موتورسیکلت

موتورسیکلت هیدروژنی هیدرا کانسپت؛ محصولی مدرن برای آینده

سه طراح مشهور دنیای خودرو و موتورسیکلت از یک محصول مفهومی جدید با نام هیدرا کانسپت هیدروژنی رونمایی کرده‌اند. برجسته‌ترین ویژگی موتورسیکلت موردبحث استفاده از قوای محرکه نوینی است که قطعاً نظرها را به خود جلب خواهد کرد.

شرکت کاوازاکی با معرفی موتورسیکلت هیدروژنی خود در سال قبل خبرساز شد و حالا چندین شرکت نیز می‌خواهند با ورود به این عرصه توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. در ماه‌های اخیر چندین کانسپت معرفی شده‌اند که می‌توانند خبر از تغییرات مهمی در صنعت موتورسیکلت‌سازی بدهند. همان‌طور که می‌دانید خودروهای هیدروژنی نیز پا به پای خودروهای برقی به پیش می‌روند. هیدروژن یکی از فراوان‌ترین اتم‌های روی زمین است و زمانی که آن را بسوزانید فراورده حاصل از آن بخارآب خواهد بود.

خودروسازان نیز به این امر توجه داشته‌اند. برای مثال هوندا نسخه هیدروژنی شاسی‌بلند محبوب CR-V را از سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد کرد اما استفاده از قوای محرکه هیدروژنی در بخش موتورسیکلت ایده‌ای جدید خواهد بود. هم‌اکنون سه طراح مشهور وارد عرصه جدیدی شده‌اند. آنتون بروسو یکی از سه طراحی است که در پشت‌صحنه خلق کانسپت جدید هیدرا حضور دارد. او می‌گوید:

شاید استفاده از قوای محرکه برقی برای موتورسیکلت‌ها گزینه درستی باشد اما به‌غیراز آن می‌توان چه‌کاری انجام داد؟ هیدروژن به احتراق نزدیک‌تر است و همان حس نزدیکی را ایجاد می‌کند

بروسو به همراه آندون گوژف و آندره تیلفورت که تجربه همکاری با فورد و مرسدس بنز را دارد این موتورسیکلت هیدروژنی مفهومی را به عنوان آینده کافه ریسرهای هیدروژنی تولید کرده‌اند. بروسو خاطرنشان می‌سازد:

هیدرا کانسپت همان حس کافه ریسرها را دارد. ما از آن محصولات الهام گرفته‌ایم. هیدرا ایده‌ای ساده و یک دست از آن چیزی است که باعث الهام بخشی طراحان می‌شود

موتورسیکلت هیدروژنی هیدرا از تکنولوژی سلول سوختی سنتی‌تر استفاده می‌کند. در سلول سوخت هیدروژن از غشای ساخته شده از فلزات کمیاب عبور می‌کند و برق تولید شده می‌تواند برای راه‌اندازی پیشرانه برقی بکار رود. اگرچه خروجی سیستم برق است اما ورودی آن شیمیایی محسوب می‌شود. بروسو می‌گوید:

در یک خودروی برقی شما یک جعبه بزرگ دارید اما درون آن قلبی وجود ندارد. چنین محصولاتی فاقد شخصیت مکانیکی‌ای هستند که باعث زنده ماندن خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌شوند.

البته روش ورود هیدروژن به بخش احتراق با استفاده از تزریق مستقیم است. کاوازاکی استاد تزریق سوخت قدرتمند است و این موضوع را با موتورسیکلت‌های H2 خود نشان داده است. سوپرشارژرهای بزرگ موتورسیکلت‌های کاوازاکی باعث می‌شوند سوخت و هوای بسیار متراکم شده وارد سیلندرها شوند. هیدروژن نسبت به بنزین نیازمند هوای بیشتری است و این سیستم می‌تواند برای استفاده از هیدروژن مناسب‌سازی شود. کاوازاکی می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ محصولات برقی جدیدی را عرضه نماید.

شرکت‌های دیگری نیز نسبت به قوای محرکه هیدروژنی علاقه نشان داده‌اند. کمپانی سِگوِی که به خاطر تولید اسکوترهایی با توازن و تعادل خودکار مشهور شده است یک موتورسیکلت هیدروژنی مفهومی جدیدی را به نمایش گذاشته است. محصول مفهومی سگوی که با نام اپکس H2 شناخته می‌شود قول حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت و قدرت ۸۰ اسب بخار را داده است. البته باید خطراتی همچون راندن یک موتورسیکلت با باک هیدروژن پرفشار و مشکلات لجستیکی تأمین هیدروژن را نیز رفع کرد؛ اما در عمل باید گفت سوزاندن هیدروژن فقط بخارآب تولید می‌کند و بنابراین آلودگی نخواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. زمستانم

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    موتور سیکلت از هر نوعش خیلی وسیله باحال و پر ماجراییه من از 8 سالگی داشتم همه چیز خوب پیش میره تا زمانی که تصادف کنی اون هم تصادفی که منجر به اتفاق بدی بشه از یه جایی به بعد کلا گاز موتور رو کم کردم نهایتا تا 4 هزار گاز میخورد چه دست گلهایی به خاطر ندونم کاری پر پر شدن حیف حیف

    موافقم 12
  2. قاسم

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ضمن درود و خدا قوت بشما عزیزان ،موتور و موتور سواری صد البته تجربه شیرین تری نسبت به اتومبیل دارد اما حفظ و نگهداری بیشتر در زمانبندی تعویض روغن،آچار کشی،تعویض لاستیک و لنتها میتواند عمر مفید وسیله رو افزایش دهد از طرفی توی کلان شهرها مثل تهران واقعاً بدون موتور نمیشود کاری انجام داد،حفظ نکات ایمنی،پیش بینی مسیر پیش رو و ری اکشن افراد در مسیر،سرعت مناسب و ایمن میتواند خاطرات خوبی را با این وسیله نقلیه برایمان رقم بزند

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا