موتورسیکلتهای هیبریدی: ترکیبی هوشمندانه از قدرت بنزینی و برقی
ترکیب پیشرانههای هیبریدی در دنیای موتورسیکلتها منطقی به نظر میرسد. این فناوری، بهترینهای دو دنیای مختلف موتورهای درونسوز (ICE) و برقی (EV) را در کنار هم قرار میدهد. نتیجه این ترکیب، مصرف سوخت کمتر بدون نگرانی از محدودیت برد است؛ مشکلی که اغلب موتورسیکلتهای تمام برقی با آن مواجهاند. با این حال، در حال حاضر هیچ موتورسیکلت هیبریدی در بازار موجود نیست و تنها کاوازاکی تاکنون علاقه خود را به این فناوری نشان داده است.
هوندا، جدیدترین مدعی در دنیای موتورسیکلتهای هیبریدی
اکنون به نظر میرسد که هوندا نیز قصد ورود به این رقابت را دارد. این برند ژاپنی چندین پتنت جدید برای یک موتورسیکلت با ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی ثبت کرده است. نکته جالب این است که هوندا در طراحی خود از برخی نوآوریهای کاربردی استفاده کرده که تاکنون مشابه آنها در دیگر مدلها دیده نشده است.
جزئیات فناوری هیبریدی هوندا
بر اساس اسناد ثبت اختراع، این موتورسیکلت از یک موتور احتراقی چندسیلندر در کنار دو موتور الکتریکی براشلس (Brushless) استفاده میکند. ترکیب این موتورها به موتورسوار اجازه میدهد که از سه حالت مختلف برای حرکت استفاده کند:
- فقط موتور درونسوز – شبیه به موتورسیکلتهای معمولی بنزینی.
- ترکیب موتور درونسوز و دو موتور برقی – برای بیشترین بهرهوری و شتاب.
- فقط حالت برقی – مناسب برای مسیرهای شهری و مصرف بهینه انرژی.
علاوه بر این، پتنت جدید هوندا به روشی خلاقانه برای استفاده از دو باتری اشاره دارد. در این سیستم، یک باتری انرژی تأمین میکند، در حالی که دیگری نقش ژنراتور را ایفا کرده و انرژی مکانیکی را به برق تبدیل میکند. این رویکرد نهتنها باعث افزایش برد موتورسیکلت میشود، بلکه میتواند استفاده از یک باتری کوچکتر را ممکن کند، که در نهایت وزن کلی را کاهش خواهد داد. لازم به ذکر است که باتریهای بزرگ یکی از عوامل اصلی سنگینتر بودن موتورسیکلتهای برقی نسبت به مدلهای بنزینی هستند.
ویژگیهای دیگر شامل:
- جعبهدنده اتوماتیک CVT – برای تغییر دنده نرمتر و مصرف بهینهتر.
- شاسی برگرفته از هوندا NC750X – نشاندهنده تمرکز بر پایداری و راحتی.
- واحد کنترل قدرت (PCU) – برای مدیریت بهینه ترکیب موتورهای مختلف.
آیا بهزودی موتورسیکلت هیبریدی هوندا را خواهیم دید؟
متأسفانه، این موتورسیکلت هنوز در مرحله ثبت پتنت قرار دارد و هوندا در گذشته تمایل چندانی به تولید موتورسیکلتهای هیبریدی نشان نداده است. به همین دلیل، به نظر نمیرسد که این مدل به این زودیها وارد بازار شود. در حالی که کاوازاکی HEV قرار است در سال ۲۰۲۴ عرضه شود، موتورسیکلت هیبریدی هوندا احتمالاً در آیندهای دورتر معرفی خواهد شد.
گفتنی است که این موتورسیکلت اولین محصول هیبریدی هوندا در دنیای دوچرخها نخواهد بود. پیش از این، در سال ۲۰۱۸، این شرکت اسکوتر PCX هیبریدی را با یک باتری لیتیوم-یونی کوچک برای تقویت شتاب اولیه عرضه کرد. این مدل تنها در برخی بازارها به فروش رسید اما عملکرد موفقی نداشت. باید دید که آیا هوندا میتواند در آینده با طراحی جدید خود، تجربهای بهتر را رقم بزند یا خیر.
Yaghoob
۱۷ بهمن ۱۴۰۳هوندا ایده های جالبی داره
ولی به شدت باعث گران شدن این نوع موتور ها و سخت شدن تعمیرات آن میشود.