موتورسیکلتهوندا

بررسی موتورسیکلت‌های کراس هوندا CRF250F و CRF250R

هوندا دو موتورسیکلت کراس پرطرفدار یعنی CRF250R و CRF250F را ارائه کرده و می‌خواهیم به تفاوت‌های این دو محصول جذاب بپردازیم.


بی‌شک هوندا جزو بهترین شرکت‌های سازنده موتورسیکلت در دنیاست اما سیستم نام‌گذاری محصولاتش می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. برخی از موتورسیکلت‌های هوندا دارای نام‌های واقعی همچون گلدوینگ یا مانکی هستند درحالی‌که برخی دیگر با نام‌های ترکیبی اعداد و حروف همچون CBR و CRF عرضه می‌شوند. در برخی موتورسیکلت‌ها اعداد نشان دهنده حجم پیشرانه و حروف نیز شاید نشان دهنده یک ویژگی طراحی منحصربه‌فرد باشند.

همین موضوع درباره CRF250R و CRF250F صدق می‌کند. هر دو موتورسیکلت از نوع کراس با پیشرانه ۲۵۰ سی‌سی و گیربکس ۵ سرعته هستند و حتی با رنگ مشابه عرضه می‌شوند اما اولی ۸۲۹۹ دلار قیمت دارد درحالی‌که قیمت دومی به ۴۹۹۹ دلار می‌رسد. با اینکه نام هر دو موتورسیکلت فقط در یک حرف تفاوت دارد اما در واقع موتورهای بسیار متفاوتی هستند. مدل R را می‌توان مدلی مسابقه‌ای دانست درحالی‌که مدل F یک آفرودر پایه است. پیشرانه‌ها نیز علیرغم حجم مشابه کاملاً متفاوت هستند و البته تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. نیروبخش هوندا CRF250F پیشرانه تک سیلندر ۲۵۰ سی‌سی هوا خنک است که علیرغم ویژگی‌های خوب خود حداکثر پرفورمنس را ارائه نمی‌کند. خروجی این پیشرانه به ۲۰.۱ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۱ نیوتون متر می‌رسد؛ اما CRF250R به پیشرانه تک سیلندر ۲۴۹ سی‌سی مجهز است ولی ۳۷.۸ اسب بخار قدرت و ۲۴.۴ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین ویژگی آب‌خنک بودن این پیشرانه باعث می‌شود مالک کمتر با مشکلات داغ کردن روبرو شود.

تفاوت دیگر به سیستم تعلیق دو موتورسیکلت مربوط می‌شود. CRF250F از دوشاخ ۴۱ میلی‌متری شووا استفاده می‌کند در بخش عقب نیز تنظیمات پرو لینک شووا وجود دارد. شووا از سال ۱۹۳۸ در بازار حضور دارد و از سال ۱۹۵۵ نیز مشغول تولید سیستم تعلیق موتورسیکلت‌هاست. CRF250R نیز از سیستم تعلیق شووا استفاده می‌کند اما در بخش جلو از دوشاخ فنر پیچشی SPG با قابلیت‌های بهتر استفاده شده است. در بخش عقب نیز با اینکه کلیات سیستم مشابه هم است اما برخی تغییرات رخ داده تا مدل R عملکرد بهتری داشته باشد. تفاوت دیگر نوع لاستیک‌های موجود در دو محصول هونداست. CRF250F از لاستیک‌های خود هوندا استفاده می‌کند که اگرچه مشکلی ندارند اما بهترین گزینه بازار نیستند؛ اما مدل CRF250R به لاستیک‌های پیرلی اسکورپیون MX32 مجهز شده که انعطاف بیشتری داشته و مناسب هر نوع مسیری هستند. هر دو موتورسیکلت CRF250R و CRF250F دارای بدنه‌ای به رنگ قرمز روشن با هویتی مشابه هستند اما درصورتی‌که آن‌ها را بغل‌به‌بغل مقایسه کنید تفاوت‌هایی را خواهید دید. این موتورسیکلت‌ها دارای فریم‌ها و بنابراین ابعاد نسبتاً متفاوتی هستند.

