چیزبیشتر

    موافقم 16
    مخالفم 2
  2. ❤BMW❤

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    🤢🤢
    ینی به ولله یک قرون هم نمیارزه
    آینده وحشتناک …

    موافقم 9
    مخالفم 19
    1. M.L.D

      ۷ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      توی ایران اینو سوار بشی همه بهت میخندن
      میگن اوسکولو نگاه 😁😁😁

  3. Pourya

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خودروسازی دیگه اون تب و تاب گذشته و هیجان نگاه کردن به یک ماشین رو که ادم رو تا جنون می برد از دست داده

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. پیام

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2174 ديدگاه)

    دیگه ماشینا کم‌کم دارن شبیه تابوت میشن 😂😂😂😂😂

    موافقم 8
    مخالفم 2
  5. MK

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    تابوت چیه این شبی موسه کامپیوتره🤣

  6. مجتبی .

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    اما وقتی در یک شهربزرگ زندگی میکنی وبرای انجام کاری باید یک مسیر پرترافیک روطی کنی ودریک جلسه شرکت کنی بهترین گزینه هستش. متاسفانه مابخاطر شرایط عجیب مملکت ازیک ماشین برای همه امور استفاده میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا