شرکت سوزوکی با معرفی یک اسکوتر تازه باور دارد که هیدروژن پاسخ مناسبی به نیاز موتورسیکلتسواران است.
مدتها است که شهابسنگی به نام حملونقل پاک به این صنعت مهم برخورد کرده و همه چیز را تغییر داده است. خودروسازان امروزی درحال ترک پیشرانهها متداول درونسوز هستند، کشتیها به روشهای بادی روی آورده و هواپیماسازیها هم بهدنبال روشها کممصرف دیگری میگردند. هر چند مشخصترین پاسخ به نیازی به نام حملونقل پاک، پیشرانههای برقی به شمار میروند اما برندهایی چون سوزوکی باور دارند که میتوان با تکیهبر روشهای درونسوز جایگزین، هم آلایندهها را کاهش داد و هم موتورهای درونسوز را حفظ کرد.
فناوری پیشرانههای درونسوز هیدروژنی یا بهرهوری از سلولهایی سوختی هیدروژنی سالها توسعه پیدا کرده اما همچنان راه زیادی را در پیش دارد. این روند رشدی کند باعث نشده که شرکتهای تولیدکننده از ان دست بکشند؛ برعکس، روزبهروز به شرکتهایی که از آن استفاده میکنند رو به افزایش است. سوزوکی هم در تلاشی تازه ای موتورسیکلتی نو رونمایی کرده است. این نمونه اولیه که در هفته آخر ماه سپتامبر به جهان معرفی شد ، در حقیقت یک نسخه بهبودیافته از اسکوتر برقی این شرکت موسومبه «بورگمن» به شمار میرفت.
این موتورسیکلت تازه برای حرکت از نیروی سلولهای هیدروژنی استفاده میکند؛ به این ترتیب، سلولهای هیدروژنی بهجای باتریهای متداول لیتیومیونی وظیفه تولید برق را بر دوش میکشند و نیروی حاصل را به موتور برقی این اسکوتر میفرستند. از جمله ویژگیهای شاخص این پروتوتایپ میتوان به عدم نیاز به سوختهای متداول، گستره مسافت ۱۶۰ کیلومتری، سوخترسانی بدون معطلی، حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب برابر نمونههای درونسوز بنزینی، خروجی اگزوز مخصوص آب حاصل از فرایندهای هیدروژن، عدم تولید آلایندههای کربنی و گلخانهای و وزن یکسان با نمونههای درونسوز بنزینی اشاره کرد.
این محصول تازه نشان میدهد که فناوری سلولهای هیدروژنی امکان ورود به بازار موتورسیکلتها را هم دارند و برخلاف انتظار عموم، میتوانند عملکرد مناسبی را در اختیار مشتریان قرار دهند؛ بدون اینکه از مزایای سواری یک موتورسیکلت یا اسکوتر کم کنند.
سوزوکی برای تحقق این اسکوتر برقی تازه بیش از یک دهه تحقیق انجام داده تا نهایتا ایده خود را به یک نمونه اولیه تبدیل کند. مدل مفهومی این پروتوتایپ نخستین بار در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. شرکت سوزوکی سپس در سال ۲۰۱۵ نسخه بهبودیافتهتری از ایده خود را با نام «بورگمن فیول سل ۳.۰» رونمایی کرد که برای حرکت تنهاوتنها به سلولهای هیدروژنی و مخزن فشاربالای نگهداری آن وابسته بود. به این ترتیب سوزوکی هم موفق شد تا باتری را کنار بگذارد و درعین سبک نگهداشتن اسکوتر خود، گستره مسافت ۱۶۰ کیلومتر را برای مشتریانش به ارمغان بیاورد. سوزوکی در سال ۲۰۲۱ هم از نسخه جدیدتر بورگمن رونمایی کرد تا اینکه سرانجام از نسخه نهایی پردهبرداری کرد.
در صنعت خودرو، شرکتهایی چون تویوتا و بیامو روی فناوری موتورهای درونسوز هیدروژنی کار میکنند تا نهتنها آیندهای پاک را برای جهان متصور شوند، بلکه لذت استفاده از پیشرانههای پرسروصدای درونسوز را از مشتریانشان نگیرند. اگر دوست دارید با فناوری هیدروژن و انواع آن آشنا شوید، توصیه میکنم مقاله «راهنمای ساده شناخت خودروهای هیدروژنی» را مطالعه کنید. به نظر شما، آیا هیدروژن از الکتریسیته سبقت میگیرد؟
حسین دهمرد
۱۸ مهر ۱۴۰۳یه موتور ۱۲۵ سی سی که نهایتش صدی ۲ لیتر بسوزونه مگر چقدر آلایندگی داره ؟
شما اگر حافظه گوشیت پر بشه میگردی فایل های حجیم رو پیدا میکنی که از شرشون خلاص بشی. آخه با پاک کردن چند تا عکس چند کیلوبایتی کارت راه نمیوفته
amirkhanzadeh
۱۸ مهر ۱۴۰۳از کوچیک ترین چیز ها شروع میشه میرسه به بزرگ ها
طرف ما یک موتور نیست میلیون ها موتور در سراسر دنیاست
شهروند ایرانی
۱۸ مهر ۱۴۰۳البته عمده آلودگی از سوختن ذغال سنگ که چین میسوزنه و کارخانجات زیاد چین و آمریکا که این همه آلودگی تولید کردن البته خودرو سایر لوازم از جمله کشتی هواپیما هم ذکر شده خلاصه تعداد موتور سیکلت و خودرو هم زیاد تک تک که حساب نمیشه باید کلی تر نگاه کرد
KAIZEN
۱۸ مهر ۱۴۰۳این اثر موجی باید از یه جایی شروع بشه
اتفاقا شروع از جای کوچیک خیلی راحتتر و کم هزینهتره.
موفقیتهای کوچک بستر موفقیتهای بزرگتر رو فراهم میکنن