باید دانست مدل R نقاط تماس بهتری با زمین دارد و بنابراین کشش بهتری را ارائه خواهد کرد. این موضوع به ویژه در زمان عبور سریع از پیچ‌ها یا مسیرهای شیب‌دار بسیار مهم خواهد بود. ارتفاع دو موتورسیکلت از سطح زمین نیز فرق می‌کند و مدل R چند میلی‌متری بیشتر با زمین فاصله دارد. این تفاوت هم در زمان عبور از مسیرهای صخره‌ای و سنگی خودش را نشان خواهد داد. حالا که تفاوت‌های ساختاری مهم دو محصول هوندا را بررسی کردیم نوبت به تجهیزاتی می‌رسد که در CRF250R وجود دارد اما در مدل CRF250F دیده نمی‌شوند.

اولین ویژگی به کلاچ هیدرولیکی نه صفحه‌ای مربوط می‌شود که دوام بیشتری دارد و عملکرد بهتری را ارائه می‌کند. نکته بعدی به حالت مختلف پیشرانه مربوط می‌شود که از طریق یک دکمه قابل‌کنترل است. هفت حالت مختلف تدارک دیده شده و بنابراین می‌تواند عملکرد بهتری را ایجاد کند. باک سوخت تیتانیومی، سوپاپ‌های ورودی و اگزوز، اگزوز با تک خروجی، پمپ جمع‌آوری روغن‌موتور، روان کاری مشترک پیشرانه و گیربکس، باتری لیتیوم یونی و… از جمله ویژگی‌های CFR250R هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. froG-driVer

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    هوندا سلطان موتور سیکلت کراس برای آفروده
    به به

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      KTM از اینم بهتره و بعارتی سلطانِ سلطانِ
      سلطان موتورسیکلت‌های آفرود رکورد دار قهرمانی رالی داکار و جهانی اندورو و…
      به به

      موافقم 9
      مخالفم 12
      1. سید امیر سادات شیرازی

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        هوندا یه داستان جداست دوست عزیز و قابل قباس نیست مثل این میمونه بیای کیا موتورز و با فولکس واگن بسنجی هر دو کیفییت دارن اما فولکس کجا و کیا کجا الیاژ انریش کجا و الیاژ ژاپن کجا حالا به صرف قهرمانی در چند دوره که یک کار تیمی بوده نه فقط کیفییت قطعات

        1. Hi

          ۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          داش من موتور های زیادی داشتم
          و خب بستگی رایدر موتور هم داره ولی من خودم کی تی ام رو از همه بیشتر میپسندم هم از نظر تعلیق و هم از نظر کیفیت قطعات و پرفورمنسش بعدش هم که یاماها و بعد یاماها جدیدا بتا فوق‌العادست با کاوازاکی ولی واقعا بخوام بگم سی آر اف به اینا نمی‌رسه واقعا ولی خب کیفیت و کم استهلاکه خوبیش هم اینه مخصوصا واسه ایرانی ها

  2. سعید

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    برای قشر جوان امروزی کشور که نه اجازه داره موتور سنگین سوار بشه و از طرفی برای بیخودترین نوع موتور در سطح جهان حدود یکسال دستمزد یک کارگر رو باید پرداخت کنه همون بهتر که بررسی ۱۲۵ چینی بی کیفیت با ضمانت دیسک گردن و ستون فقرات و نابودی اعصاب خود و دیگران،با آپشن بوق و راهنما پخش کنید.سی آر اف مال از ما بهترونِ داداش

    موافقم 17
  3. امیر علی

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    Crfهای امروزی آب خنک هستند .
    فقط کمکهای عقبش احساس میکنم نسبت به رقبا نرمتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا